![]() |
|
|
![]() |
#1 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
SAS mener å ha fått Konkurransetilsynets støtte for å gjeninnføre bonuspoeng for innenlandsprivatreisende - en ordning som ble stoppet for at Norwegian skulle få eteablere seg. Norwegian er negativ
http://www.dagbladet.no/2010/04/07/n...oeng/11165821/ |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette blir jo julaften, bursdag og 17. mai på en og samme gang. Samtidig som det er en vanvittig annerkjennelse av hva Norwegian har fått til....
|
![]() |
![]() |
#3 |
BA Concorde Sep 1998
|
![]()
SAS-direktør Stein Bemer mener de politiske argumentene som førte til at SAS måtte fjerne bonusprogrammet på innenriksreiser i 2002, ikke lenger holder vann, skriver Dagens Næringsliv.
Grunnen til at programmet den gang ble avviklet, var at staten ønsket å gi nykommeren Norwegian en fair sjanse til å etablere seg i det norske markedet. Tirsdag kom imidlertid Konkurransetilsynet med beslutningen om at bonusprogrammene SAS Credits og Norwegian Reward, som er rettet inn mot bedriftsmarkedet, ikke er konkurransevridende og derfor kan godkjennes. Bemer sier til DN at det norske innenriksmarkedet er helt annerledes i dag enn da tilsynet satte foten ned for bonusprogrammet i 2002. – Vi er det eneste landet som har hatt en slik forskrift, og SAS har som grunnholdning at norske kunder diskrimineres sammenlignet med internasjonale kunder, sier Bemer til avisen. Norwegians markedsdirektør Åsta Braathen sier at de er for at forbudet opprettholdes. – Gjeninnføres dette, betyr det dyrere billetter for kundene. Å drifte et bonusprogram koster penger, og et sted må pengene tas inn, sier Braathen http://www.aftenposten.no/reise/article3594383.ece |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hurra, forhåpentligvis så klarer man å få godkjent dette i løpet av året slik at bonuspoengene kan komme tilbake på innenlandsreiser
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Selv om bilettene kanskje kan bli en smule dyrere, så tror jeg nok at mange er interessert i å betale litt ekstra for disse bonuspoengene.
Noen som vet hvor mange poeng det er snakk om på strekningen OSL-AES f.eks? |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Siden det har det jo skjedd ting som f.eks 25% på de aller billigste billettene og innføring av Economy Extra. Så jeg vil gjette på at innenlandsopptjening fortsatt vil følge samme mønster som på hovedstadstriangelet. |
|
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Hvis Norwegian mener billettene blir dyrere av dette, hvorfor har de da selv innført et bonusprogram for privatreisende på utland? For å være snill? Et veldrevet bousprogram er ikke en utgift, men en ressurs, men nå faller kanskje ikke Eurobonus innenfor kategorien veldrevet for tiden.
Uansett, dette er på høy tid, så lykke til med kampen, SAS! |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Hvis man leser hele artikkelen vil man desverre kunne se at de IKKE har fått godkjenning til å kjøre tilbake bonuspoeng på innland. Bare at de ønsker det.
Det de har fått godkjent er SAS Credits til bedriftskunder. Det er ikke bonuspoeng eller statusbyggende. OSL-AES er også innland forøvrig, selv om SAS en gang kom med Tax-Free vogna igjennom kabinen på denne ruta når jeg fløy for et par år siden.
#9 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() men jeg tenkte på hvor mange poeng (om dette blir innført igjen) det kan være snakk om på denne ruten? ![]() |
|
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Skal bli interessant å se om SAS regner med å vinne kampen om passasjerne på innenriks med de rause 150 poengene som de aller fleste Economy-klassene gir i opptjening. For de av oss som reiser i høyere klasser får imidlertid pipen en annen lyd
![]() Kanskje, og jeg sier kanskje, betyr det at statuskort kan få en viss verdi på innenriksreiser også (lounge, fast track etc.)? I øyeblikket er det kun plassgarantien på 24t som er interessant, men med tanke på SAS' kabinfaktor på pluss/minus 70% er det sjelden den kommer til sin rett. |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Uansett fikk jeg da svar tilbake om at fast-track på innenlands kunne de ikke tilby grunnet kapasitetsproblemer på OSL. Siden den gang har jo da også Biz innsjekk rundt LH avganger på BGO også blitt fjernet, så det blir neppe innført flere goder som en følge av at dette eventuelt blir innført |
|
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg registrerer at DY fortsatt er i mot bonuspoeng på innland. De har jo selv et bonussystem etter hva jeg forstår.
Hvorfor er de i mot innføring av bonuspoeng på innlandsreiser? |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg kender udemærket til konkurrencelovgivningen, men derfor kan jeg jo godt synes den er forkert i dette tilfælde og i virkeligheden her er konkurrenceforvridende. Da DY startede var sagen måske en anden, men idag er konkurrencen ligeværdig og virksomheder burde frit kunne få lov til at konkurrere på alle de områder de har lyst.
#17 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
DY er forretningsfolk så de er imot alt inntil det er deres egen plan å lansere det. Ta f.eks salg av flybilletter under kostpris. Det var de MOT i Norge da SAS gjorde det. Men så er de FOR i Danmark når de selv gjør det mot Cimber.
Dette er ikke ment for å "disse" Norwegian. Tvert om faktisk. Hvorfor noen sier noe er oftest mer interessant enn hva de sier. Særlig i SK vs DY vs FR
#18 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Positivt hvis det lykkedes at få genindført bonuspoint i Norge også. Idag er situationen jo i virkeligheden sådan et det netop er konkurrence-forvridende at SAS-kunder ikke må optjene bonus-point på indenrigs, mens DY kunder kan optjene en bonus.
Personligt har jeg altid været imod sådanne forbud. Det er en del af produktet som tilbydes og hvis konkurrenterne har det svært med det, så må de tilbyde noget der er lige så godt eller bedre - fremfor at skulle have politisk hjælp i konkurrencen. Men idag er dety ihvertfald ikke længere "synd" for DY, så lad os håbe det kan blive genindført ASAP.
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Dette stemmer ikke. DY kunder får kun opptjene bonus på utlandsreiser, akkurat som SK kunder.
|
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS gjeninnfører bonuspoeng (for bedriftskontopersoner) i Norge i dag (26/2/13) | sirpjalle | Flyforum | 236 | 22-05-2013 17:57 |
SAS ønsker å gjeninnføre bonuspoeng på innenlandsreiser i Norge neste år. | sail4fun | Flyforum | 6 | 05-10-2006 11:15 |
Danske Sas piloter vil ikke jobbe for SAS DK.. | Tertit54 | Flyforum | 65 | 23-01-2006 23:03 |
Gjeninnføre mat og aviser på norsk innenriks?? | morr | Flyforum | 20 | 12-06-2005 08:04 |
SAS-ledelsen vil selge SAS Component | DY Tech | Flyforum | 2 | 10-05-2005 07:42 |