![]() |
|
|
![]() |
#1 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
|
![]()
Det er kanskje et banalt spørsmål, men hvis vi tar destinasjoner som Svalbard: Vil tidligere flyvererfaring være avgjørende for hvem som flyr den ruta? Selvfølgelig ser jeg at det rent teoretisk går an for hvem som helst å fly opp dit med den informasjonen som er tilgjengelig - men la oss si at det er midt på svarteste desembernatta, vinterstorm og "guffent", det må være alt annet enn lett å ta det på strak hand?
![]() Det er muligens et spørsmål som ville vært mer aktuelt for Norwegian når de fløy opp dit, enn SAS som flyr dit i dag (pga gjennomsnittsalder i cockpiten) - men hvis vi later som om Norwegian enda flyr til Svalbard: "er" det fri rullering på hvem som flyr opp dit? Finnes det - i tilfelle erfaring avgjør rute - andre ruter som kan være greit å ha flydd en sommerdag før du flyr på vinteren? Last edited by Polaris; 22-09-2009 at 10:15. Reason: omformuleringsskriveleifer er gøy! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,135
|
![]()
Her er hva som står i BSL D (Driftsbestemmelsene):
(Hvis du orker å lese så mye,da ![]() 9.5.3 Fartøysjefens kjennskap til strekninger og flyplasserSå, ja. De som flyr skal ha dokumenterbar kjennskap til strekningen de skal fly når det er vanskelig terreng og/eller klima. Det er nå ihvertfall slik jeg tolker det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,538
|
![]()
Kjenner ikke så godt enkelteksempler, men det er vanlig med spesialutsjekk på de mer krevende flyplasser. Dette er som regel internt, men kan også være myndighetspålagt. Hvis man opererer med noen som ikke har utsjekk, vil minima være vesentlig høyere.
Regner med at noen av pilotgutta kan utdype Svalbard. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2009
Location: ENGM
Posts: 101
|
![]() Quote:
http://www.airliners.net/photo/Tyrol...anada/0143885/ http://www.airliners.net/aviation-fo....main/2920260/ Courchevel ble man ikke sendt til uten "mye" jobbing for lokalutsjekken og det var vel ikke mange pilotene som fikk den, noen har vel sikkert et tall på det også.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]() Quote:
Vi har endel plasser vi kategoriserer som C-plasser, et par av dem er ogsaa B eller C avhengig av hvilken flytype vi flyr med. C med Q400 og B med Q300 f.eks. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Newcomer
Join Date: Jun 2009
Posts: 22
|
![]()
Liten korreksjon, fra 1. juli i fjor heter det nå EU-OPS...
EU-OPS åpner for å kunne fly på kortbanenettet, så sant man lager egne prosedyrer for dette. Det har WF gjort. Normalt regner man stoppedistanse fra 50 fot over threshold og 3 grader glidebane, WF har spesialtillatelse til å bruke 35 fot og standard glidebane på 4,5 grader. Ellers er det myndighetene på Madeira og Insbruck som har laget krav om spesialutsjekk, mens det andre steder er opp til selskapene. KLM hadde i sin tid spesialutsjekk på FBU. DY har egen nord-Norge sjekk. En del av denne utsjekken kan foretas i simulator, hvis den visuelle modellen er god nok... Huey |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,282
|
![]()
Nå spurte jeg samme spørsmålet som emnetittel til pilotene fra LYR-TOS, og de svarte noe sånn som at Longyearbyen egentlig ikke er noe ekstrem, de bruker mye simulatorer og får ellers erfaringer når de sitter på høyresida evt jumpseater litt. Det var større utfordringer knyttet til midtnorge og litt ned mot vestlandet, i følge dem.
Takk for gode svar i tråden også ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Tror mange selskaper har sitt interne regelverk, som regulerer dette. Noen plasser er det kun commander (CPT) som får lande. På chartersiden har jeg da pekt på Madeira og Skiathos tidligere. På slike stede får heller ikke "mixede" fartøysjefer hos oss fly (de som flyr både A320/321/330) - men kun en spesiell selected gruppe A320/321-CPT'er. For øvrig trodde jeg at en del av JAR-OPS fremdeles ikke var fullstendig implementert i EU-OPS, bl.a. landingsminima. I vårt eget selskap bruker vi i en overgangsordning JAR eller STATE-MINIMA, inntil EU er fullstendig implementert. Trodde det var likt over det hele...? Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Stod en artikkel skrevet av kapt Lars Mjelde, i Flynytt 6/08 (tror jeg, i motsatt fall et av de foregående nummerene), som omhandlet en "vanlig uvanlig" vinterkveld på Svalbard, som fortalte litt om hvordan det kan være å fly til LYR.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]()
Jeg antar alle selskaper følger de ovennevnte krav om det å operere på spesielt vanskelige flyplasser.
Og man trenger ikke dra nordover til Svalbard en vinternatt for å finne utfordrende steder. Her hjemmer er vel bl.a. Alta kjent for å kunne være noe krevende. (sirkling). Og flyr du sydover på charter f.eks. kan det nevnes at Madeira og Skiathos (Mamma Mia-øya) opereres av spesielt utsjekkede commanders. Madeira har spesielt vanskelige vindforhold, og Skiathos har så kort bane at der kan man ikke lande med "wet rwy". Og det finnes selvfølgelig andre tilfeller som dette rundt omkring. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,326
|
![]()
Hva med WF? Mange av kortbaneplassene (fx Honningsvåg, Hammerfest) har jo artige forhold; har WF spesialutsjekk på dem eller blir alle pilotene trent til alle plassene, siden det er så mange med vanskelige forhold?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
Och på bland annat Innsbruck hade vi speciell utcheckning/simulatorträning.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
En av de mest uforglemmelige øyeblikk i mitt liv var i 1985 da jeg fikk lov til å sitte i cockpit på en Sterling Caravelle under landing med mye vind på Madeira.. Og da var jo rullebanen mye kortere...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
En del selskaper kategoriserer flyplassene de opererer på i kategori A, B og C, hvor C er den "vanskeligste". Det vil si at kapteinen må være kjent med flyplassen og ha flydd på flyplassen siste X antall måneder for å få lov til å fly der som kaptein. Går man ut på tid så må man enten sitte i høyresete og fungere som styrmann på en tur til flyplassen, eller sitte på klapp for å gjøre seg kjent igjen. A og B husker jeg ikke så mye detaljer om, men man skal uansett ha gjort seg kjent med de plassene man skal opererer på med de hjelpemidler man har som kart og beskrivelser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Det er for fristende å la være å stille dagens spørsmål: Hva er kundene villig til å betale for?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,717
|
![]()
Har hørt fra folk på rad 0 så krever ikke myndighetene noe spesielt. WF har derimot interne retningslinjer ifht. flyging der (uten at jeg kan/vil gå inn på dem).
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Mellom bakkar og berg...
Join Date: Aug 2009
Location: Nord i landet
Posts: 41
|
![]() Quote:
"JAR-OPS 1.975 Route and Aerodrome Competence qualification (See AMC OPS 1.975) (a) An operator shall ensure that, prior to being assigned as commander or as pilot to whom the conduct of the flight may be delegated by the commander, the pilot has obtained adequate knowledge of the route to be flown and of the aerodromes (including alternates), facilities and procedures to be used" (i tillegg står det en hel del om hvilke krav som gjelder for å holde kompetansen vedlike) AMC OPS 1.975 sier: "Aerodrome competence 2.1 The Operations Manual should specify a method of categorisation of aerodromes and specify the requirements necessary for each of these categories. If the least demanding aerodromes are Category A, Category B and C would be applied to progressively more demanding aerodromes. The Operations Manual should specify the parameters which qualify an aerodrome to be considered Category A and then provide a list of those aerodrome categorised as B or C. 2.2 All aerodromes to which an operator operates should be categorised in one of these three categories. The operator’s categorisation should be acceptable to the Authority" Det er dermed ganske strenge myndighetskrav inne i bildet. Sånn jeg forstår det, så er det selskapene selv som kategoriserer flyplassene de flyr til. Denne kategoriseringen må derimot "be acceptable to the Authority". M.a.o godkjennes av Luftfartstilsynet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,779
|
![]()
Hva med ad-hoc chartere til destinasjoner som ikke inngår i selskapenes ordinære rutenett?
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2009
Posts: 1,523
|
![]() Quote:
Godt spørsmål. Lufthavner kategoriseres i klasse A, B og C etter vanskelighetsgrad. Laveste vanskelighetsklasse krever ikke inngående kunnskaper om plassen. Mellomløsningen innebærer "self-briefing", mens vanskeligste kategori innebærer at selskapets "dedikerte" (sjefspilot, instruktør, spesielt erfaren pilot etc) tar første turen, og gjerne benytter anledningen til å "sjekke ut" andre hvis mulighet. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Man må alltid ha med drivstoff til en alternativ flyplass, og det trenger ikke være den nærmeste (ikke landingsbar, dårlig varsel, trafikale eller andre forhold). Ekstra drivstoff (i tillegg til taxi-, trip-, alternative-, contigency- og reserve fuel) legges på om man ønsker å ha muligheten til holde over flyplassen en viss tid, eksempelvis for å ta høyde for brøyting etter snøfall eller en avbrutt innflyging e.l. Det er sjelden annen trafikk på LYR, og ihvertfall ikke slik som skaper forsinkelser, men til London eller Frankfurt anbefaler mange flyselskaper at man tar med (f eks) 30 minutter ekstra fuel til holding, siden flaskehalser i trafikken skjer relativt ofte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Erfaring med Georgian Airways eller Ukraine Int.? | thoves | Reiseforum | 5 | 25-02-2015 08:30 |
Spekulasjon: Ny rute TRD-JFK eller feil? | Trdfly | Småprat | 3 | 21-11-2012 19:27 |
Noen som har erfaring eller hørt noe om Pelican flight training center? | flyer88 | General Aviation og sjøfly | 1 | 06-08-2009 22:12 |
"925, er det ei ny rute eller?" | Thomas | Flyforum | 8 | 17-08-2006 22:29 |
Feil i BUSK-reklame eller ny rute? | Utflyttet | Flyforum | 6 | 26-10-2004 12:29 |