![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Her er det et lite resyme av undertegnedes tur til FRA sammen med BSSW og Zico77.
Bemerk, opplevelsene som er klort ned her, er sett fra undertegnedes synspunkt. God lesning ![]()
__________________
Mine bilder på Airliners |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Dag 1.
Forlot jobben ca klokken 14.00 og satte kursen fra Forus retning Tananger for å plukke opp BSSW aka Olav. Parkerte på P7 og vi spaserte bort til innsjekk. Det første vi la merke til var lang kø i sikkerhetskontrollen. Dvs at den sneglet seg gjennom ”labyrinten” som var bygget ut, og nedover trappen og nesten til utgangen. Men det bekymret meg ikke, siden vi hadde over en time til flyet skulle gå. ![]() Hadde sjekket inn på forhånd dagen før, men ville sjekke inn trillekofferten siden jeg ikke gadd å drasse på den. Printet ut bagtag og boarding på automaten og spaserte rett inni en lang kø. Det viste seg etter hvert at denne køen tok tid. Det var vel totalt fire personer fra SGS i innsjekk, en på Business/Economy Extra, En som håndterte non standard kolli og to på Economy. Ergo, dette tok tid, og det viste seg at dette var køen fra H****** . Siden det var kø i sikkerhetskontrollen, og køen sneglet seg av gårde på innsjekk, så så jeg for meg 2 netter i Frankfurt uten snus, så var jeg lur....! Ringte Olav, for å få han til å kjøpe en kvote med snus! Men dohhh! Mobilen min funka ikke. Hadde jo Telenor abonnement! Kom vel igjennom etter det 70iende forsøket! Det viste seg senere at valget mitt å sjekke inn bagasje skulle straffe seg. Leg 1. SVG-CPH SK1877 10. Juni 15:55-17:10 Individ: OY-KBO Type: Airbus A-319-131 Lev: 2006 Navn: 'Christian Valdemar Viking' Pål 10A Olav 11A ![]() (Bildet er tatt dagen før) Sjekket dagen før, og det viste seg at det var OY-KBT som skulle fly oss på første leg. Men dette ble endret til OY-KBO, noe jeg ikke klaget over akkurat. ![]() Flighten var rimelig fylt opp. Hadde flaks denne gangen og fikk en person av motsatt kjønn ved siden av meg, hvilket ikke var meg i mot. ![]() ![]() Siden jeg da hadde nødutgang og Olav satt bak, så hadde han standard sete config. Det ble til at vi tok to bilder som skulle illustrere dette. Satser på at Olav kan komplementere med de bildene på et senere tidspunkt. ![]() Flyet var noen minutter sen ut. Tipper vi tok av et kvarter etter oppsatt skjema. Ikke helt lovende ettersom vi hadde en connection time på 30 minutter i CPH. Takset ned til RW 36 og tok av mot nord. Ellers var det mer eller mindre smekk full kjerre, og turen gikk som normalt. Landet i CPH 5-10 minutter etter rutetid på B711 og gikk i hastig gange til B4 hvor vi skulle connecte med LN-RLE og Håvard (Zico77) som kom fra TRD.
__________________
Mine bilder på Airliners Last edited by sirpjalle; 20-06-2011 at 21:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Leg 2.
CPH-FRA SK1635 10. Juni 17:40-19:10 Individ: LN-RLE Type: McDonnell Douglas MD-82 Lev: 1985 Navn: 'Kettil Viking' Pål 21C Olav 21F Håvard 21A Dette var en flight jeg så frem til, da jeg sist fløy en MD8X i 1988 fra FBU til CDG (mener at det var det, men det er mulig det var ORY). Og det har vært et savn å ikke få fly med de. Vi var noen av de siste som boardet flyet, og det gikk ikke lenge før vi hørte boarding completed. Takset ut og tok av. Må si at dette flyet har en avsindig climbe rate sammenliget med mange andre fly. Og det absolutt ikke feil ![]() I mens Olav sov, ble det tid til litt GPP. Et av temaene som kom opp var mitt ville innfall kvelden før, å stikke innom Rimi og kjøpe en agurk og ha med seg i håndbagasjen! (Til info, den mistenkte for E-Coli utbruddet i Tyskland var jo agurk. Så da ville det være en ”gyldig” grunn til å ha med seg en agurk). Hvordan ville da sikkerhetskontrollørene reagere? Var dette regnet som mat, eller flytende veske med tanke på at agurk inneholder 80% vann eller noe sånn. Er det da under 125ml, og måtte denne kappes opp i småbiter og puttes i en pose før den ble skannet? ![]() Landet i FRA. Håvard ville innom en fotobutikk og Olav ble med mens jeg gikk ned for å hente bagasjen fra bånd nr 5. Tiden gikk, og det kom noen kofferter, og så noen flere kofferter, før det var tid for koffertene fra SK1635. Det kom noen få kofferter, og så var det slutt. ![]() Ville svært gjerne gjenforenes med kofferten min og få meg en dusj på hotellet og noen rene klær. Da var det å få rapportert kofferten savnet. Var litt kø, så det var tid til mobbing og knipsing av bilder, samt filosofering av hvordan de ikke fikk med seg bagasjen da det var 3 gater mellom flyene. By the way, knipsing. Motivet var av undertegnede! ![]() Fikk registrert bagasjen min savnet, og klarte å ta en liten hevn i samme slengen og skremme Olav ved å si at selvfølgelig hadde jeg ikke bagasje-tagen. ![]() Som forventet, kofferten min ble ikke med flyet, og den stod i CPH og ville bli sendt med LH-flighten fra CPH som ville være her om ca en time. Men utkjøringen stoppet klokken 20.00, så jeg ville ikke få den før etter klokken 10.00 neste dag. Så det så svart ut med tanke på en dusj og rene klær i løpet av kvelden! Spurte så om det fantes noen åpne klesbutikker, da jeg ville ha rene klær! Fikk nei til svar, men fikk utdelt et amenity-kit. Vi tok en drosje til hotellet for helgen, Radisson Blu Hotel, Frankfurt. Bilder fra rommet ![]() ![]() ![]() Bilder av amenity-kit. ![]() ![]() Kvittering ![]() Etter å ha sjekket inn på hoteller og fått spist litt, så dukket kofferten opp! Ypperlig service, hadde som sagt ikke ventet den før dagen etter. ![]()
__________________
Mine bilder på Airliners Last edited by sirpjalle; 20-06-2011 at 21:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Dag 2.
Vi avtalte å treffes til frokost klokken 09.00, men hodet mitt var i aller høyeste grad innstillt på arbeidsmodus, så jeg våknet klokken 05.00, og klarte å vri meg rundt og klare å sove til 06.00. Men da var det slutt. Da var det bare å komme seg i dusjen og utforske nærområdet, noe Olav stod for i 2009. Men i motsetning til 2009, var dusjen ok, men sengen var så som så. Den var rett og slett litt for tysk. Hard og laget til et formål.... Sove! Utsikt fra rommet ![]() Området ![]() ![]() Hotellet ![]() ![]() Etter å fått seg en bedre frokost, var det å sette seg i en drosje retning Besucher Terrasse vor der tunell? Ved RWY 18 (Den blå prikken nederst til venstre) I og med at Olav og jeg hadde vært her før i 2009 så hadde vi gangen i det. Det ble noe forvirring i sist gang i 2009 før vi kom oss dit. Se trip-report fra 2009. ![]() http://www.icopy.de/luftfahrt/spottingguide%20fra.htm Sjåføren som kjørte oss ut var en mann av eldre årgang. Gikk litt på skoletysk og engelsk, men vi kom oss jo da frem til spotte-plassen via nærmeste bensinstasjon for å finne noen store flasker med vann. (Grunnen til at jeg nevner spesielt denne sjåføren er at jeg kommer tilbake til ham igjen). Vi fikk en lapp med telefonnummer til drosjeselskapet etter vi hadde satt skoletysken vår på en test. Det jeveste her var å få bilder av LH A380! ![]() ![]() Håvard og Olav sitter på kanten og er skuddklar! (Tror dette kvalifiserer meg til en spotter-spotter) ![]() ![]() ![]() Håvard og undertegnede. (Her er det Olav som er spotter-spotter) ![]() Etter hvert var det på tide å komme seg ”hjem” og få seg en matbit. Telefonnummeret var noe merkelig, så vi fikk assistanse av noen tyskere som stod og ville kjøpe seg en is i nevnte isbil som Olav nevnte i 2009. En av dem var hyggelig og hjalp oss med å dekode telefonnummeret som var noe kort. Dvs at det bla. manglet area code. Han fikk ringt for oss og forklart hvor vi var hen og at det var ”Drei junge leute mit kameras, das ein Taxi gebraucht”. Ble kjørt til flyplassen og fikk oss noe mat. Olav og jeg lette etter en restaurant som vi spiste på i 2009, da denne oppfylte kravene våre. God mat, du kan si hva du vil ha og du blir servert ved bordet. Needless to say, vi fant den ikke, og endte opp på en restaurant der du måtte gå til disken og si hva du ville ha. Litt ala’ IKEA, men betydelig bedre mat og ingen lekeplass i restauranten. Etter middag tok vi oss en tur til T2 og food-courten for å guide Håvard rundt, før det ble en kaffekopp på Håvard og meg og kursen satt mot nærmeste drosje og hotellet. Denne drosjeturen var en opplevelse i seg selv. Jeg blir sjeldent redd når jeg sitter på i en bil som går fort. Men dette var fryktelig fort. Olav og jeg satt bak, og vi kunne observere at speedometeret viste 100km, 130km, 150km, 190km, 200km osv. Han endte opp i over 250km og byttet filer i hytt å gevær. Må si jeg begynte å bli noe redd, når jeg følte at bilen bak ikke hadde kontakt med veien. Og dette var en Mercedes, og den er bakhjulsdrevet. Etter å ha fått seg en dusj og en liten siesta ble turen satt retning Frankfurt sentrum og trikk nr 17. Når vi skulle kjøpe billett på automaten på holdeplassen, ble det igjen en liten ”eksamen” i skoletysk. Det gikk strykende! Med andre ord, vi måtte be et tyks par om hjelp på engelsk. For å komme seg til sentrum, måtte vi ta trikken til Hauptbanhhof og følge Kaiser Strasse i en ca 5-10 minutter. Samme vei på tilbakeveien med en stopp innom ei sjappe for å få med seg et par tre GT’s. ![]() Etter å ha tatt et par øl i hotelbaren ble kursen satt mot undertegnedes rom for noen GT og innsjekk på morgendagens flighter. ![]()
__________________
Mine bilder på Airliners Last edited by sirpjalle; 20-06-2011 at 22:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,265
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Skal se om jeg klarer å få ut noen få bilder ila et par dager
![]() Men Olav trenger ikke forlenger ![]() ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 896
|
![]()
Kanskje det er en A380-700?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]() Quote:
Men er dette bedre? ![]()
__________________
Mine bilder på Airliners |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Dag 3
Etter å ha inntatt frokost og sjekket ut, ble kursen satt mot nærmeste drosje. Første kommentar kom rimelig unisont fra alle tre. Er ikke der han som kjørte oss til terrassen? Jo da, det var det! Inn med bagasjen, inn i bilen alle tre. Jeg satte meg foran og sa på perfekt skoletysk for en gangs skyld. ”Lufthafen, Terminal einz bitte”. Og da skulle du sett. Rett og slett et kodak moment da det gikk opp for fyren og det gliset og så latter fra alle fire. ![]() Vanskelig å gjengi, men hele episoden var prizeless. Kursen ble så satt mot nærmeste automat for å få ut boardingpass, og få levert koffertene til oppbevaring. Deretter ble kursen satt strake veien mot SkyTrain og Terminal 2 og terrasse-spotting. ![]() LH's første A380 ![]() United i nytt livery. Navn: 'Gordon M. Bethune' Siden dette var en varm dag, så hadde FRAPORT satt ut stands der de delte ut gratis wasser! ![]() Ca midt på dagen, ble det en matpause før vi spottet mer på terrassen og kursen ble satt mot bagasjeutlevering og sikkerhetskontrollen. Vi gikk i ”feil” sikkerhetskontroll, og dette ble påpekt. Vi skulle ha gått til den i 1B, men de fikk kjapt beskjed om at jeg var klar over det, og jeg hadde planer om å bruke tunellen mellom A og B. Det kan bemerkes at Olav og Håvard ville bruke Fast-Track siden de hadde sånne fine flotte gull og sølvkort. Og jeg tok den vanlige. Ja ja, gjett hva som gikk raskest? ![]() ![]() Etter sikkerhetskontroll var det å sette kursen mot Loungene. Siden Håvard hadde EBG hadde han lov å ha med seg en gjest. Håvard ble henvist til Senators Lounge, Olav hadde bare Sølv, så det ble buissniss på han. Så for at alle tre skulle få sitte i samme lounge, måtte Håvard ”nedgradere”. Ble noen øl, litt mat og en dusj, før det ble å sette kursen mot B2(?) og SK4756.
__________________
Mine bilder på Airliners Last edited by sirpjalle; 20-06-2011 at 22:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Leg 3.
FRA-OSL SK4756 12. Juni 17:20-19:15 Individ: LN-BRE Type: Boeing 737-405 Lev: Til BU i 1990 Navn: 'Håkon V Magnusson' Pål 26D Olav 5D Håvard 24A Alle tre hadde sjekket inn på forhånd, men det var kun Håvard og meg som ble flyttet pga flyet var fullbooket. Jeg hadde opprinnelig booket 6F og Håvard 6A. Ikke at jeg syntes dette var kjekt, så kan jeg forstå begrunnelsen. Det eneste jeg reagerer på er at Håvard måtte flytte. Han valgte sete da han bestilte for en måneds tid eller to. Han har vel status som gjør at dette ikke skal skje? Ikke noe stor å si fra denne turen. Turen gikk greit uten noe om og men. Tror det ble litt ”snag” med tiden siden vi hadde fått bussgate. Husker faktisk ikke helt, da jeg var passe sliten etter å ha stått ute i solen hele dagen. Etter å ha landet på OSL, så var det kjapp småløping til taxfree’en hvor det var å raske med seg 3 snuskvoter og komme seg ut via tollen, innskjekk og sikkerhetskontroll og siste leg hjem. I boothen der snusen ligger, stod det to unge gutter. Jeg bare rasket med meg snusen, og det ble kommentert noe ala dette: ”Se på den japsen, han tror han kan få med seg alt dette”. Hvoretter jeg på klingende Siddis sa at ”noen er heldige, de har tre kvoter tilgjengelig, men nå må jeg springe. Har et fly og nå”. Snakk om å gå fra normal hudfarge til kokt hummer farge i fjeset. Tok sjansen på å sjekke inn kofferten min på det siste leg’et. Merket at jeg angret meg idet kofferten forsvant ned i det sorte hullet bak skranken. Bilnøkkel og husnøkkel lå der…. ![]() Etter at sikkerhetskontrollen var unnagjort var det å si takk for denne gang til Håvard før alle gikk i hurtig gange til sine respektive fly og satte kursen mot TRD og SVG.
__________________
Mine bilder på Airliners |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
Leg 4.
OSL-SVG SK4055 12. Juni 20:15-21:05 Individ: LN-TUA Type: 737-705 Lev: Til BU i 1998 Navn: ’Ingeborg Eriksdatter’ Pål 5F Olav 4F Under boarding sa jeg hei igjen, hvorpå purseren ble forvirret. Både hun og 1 styrmann var på flighten fra Frankfurt. ![]() Med koffert episodene i minnet, så kikket jeg ut vinduet på rad 5F, og fikk konstatert at den var kommer med. ![]() Full flight dette og, ganske begivenhetsløs flight, bortsett fra at vi denne gangen fikk gratis te eller kaffe, og at jeg satt ved siden av en familie med små barn. ![]() Innflyving fra nord og jeg kunne konstatere at hytta var inntakt og huset var helt. Landing på RW 13, ut ny utgang, til bagasjesjekk og hive Olav av i Tananger før kursen ble satt hjemover og et par glass av den nyinnkjøpe 12-åringen som jeg kjøpte i Taxfreen i FRA. Yes, ”det var dett” for denne gang. Neste TR fra meg blir trolig SVG-OSL-LIS-OSL-SVG i Juli.
__________________
Mine bilder på Airliners |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,939
|
![]()
Flott rapport, og antar det dukker opp bilder fra dere tre snart
![]() Last edited by Someone; 21-06-2011 at 10:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Mine bilder på Airliners |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Developer
![]() Join Date: May 2006
Location: Stavanger, Norway
Posts: 1,954
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2010
Posts: 865
|
![]()
Flott rapport
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Takk for fin rapport - selv om jeg gjerne skulle hatt flere detaljer/praktiske opplysninger fra Frankfurt og fra flyturene. Men en spottertur til Frankfurt er vel uansett på trappene
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Her er noen få bilder fra meg
![]() Seat 10A ![]() Seat 11A ![]() ![]() Oppdaget denne mens jeg ventet på Pål etter sikkerhetskontrollen på SVG Passende reg på en flyplass ![]() ![]() En liten advarsel til alle damene i Trondheim... ![]() ![]() ![]() Vi var ikke de eneste som var på jakt på FRA... ![]() ![]() Noe uvanlig på FRA... ![]() Jeg kan være flyspotter og flyspotter-spotter samtidig ![]() ![]() 2 United og en Qantas-maskin... ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trip report SVG-OSL-LIS-OSL-SVG | sirpjalle | TripReports | 15 | 23-08-2011 13:49 |
SVG-OSL-LIS & LIS-CPH-SVG med TAP og SAS! | chrSVGa380 | TripReports | 10 | 29-07-2011 22:42 |
En liten trip-report SVG-BGO-SOG/FDE – SOG-BGO-SVG | sirpjalle | TripReports | 10 | 16-09-2010 21:39 |
SVG-LHR-BRU og AMS-CPH-SVG | BSSW | TripReports | 20 | 01-08-2008 10:41 |
TripReport SVG-CPH-LCY og STN-BGO-SVG | sirpjalle | TripReports | 15 | 14-05-2008 22:25 |