Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-01-2011, 09:58   #1
Robin882
ScanFlyer Gold
 
Robin882's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Sørlandet
Posts: 1,449
Default Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

Quote:
Flyselskapet Lufthansa har drevet en svært så aktiv kampanje overfor egne myndigheter, dette i et håp om at flyselskapet Emirates blir nektet å få landingsrettigheter når Berlins nye flyplass åpner neste år.
http://www.hangar.no/index.php/permalink/49276.html
__________________

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 10:12   #2
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

Her bør konkurransemyndighetene steppe inn! Dette kan neppe være lovlig.

Hvordan hadde LH reagert om de ble utestengt fra Dubai? Dette blir for dumt...
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 10:27   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,951
Default Re: Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Her bør konkurransemyndighetene steppe inn! Dette kan neppe være lovlig.
Det er ikke ulovlig å forsøke beskytte sitt marked ved å drive lobbyvirksomhet ovenfor politikerene. Dette er noe alle gjør og er helt lovlig og Emirates gjør nok trolig det samme

Hadde ikke Lufthansaledelsen gjort dette hadde de faktisk ikke gjort jobben sin

Dette har med bilaterale avtaler å gjøre og ikke med konkuransemyndighetene. Dagens bilaterale avtale mellom Tyskland og UAE stenger ikke Emirates ute fra Tyskland, men begrenser antall avganger de kan tilby til/fra Tyskland, så vil de fly fra Berlin, må de kutte et annet sted. Selvsagt er ikke Lufthansa interesert i en oppmykning her, mens Emirates på den andre siden sammen med de lokale myndigheter i Berlin på den andre siden ønsker dette

Så kan man selvsagt mene hva man vil som slike begrensninger, men det er både veldig vanlig (inkludert i Norge) og er uansett en helt annet diskusjon
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 17-01-2011 at 10:35.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 10:47   #4
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er ikke ulovlig å forsøke beskytte sitt marked ved å drive lobbyvirksomhet ovenfor politikerene. Dette er noe alle gjør og er helt lovlig og Emirates gjør nok trolig det samme

Hadde ikke Lufthansaledelsen gjort dette hadde de faktisk ikke gjort jobben sin

Dette har med bilaterale avtaler å gjøre og ikke med konkuransemyndighetene. Dagens bilaterale avtale mellom Tyskland og UAE stenger ikke Emirates ute fra Tyskland, men begrenser antall avganger de kan tilby til/fra Tyskland, så vil de fly fra Berlin, må de kutte et annet sted. Selvsagt er ikke Lufthansa interesert i en oppmykning her, mens Emirates på den andre siden sammen med de lokale myndigheter i Berlin på den andre siden ønsker dette

Så kan man selvsagt mene hva man vil som slike begrensninger, men det er både veldig vanlig (inkludert i Norge) og er uansett en helt annet diskusjon
Jeg var faktisk ikke klar over at det fantes slike begrensninger, men det er helt klart at dette er veldig konkurransehemmende. EU kan jo blande seg inn og nekte fusjoner og oppkjøp mellom flyselskaper, så da kanskje de kan klare å forby EU-land å sette slike konkurransevridende begrensninger?

Last edited by Boeing_fan; 17-01-2011 at 10:52.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 10:59   #5
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Jeg var faktisk ikke klar over at det fantes slike begrensninger, men det er helt klart at dette er veldig konkurransehemmende. EU kan jo blande seg inn og nekte fusjoner og oppkjøp mellom flyselskaper, så da kanskje de kan klare å forby EU-land å sette slike konkurransevridende begrensninger?
Det ligger (normalt) ikke innenfor EUs mandat å fastsette det bilaterale forholdet mellom en medlemstat og en ikke-medlemstat. Finnes masse unntak, dog, men det er ikke gjennomført noe enhetlig flyrettighetpolitikk fra EUs side ift tredjestater. (edit: som angår trafikkrettigheter, det finnes ift trafikksikkerhet (eksempelvis innreiseforbud, jf EUs "svarteliste")).

Last edited by sukram; 17-01-2011 at 14:58.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 11:07   #6
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

sukram, det finnes dessverre ingen enkelt svar på hvordan disse nye frekvenser fordeles. Dersom det ville være enkelt, ville det ikke ta så langt før man fa disse traffik-avtaler reforhandled...

Generelt sett er det slik at selv om det blir nye designated carriers som far traffik-rettigheter, så far de aldri 100% av de nye frekvenser, tvert imot, ofte far de en del frekvenser, men samtidlig restriksjoner hvor /hvor mye seter de kan fly.

Autonome delstater har ikke nasjonal-statslig suverenitæt, ergo kan de ikke forhandle traffik-avtaler...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 15:15   #7
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

Quote:
Originally Posted by sukram View Post
Det ligger (normalt) ikke innenfor EUs mandat å fastsette det bilaterale forholdet mellom en medlemstat og en ikke-medlemstat. Finnes masse unntak, dog, men det er ikke gjennomført noe enhetlig flyrettighetpolitikk fra EUs side ift tredjestater. (edit: som angår trafikkrettigheter, det finnes ift trafikksikkerhet (eksempelvis innreiseforbud, jf EUs "svarteliste")).
Ikke nødvendigvis en enhetlig politikk, men det er jo EU som har forhandlet Open Skies-avtale med USA og begynner vel å bli en mer enhetlig aktør:
http://ec.europa.eu/transport/air/in..._policy_en.htm
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 10:21   #8
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,299
Default Re: Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

Helt enig. Men Tyskland er nå Tyskland. De har sine egne ting på mye, men akkurat denne tror jeg de skal slite hardt for å få igjennom.

Men nå flyr vel ikke EK fra Berlin pr idag. Meg bekjent flyr de på 4 tyske flyplasser. HAM, DUS, FRA og MUC. Jeg ser ikke for meg at LH kommer til å rute om all sin internasjonale trafikk fra FRA til nye Berlin aiport når den åpner. Eller hur?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 10:33   #9
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

Dessverre er det rett og slett falsk som det ble skrivet/sitert pa Hangar.

Emirates har per idag en visst antall ukenlige frekvenser mellom Dubai og Tyskland som de kan fly. Disse frekvenser er ikke knytted mot spesielle flyplasser, tvert imot, Emirates kan fritt velge hvor de vil flyr til.

Det hva Tyskland og Dubai har satt er den ramme med en visst antall frekvenser. Ergo må de kytte en sted dersom de vil fly til Berlin. Men de har rett å fly til Berlin, og dersom de spører som slots vil de få disse. Slot Coordination skjer nemelig ikke i politiken, mens via Slot Coordinator, og dette er Claus Ulrich, en absolut uavhengig person, som har full respekt av alle marked-aktører.

Emirates derimot vil ha forandred denne traffikavtale som eksisterer og ha flere frekvenser. Dette er en annen sko. Her kommer nemelig ikke bare Lufthansa med inne, men alle designated carriers. For tida har vi to av disse, nemelig Lufthansa og Air Berlin.

En forandring i disse traffikavtaler krever at begge sider, Tyskland og Dubai, har vilje å forandre dette. Rett nå utnytter de tyske selskaper ikke de kapasiteter (frekvenser og antall seter) som rammeverked tilstår dem. Derfor er det bare logisk at de ikke har lyst at det blir gjord en ny avtale som forskyver balansen enda mere til favør av Emirates...
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 10:45   #10
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Dessverre er det rett og slett falsk som det ble skrivet/sitert pa Hangar.

Emirates har per idag en visst antall ukenlige frekvenser mellom Dubai og Tyskland som de kan fly. Disse frekvenser er ikke knytted mot spesielle flyplasser, tvert imot, Emirates kan fritt velge hvor de vil flyr til.

Det hva Tyskland og Dubai har satt er den ramme med en visst antall frekvenser. Ergo må de kytte en sted dersom de vil fly til Berlin. Men de har rett å fly til Berlin, og dersom de spører som slots vil de få disse. Slot Coordination skjer nemelig ikke i politiken, mens via Slot Coordinator, og dette er Claus Ulrich, en absolut uavhengig person, som har full respekt av alle marked-aktører.

Emirates derimot vil ha forandred denne traffikavtale som eksisterer og ha flere frekvenser. Dette er en annen sko. Her kommer nemelig ikke bare Lufthansa med inne, men alle designated carriers. For tida har vi to av disse, nemelig Lufthansa og Air Berlin.

En forandring i disse traffikavtaler krever at begge sider, Tyskland og Dubai, har vilje å forandre dette. Rett nå utnytter de tyske selskaper ikke de kapasiteter (frekvenser og antall seter) som rammeverked tilstår dem. Derfor er det bare logisk at de ikke har lyst at det blir gjord en ny avtale som forskyver balansen enda mere til favør av Emirates...
I forhold til dette; forhandles det med hver delstat i De forente arabiske emirater (dvs direkte med Dubai, Abu Dhabi) eller med den nasjonale overbygningen? Mange land har sterke og autonome delstater, men jeg har aldri hørt at det forhandles på utenriksplan (slik dette må anses for å være) på delstatsnivå.

Dersom det forhandles med nasjonalstaten er det jo et spm om hvem av Etihad og Emirates som får gleden av eventuelt nye frekvenser.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 20:13   #11
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Dessverre er det rett og slett falsk som det ble skrivet/sitert pa Hangar.

Emirates har per idag en visst antall ukenlige frekvenser mellom Dubai og Tyskland som de kan fly. Disse frekvenser er ikke knytted mot spesielle flyplasser, tvert imot, Emirates kan fritt velge hvor de vil flyr til.

Det hva Tyskland og Dubai har satt er den ramme med en visst antall frekvenser. Ergo må de kytte en sted dersom de vil fly til Berlin. Men de har rett å fly til Berlin, og dersom de spører som slots vil de få disse. Slot Coordination skjer nemelig ikke i politiken, mens via Slot Coordinator, og dette er Claus Ulrich, en absolut uavhengig person, som har full respekt av alle marked-aktører.

Emirates derimot vil ha forandred denne traffikavtale som eksisterer og ha flere frekvenser. Dette er en annen sko. Her kommer nemelig ikke bare Lufthansa med inne, men alle designated carriers. For tida har vi to av disse, nemelig Lufthansa og Air Berlin.

En forandring i disse traffikavtaler krever at begge sider, Tyskland og Dubai, har vilje å forandre dette. Rett nå utnytter de tyske selskaper ikke de kapasiteter (frekvenser og antall seter) som rammeverked tilstår dem. Derfor er det bare logisk at de ikke har lyst at det blir gjord en ny avtale som forskyver balansen enda mere til favør av Emirates...
BU662 - du plejer jo at have styr på facts hvilket jeg værdsætter, men i denne sag mener jeg du er forkert på den. Emirates har så vidt jeg er orienteret rettigheder til at betjene 4 destinationer i Tyskland efter eget valg og med så mange frekvenser som man ønsker.

Emirates har lavet en publikation for at synliggøre deres ønske om adgang til Berlin og Stuttgart:

http://www.emirates.com/english/imag...233-579859.pdf

Emirates skriver selv i denne publikation:

Quote:
‘Emirates has more than exceeded its allocation of destinations: under the terms of the
1996 aviation agreement there were to be only three destinations which Emirates was
free to select, a fourth destination was provisionally approved in 2002 by the Federal
Ministry of Transport.’


• The Germany-UAE air services agreement was signed in 1994 and not in 1996.

• Emirates does not exceed, and never has, its allocation of destinations in Germany. Emirates
always fully complies with bilateral air services arrangements in all countries it operates
to, including Germany. As officially agreed between the UAE and German aeronautical
authorities, Emirates has a permanent right to operate to a fourth German destination -
Hamburg. Hence Emirates is fully utilizing, but not exceeding, its existing quota of points of
call in Germany.

• As implicitly acknowledged by Lufthansa, there has been no enhancement to the number
of destinations in Germany for Emirates for the last eight years - despite the phenomenal
growth in demand for both Emirates and Lufthansa services between Dubai and Germany.
This supports Emirates’ request for additional points in Germany, which would have little
negative impact on Lufthansa.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 10:31   #12
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,316
Default Re: Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

Det blir nog ingen utökning av det bilaterala avtalet mellan Tyskland och UAE på länge.
Tyska regeringen verkar vara inne på samma spår som Kanadas regering när det gäller UAE flygningar.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2011, 19:00   #13
sukram
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
Default Re: Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

Ja, det er nok som LN-MOW sier; noe annet enn frihet til å starte hva man vil tipper jeg vil bli umulig å bli enige om. De 27 medlemslandene har mange nok saker de er uenige om til å ønske seg flere stridstemaer.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2011, 18:34   #14
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
Default Nein und abermals nein til Emirates

Den tyske transport ministeren vil ikke ha samtaler med Emirates om slots i Berlin og Stuttgart etter ønske ifra Lufthansa. http://www.reuters.com/article/2011/...74J0EL20110520
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2011, 19:53   #15
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
Default Re: Nein und abermals nein til Emirates

Helt utrolig at dette faktisk gikk gjennom. Hvor pokker blir det av konkurransetilsynet??! Dette her bør ikke kunne være mulig....
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2011, 22:30   #16
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Nein und abermals nein til Emirates

Quote:
Originally Posted by Boeing_fan View Post
Helt utrolig at dette faktisk gikk gjennom. Hvor pokker blir det av konkurransetilsynet??! Dette her bør ikke kunne være mulig....
Why not?

Har du en gang tenkt deg hva det faktisk betyr dersom EK far rett a flyr daglig til Berlin?

Rett na har vi AB som flyr 3 eller 4 ganger i uken. Med A330. Tenk deg hva EK kan og vil bruke pa denne rute. Og sa tenker du deg om de ringvirkninger pa andre aktörer som flyr til/fra Östen.

BER som marked er ikke sa veldig stor, dette betyr at mange langruter er marginale. Tenk deg om TXL-PEK som bare flys noen ganger i uke. Slike ruter vil ret tog slett forsvinne fordi EK vil presse disse aktörer ut av marked med super lave priser tilbyd med A380-connexxions i DXB.

QR flyr til TXL, og de bruker en kapasitet som er tilstrekkelig for etterspörelsen. Ergo ser vi ikke denne kannibalisering av marked og ruter. EK Opptrer ikke som en ansvarlig aktör, men som de BORG. De vil ikke sitt del av marked, de vil har en ekstremt stor del av marked. Dermed forblir det ikke nok rom for mindre aktörer. Politikken har ikke plikt a skape ruter til EK sine A380 luftslotter, men sikre samme muligheter i konkurranse for alle aktörer, de mindre og de sma. Dette betyr ogsa at man vil diskriminere ekstremt store og finans-tynge aktörer bevist for a beskytte de sma og mindre aktörer som man trenger for en tilbyd som ikke nytter EK maksimalt, men som tjener samfunns-interresser best.

Jeg ville har gjerne sett de personer inne her som roper "Hurra" dersom EK söker for 2x daglig med A380 DXB-OSL-EWR. Dette vil faktisk betyr at de andre aktörer forsvinner fra marked over kort eller langt.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2011, 22:45   #17
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Nein und abermals nein til Emirates

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Jeg ville har gjerne sett de personer inne her som roper "Hurra" dersom EK söker for 2x daglig med A380 DXB-OSL-EWR. Dette vil faktisk betyr at de andre aktörer forsvinner fra marked over kort eller langt.
De finnes skam Emirates indtog på CPH og påvirkningen for andre operatører følges med spænding. Forhåbningen er uden tvivl at det hovedsageligt vi flytte pax. fra connections via LHR, FRA, AMS, CDG fremfor kannibalisering af andre direkte IC ruter ud af CPH.

Tiden må vise hvad der sker - Singapore Airlines er som det fremstår ved at forberede deres svar til Emirates på CPH.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2011, 23:12   #18
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,634
Default Re: Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

EK har fått godkjenning til å øke til 2 ganger DXB-VIE. At dette vil merkes på IC rutene til Austrian østover er helt klart. Foreløpig gjelder dette for sommerprogrammet, men det vil vel ikke være overraskende om avtalen forlenges.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2011, 20:11   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
Default Re: Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

<mod>
Diskusjoner om tysk språk kan man ta andre steder!

Denne tråden handler om Emirates i Tyskland
</mod>
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 20-05-2011, 22:12   #20
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskland

Quote:
Både Air France-KLM, British Airways og Lufthansa er svært kritiske til metodene flyselskapene rundt Gulfen benytter, både til hvordan de finansierer nye flykjøp og måten de fratar andre selskap markedsandeler.
Hvilke metoder er det som siktes til? Og er det noe hold i beskyldningene?

Det hadde kanskje også vært kjekt å vite hva slags rettigheter/restriksjoner tyske selskap har i UAE.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lufthansa og nye Berlin (splittet fra Lufthansa forsøker å stanse Emirates i Tyskl.) AirbusTrond Flyforum 3 17-01-2011 11:02
Emirates vs. Lufthansa til Asia? AN0510 Reiseforum 12 14-12-2010 18:17
Danskene forsøker igjen... raskefot Flyforum 135 29-04-2007 12:44
Forsøker å starte flyproduksjon i Norge Falcon Flyforum 19 07-04-2005 20:21
Flytting av Luftfartstilsynet kan stanse Trety Flyforum 2 08-01-2005 12:22


All times are GMT +2. The time now is 01:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.