![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]()
Er ikke bare-bare å satse på sosiale medier istedenfor egne løsninger heller:
Siste pip fra KLM kl. 1745 i dag: Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
Jeg har kikket litt på websidene til flyselskapene som er hardt rammet av forsinkelser i helga og er lite imponert. KLM kan for anledningen tjene som kroneksempel på underlige løsninger og middelmådig informasjon. Twitter og Facebook er sikkert fint for å kommunisere med kunder i normale situasjoner, men jeg kan ikke skjønne at det er et velegnet saksbehandlingssystem for å håndtere personlig kommunikasjon med et massivt antall kunder i en avvikssituasjon. At de har sprengt kvotene for meldinger både på Facebook og Twitter underbygger vel egentlig en slik mistanke. Dessuten er det en underlig dobbeltkommunikasjon ute og går. På Facebook-sidene finner man denne, på så mange nivåer, herlige meldinga: Quote:
Dersom det er slik at KLM kun trenger å samle inn mailadresse og telefonnummer til strandede passasjerer, så burde da vel alt annet enn Facebook være en bedre løsning? Med mulig unntak for twitter. På meg virker det som de fleste flyselskapene har en bortimot manglende samkjøring mellom kundeservice, web og sosiale medier, uten noen gjennomtenkt informasjonsstrategi når ting går virkelig i grøfta. Jeg har, heldigvis, ingen booking som er eller kan bli berørt av denne helgas værproblemer, men her er et par tenkte spørsmål jeg ikke uten videre fant svar på hos noen:
Discus påpekte at SAS hadde kjørt i gang aske-løsninger, noe som virker lurt. Jeg synes kommunikasjonen fra flyselskapene virker forvirret og lite tilpasset situasjonen. At en hub får store problemer (KLM) eller hele selskapet går i stå (BA) kommer nok overraskende, men det burde finnes noen gode planer som øves på. De bør ikke innebære å ha markedsavdelingen som en løs kanon på Facebook-dekket. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]() Quote:
Sosiale media er fortsatt nytt for mange flyselskaper som i utgangspunktet er konservative i tankegangen. Koordinasjonen mangler, og vi ser dette på flere områder. Tror det skal noen flere kriser til vi vil få se noen reell fremgang hos de store selskapene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Lurker
Join Date: Oct 2010
Posts: 664
|
![]()
Amber Groothuis var forøvrig ikke den eneste privatpersonen som KLM ba sine kunder sende PM til. Det kan jo enkelt opprettes en ny profil på facebook med samme navn, samt et KLM-profilbilde, og vips, så får ukjente tak i det meste av info. (Desperate mennesker kan jo godt finne på å sende kortinformasjon f.eks.)
Er absolutt en idè å utvide kapasiteten på hjemmesiden, for hvis den ryker, så hjelper det ikke med kundeservice selv om den består av 100 CK-er ![]() Syntes dog SAS har vært flink og bemannet opp (ser det ut til). Norwegian sitt skifte av London-flyplass er og et flott tiltak (men koster ikke dette mye, eller har de enda avtaler der?). |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]() Quote:
Forøvrig har det knela hos KLM-twitter igjen: Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
Visste ikke at det var begrensninger på twitterbruk .. ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Leste gjennom mye av veggen til SAS på FB, ser ut som mange er fornøyde med innsatsen til CK & co i alle fall.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2010
Location: Atlanta
Posts: 1,520
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
JA, de gjør det bra, og mye av grunnen til det er at de fikser problemene til posterne der. Imidlertid blir det veldig mye trafikk på veggen og det blir enda mer hvis det sprer seg at man får hjelp på FB. Da blir det fort uoversiktlig - FB er ikke egnet for så mye trafikk.
Kudos til SAS for å være første major selskap som faktisk hjelper FB-brukerne på direkten. Rener med at det blir en gjennomgang av dette etterpå, og da kan man finpusse litt på beredskapsplanene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
Ja, det er det helt klart de gjør. Men de må løse det potensielle volumproblemet, for neste gang blir det enda fler på veggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,156
|
![]()
Dette her med kundehåndering via sosiale medier er jo egentlig ganske nytt. Jeg må si jeg reagerte litt når folk begynte å legge bookingreferansene sine ut på diverse facebook-sider i håp om å få hjelp. Det er vel ikke helt den rette måten å gjøre det på?
En annen ting. Leste en eller annen plass at folk på Heathrow var misfornøyd med SAS at de ikke fikk hjelp... Det er bra at SAS og andre selskaper bruker sosiale medier i denne situasjonen. Men de burde jo også bruke litt krefter på å møte folk som ikke har sosiale medier tilgjengelig der de er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]() Quote:
Quote:
Det å bruke FB og Twitter til å kommunisere situasjonen er greit, men da som et supplement til egne sider. Om man blir oppfordret til å bruke Twitter eller FB for å få hjelp vil jeg si det er amatørmessig og beviser at selskapene ikke greier å håndtere krisesituasjoner. Det er også en uting at man skal måtte akseptere brukerbetingelsene til Facebook eller andre tredjeparter for å få effektiv hjelp at et stort og anerkjent flyselskap.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 566
|
![]()
Tror man hadde hatt mye å spare på å lage gode selvbetjeningsløsninger på nett/mobil for situasjoner som dette, så man får samlet inn og sendt ut informasjon på en effektivt måte.
Men det er nok veldig mye lettere å få til for Norwegian enn f.eks. KLM, med et hav av videreforbindelser og avhengigheter til andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]()
På med skjørt og sette seg på plassen til Eva?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]() Quote:
Jeg forstår dog ikke at flyselskaberne ikke har bedre selvbetjeningsløsninger i sådanne situationer. Det burde være muligt at udvikle og ville gøre livet lettere for både pax og staff. Det samme gælder brugen af chat som support, hvor der findes flere rigtig gode systemer, der kan håndtere rigtig mange samtidige "samtaler". Det ville igen være med til at minimere ventetiden og arbejdspresset.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]() Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,156
|
![]()
For meg virker det som om de reisende selv velger å legge ved sine bookingreferanser i sine meldinger til flyselskapene i håp om at de skal få "lettvint hjelp" i en fastlåst situasjon. Jeg håper inderlig ikke at selskapene har oppfordret kundene til å poste bookingreferansene sine på "offentlig del" av det sosiale mediet. Da lager de vel bare til syvende og sist utvidede problemer for seg selv. Men selvsagt. De reisende burde jo ha vett til å skjønna at slik informasjon kan misbrukes på samme måte som f.eks fødselsnumre og slikt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
|
![]() Quote:
De reisene er stressa og hvis de har stått fast på en flyplass i flere dager så "skjønner man mindre og blir desperat" og tyr til de kanaler man har "Koste hva det koste vil". Konsekvensene ser man først senere.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avinor Air Navigation Services (Avinor Flysikring) på sosiale medier | KrisFlyer | Småprat | 0 | 13-04-2019 08:16 |
Hold boardingkortet unna sosiale medier. | Kanon | Småprat | 4 | 13-10-2015 17:46 |
Manchester Airport har det morro på sosiale medier | Robin882 | Småprat | 1 | 03-09-2014 15:42 |
Sosiale medier, et gode og en forbannelse | krølle | Småprat | 4 | 21-03-2013 01:03 |
Beste flyselskap på sosiale medier | CK | Flyforum | 18 | 02-10-2010 01:02 |