Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-02-2007, 15:32   #1
Baktusbror
Newcomer

Default Sikkerhetskontrollen i BOO

Overgrep i Bodø

Saken er en av flere denne journalisten har skrevet i det siste om sikkerhetskontroller på flyplassene. Denne er dagsaktuell.
Slike episoder kan vi sikkert samle hundrevis av her, men det vesentlige er fremdeles hvordan vi skal kunne sikre flytrafikken uten å skremme vettet av kundene.

Denne omhandler kritikk av sikkerhetskontrollen fra en forsker på TØI. Denne omhandler en annen kritikk fra Unge Venstre (de 22 i en telefonkiosk.)
Baktusbror is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2007, 16:51   #2
Trash2000
ScanFlyer Blue

Trash2000's Avatar

Default Re: Sikkerhetskontrollen i BOO

Jeg har selv reagert på kontrollen i Bodø. Er vel to kontrollpunkt og flere ganger har jeg lagt merke til at ett av de to kontrollpunktene er bemannet av meget frekke personer. Ut fra det inntrykket jeg har leker et par av gamlekarene i Bodø autoritær diktator og det har de andre ansatte begynt å ape etter.

Min gamle mormor besøkte oss på Vestlandet i sommer og det første hun reagerte på i forbindelse med reisen var sikkerhetskontrollen i Bodø. Merkelig er det også at alle må gjennom ny kontroll for hver reise.

Tror Avinor bør kontrollere om folk i kontrollen på Bodø er skikket til å gjøre jobben.

Forøvrig virker det som kontrollørene i Bodø ikke stoler på metallkontrollen. De liker tydeligvis å bruke håndscannere på flest mulig, helst alle passasjerer. Ikke merkelig at folk reagerer kraftig på BOO.
Trash2000 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2007, 10:48   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

hmm, har selv vært en god del ganger gjennom security på BOO i min forrige jobb, og har aldri opplevd noen vansker - bortsett fra at køen er milelang og man får en lett klaustrofobisk følelse inne i det vesle rommet der det henger 4-5 vektere rundt en maskin.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2007, 10:55   #4
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Quote:
De liker tydeligvis å bruke håndscannere på flest mulig, helst alle passasjerer
Det kom innskjerpirnger i fjor som slår fast at minst 10% (mener jeg det var) av de reisende skal etterkontrolleres med håndscanner uansett om det slår ut noe i portalen eller ikke.
Dette gjelder faktisk også crew, noe som kan føre til litt opphetede scener av og til
De som jobber i security gjør jo stort sett bare jobben sin, men kanskje er det noe litt galt med systemet når man ikke stoler på de som skal jobbe ombord i et fly? Drapsvåpenet står jo trygt parkert ved gaten likevel
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2007, 12:40   #5
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Jeg hadde kontor ved siden av sikkerhetssjefen i Widerøe, og hun hadde ikke så mye tålmodighet med sutring omkring sikkerhetskontrollene.

Når det er sagt, er det en del dårlig holdning blant dem som står i slusa, og det må være mulig å stille krav til en smule serviceinnstilling hos dem. Jeg opplever ikke Bodø som spesielt godt eller dårlig fungerende i så måte, men merket meg følgende hendelse da jeg reist derfra for to uker siden: En i følget mitt gikk gjennom detektoren, og det gikk helt fint. Bagen gikk gjennom scanneren uten problemer. Så var det en vekter som stod og hang noen meter unna som tydeligvis ville vise at han faktisk gjorde noe. Idet min venn skulle løfte bagen av båndet kom denne løken og ville se oppi. Han tømte ikke innholdet utover, men det var tydelig for alle at kontrollen var unødvendig og tåpelig. Da hjalp det ikke at alle de andre som jobbet der var veldig hyggelige og profesjonelle.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2007, 13:06   #6
slowandsilly
ScanFlyer Blue

Har flere ganger opplevd det samme i BOO som crew.

Jeg har hele tiden vært forståelsesfull ovenfor nytt sikkerhetsregime som ble innført for flere år siden, og sist revidert i november.

En "rød" tråd i regimet er at man som passasjer eller crew ikke skal ha anledning til å medbringe "farlige" objekter inn på CSRA(?). Etter å ha observert hvilke "unntak" som eksisterer for forskjellige ansattgrupper på de forskjellige flyplassene har jeg igjen svært liten respekt for hvordan sikkerhetsregimet nå håndheves. Hele ordningen har blitt et spill for galleriet, og man jatter villig med!
slowandsilly is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2007, 13:43   #7
Jan H
ScanFlyer Blue

Nå er sikkerhetskontrollen ombygd i bodø, med en stor sluse midt oppe i hallen. og ingen transferpax trenger screenes på nytt. denne sona gjelder fra avganger som går og ankommer fra gatene 13-19. nå har man jo gate 20 og 12, som er i første egt, på forholdsvis østre og vestre del av bygget, de har egne sluser. Men de gatene brukes minst mulig, og kun i de tider alle andre gater er opptatt.
Old 27-02-2007, 13:49   #8
Utflyttet
Ute på tur

Et lite spørsmål fra meg, og litt på siden, men av dere gamlinger her inne (dvs. eldre enn meg, med hukommelse inntakt). Nå har vi hatt sikkerhetskontroll på inennriks i noen år, og før kunne man jo bare spasere rett inn.

Foruten en episode med Braathens som ble ordnet over en pose kaldt øl på Fornebu, hvor mye mer "terror" har vi levd igjennom i løpet av de siste tiårene i Norge?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2007, 13:57   #9
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Cato Air var vel den styggeste jeg kan huske
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2007, 14:23   #10
tosfreight
ScanFlyer Silver

tosfreight's Avatar

Jeg har også opplevd Bodø som litt ekstra "ille" når det gjelder sikkerhetskontrollen, men så er jo jeg ganske utålmodig av meg........

Det "verste" var da han som satt bak skjermen sa at jeg måtte ta ut lighteren jeg visstnok hadde i jakka, og som han visstnok så på skjermen. Jeg sa at jeg ikke hadde noen lighter, og sa at han kunne få se i lommene. Vi "kranglet" litt fram og tilbake, og så sa han bare at "det går bra for denne gang, men husk på det neste gang"..... Hva er det for slags håndheving av reglene....?

Er det rart folk synes sikkerhetskontrollen er noe drit.... (men kanskje nødvendig, vi trenger ikke å ta denne diskusjonen nå.....)

tosfreight is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2007, 14:28   #11
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Et lite spørsmål fra meg, og litt på siden, men av dere gamlinger her inne (dvs. eldre enn meg, med hukommelse inntakt). Nå har vi hatt sikkerhetskontroll på inennriks i noen år, og før kunne man jo bare spasere rett inn.

Foruten en episode med Braathens som ble ordnet over en pose kaldt øl på Fornebu, hvor mye mer "terror" har vi levd igjennom i løpet av de siste tiårene i Norge?

-A
de nye kravene til sikkerhet på norske flyplasser har vel fint lite med sikkerhetssituasjonen i Norge, og alt med sikkerhetssituasjonen i resten av verden å gjøre.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2007, 14:47   #12
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally posted by ph-ndr

-A
Ikke glem SAS-maskinen som ble kapret på vei fra BDU til FBU for en del år tilbake. Den landet på GEN, og kapreren var visst rimelig samarbeidsvillig (og ubevæpnet). Også i dette tilfellet dreide det seg om en asylsøker som ville ha oppmerksomhet.
Old 27-02-2007, 17:37   #13
LCH78
www.lch78.net

LCH78's Avatar

Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2007, 19:14   #14
Jumper
ScanFlyer Blue

Ubalansert kvinne med en bag full av våpen av ammo. Alta-Oslo med BU for få år siden.
Jumper is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2007, 20:11   #15
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Det er nok dessverre slik at mange av de som står i sikkerhetskontroller rundt omkring nok burde ha vært betydelig bedre kurset på å behandle mennesker som er i en stresset situasjon.
Jevnt over har jeg inntrykk av at sikkerhetspersonell utfører en bra og korrekt jobb, hvor det vises respekt og tålmodighet, og så er det slike som beskrives i artikkelen som gjør at mange får et inntrykk av at det er SLIK det er overalt og hele tiden.
Jeg har de siste dagene gått gjennom mer enn 10 kontroller både innlands og utenlands, inkl TSA på Newark, hvor samtlige har gått helt smertefritt og uten at jeg har noe som helst å utsette på utførelsen.

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2007, 20:29   #16
M609
ScanFlyer Silver

M609's Avatar

Quote:
Hele ordningen har blitt et spill for galleriet, og man jatter villig med!
Dette er så sant at det er helt vondt!!!!

I fjor tuslet undertegnede gjennom sikkerhetskontrollen på Skagen i flightsuit med leatherman, foldekniv og ymse så det peip og hylte. "Skal du ut til småflyet det ute? ...gå bare inn....."

Ola dunk som skulle på WIF måtte selvsagt gi fra seg alt farlig. Det var vel hele 10 meter mellom WIF og gode gamle LN-DAY.........

Ikke alle i securitas som er like fleksible.

Har opplevd at plasstjenesten har blitt jaget unna fly som står parkert når de har gjort forsøk på å fjerne snø/sande. Skipper'n trudde vi kødda når han spurte hvorfor plasstjenesten stod å venta 50m unna når han hadde mast om brøyting foran flyet 2-3 ganger. (Døren på flyet må være lukke må vite.......)
Han delte mitt syn på diverse særegenheter hva gjelder security ganske bra.
Old 27-02-2007, 21:07   #17
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

I fjor avslørte de planer i Storbritannia som gikk på bruk av væskebasert sprengstoff i fly. Ergo har vi nå disse herlige restriksjonene på å ha med væske.
Da lurer jeg på hvorfor det fortsatt er tillatt med mennesker ombord i fly? Mennesker var jo liksom "våpnene" 11. september.
Min konklusjon er at man kun innfører sikkerhetstiltak som er billige og enkle nok å gjennomføre. Ergo mest et spill for galleriet som andre allerede har påpekt over her.

Jeg venter i spenning på neste stunt som innføres
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2007, 23:44   #18
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

hva med at alle spennes fast i setene uten mulighet til å bevege seg?

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2007, 01:48   #19
Trash2000
ScanFlyer Blue

Trash2000's Avatar

Saken fra Bodø viser nok en gang at særegenheter og forskjeller faktisk biter seg merke i folk. Kanskje er kontrollen ikke VELDIG gal, men siden de andre flyplassene i riket faktisk behandler folk som folk (og ikke folk som dyr) merkes det bedre på Bodø.

....Og Skagen er ei merkelig liten koselig stripe...
Trash2000 is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2007, 05:33   #20
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Jeg er redd for at ingen er villig til å betale for det det koster å ha vektere som er kurset ordentlig. I dag er det så stort behov for vektertjenester at det er umulig å få dekket opp. Det er problemet, for sikkerhetskontroll kan gjøres smidigere, men som sagt smidighet == mye penger!

Posting Rules