Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2010, 18:40   #1
C130
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Aug 2009
Location: Stavanger, Leilighetshotell på Kreta
Posts: 1,556
Ryanair Ryanair kritiserer SAS og BA

Ryanair kritiserer i dag blant annet SAS, BA og Finnair for å trikse med tall når det gjelder punktlighet, instile fly og forsvunnet bagasje:

Quote:
"Ryanair kommer med en pressemelding i dag der de ber SAS, British Airways og Finnair om å innrømme at de hemmeligholder statistikk på grunn av «pinlig dårlig punktlighet, mye forsvunnet bagasje og mange instilte fly."

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7208500
C130 is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 19:00   #2
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

bla-bla-bla fra flyselskapet som ikke ville gi askefaste passasjerer det de etter EU-regulativet hdde krav på. God gammel Ryanairoppskrift. Hvorfor ikke heller snakke om det de er gode på i stedet for å juge på seg "service".
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 19:08   #3
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Quote:
Originally Posted by CK View Post
bla-bla-bla fra flyselskapet som ikke ville gi askefaste passasjerer det de etter EU-regulativet hdde krav på. God gammel Ryanairoppskrift. Hvorfor ikke heller snakke om det de er gode på i stedet for å juge på seg "service".
Helt enig - det er så forudsigeligt at de kommer med den ene omgang bla bla bla efter den anden med jævne mellemrum. Og af alle ting, så prøver de at se ud som om de yder bedre service

Kunne de da ikke som alle andre seriøse selskaber forholde sig til hvad de selv kan - og ikke kan - fremfor at komme med den ene løgnagtige og fordrejede påstand efter den anden. Det er nemlig lige præcist pærer og bananer de sammenligner, men i bedst Komiske Ali stil, så fortsætter de ufortrødent. Og hvis der er tale om bevidst fordrejning af sandheden, så håber jeg deres PR-folk på et eller andet tidspunk får en rigtig dårlig smag i munden.

Må indrømme at jeg får mere og mere kvalme over deres både useriøse og usympatisk PR-strategi - og ikke mindst at medierne bliver ved med at hoppe på den.

Man kan jo så have sine meninger og gøre sig tanker om det kun er PR-strategien de er useriøse og usympatiske omkring...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 11:31   #4
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post

Må indrømme at jeg får mere og mere kvalme over deres både useriøse og usympatisk PR-strategi - og ikke mindst at medierne bliver ved med at hoppe på den.

Man kan jo så have sine meninger og gøre sig tanker om det kun er PR-strategien de er useriøse og usympatiske omkring...
Ryanair har alltid kommet med mye rart i media. Og fått masse PR ut av det. Ingen overraskelse over deres nye utspill.
Ei heller overraskende at FlyHi er raskt på banen for å fortelle hvor mye han hater selskapet.
Det eneste som overrasker meg, er at han stadig hater de mer. Jeg trodde at hatet var 100 på en skala på 0-100 allerede for mange år siden
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 11:47   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Ryanair har alltid kommet med mye rart i media. Og fått masse PR ut av det. Ingen overraskelse over deres nye utspill.
Ei heller overraskende at FlyHi er raskt på banen for å fortelle hvor mye han hater selskapet.
Det eneste som overrasker meg, er at han stadig hater de mer. Jeg trodde at hatet var 100 på en skala på 0-100 allerede for mange år siden
Hvor er det da fantastisk så interesseret du er i alt hvad jeg mener og ikke mener. Men jeg må jo sige noget fornuftigt siden du så ofte bruger så meget tid på at forholde dig til det

Jeg ville da sætte pris på hvis du forholdt dig til topic og ikke til hvor på skalaen mit såkaldte had (dine ord) til FR ligger.

For the record:
Jeg hader ikke nogle selskaber - men jeg forholder mig kritisk til dem der opfører sig usympatisk, umoralsk og kommer med usande oplysninger - det er der stor forskel på.

Men desværre er det jo efterhånden blevet sådan her at hvis man er dansker og ikke er erklæret fan af DY, FR eller XXXXXXX (brugernavn bortcensureret efter anmodning fra mod) eller mener hele verdens centrum er OSL, så skal man straks mobbes her eller hænges ud som usaglig, uvidende eller angribes i en træthedskamp af fordrejet statistisk materiale, som kun har det formål at vinde "kampen"...

Kedelig udvikling, men håber I hygger jer med det...

Imens vil jeg så passe mit arbejde og nyde sommeren.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 12:07   #6
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Men desværre er det jo efterhånden blevet sådan her at hvis man er dansker og ikke er erklæret fan af DY, FR eller XXXXX eller mener hele verdens centrum er OSL, så skal man straks mobbes her eller hænges ud som usaglig, uvidende eller angribes i en træthedskamp af fordrejet statistisk materiale, som kun har det formål at vinde "kampen"...
Dette problemet ikke bare er begrenset til dette forumet. Langt inn i offisielle er samarbeidet mellom Danmark og Norge minimalt. En analog til dette er informasjonsutvekslingen mellom engelskmenn og amerikanere i forbindelse med utvikling av nye militærfly etter andre verdenskrig - engelskmennen delte informasjon, men amerikanerne benyttet resultatene på sin måte. Det er samarbeid på amerikansk, og det ligner utrolig på samarbeid på dansk.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 15-07-2010 at 11:38. Reason: Et navn fjernet i sitatet til FlyHi
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 19:15   #7
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Quote:
Originally Posted by CK View Post
bla-bla-bla fra flyselskapet som ikke ville gi askefaste passasjerer det de etter EU-regulativet hdde krav på...
Vel, når er vel ikke alle like fornøyd med SAS og aksekrav heller, ref Gorgon Robinson på Facebooksiden til SAS
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 19:38   #8
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Vel, når er vel ikke alle like fornøyd med SAS og aksekrav heller, ref Gorgon Robinson på Facebooksiden til SAS
Uanset om der er enkelte kunder der som ham her har fået et dårligt råd (og forøvrigt har fået dækket sine udgifter af rejseforsikringen) - så er der ingen tvivl om at SAS var helt i top når det gjaldt kundeservice under askeskyen.

I en så ekstrem situation vil der altid være nogle, der har en opfattelse af at de er blevet overset el.lign, men faktum er at SAS fra 1. minut tog sig rigtig godt af sine pax og betalte hotel, forplejning m.v. mens de fleste andre flyselskaber (specielt LCC's - men ikke udelukkende) løb fra ansvaret.

Der er stor forskel på at have nogle få utilfredse kunder efter man ellers har forsøgt at hjælpe så godt man kunne - og så bevidst at arbejde på at sine kunder får mindst mulig kundeservice og care.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 19:49   #9
Trent600
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Location: Oslo
Posts: 647
Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
mens de fleste andre flyselskaber (specielt LCC's - men ikke udelukkende) løb fra ansvaret.
Hvor mange er "de fleste andre", 80%? Er dette offentlig tilgjengelig statistikk?
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 19:14   #10
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Quote:
Originally Posted by C130 View Post
Ryanair kritiserer i dag blant annet SAS, BA og Finnair for å trikse med tall når det gjelder punktlighet, instile fly og forsvunnet bagasje:

Quote:
"Ryanair kommer med en pressemelding i dag der de ber SAS, British Airways og Finnair om å innrømme at de hemmeligholder statistikk på grunn av «pinlig dårlig punktlighet, mye forsvunnet bagasje og mange instilte fly."

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.7208500
Gaaaaaaaaapppp... Må trods alt være lidt frusterende for SAS og andre at de står over for en konkurrent som kommunikerer på et niveau som er under lavmålet og at de tilmed kommer ud medierne med deres budskab eller hvad vi nu skal kalde det...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 19:33   #11
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Forbrukerombudet burde tvinge FR til å innrømme at de leker med statistikk, fx å via helsides annonser i Dagblabla og Aftnpoftn. Kanskje ikke Forbrukerombudet kan gjøre noe slikt,men det hadde vært j... gøy om de fikk smake sin egen medisin.
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 19:58   #12
Bengt
ScanFlyer Silver
 
Bengt's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ljungsbro, Sweden
Posts: 644
Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Jag hade köpt en biljett med SAS till Spanien i maj. Flyget (som utfördes av Spanair) blev inställt. Jag blev erbjuden ombokning till nästa flyg. Jag frågade om ersättning för övernattning och måltider. "Nej! Spanair ger inget. Du får kontakta Spanair." Det här var inget större problem för mig då jag kunde bo hos bekanta och mat skulle jag ändå ha. Men vad är skillnaden på hur man blir behandlad av Ryanair?
Jag hittar ingen skillnad hur jag än letar......
__________________
Bengt, flyger helst till Katalonien
No flights since February 2020
Bengt is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 21:22   #13
mo
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Quote:
Originally Posted by Bengt View Post
Jag hittar ingen skillnad hur jag än letar......
Nei, det er vel kanskje ingen skillnad mellom Ryanair og Spanair. Men det har ikke noe med SAS å gjøre. Du får beskjed ved bestilling at det er Spanair og ikke SAS som flyr og dermed har ansvar for deg.

Ellers kan jeg si at codeshare er en stasjonshåndterings forbannelse, det er ikke annet enn problemer.

Last edited by mo; 13-07-2010 at 21:26. Reason: Additional
mo is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 21:47   #14
Bengt
ScanFlyer Silver
 
Bengt's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ljungsbro, Sweden
Posts: 644
Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Quote:
Originally Posted by ehall View Post
Nei, det er vel kanskje ingen skillnad mellom Ryanair og Spanair. Men det har ikke noe med SAS å gjøre. Du får beskjed ved bestilling at det er Spanair og ikke SAS som flyr og dermed har ansvar for deg.

Ellers kan jeg si at codeshare er en stasjonshåndterings forbannelse, det er ikke annet enn problemer.
Jag förstår mycket väl det du skriver, men jag beställde biljetten på www.sas.se och den hade ett SAS flightnummer. Först om man läser det finstilta så framgår det att flighten utförs av Spanair. Nu vet ju jag att direktflyg från Arlanda till Barcelona på SKnr utförs till 90 % av JK men det gäller nog inte för den vanlige konsumenten.
Vem tror du jag som konsument håller ansvarig för hantering av det hela? SAS eller Spanair? Svaret från mig som konsument är givetvis SAS. Oavsett om flighten är outsourcad eller inte (jämför med handling) så faller det ju tillbaka på det bolag som har sålt resan.
__________________
Bengt, flyger helst till Katalonien
No flights since February 2020
Bengt is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 22:36   #15
mo
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2008
Location: Gardermoen
Posts: 342
Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Quote:
Originally Posted by Bengt View Post
Vem tror du jag som konsument håller ansvarig för hantering av det hela? SAS eller Spanair? Svaret från mig som konsument är givetvis SAS. Oavsett om flighten är outsourcad eller inte (jämför med handling) så faller det ju tillbaka på det bolag som har sålt resan.
Jeg skjønner deg veldig godt, og er en av grunnene til at jeg synes codeshare er noe av det verste som finnes. Men som en annen sier, slik er det i hele verden. Man må gjerne lese med liten skrift, men det er der et sted siden det er et lovpålagt krav at du skal få info om det er et annet flyselskap. Synes også det er betenkelig at SAS har codeshare med flyselskaper som ikke når opp til SAS sine egne standarder. Men her er det salgssiden som bestemmer, uansett hvilke problemer som måtte oppstå i den videre kontakten og reisen. I EU loven om uregelmessigheter er det også klart at det er flyselskapet som faktisk flyr som har ansvaret.

Ellers har dette ikke noe med outsourcing å gjøre, synes ikke dette er sammenlignbart. Her kjøper SAS et antall seter hos Spanair, som SAS dermed selv kan selge.
mo is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 19:59   #16
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Nej det er ikke offentligt tilgængelig statistik - det er bygget på first hand erfaringer ifm. kunder der har været ramt. Som udgangspunkt er der skræmmende mange som ikke har fået nogen form for hjælp og efterfølgende må kæmpe en lang og sej kamp for at få dækket rimelige udgifter, som de selv har lagt ud fordi flyselskaberne ikke gad gøre det.

Ud fra de små 100 sager jeg har haft first hand erfaring med (som har været ret jævnt fordelt mellem forskellige flyselskaber) - så er der INGEN tvivl om at SAS har behandlet deres kunder langt bedre end hvad jeg har set hos andre selskaber. Derudover var SAS pro-aktive og bestilte og betalte for hoteller, forplejning m.v. mens mange andre selskaber ikke tog noget ansvar og blot bad kunderne om at finde noget - uden at give dem nogle prisrammer eller garantier for at de kan få pengene refunderet.

Jeg har oplevet store problemer med KL, AF, QR, TG, FR, DY, EZ, SN, IB, JK osv - og de få problemer jeg har oplevet med SK er blevet løst efter 1 mail eller 1 telefonopkald (men i langt de fleste tilfælder har der ingen problemer været og refusion er gået igennem efter lidt ventetid) - hvor der i mange andre tilfælde skulle sendes 3-4-5 mails eller ringes flere gange bare inden der kom en dialog igang og endnu mere besværligt har det været.

Efter at have set tæt på hvilken forskel der er på kundeservice, så er jeg ihvertfald ikke i tvivl om hvem jeg helst ville have flybillet hos hvis der igen kommer en askesky.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 20:00   #17
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Quote:
som utfördes av Spanair
er vel svaret ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 21:15   #18
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
er vel svaret ?
Mjo, men reisen er kjøpt hos SAS, og da er det i utgangspunktet dem man forholder seg til (ref. diskusjonene rundt DY vs. Rfly), og Bengt sin kommentar er jo et lite tankekors.
Ja, jeg og sitter med et inntrykk av at SAS gjorde det veldig bra i forbindelse med askekaoset, men om samarbeidspartnerne ikke holder mål så slår det også dårlig tilbake på SAS selv.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 21:44   #19
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Quote:
Originally Posted by Trety View Post
Mjo, men reisen er kjøpt hos SAS, og da er det i utgangspunktet dem man forholder seg til (ref. diskusjonene rundt DY vs. Rfly), og Bengt sin kommentar er jo et lite tankekors.
Ja, jeg og sitter med et inntrykk av at SAS gjorde det veldig bra i forbindelse med askekaoset, men om samarbeidspartnerne ikke holder mål så slår det også dårlig tilbake på SAS selv.
Reisen kan være kjøpt hos SAS, men operert av Spanair. Dermed er det Spanair.
Samme som hvis du kjøper en billett på wideroe.no det er selskapet du skal fly med som er ansvarlig, ikke Widerøe. Selv om det var der du kjøpte billetten.
Dette står også i vilkårene når du kjøper billetten.
Men jeg regner med du er som meg, og sikkert de fleste andre, å krysser for lest selv om det ikke er gjort. ;-)
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 21:53   #20
Bengt
ScanFlyer Silver
 
Bengt's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ljungsbro, Sweden
Posts: 644
Default Re: Ryanair kritiserer SAS og BA

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Reisen kan være kjøpt hos SAS, men operert av Spanair. Dermed er det Spanair.
Samme som hvis du kjøper en billett på wideroe.no det er selskapet du skal fly med som er ansvarlig, ikke Widerøe. Selv om det var der du kjøpte billetten.
Dette står også i vilkårene når du kjøper billetten.
Men jeg regner med du er som meg, og sikkert de fleste andre, å krysser for lest selv om det ikke er gjort. ;-)
Nej, det här var inte en KLM-biljett köpt på wideroe.no. Då hade jag förstått vad du menar. Det här var en SAS-biljett med SASflightnummer köpt på www.sas.se.
Som jag skrev så var det här inte något större problem för mig. Jag vill bara peka på att skillnaden mellan nätverkssällskap (både Spanair och SAS är ju medlemmar av Star Alliance) och Ryanair inte alltid är så stor. Att hänvisa till att flighten utförs av Spanair och därmed fritas SAS från ansvar tycker jag är mot allt förnuft om man samtidigt talar om hur bra SAS är.
__________________
Bengt, flyger helst till Katalonien
No flights since February 2020
Bengt is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Spiegel: Tyske myndigheter kritiserer Ryanair Superhai Flyforum 1 12-12-2012 21:36
Ekstrabladet kritiserer Sterling for gebyrer DCHalvorsen Flyforum 1 16-01-2008 09:26
SAS Braathens kritiserer Avinor X-BU Flyforum 23 16-11-2005 11:07
SAS kritiserer Delta's Europa ekspansion PP Flyforum 11 16-11-2005 07:44
SAS-kaptein kritiserer sikkerhetsparanoiaen TOS Flyforum 27 17-01-2005 07:52


All times are GMT +2. The time now is 15:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.