Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 30-12-2009, 11:17   #1
LN-KKY
ScanFlyer Blue
 
LN-KKY's Avatar
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 288
SAS Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Så ikke denne noe sted..

Quote:
Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS, skal være brukt opp på under ett år.
http://www.na24.no/imarkedet/article2790072.ece
__________________
LN-KKY is offline  
Old 30-12-2009, 11:23   #2
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

"mangehodede fagforeningsmonsteret til SAS"
__________________
Upcoming flights;

mange!
Jarlabanke Vking is offline  
Old 30-12-2009, 11:48   #3
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

trist lesning. Blir forøvrig spennende å se om Giske klarer å forsvare et nytt påfyll i kassa. Håper uansett at nye argumenter kommer frem før det skjer..
apron is offline  
Old 30-12-2009, 11:51   #4
LN-KKY
ScanFlyer Blue
 
LN-KKY's Avatar
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 288
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Quote:
Originally Posted by apron View Post
trist lesning. Blir forøvrig spennende å se om Giske klarer å forsvare et nytt påfyll i kassa. Håper uansett at nye argumenter kommer frem før det skjer..
Skal enda mer av mine skattepenger gå inn der nå, blir jeg forbanna ass.. Nå er det nok..
__________________
LN-KKY is offline  
Old 30-12-2009, 11:55   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,191
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Quote:
Originally Posted by LN-KKY View Post
Skal enda mer av mine skattepenger gå inn der nå, blir jeg forbanna ass.. Nå er det nok..
Tja, ser man på dagens aksjekurs i forhold til hva den var da staten deltok i emisjonen i vinter så er den per dags dato høyere. Dvs, staten per dags dato har en (papir) gevinst på investeringen
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline  
Old 30-12-2009, 12:33   #6
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,527
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Quote:
Originally Posted by LN-KKY View Post
Skal enda mer av mine skattepenger gå inn der nå, blir jeg forbanna ass.. Nå er det nok..
Er det så mye da? Blir ca 177 kr per nordmann (800.000.000 / 4.500.000).

Problemet er ikke å gå til eierne å hente penger ved en emisjon, problemet er at det er staten som er eier.
Staten (i SE, NO og DK) må snarest kvitte seg med SAS, slik at det får omstille seg til en privat bedrift.
RIBRO is offline  
Old 30-12-2009, 12:36   #7
LN-KKY
ScanFlyer Blue
 
LN-KKY's Avatar
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 288
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Er det så mye da? Blir ca 177 kr per nordmann (800.000.000 / 4.500.000).

Problemet er ikke å gå til eierne å hente penger ved en emisjon, problemet er at det er staten som er eier.
Staten (i SE, NO og DK) må snarest kvitte seg med SAS, slik at det får omstille seg til en privat bedrift.
er en prinsippsak, ikke fordi det nødvendigvis er snakk om mye eller lite penger..

men ja er veldig enig i at det er på tide staten selger seg ut.. på en annen side, støtter de så ufattelig mye annet dritt, så hvorfor ikke SAS også :P hoho
__________________
LN-KKY is offline  
Old 31-12-2009, 03:50   #8
XPilot
SVG/ENZV
 
XPilot's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Quote:
Originally Posted by LN-KKY View Post
Skal enda mer av mine skattepenger gå inn der nå, blir jeg forbanna ass.. Nå er det nok..
Ja!! Nå er det på tide å legge ned denne skakkjørte kjerra!
Det må etterhvert være scandinavias mest stats subsidierte arbeidsplasser! Og attpåtil i konkuranse med andre selskaper.

Sorry SAS folk men nå må det ta slutt, på tide med en konkurs!

Ha ellers et godt nytt år alle sammen
__________________
Mann 50
SVG
X pilot på fly og helikopter
XPilot is offline  
Old 31-12-2009, 08:01   #9
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Quote:
Originally Posted by XPilot View Post
Sorry SAS folk men nå må det ta slutt, på tide med en konkurs!

Ha ellers et godt nytt år alle sammen
For hvem sin del mener du det beste for SAS vil være en konkurs? For Staten? For de ansatte? For passasjerene? For konkurrentene? For eierne? Ønsker du at de går konkurs bare fordi butikken går dårlig? Jeg synes det er merkelig å ønske et selskap konkurs...

Og tenk gjerne før du poster. Mange her på forumet jobber i SAS og vil bli direkte berørt, med de følger det vil ha for deres privatliv og familieliv.

Dersom Staten mener det er smart å være med på en ny emisjon i SAS, så gjerne for meg. Og det gjør meg heller ingenting om de sier nei. Det er tross alt de folkevalgte som tar beslutningen. Det er vel slik demokratiet fungerer? Forrige emisjon ble overtegnet, så man kan kanskje regne med at de får inn nødvendige penger uansett om Norge/Sverige/Danmark er med eller ikke. Og det beste vil kanskje være at de ikke er med. Jeg vet ikke, men jeg ønsker uansett ikke SAS konkurs.
TCAS is offline  
Old 31-12-2009, 16:48   #10
XPilot
SVG/ENZV
 
XPilot's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Sandnes
Posts: 137
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
For hvem sin del mener du det beste for SAS vil være en konkurs? For Staten? For de ansatte? For passasjerene? For konkurrentene? For eierne? Ønsker du at de går konkurs bare fordi butikken går dårlig? Jeg synes det er merkelig å ønske et selskap konkurs...

Og tenk gjerne før du poster. Mange her på forumet jobber i SAS og vil bli direkte berørt, med de følger det vil ha for deres privatliv og familieliv.

Dersom Staten mener det er smart å være med på en ny emisjon i SAS, så gjerne for meg. Og det gjør meg heller ingenting om de sier nei. Det er tross alt de folkevalgte som tar beslutningen. Det er vel slik demokratiet fungerer? Forrige emisjon ble overtegnet, så man kan kanskje regne med at de får inn nødvendige penger uansett om Norge/Sverige/Danmark er med eller ikke. Og det beste vil kanskje være at de ikke er med. Jeg vet ikke, men jeg ønsker uansett ikke SAS konkurs.
Så du hva du quotet? Sorry SAS folk sa jeg!

Men det er det måte på å subsidiere arbeidsplassene selv om mange her inne jobber i SAS!
Firmaet er og blir et tapssluk og da er det bare tåpelig å hive penger ut.

SAS fikk uheldig støtte når Braathens drev med fordelaktige ruter og restriksjoner på andre selskap. når så andre selskap kom til fikk de også konkurenter som ble skviset ut ved prispress men da med sterke eiere i ryggen og nå har vi jo Norwegian, er det riktig at SAS da ikke skal konkurere på like grunnlag uten å bli finasiert av det scandinaviske folk?
Er det riktig at det scandinaviske folk skal fortsette å btale på et selskap som ved enhver monopol mulighet skviser folket med høye priser?

Det er flere selskaper som kan ta sas sitt VOID og det er muligheter for arbeidsplasser der og den enes død er den andres brød, enkelt og greit!

Klart det er synd på dem som blir berørt men det er ikke ensbetydende med at det skal sys puter under armene på dem for all fremtid.

Det finnes i dag ingen gode økonomi politiske grunner for at SAS skal ha mer stats støtte!

Angående det med konkurs så kunne jeg forklart det litt bedre, my bad:

Jeg mener at staten har betalt nok og heller må selge seg ut. Som privat selskap får selskapet føre frem som det ønsker men med dens inntjening i forhold til inntekter og gjeld så blir det nok en konkurs.
Jeg ønsker selvsagt at ingen selskap skal gå konkurs!
__________________
Mann 50
SVG
X pilot på fly og helikopter

Last edited by XPilot; 31-12-2009 at 16:59.
XPilot is offline  
Old 31-12-2009, 10:08   #11
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Quote:
Originally Posted by XPilot View Post
Ja!! Nå er det på tide å legge ned denne skakkjørte kjerra!
Det må etterhvert være scandinavias mest stats subsidierte arbeidsplasser! Og attpåtil i konkuranse med andre selskaper.

Sorry SAS folk men nå må det ta slutt, på tide med en konkurs!

Ha ellers et godt nytt år alle sammen
Subsidierte arbeidsplasser?? Jeg kan tilby et kurs i planøkonomi for å avklare et par sentrale forhold i dine feilslutninger.
JetBlue is offline  
Old 31-12-2009, 14:05   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
Subsidierte arbeidsplasser?? Jeg kan tilby et kurs i planøkonomi for å avklare et par sentrale forhold i dine feilslutninger.
Vel, om det er slik at SAS annonserer emisjoner i tide og utide for å dekke opp for at underskudd i driften spiser av egenkapitalen, så kan man kanskje begynne å snakke om statsstøttede arbeidsplasser, men enn så lenge er vi kanskje ikke kommet så langt.

Det er forøvrig helt greit for meg at staten eventuelt finner det interessant å investere i f.eks. SAS for å tjene penger. Når det gjelder det å opprettholde konkurranse i markedet så er det igjen tilbake til et spørsmål om emisjonene kommer som en følge av at selskapet blør penger fordi driften ikke er lønnsom, eller om det er andre faktorer. Om det er penger SAS må hente inn fordi de ikke klarer å drive lønnsomt så kan man jo se argumentene for at en emisjon forlenger levetiden til et selskap som kanskje ellers ville gått konkurs. Nå var vel emisjonen overtegnet i forrige runde, så kanskje er det private investorer som ville spyttet inn de nødvendige pengene om statene ikke hadde bidratt (men jeg husker ikke detaljene).
TOS is offline  
Old 30-12-2009, 11:59   #13
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Someone, nå må du ikke ødelegge med fakta da
TCAS is offline  
Old 30-12-2009, 17:45   #14
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Someone, nå må du ikke ødelegge med fakta da
Nei, fyda! For all del.....det kan jo ødelegge hele tråden
JetBlue is offline  
Old 30-12-2009, 12:10   #15
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Hvis dette er fakta, og det ikke kommer noen ny emisjon på plass, så er det i aller høyeste grad papirpenger. Da holder ikke den kursen seg særlig lenge.
Hickok is offline  
Old 30-12-2009, 12:39   #16
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,977
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Enig i at staten må ut, men ikke nå. De må heller slutte å gjøre alt så sinnsykt halvhjertet. SAS må finansieres litt opp så de får bestilt seg noen fly det er mulig å tjene penger på. Så kan de selge dem - kanskje med fortjeneste.
Fnate is offline  
Old 30-12-2009, 12:49   #17
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Sånn blir det med penger man får rett i hånden dessverre. SAS er som en tung byråkratisk organisasjon som vanskelig lar seg endre over natten. Kan sammenlignes med NAV
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline  
Old 30-12-2009, 13:23   #18
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Igjen, SAS gjør svært mye riktig for tiden. Jeg synes virkelig de kommuniserer svært godt i det norske markedet. Jeg må si jeg aldri tidligere har sett SAS produktet bedre identifisert gjennom kampanjer enn nå.

Desverre er det uansett en ting de mangler. SAS har ikke brukt deres fantastiske punktlighet og høye frekvens i sine kampanjer kampanjene. Et stort flertall av de reisende har ingen forhold til dette og velger derfor billetter ut fra pris. Kun noen få interesserte vet at SAS virkelig presterer på dette området.

Norwegian er ikke alltid billigst, men den jevne forbruker har den oppfatning av at de er det. Det sjekker ikke en gang SAS før de skal ut å reise!

Det kan desverre se ut som om det på mange måter er for sent.
Kunder tapt er svært ressurs krevende og dyre å vinne tilbake.
SAS har ikke tid eller penger til denne jobben.

Man kan gjerne skåle inn i himmelen for hver gang konkurrenten gjør et skritt til siden for å tjene mer penger, som igjen differensierer produktet til SAS. Problemet er bare at det for SAS ser ut til å gi svært lite tilbake. Konkurrenten derimot, kan fylle fly og pengesekk!
__________________
Lufta er for alle!

Last edited by MartinL; 30-12-2009 at 13:41.
MartinL is offline  
Old 30-12-2009, 13:55   #19
apron
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 441
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

..kan se ut til at SAS har blitt mer aggressive for å forsvare markedsandelene sine den senere tiden, og sågar utfordrer DY på endel strekninger. Ikke lett å si hva som er riktig strategi men som kjent er smertegrensen til SK (enhetskostnad) langt høyere enn DY.
Klarer DY å mobilisere tilstrekkelig "krigskasse" blør SK grovt på en slik strategi.

Har vanskelig for å se for meg at staten med ren samvittighet finansiere en bevisst strategi om markedsandeler som i værste fall kjører DY på dunken..
apron is offline  
Old 30-12-2009, 14:57   #20
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Milliardene norske skattebetalere og de andre aksjonærer spyttet inn i SAS....

Men hvorfor bruker ikke SAS sine konkurranse fortrinn til sin fordel?

Med en av europas beste punktligheter, burde det være godt med rom for virkelig markere seg i maredet.
Hadde SAS hatt baller, burde de gått høyt ut med en reisegaranti i sin markedsføring.

Vi i SAS har en punktlighet som ligger i toppen i europa. Som reisende hos oss vil vi at du skal komme frem til avtalt tid. Så sikre er vi i SAS på vår egen punktlighet, at vi vil deg rabatt på neste billettkjøp dersom vi er skyld i at du blir forsinket.
Dersom SAS har skyld i forsinkelser på mer enn 30 minutter i forhold til oppstatt ankomstid, vil vi gi deg 100kr i avslag pr halvtime.
(reisegaranti i bransjer, omhandler ikke forhold som vær og ytre faktrer som selskapet ikke har påvirkning på)


Her kan de kjøre to fluer i en smekk ved å kreve at de reisende, for å kunne benytte seg av dette, må være registrerte EB kunder. Det ville også være en forutsetning for å kunne administrere dette ved å logge inn for booking på egne personlige sider.
Jeg ville tro at det umiddelbart ville fremheve punktligheten til SAS i markedet, samtidig som SAS selv opptrer som selvsikker på egen punktlighet. Samtidig vil det rase inn nye EB kunder som med et tastetrykk vil være tilgjengelig for informasjon om nettopp punktlighet, frekvens og tilbud!

Ja det vil til tider koste selskapet noe, men jeg tror det ville være effektive penger for å vinne tilbake tillit, kunder og ikke minst betalingsvilje!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Braathen inn på det norske markedet. catocontrol Flyforum 29 25-09-2013 19:33
Aeroplan vurderer å kjøpe seg inn i andre lojalitetsprogram Desk pilot Flyforum 1 04-09-2007 08:50
Blue 1 og Estonian inn på Norske ruter memphis_belle Flyforum 18 13-06-2006 14:14
FRP vil ha polakker inn i norske kontrollrom .. Herlov Flyforum 11 14-12-2005 18:09
SAS-aksjonærer kan fly billigere enn andre? Fokker 50 Flyforum 1 24-11-2005 18:10


All times are GMT +2. The time now is 16:06.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.