Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-05-2009, 21:06   #1
LN-RRA
Eurobonus Diamond

LN-RRA's Avatar

Norwegian E24.NO: Norsk Kundebarometer 2009

Quote:
Tirsdag ble resultatet av undersøkelsen som viser norske kunders tilfredshet og lojalitet til bedrifter offentliggjort.

Den viser at varsellampene lyser hos flere norske selskaper.
Quote:
Kjos må passe seg

- Norwegian har en stabil nedadgående trend på tilfredshet, det kaller vi «early warning», sier prosjektleder for Norsk Kundebarometer ved handelshøyskolen BI førsteamanuensis Pål. R. Silseth.

Han mener det er flere faktorer som slår negativt inn for Norwegian.

- De har for eksempel hatt en ti prosent dårligere punktlighetsrate enn SAS. De må passe seg litt i forhold til konkurransen med SAS, hvor de nå har tapt terreng, sier Silseth.

Rollen som lillebror kan være vanskelig å takle etter hvert som man vokser.

- Dette kan være litt voksesmerter, hvor Norwegian begynner å miste utfordrerrollen, sier Silseth.
Quote:
Andre selskaper som Silseth trekker frem er Lindex, Stena Line og Smart Club.
http://e24.no/naeringsliv/article3060502.ece

Last edited by LN-RRA; 05-05-2009 at 21:17.
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2009, 21:21   #2
Fredriksen
ScanFlyer Dornier

Fredriksen's Avatar

Default Re: E24.NO: Norwegians omdømme stuper

Synde dette her. Punktlighet er viktig, det merker kundene.

Mvh
Lars Otto.
Fredriksen is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2009, 23:40   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
- De har for eksempel hatt en ti prosent dårligere punktlighetsrate enn SAS. De må passe seg litt i forhold til konkurransen med SAS, hvor de nå har tapt terreng, sier Silseth.
Hvordan kan han si dette? I løpet av de siste 4-5 månedene har jo DY tatt enorme markedsandeler fra SK i det norske markedet, og er vel nå Norges største flyselskap? Det skal i hvert fall bli utrolig interressant å se mai tallene, for å få bekreftet (eller avkreftet) dette.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 11:57   #4
Flyer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
I løpet av de siste 4-5 månedene har jo DY tatt enorme markedsandeler fra SK i det norske markedet, og er vel nå Norges største flyselskap?
Har DY virkelig tatt enorme markedsandeler de siste 4-5 månedene? I Norwegians Q1 rapport (altså de siste 3 månedene) står det da virkelig: "Stable 44% market share on key domestic routes". Det skulle vel bety på godt norsk at de ikke har tatt noen markedsandeler. På OSL-TRD har de i følge sin egen rapport tapt markedsandeler til konkurrenten.

Quote:
Originally Posted by Dag-Yngve View Post
Når SAS tar av med 50 pax, skal det mye til og skape en forsinkelse. DY derimot, med 180 pax., sliter litt med 20 min på en turn around her.
Norwegian.no hadde i Q1 kabinfaktor på 74% i følge sin egen rapport. Altså ikke så ofte de har 180 passasjerer i kabinen med andre ord, kanskje like sjelden som SAS har 50.

Greit å sjekke fakta innimellom før man bruker megafonen...

Last edited by Flyer; 06-05-2009 at 12:05.
Flyer is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 12:03   #5
henning
ScanFlyer Blue

punktligheten er en viktig del av hele opplevelsen. har selv flydd SAS 2 ganger, Wizz 4 ganger, Ryan 4 ganger og Norwegian 2 ganger.

begge gangene jeg har flydd Norwegian har de vært forsinket - begge gange med SAS har jeg vært på tiden +/- 5 minutter det samme med Wizz. Alle gangene med Ryanair har jeg landet 10-30 minutter før rutetid. jeg er ikke i tvil hvem jeg er minst fornøyd med av disse selskapene selv om servicen har vært tilnærmet lik.
henning is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 00:34   #6
LN-RRA
Eurobonus Diamond

LN-RRA's Avatar

At Norwegian har tatt markedsandeler vil ikke dermed tilsi at kundene er tilfredse.
Markedsandeler og kundetilfredshet er to forskjellige ting.
Husk at penger styrer, og de fleste velger det rimeligste alternativet. Dette gjelder spesiellt i disse finanskrise-tider.
Kundenes tilfredshet kan tilskrives mange forskjellige faktorer, som f.eks punktlighet

Norsk Kundebarometer 2009 viser jo klart at Norwegian har hatt en tilbakegang når det gjelder kundetilfredsheten, samtidig som at SAS har hatt en positiv utvikling.
Ikke mer enn 2-3 poeng skiller DY og SK nå, mye mindre enn i 2008.
Tror mye av SAS sin positive utvikling kan tilskrives punktlighet og et tydeligere budskap fra selskapet.

Last edited by LN-RRA; 06-05-2009 at 00:41.
Old 06-05-2009, 00:40   #7
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Joda, alt dette er greit, men det er ikke det han skriver. Han skriver at Norwegian har tapt terreng i konkurransen med SAS. Dette er jo feil. Hvis det konkurransen om kundetilfredsheten han snakker om, så blir jo det litt søkt, ettersom (mange av) kundene langt på vei er horer, og lar seg kjøpe av rimeligere flybilletter.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 01:18   #8
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Joda, alt dette er greit, men det er ikke det han skriver. Han skriver at Norwegian har tapt terreng i konkurransen med SAS. Dette er jo feil.
Slik jeg leser det henviser han til punktligheten.
Old 06-05-2009, 00:47   #9
LN-RRA
Eurobonus Diamond

LN-RRA's Avatar

Det spørs jo hva han mener med denne uttalelsen. Vil tro at den er knyttet opp i punktene for modellen de bruker i undersøkelsen, men det er vel bare hr. Silseth selv som kan svare på det.

http://www.kundebarometer.com/index....t=nkbmodellmod

Who knows...
Journalisten som har skrevet artikkelen kan også ha trukket denne kommentaren ut fra en større sammenheng knyttet til kundetilfredsheten.

Last edited by LN-RRA; 06-05-2009 at 01:07.
Old 06-05-2009, 08:17   #10
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Tror ikke dette vil merkes nevneverdig - fortsatt har Norwegian mye å gå på. Vil faktisk tro at selv om de blir større enn SAS så vil de være best likt...
EB is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 09:55   #11
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Hvis/når DY blir større enn SAS så vil de få større utfordringer med å tilfredsstille kundene nettopp fordi det blir flere og flere kunder og media vil begynne å rette et mer kritiske søkelys mot DY. Så DY er nødt til å skjerpe seg for å unngå for mye negativ omtale i fremtiden, noe de så langt har sluppet billig unna nettopp fordi de har vært en underdog som har slåss mot store stygge SAS.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 10:11   #12
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Tja - Braathens ble alltid sett på som The Underdog - selv når de var størst på norsk innenriks.
Old 06-05-2009, 10:55   #13
Dag-Yngve
ScanFlyer Blue

Punktlighet, punktlighet, punktlighet. Når SAS tar av med 50 pax, skal det mye til og skape en forsinkelse. DY derimot, med 180 pax., sliter litt med 20 min på en turn around her. Tror ikke omdømmet til Norwegian er så gale jeg. Di som forsatt flyr SK er jo di som blir "sponset" gjennom jobben å tenker bonus og gullkort. DY er for oss andre. Blir spennende og se hva som skjer framover.
Dag-Yngve is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 11:06   #14
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Punktlighet, punktlighet, punktlighet. Når SAS tar av med 50 pax, skal det mye til og skape en forsinkelse. DY derimot, med 180 pax., sliter litt med 20 min på en turn around her. Tror ikke omdømmet til Norwegian er så gale jeg. Di som forsatt flyr SK er jo di som blir "sponset" gjennom jobben å tenker bonus og gullkort. DY er for oss andre. Blir spennende og se hva som skjer framover.
Å ta forsinket med fulle fly er ingen uskyldning for å ta av forsinket.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 11:24   #15
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Di som forsatt flyr SK er jo di som blir "sponset" gjennom jobben å tenker bonus og gullkort. DY er for oss andre.
Nå tror jeg di har bommet kraftig, hvis det er slik di tror det fungerer.

Jeg flyr begge selskaper, sponset av meg selv. Og foretrekker faktisk SK. DY blir på en måte for masete, hos SAS blir det mer avslapping, uten at jeg kan forklare helt hvordan. Kanskje det er den visuelle støyen fra all reklamen i kabinen. Og jeg har fortsatt til gode å komme hjem fra ferietur på rutetid! 1-3 timer forsinket har vært normalen på de 5-6 turene jeg har vært på med DY.

....dessuten er det bedre plass og automatisk roligere i kabinen hos SAS, nettopp fordi de har dårligere belegg. Nok en god grunn til å velge SAS
Old 06-05-2009, 12:00   #16
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Er det riktig at SK har 50% kabinfaktor og under det og DY har 100% og over det - 180 pax i 737-300 er jo rett og slett imponerende...eller hva Dag-Yngve?
Old 06-05-2009, 12:07   #17
DonRuud
ScanFlyer Silver

DonRuud's Avatar

10-30 min før rute var mye.. God margin til rutetid eller drar de tidlig fra avreiseflyplass?
DonRuud is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 12:11   #18
RIBRO
ScanFlyer Gold

Ryanair drar vel som regel når alle har sjekket inn. Siden de opererer på mindre flyplasser er slottider ikke noe problem.
I tillegg har de slingringsmonn for hvor lang tid en flight tar.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 06-05-2009, 12:52   #19
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by RIBRO View Post
Ryanair drar vel som regel når alle har sjekket inn. Siden de opererer på mindre flyplasser er slottider ikke noe problem.
I tillegg har de slingringsmonn for hvor lang tid en flight tar.
Slottid er ofte et problem selv om man opererer på mindre flyplasser, da problemene kan ligge i luftrommene man skal fly gjennom. Og da blir det slott selv om Ryanair hadde operert alene på flyplassen. Men det var litt OT
Old 06-05-2009, 23:34   #20
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by DonRuud View Post
10-30 min før rute var mye.. God margin til rutetid eller drar de tidlig fra avreiseflyplass?
Ryanair har generelt lange blokktider ,,,
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules