![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
|
![]() OSL-CPH-DOH Denne trip report’en omhandler min reise med Qatar Airways til Melbourne, Australia pluss litt om oppholdet i dette spennende landet ’Down Under’. Dette er min aller første trip report og jeg beklager på forhånd for kvaliteten på noen av bildene. Det hele starter med at jeg en lørdag ettermiddag i desember sitter hjemme og kikker på billetter. Etter litt søking sjekker jeg ut OSL-MEL, bare sånn for moroskyld. Australia har alltid vært et land som har fasinert meg og vært høyt oppe på lista over drømmedestinasjoner. Tidligere i år (i fjor, 2010) hadde jeg også funnet noen veldig rimelige billetter til MEL med QR, så jeg håpet på å finne noe til samme pris. Søket gir meg BA, QF, KL, AF++, alle til over 34K. Til slutt dukker Qatar Airways opp som billigste alternativ med en gnir-deg-i-øynene-og-klyper-deg-selv-i-armen-pris på 20K og noen hundrelapper. Ikke verst med tanke på at utreise allerede var neste lørdag! Jeg sjekket litt rundt med visum og oppholdstillatelse i Australia og fant raskt ut at norske statsborgere kan søke om visum til Australia elektronisk. Det hele var veldig enkelt og jeg mottok svar innen 1 time var gått. Visum for Qatar var ikke nødvendig for transittpassasjerer, så nå var alt klart for bestilling. Routingen var som følger: OSL-CPH-DOH-MEL t/r. Lørdag 18. Desember 2010 Etter to kalde uker med øvelse og felt i militæret var det endelig klart for avreise til litt varmere strøk. Sto opp kl. 04:00(!)og rettet nesen mot Gardermoen. Liker å ha god tid på flyplasser så var fremme på Gardermoen ca. kl. 06:00. Innsjekkingen gikk raskt og effektivt og damen bak skranken var svært hyggelig, men hun glemte å merke bagasjen min med priority tag. Bagasjen ble sjekket helt frem til Melbourne, mens boarding kort for CPH-MEL måtte skrives ut på Kastrup. Etter innsjekk tok jeg farvel med pappa og lillebror og ønsket dem god jul og godt nyttår. Null kø i sikkerhetskontrollen for *Gold/Business tidlig denne lørdagsmorgenen og jeg var igjennom på ett par minutter. Neste stopp var SAS Business Lounge, hvor jeg fikk i meg noen rundstykker og litt juice til frokost. Ble litt overrasket over at det var såpas mange i loungen på en lørdagsmorgen. Brukte litt tid på face og sjekket selvfølgelig flyprat før det ble på tide å komme seg av gårde til gaten for flighten til København. ![]() SAS Business Lounge @ OSL Flight: SK1453 STD: 08:20 STA: 09:30 Flight time: 1hr10min Aircraft: Boeing 737-400 Seat: 2F Boarding startet litt etter oppsatt tid og det så ut som om flighten var helt full. Vel plassert på sete 2F informerer kapteinen om flytid og værforhold i Køben. Push-back skjer noen minutter forsinket. Relativt god benplass på denne maskinen, men å kjøre 3+3 i Economy Extra/Business blir veldig trangt. Ellers ikke noe spesielt på denne flyvningen. Frokost med te eller kaffe blir servert og vi lander på snøfylte Kastrup, bane 04L, litt forsinket. ![]() Lufthansa og Novair? ![]() Grei benplass på 734 ![]() Cruiser mot København Pga. forsinkelsen velger jeg ikke å stikke innom loungen på Kastrup og fortsetter til gate for å få utskrevet boarding pass for resten av turen + lounge invitasjoner og fast track kort. Boardingen starter 30 minutter forsinket pga. sen catering. Flight: QR98 STD: 11:10 STA: 19:25 Flight time: 6hrs15min Aircraft: Airbus A330-200 Seat: 2K ![]() Snø @ CPH Jeg ble ønsket velkommen om bord i døren av tre smilende flyvertinner/flyverter og vist veien til setet mitt. Bagasjehyllen over setet mitt var allerede full og siden kofferten ikke passet i hyllene over EF setene, måtte jeg plassere den i hyllen over setene 2AB. La merke til at det var flere av passasjerene som ikke fikk plass til sine kofferten i hyllene over EF setene. Jeg hadde ikke noe problem med å få plass til kofferten min i 734’en, så syns det er rart at en A330 har mindre bagasjehyller (i hvert fall de i midten) enn en 737 :/ Så fort jeg hadde fått satt meg kom en flyvertinne og spurte hva jeg ville ha å drikke. Valget sto mellom vann, appelsinjuice og champagne. Litt tidlig for champagne så valget falt på appelsinjuicen. Ikke noe dårlig valg det, siden dette var den aller beste jeg hadde smakt. Nypresset, fersk appelsinjuice slik den skal være! I setet lå det en pute, et teppe, amenity kit og hodetelefoner. Senere ble det også delt ut sokker og eye shades. Ut i fra seat map på checkmytrip.com skulle det være mange ledige seter om bord på dagens flight. Dette viste seg å være feil og jeg telte til slutt kun et par ledige seter. Belegget i economy er jeg ikke sikker på, men ut i fra gateområdet vil jeg tippe det var ganske fullt bak også. Noe jeg la merke til på flyvningene til Qatar Airways var at de ikke brukte ordet ’passengers’, men ’customers’. En liten, men fin touch. Me like: one! Etter push back kom flyvertinnene rundt og delte ut varme håndklær samt tilbydde påfyll av drikke. Ønsker for middagen ble også tatt. ![]() Routingen Etter avgang og at skiltet med fest setebelte var slukket ble det enda mer å drikke samt nøtter av forskjellige slag mens vi ventet på middagen. Oryx er navnet på underholdningssystemet til Qatar Airways. Systemet er veldig bra med masse filmer, serier, musikk og spill. Utvalget var variert og oppdatert med mye nytt. Me like: two! Jeg tenkte jeg ville få nok av tid til å se filmer og serier på DOH-MEL ruten, så brukte for det meste map-funksjonen på denne flyvningen. Etter mat var det på tide med litt avslapping. Setet var behagelig å sitte i og faktisk brukbart til soving også, selv om det ikke var helt flatt. Fikk kanskje rundt 1,5-2 timer søvn noe som ikke er verst midt på dagen. Våknet opp til en eske med sjokolade som var lagt ut til meg. Me like: three! ![]() Solnedgang Seks timer gikk raskt og snart var vi klare for landing i Doha, Qatar. Vi landet ca. 30 minutter etter rutetid, noe som ikke gjorde noe ettersom jeg opprinnelig hadde 5t20min venting. Flyplassen i Doha har ingen contact gates så alle passasjerer, beklager jeg mener customers, blir busset inn til terminalen. Economy- og Business class blir transportert med busser (egen buss for Business class, selvfølgelig), mens First class customers blir hentet i BMW’er. ![]() Av flyet i Doha Fra flyet bar det videre til Doha Premium Terminal. En egen terminal dedikert til Business og First class. Inngangen til terminalen minner om en hotellobby og er bemannet med QR staff som sjekker at du har et boarding pass. Før man slipper inn til fasilitetene må man gjennom en sikkerhetskontroll. Første etasje består av en duty-free og ’gates’ som fører deg til bussene og videre til flyet. I andre etasje finner man selve loungen, samt nursery og spillerom med ps3 osv. Loungen er veldig stor, men jeg følte at den fortsatt var intim og hadde en rolig og avslappende atmosfære. Kjente jeg kunne trenge en oppfriskning og fant frem til dusjene. Etter en deilig varm dusj, var jeg klar for litt å spise igjen. I loungen var det to spisesteder, begge to som restauranter hvor man bestilte mat og fikk det servert. Bestilte meg en kyllingsandwich før jeg bestemte meg for å trekke meg tilbake til et rolig hjørne av loungen for å catche opp på face og flyprat ![]() ![]() Business Class Lounge Doha Int'l ![]() Det blir ikke foretatt noen boarding calls inne i terminalen, men i stedet kommer QR staff rundt og informerer om hvilke flighter som er klare for boarding pluss at det finnes Flight information displays rundt om i hele loungen. Klokken nærmet seg sakte men sikkert 00:00 og boarding for min neste flight som skulle ta meg videre til Melbourne. Last edited by kimmam; 10-01-2011 at 21:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
|
![]() DOH-MEL Flight: QR30 STD: 00:45 STA: 22:15 Flight time: 13hrs30min Aircraft: Boeing 777-200LR Seat: 3K Bussturen fra terminalen til flyet var lang og det virket som om vi kjørte rundt hele flyplassen for å komme frem til flyet. Herlig ![]() ![]() En av Qatar Airways' 77L Kommer endelig opp trappen og blir igjen ønsket velkommen av en blid gjeng. En veldig hyggelig kar viser meg setet mitt, 3K, som skulle være mitt hjem de neste 13 og en halv timene ![]() Kapteinen kom på høytaleranlegget og informerte oss om at pga. snøkaoset i Europa måtte vi vente på noen passasjerer i ca. 20 minutter til. Tiden ble brukt til å rote litt rundt på Oryx. Systemet på denne maskinen er en oppgradert versjon av den om bord på A330 og har enda større utvalg av filmer osv. + større og klarere skjerm. Strømuttak til laptop og USB-port til iPhone, iPod o.l for lading var også å finne i setet. Mens jeg kikket gjennom listen av serier kom den hyggelige flyverten tilbake og presenterte seg selv og fortalte at det bare var å spørre hvis det var noe jeg trengte. Me like, four! De siste passasjerene kom til slutt om bord og dørene ble lukket. ’All customers on board’. De enorme GE-90 motorene våknet til live og sørget for en kraftfull take-off run. Ganske sikker på at vi brukte hver eneste meter av rullebane for å komme oss opp i luften for det var den lengste take-off'en jeg har vært med på. Vel oppe i luften la jeg merke til den andre forskjellen mellom B777 og A330 – Airbus’en er mye mer støysvak enn Boeing’en. Heldigvis gjorde det ingen ting takket være de supre headset’ene som Qatar Airways bruker. Stenger så å si all motorstøy ute samtidig som de gir veldig god lyd ved bruk av IFE. Serveringen startet igjen etter take-off. Jeg kunne velge diverse retter fra À la carte menyen og jeg gikk for den luksuriøse retten macaroni&cheese :b Det var ingen faste 'spisetider' så man kunne velge det man ville ha når som helst i løpet av turen. Etter mat ble det litt tv-titting før jeg bestemte meg for å skifte om til pyjamas og prøve å få meg litt søvn. Setene om bord på denne maskinen er av den nye typen og setene kan legges helt flate ift. gulvet. I tillegg er det en madrass til å legge på setet for å sikre en god natts søvn. Hvis man ville sove var det bare å gi beskjed til crewet, som mer enn gjerne redde opp sengen for deg mens du skiftet. ![]() Slapper av med litt Big Bang Theory Søvn ble det nok av. Nærmere sagt 7 timer sammenhengende! Setet funket utmerket som seng og madrassen gjorde jobben sin med å skjule alle ujevnheter. Kort sagt: Utrolig bra sete! Da jeg våknet opp nærmet vi oss vest-kysten av Australia og byen Perth. Kroppen min gikk fortsatt på norsk tid og var klar for frokost selv om klokka var nærmere 19:00 lokal tid. Må si det var litt spesielt å stå opp og spise frokost, mens man så solen forsvinne i horisonten. ![]() Hello Australia! ![]() Hello Australia! ![]() Hello Australia! ![]() Snø her og?! ![]() Frokost kl. 20 ![]() Og vips så var nesten alle de 13,5 timene gått og vi gjorde oss klare for landing i Melbourne. Følte tiden hadde gått så altfor fort og det hadde ikke gjort meg noe om turen varte i 5-6 timer til. Søppel, tepper, madrasser og headset ble plukket inn og vi gjorde oss klare for landing. Flyverten kom bort for å ta farvel og takke meg for å ha fløyet med dem. Litt informasjon om været kom kapteinen også med før vi landet. Kan si jeg ble sjokkert da han fortalte at det kun var 9c og lett regn denne kvelden. Ikke akkurat det jeg hadde forventet, men for all del bedre enn de -15c jeg kom fra. Vi landet ca. kl. 23 lokal tid, og taxet til gate der vi ble bedt om å vente litt til, for å slippe av en syk passasjer. Tok et siste farvel med crewet og ønsket dem en god jul før jeg gikk av og tok mine første steg på australsk ’jord’. Bagasjen min kom raskt, selv uten priority tag, og customs var gjort uten problemer. (Litt nervøs etter å ha sett Border Patrol serien på tv). Ut av flyplassen og sjekket inn på Hilton Melbourrne Airport Hotel, som bare ligger 2 minutters gange fra terminalbygningen. ![]() Melbourne Airport med Cathay Pacific A333 og Singapore Airlines B773 ![]() Hotellrommet @ Hilton Melbourne Airport. ... Last edited by kimmam; 10-01-2011 at 21:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
|
![]()
De neste to ukene ble tilbrakt både i Melbourne og Tasmania. Her er noen bilder fra oppholdet:
![]() Tasmania ![]() Bay of Fires, Tas. ![]() Bay of Fires, Tas. ![]() Bay of Fires, Tas. ![]() Bay of Fires, Tas. ![]() ![]() Nature World ![]() ![]() Wallaby ![]() ![]() Mating av Wallaby ![]() Federation Square, Melbourne ![]() Yarra River ![]() Eureka Tower ![]() The 88th floor ![]() Litt spotting fra Hotellrommet. Beklager kvaliteten. ![]() Qantas A388 ![]() Emirates B77W ![]() Garuda A332 Last edited by kimmam; 10-01-2011 at 21:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
|
![]()
Reservert MEL-DOH-CPH-OSL
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
|
![]()
Dette hørtes ikke mye nei, trodde det var full sommer der nå. Jeg var i Australia i sommer og da lå temperaturen på ca. 10c om kvelden, men det var i Brisbane. Var også i Sydney og der var det nok ikke mer enn 5-10c om kvelden. Men nå trodde jeg det skulle være nærmest tropisk der.. Hva var middeltemeraturen ellers under oppholdet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2008
Posts: 646
|
![]() Quote:
kimmam: Flott rapport! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
|
![]() Quote:
Ellers en knall rapport. Ser ut som QR må bli vurdert ved reiser, men først må lommeboken få betydelig påfyll.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ? Så langt i år: Rundt omkring i Norge |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
|
![]() CPH-OSL Kastrup virket ganske busy denne formiddagen. TGs flight til Bangkok hadde snart avgang og jeg kunne høre det ble snakket thai i alle retninger etter jeg var kommet ut av sikkerhetskontrollen. Siden jeg ikke hadde fått boardingpasset for CPH-OSL enda, måtte jeg innom SK sine transferdesk før jeg kunne besøke loungen. Litt kø og venting, men det gikk heldigvis ikke mer enn 10 minutter før jeg hadde boardingpasset i hånden og var på vei til SAS Business Lounge. To hyggelige damer bak skranken i dag. Som resten av flyplassen var det litt folksomt her også. Jeg var klar for en dusj, så skaffet meg håndklær og nøkler til dusjrommet. (Hvorfor er forresten dusjene låst? Ser ikke helt vitsen med dette). Måtte sjekke mail og nyheter, og siden min mac var helt ubrukelig så måtte jeg bruke mac’ene i lounge. Det var mac, men av en eller annen grunn så kjørte de Windows XP. Jeg ble sikkert sittende i fem minutter for å skjønne hvordan man skulle klare å skrive ’@’. Skjedde ingenting på Mac-måten og jeg husket ikke hvordan på Windows-måten. Var like før jeg spurte han som satt ovenfor meg om hjelp, da jeg endelig fant det ut. I så fall hadde det blitt mitt flaueste spørsmål noen sinne -_-’’ Matutvalget var ikke så veldig imponerende, men var heldigvis ikke så sulten. Spiste et par rundstykker og drakk et glass appelsinjuice før jeg gikk mot gate. Flight: SK1460 STD: 16:05 STA: 17:15 Flight time: 1hr10min Aircraft: Boeing 737-800 Seat: 3A Boarding var, som alltid på ”småfly”, kaos med at alle skulle gå om bord samtidig. Kan ikke skjønne hvorfor det ikke blir laget ordentlig linjer der hvor man står på rekke. Da hadde det også vært mulig å skille mellom business og economy lettere. Men neida, her står vi alle sammen i en svær klynge som så klart er mye bedre! Det var ikke noe problem på MEL-HBA-MEL. Da stilte alle seg opp på rekke automatisk og vi hadde en sivilisert boarding. Hvorfor er ikke dette mulig i Skandinavia? Skuffelsen var stor (jeg mener STOR!) da jeg kom om bord. Ekle skinnseter i en stygg turkis/grønn/blåfarge og nesten ingen benplass what so ever. Og selvfølgelig den grusomme 3+3 seatingen. Nei, få meg tilbake til Qatar Airways!!! Boarding tok en stund siden alle hadde med seg en håndbagasje og 50 bæreposer. Og surprise, surprise bagasjehyllene er fulle da bare 1/5 har kommet om bord. Ikke så mye å si om denne korte flighten. Kan nevne at ”maten” vi var så heldige å få ikke var spiselig. Liten usmakelig pastarett servert med det tørreste brødet jeg noen gang har smakt. Hadde det ikke vært for at det var drikke i nærheten er jeg sikker på at jeg ville blitt kvalt -_-’’. Crewet i fremre del av kabinen var to menn. Begge to virket lite begeistret for jobben og han ene kan nesten beskrives som småfrekk. Mer var det ikke å si om den turen. Kan ikke huske om vi landet på Gardermoen på tid eller ikke. Bagasjeutlevering på Gardermoen var som alltid - tregt. Min koffert dukket vel opp rundt 10 minutter etter første bagen på beltet. Dette slår aldri feil. ![]() Konklusjon: Hvis du har lest gjennom denne trip reporten så er det vel ingen tvil om hva jeg synes om Qatar Airways. En helt fantastisk tur som bare ble enda bedre med hjelp av QR. Absolutt alt fra service på bakken til service i luften var feilfritt etter min mening. Aldri opplevd mer hyggelige, serviceinnstilte og blide besetningsmedlemmer. Alt de gjorde, ble gjort på en meget profesjonell måte og alltid med et smil. Var som nevnt spent på om de skulle klare å tilby like bra service på returen, og der skuffet de så absolutt ikke. Kanskje ikke så overraskende at Qatar Airways står øverst på min liste over flyselskaper. Kommer fra nå av til å fly med dem så ofte det lar seg gjøre og håper på at de kommer til Oslo i nærmere fremtid! SAS på sin side leverte et helt greit produkt på veien ned, men skuffet enormt på veien tilbake. Stort sett vært fornøyd med SAS på tidligere flyvninger, men på akkurat denne var rett og slett alt forferdelig. Grunnen til at jeg syns dette kan jo være at jeg kom rett fra himmelen (QR), men jeg ville nok ikke vært helt fornøyd uansett. Hvis det er noe som jeg kan sette fingeren på så er det at det ikke er noe exterior view camera tilgjengelig i Oryx. ![]() Qatar Airways vs. SAS. SAS who? Vil takke alle som har lest og kommentert. Liker vanligvis ikke å skrive, men må innrømme at det blir litt morsommere med alle de hyggelig tilbakemeldingene ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Superflyer
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
|
![]() Quote:
![]() Flott rapport og godt skrevet. Fine bilder ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
|
![]() Quote:
Takk ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Posts: 183
|
![]()
Hei,
jeg har prøve å finne noen hyggelige biz priser med QR til MNL, men har ikke klart det ennå, hverken på ebookers eller QR's egen side. Hvilken nettside booket du billetten din på? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
*A Gold/OW Emerald
Join Date: Jan 2009
Posts: 683
|
![]()
Kjempeflott trip-report med fine bilder, og det hjelper også på at du skriver godt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
|
![]() Quote:
Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,308
|
![]()
Takk for fin rapport!
Har savnet en rapport for denne ruta, og gleder meg til hjemturen. Hadde vært fint om du ville legge ut menyene også, inkl hvilke drikkevarer som ble servert! Quote:
BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Takk for spennende rapport - har også ventet en rapport fra Qatar Airways! Virker som et veldig bra produkt, men var det virkelig ingenting å sette fingeren på?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
|
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
|
![]()
Flott TR Forresten!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
|
![]()
Temperaturen lå på rundt 18-19 grader hvis jeg ikke husker helt feil. Gikk for det meste i bukse og genser, faktisk bare en dag jeg gikk i shorts der nede
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,717
|
![]()
Kjemperapport! Venter i spenning på resten.
Quote:
![]()
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Misfornøyd med Qatar Airways | TLS at OSL | Småprat | 1 | 11-07-2013 15:30 |
Til Thailand med Qatar Airways og Thai Airways | SNSK | TripReports | 54 | 25-04-2013 22:03 |
Bergen-Frankfurt-Abu Dhabi-Sydney | Australia med Lufthansa og Etihad Airways! | TH-HJE | TripReports | 34 | 26-09-2010 16:27 |
Bangkok med Qatar Airways | laban | TripReports | 12 | 15-11-2009 11:40 |