Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-09-2012, 23:16   #1
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

http://www.abcnyheter.no/reise/2012/...lande-pa-rygge

Quote:
Ryanair-flyet fra Alicante måtte nødlande på Moss Lufthavn Rygge torsdag kveld. Årsaken til nødlandingen var at flyet ikke fikk ut flapsen. Passasjerene ble bedt om å innta nødlandingspossisjonen, melder Spaniaavisen
4 nødlandinger på kort tid! Hva skjer med Ryanair???

Last edited by wf145; 14-09-2012 at 09:06. Reason: manglande ingress
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2012, 23:28   #2
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps :(

http://www.abcnyheter.no/reise/2012/...lande-pa-rygge
Quote:
Dessuten så jeg at en av flyvertinnene begynte febrilsk å bla i instruksjonsboka like før vi skulle lande uten flaps, sier Roy Morten Andersen til avisen.
Han virker sikker i sin sak, men ville være interessant å høre fra de på forumet som jobber/har jobbet i kabinen om hva de mener her. Selv lurer jeg på om det muligens kunne være en sjekkliste? Hva mener forumets Cabin Crew at er sansynlig?
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2012, 23:30   #3
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps :(

Emergency Check List. Helt riktig å ta opp den.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2012, 23:35   #4
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,584
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
http://www.abcnyheter.no/reise/2012/...lande-pa-rygge

4 nødlanding på kort tid! Hva skjer med Ryanair???
Så er da Ryanair pilotene litt mere ''redde'' også da, det er ikke noe mellomting, enten vanlig landing eller nødlanding med katastrofealarm.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2012, 23:36   #5
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Så er da Ryanair pilotene litt mere ''redde'' også da, det er ikke noe mellomting, enten vanlig landing eller nødlanding med katastrofealarm.
Er de det? Eller er det media som framstiller det slik?
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2012, 23:37   #6
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Så er da Ryanair pilotene litt mere ''redde'' også da, det er ikke noe mellomting, enten vanlig landing eller nødlanding med katastrofealarm.
Jo men når de ikke for ut flapsen hadde jeg også vært redd, å nødlandet. Det står jo at de måtte inta nødlandingsposisjon(passasjerene...)
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2012, 23:59   #7
Oteren
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Malaga, Spania
Posts: 98
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Så er da Ryanair pilotene litt mere ''redde'' også da, det er ikke noe mellomting, enten vanlig landing eller nødlanding med katastrofealarm.
Nå er det vel media som skaper overskriftene av katastrofe-alarm, og som vanlig så får de det dreid i en meget negativ retning som de alltid klarer når det gjelder fly og flybransjen, og kanskje spesielt Ryanair.
Pilotene melder mayday eller pan-pan etter situasjon, og er nok ikke noe større forskjellig bedømt enn i andre selskap.

Kabinen har igjen sine prosedyrer som gjelder ved evt. "nødlandinger", disse som blir utført, for så å sjekkes via sjekklister som finnes i kabinen. Instrukser om å innta nødstillinger er noe kapteinen vil kunne gi til kabin-personale om han mener dette er nødvendig.

En flap-up landing krever ca 1700 meter landingsdistanse fra en 738 med maks manuell bremsing og full reverse thrust (60t, standard dag), 1900 meter er FR-minimum i non-normal situasjon. Rygge har 2442 meter tilgjengelig.
Oteren is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2012, 00:34   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,491
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Hva skjer med Ryanair???
Med en så stor flåte, vil det skje slike hendelser innimellom. Og når media er på tuppa. som de er nå, og Gud Å Hvermannsen har 1000-tipset på Speeddial, blir det mye oppmerksomhet.

Det skjer ikke mer tekniske uregelmessigheter med FR enn det gjør med andre operatører. Tilsvarende har vi sett også med andre selskaper.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2012, 00:47   #9
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Med en så stor flåte, vil det skje slike hendelser innimellom. Og når media er på tuppa. som de er nå, og Gud Å Hvermannsen har 1000-tipset på Speeddial, blir det mye oppmerksomhet.

Det skjer ikke mer tekniske uregelmessigheter med FR enn det gjør med andre operatører. Tilsvarende har vi sett også med andre selskaper.
De har jo hatt en stor flåte før også, men ikke på langt nær så mange på så kort tid...
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2012, 01:07   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,491
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Forkjellen er at media nå skriver om alt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2012, 01:13   #11
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,584
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Nei, jeg har ikke hadd noe problem med å reise med Ryanair med tanke på det tekniske.
Det verste er jo at du ikke får li med på flyet, av div grunner personalet har regler/finner på.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2012, 02:37   #12
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Forkjellen er at media nå skriver om alt.
Helt riktig MOW. Jeg har vært i bransjen i mange år nå og vært bort i mye rart. Nesten ikke noe av det har havnet i media. Men jeg et sikker på at mye kunne ha kommet i avisene nå i dag. Det er mange unormale men forholdsvis vanlige hendelser som raskt havner i media nå og blir blåst opp til noe mye større enn det faktisk er.
Et godt eksempel er sprekk i en frontrute. Det skjer en gang i blant. Det er en unormal situasjon men ikke uvanlig og ikke farlig. Allikevel har slikt blitt slått opp som noe veldig alvorlig noen ganger.
Uten å vite noe detaljert om de hendelser i FR så er det ikke noe jeg har blitt skremt av. Overskrifter er krisemaksimering og du finner ofte ikke dekning for dem i selve artikelen.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2012, 18:17   #13
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by Oteren View Post
Nå er det vel media som skaper overskriftene av katastrofe-alarm, og som vanlig så får de det dreid i en meget negativ retning som de alltid klarer når det gjelder fly og flybransjen, og kanskje spesielt Ryanair.
Pilotene melder mayday eller pan-pan etter situasjon, og er nok ikke noe større forskjellig bedømt enn i andre selskap.
Mye negativt skrives riktignok om Ryanair, men når det kommer til "nødlandinger" i forskjellige varianter får de nok samme behandling som resten av "røkla", nemlig krisemaksimering. Det er i alle fall mitt intrykk. I skrivende stund har forresten NRK kjørt på med den "paniske" flyvertinnen og "instruksjonsboken" som hovedoverskrift på nettsiden (se vedlagt bilde) (link til artikkel).

Og her har jeg gått rundt og trodd at jorunalister ofte sjekker flyprat. Men det er vel heller slik at de titter innom for å se om de finner noe de kan lage en skandale ut av dersom de ikke har noe annet å gjøre...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	nrkRYRoverskrift.JPG
Views:	1014
Size:	22.1 KB
ID:	32985  
__________________
Mvh
Gunnar
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2012, 20:21   #14
EHBK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Location: varierende
Posts: 176
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Ser ikke ut som at det var snakk om en nød/sikkerhetslanding en gang:
http://www.moss-avis.no/nyheter/pilo...feil-1.7538945

Storm i vannglass...
EHBK is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2012, 20:42   #15
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Landing med flaps retracted betyr vel litt høyere landingshastighet, og derav lengere nedbremsing.

Støtter også det som er skrevet ovenfor om C/A's "febrilske" blaing i bruksanvisningen. Det var nok sjekklisten for denne type feil hun bladde i. Det vil nok være i seneste laget å starte lesingen av bruksanvisningen når du er midt oppe i situasjonen.

Vet noen forresten om det er standard prosedyre hos Ryanair å innta "posisjon for nødlanding" ved ffeil på flaps?



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2012, 21:01   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by EHBK View Post
Ser ikke ut som at det var snakk om en nød/sikkerhetslanding en gang:
http://www.moss-avis.no/nyheter/pilo...feil-1.7538945

Storm i vannglass...
Ikke nødlanding, ikke sikkerhetslanding, men likevel måtte passasjerene innta nødlandingsposisjonen.

Forøvrig imponerende artikkel, rart de klarte å stoppe på tilgjengelig rullebane når de ikke hadde bremser på hjulene:

Quote:
Pilotene måtte lande flyet bare med hjelp av bremsen på motorene


Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Landing med flaps retracted betyr vel litt høyere landingshastighet, og derav lengere nedbremsing.
Litt høyrere? Mange titalls knop. Vref40+70 (mener jeg å huske) Men med tørr og lang bane bør det være helt overkommelig.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2012, 21:24   #17
Piper
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 1,614
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Skal bruk av flaps regnes med når stoppdistanse skal beregnes? Motor-revers skal ikke.
Piper is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2012, 22:00   #18
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,205
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Piper; ja, vi beregner normalt stoppdistanse for enten flap 30 eller flap 40. Uten at jeg kjenner denne saken spesifikt, så har vi non-normal checklister og tabeller som hjelper oss hvis vi f.eks. må lande med flaps 0 (up).

Flap 0 landing distance regner vi ut på følgende måte for tørr bane med max manuell brems og max reverse thrust på fungerende motorer. 305 meter air distance (50ft screen height inkl.):

* Vref 40+55 gir en Vfly over threshold på 196 knots (363 km/t) for 65 tonn (nær max landingweight)
* 60 tonn referansedistance: 1225 meter
* pr 5 tonn +/-, +170/-70: (worst case 65 tonn landing weight) +170 meter
* pr 1000 ft airport elev i forhold til msa +45 meter: (Rygge tilsvarer msl) +0 meter
* Windcorrection 10kt tw / hw +205/-45 meter: (worst case tillatt for Ryanair ops. 15 kt tw på Rygge) + 310 meter
* slope correction +/- 1%, -20 / 20 meter: 0 meter
* approach speed above vref, 105 meter: + 578 meter

= worst worst case til full stopp med 15kt tailwind: 2283 meter
Evt. = 0 wind: 1973 meter (I Ryanair regner vi aldri kredit på f.eks headwind)

Håper det besvarte det noen lurte på om hastigheter, stopplengder og om det finnes håndfaste regler og tabeller å forholde seg til...
73H is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2012, 22:47   #19
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Piper; ja, vi beregner normalt stoppdistanse for enten flap 30 eller flap 40. Uten at jeg kjenner denne saken spesifikt, så har vi non-normal checklister og tabeller som hjelper oss hvis vi f.eks. må lande med flaps 0 (up).

Flap 0 landing distance regner vi ut på følgende måte for tørr bane med max manuell brems og max reverse thrust på fungerende motorer. 305 meter air distance (50ft screen height inkl.):

* Vref 40+55 gir en Vfly over threshold på 196 knots (363 km/t) for 65 tonn (nær max landingweight)
* 60 tonn referansedistance: 1225 meter
* pr 5 tonn +/-, +170/-70: (worst case 65 tonn landing weight) +170 meter
* pr 1000 ft airport elev i forhold til msa +45 meter: (Rygge tilsvarer msl) +0 meter
* Windcorrection 10kt tw / hw +205/-45 meter: (worst case tillatt for Ryanair ops. 15 kt tw på Rygge) + 310 meter
* slope correction +/- 1%, -20 / 20 meter: 0 meter
* approach speed above vref, 105 meter: + 578 meter

= worst worst case til full stopp med 15kt tailwind: 2283 meter
Evt. = 0 wind: 1973 meter (I Ryanair regner vi aldri kredit på f.eks headwind)

Håper det besvarte det noen lurte på om hastigheter, stopplengder og om det finnes håndfaste regler og tabeller å forholde seg til...
Altså 159 meter igjen av banen med tailwind. Kanskje derfor nødlandingsposisjon ble brukt?




Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 14-09-2012, 22:48   #20
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
Default Re: Ryanair nødlandet på RYG uten flaps

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Altså 159 meter igjen av banen med tailwind. Kanskje derfor nødlandingsposisjon ble brukt?




Vidar
Tviler på at det var 15kt tailwind, det var et worst case scenario.
fjasebase is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
31/1.16 BA 747 nødlandet på LHR uten maingear jameson82 Flyforum 1 31-01-2016 21:49
Landing uten flaps på Flesland rkvalvaa Småprat 1 14-10-2012 21:25
Ryanair kutter på RYG Skyhigh Flyforum 12 13-01-2010 19:50
Hva er rotationspeed på MD80 med/uten flaps? ENTO Flyforum 12 19-09-2008 19:47
Ryanair nødlandet på én motor i Malmø TG923 Flyforum 0 02-11-2005 03:06


All times are GMT +2. The time now is 15:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.