Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-12-2010, 09:40   #1
AN0510
ScanFlyer Blue

Default Emirates vs. Lufthansa til Asia?

Jeg skal reise fra Dortmund i Tyskland til Osaka i Japan i økonomiklasse i februar.
Jeg kan velge mellom LH nonstop fra Frankfurt eller Emirates fra Dusseldorf med en stopp i Dubai. DUS er min lokale lufthavn når jeg er i Dortmund, og ligger en 25 minutter togtur unna.
Emirates er betydelig billigere enn Lufthansa. Hvordan er det med service og benplass hos de to selskapene? Flybytte gjør meg forsåvidt ingenting, benplass, underholdning og mat er de viktigste kriteriene.
AN0510 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 09:53   #2
fluxie
Flyprat fusentast

Default Re: Emirates vs. Lufthansa til Asia?

Jeg har aldri flydd LH eller EK i eco-klasse. Det finnes en del triprapporter på flyprat og på www.flyertalk.com av EK har fått mye skryt for sin eco-klasse. Tror du kommer best utav det med å velge dem.

Edit: Forøvrig en bra omtale med bilder av EK her: http://www.flyertalk.com/forum/trip-...-my-heart.html
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 09:56   #3
Stian
ScanFlyer Gold

EK har 34" pitch mot LH sine 31, bedre mat og et mye bedre underholdningssystem.
Det skulle ikke være så veldig mye å lure på.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 10:14   #4
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Hehe, med mindre du har høyt statuskort innen Star Alliance så er det ikke noe å lure på, Emirates er definitivt best!

Last edited by Boeing_fan; 14-12-2010 at 10:20.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 10:31   #5
Brandal
ScanFlyer Blue

Brandal's Avatar

Hva med JAL og ANA?
Emirates slår nok Lufthansa på det meste, men være oppmerksom på at EK har endel avganger som går på veldig uatraktive tidspunkter fra DXB. De har mange flighter som går midt på natten, og du kan risikere å måtte vente i mange timer på DXB, som riktignok er en flyplass med massevis av fasiliteter og tilbud, men likevel...
Tror nok jeg hadde sjekket prisene til JAL og ANA også. De er også kjent for bra produkt i eco.
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 10:41   #6
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Jeg går ut i fra EK flyr med 773ER og LH med A346?

Har selv flydd begge selskaper og flytyper. LH leverer bra på service, men LHs AVOD er ikke mye å skryte av. Er direkte flyvning og kortest mulig reisevei viktig for deg, så velger du LH.

Synes du det er greit med flybytte og lengre reisevei, så velger du EK. EK er bedre på alt ombord, ikke minst AVOD som sannsynligvis er det beste systemet i lufta og mat. 773ER har 10 seter i bredden, men benplassen er god med 34". Melder du deg inn i Skywards får du mulighet til å velge seter ved bestillingstidspunktet. Anbefaler å velge en av 2-seterne bak i flyet. DXB som flyplass er jeg derimot ikke så imponert over. Ja, det er fint og flott, men det er til tider mye folk som betyr lang kø for å kjøpe mat eller gjøre noen nødvendige ærender.
A346 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 10:50   #7
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Ville nok gått for EK, selv om 10 i bredden er trangt men den opplevelsen varierer fra setetype/flytype i min mening. Har aldri selv opplevd kø på DXB, selv om jeg har vært der i det som skal være "rush-hour" (midnatt om jeg husker riktig). Har dog aldri tilbrakt noe som helst tid innenfor security bortsett fra den tiden det tar å gå fra check-in til gate.

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 10:55   #8
Stian
ScanFlyer Gold

JAL og ANA flyr såvidt jeg vet kun til NRT fra FRA, noe som gjør det endel mindre attraktivt. Er ganske kjipt å være nødt til å ta et flybytte etter en 12 timers long haul.
Personlig ville jeg bare booket EK i trygg forvissing om at jeg hadde gjort det rette valget.
Hadde EK flydd fra OSL hadde jeg aldri brukt andre flyselskaper østover.
Stian is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 11:31   #9
nime
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Stian View Post
Hadde EK flydd fra OSL hadde jeg aldri brukt andre flyselskaper østover.
Satser selv på en tur til Japan til sommeren, og kommer til å booke EK.

Last edited by nime; 14-12-2010 at 13:11. Reason: Fjernet rare ting jeg skrev..
nime is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 11:56   #10
jefi99
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Brandal View Post
Hva med JAL og ANA?
Både JAL og ANA har fair priser FRA-TYO-KIX, men JAL har kortest rejsetid.

Jeg ville også overveje Asiana, der flyver FRA-ICN-KIX på under 14t, med fin aftenafgang fra FRA. Asiana er et af verdens absolut bedste selskaber - også i economy class!

Emirates har en rejsetid fra DUS på 18t10m på udturen, og 21t30m på hjemturen. Stopover på ca. 3t i hver retning (hhv fra kl 24-03 og fra 05.40-08.40).

Et alternativ kunne være Finnair, der flyver fra DUS til KIX på godt 14t i hver retning - dog dagsfly begge veje!
Old 14-12-2010, 16:53   #11
AN0510
ScanFlyer Blue

Takk for hjelpen. Valgte Emirates etter råd fra dere. Luftwaffe tapte klart pga den dårlige benplassen og dårlig IFE.
AN0510 is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 17:13   #12
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

Quote:
Originally Posted by AN0510 View Post
Takk for hjelpen. Valgte Emirates etter råd fra dere. Luftwaffe tapte klart pga den dårlige benplassen og dårlig IFE.
Du valgte faktisk rett, EK er blant verdenstoppen. God tur.
Old 14-12-2010, 18:17   #13
Brandal
ScanFlyer Blue

Brandal's Avatar

Reiste med JAL i economy fra LHR til NRT for et par år siden, og det er en av de beste opplevelsene jeg har hatt i economy. Benplassen var 32", men mat og service var helt topp. Maten var god både når det gjaldt kvalitet og kvantitet, og det hadde både japanske og europeiske alternativer å tilby. Vinen ble faktisk servert i ordentlige glass. Kabinpersonalet var super service-minded. De skjønte tydelivis at de var der for kundenes skyld, og ikke omvendt som man noen ganger kan få følelsen av hos endel andre.
Vet ikke hvor mange ganger de gikk rundt med drikke, men det var ikke nødvendig å selv ta turen til galley for å si det sånn.
Ønsker meg JAL til OSL, men det er vel dessverre mer enn tvilsomt

Last edited by Brandal; 14-12-2010 at 18:20.
Brandal is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules