![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
Etter å ha lest litt frem om tilbake her på forumet tror jeg enkelte flyselskapers omdømme kan sammenfattes omtrent slik:
![]() RYAN: er vel mer et kriminelt syndikat enn et flyselskap. Å fly med dem grenser nesten opp til heleri. Ytterligere kommentarer overflødige og unødvendige. STERLING: er enten i prinsippet eller snart konkurs og driver muligens kynisk videre for kreditors regning. Av den grunn tilbyr de både stadig nye ruter og dels latterlige lave billettpriser. SAS: Gammelt statsbyråkratisk selskap fra monopoltiden. Har ikke funnet seg til rette i den nye tid og beviser det ved å rote i vei med flytyper og stadig nye serveringskonsepter. Har blant medarbeiderne enkelte med gammelkommunistiske holdninger, hvorav en Røde-Verner i DK skal være den verste. (Selv om det ikke er helt god tone å si det høyt, banker de flestes hjerter likevel varmt for SAS). KLM: Grått (blått), solid og kjedelig selskap som hver uke bringer tusenvis av nordmenn til Schiphol, men få til Amsterdam. Serverer mat. LUFTHANSA: Die alte Welt ist noch in Ordnung. Tysk selskap med Mercedes-kvaliteter som ignorer den nye tid med LCC-konkurranse. Har fremdeles høye billettpriser og god service og scorer mye på det. WIDERØE: Artig selskap som driver med propellfly og greier. Flyr til destinasjoner som ellers bare finnes i NAF Veibok. At det eies av SAS betyr ingenting. BRAATHENS: Akk og ve – norsk luftfarts tapte uskyld. Har brakt melankolien inn i mange uforferdede flyentusiasters hjerte, spesielt nå som det hjerteløse overtakende selskapet (statsbyråkratene) skånselsløst sletter navn og farger. NORWEGIAN: Norsk vinnersak og det beste som har hendt oss. Det finnes bare en Real Norwegian og han heter Bjørn Kjos. Etter kjøpet av en god månedsproduksjon 738 er han blitt en av luftfartens titaner. BRITISH AIRWAYS: Omfattes av all den sympati og trivsel som alt engelsk ellers i Norge. SELSKAPER FRA USA: I luftfartens hjemland kan de det og har alltid kunnet. Kritikk er et fremmedord her, ja rent upassende. (Til tross for at Pan Am var en kapitalismens største konkurser og at enkelte ufortrødent har fått drive videre under kapittel 11 som er snillisme a la Amerika). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Terningkast 6
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,879
|
![]()
Knallbra innspill (selvom jeg som bosatt i USA er ultrakritisk til Untied og deres forakt for passasjerer)
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Artig & helt i tråd med mine observasjoner! Det du skriver om SAS som gammalt statsbyråkratisk selskap er jo interessant, fordi mange av deres fremste følelsesmessige engasjerte forsvarere synes å stå relativt bra ute på den økonomiske høyresiden....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
|
![]()
Heyyy, veldig bra! Dette oppsummerer alle tidligere og fremtidige diskusjoner her på Scanair-forumet
![]() ![]() Last edited by Desk pilot; 12-12-2007 at 22:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,612
|
![]() ![]() ![]() SAS: Et punkt til, det er på grensen til høyforæderi å ikke satse på oversjøiske ruter fra Oslo. Revolusjon på trappene om ikke Chicago og Bangkok åpnes snarest.
__________________
Upcoming flights: APR ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70 MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,438
|
![]()
Ja, det var en grei oppsummering. Da shutter vi ned hovedforumet, og konsentrerer oss om bilder, tripreports og sjoefly fra naa av.
![]() . |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Knallbra!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,338
|
![]()
Takker og bukker - dagens beste!!! Og det sier ikke lite etter årets julebord!!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2007
Posts: 430
|
![]()
Utrolig bra!
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Ikke en dårlig observasjon!
![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
|
![]()
Artig!
K |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Jeg er enig med P.A. VIKING: Terningkast 6
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Konge! Har du vurdert å søke jobb i Hallo i Uken?
Når det gjelder SAS vs DY finnes det for øvrig to mulige standpunkter: 1. SAS er stort, grådig, byråkratisk og vil helst ha monopol igjen, som snille Kjos redder oss fra og gir oss billigere billetter. 2. Norwegian er et "halv-Ryansk" selskap med tvilsomt forhold til handlingagenter og som leier inn svensker og polakker for å spare lønnsmidler, mens SAS er et solid skikkelig skelskap som gjør ting slik det skal gjøres og har god service. Hadde, i hvert fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,569
|
![]()
Artig oppsummering dette her DCHalvorsen , det inneholder jo noen små sannheter ,terningkast 6,5.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
klapp-klapp
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Posts: 101
|
![]()
Bare å bøye seg i tøvet fra DCHalvorsen, og for underholdningen
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
Jøss, jeg må si responsen på mitt lille uhøytidelige sammendrag har vært helt enestående.
Takk!! Jeg satt lenge og vurderte om jeg skulle poste det i går eller ikke og tenkte at nå ville det bli ett slikt bråk, at dette ville bli begynnelsen på slutten for meg her. Men Scanair er og blir et trivselens sted, og ikke minst - for en relativ nykomling i interessen for sivil luftfart - et utrolig lærerikt sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flyselskapers påvirkning av passasjerens reisevalg | Sondbjo | Småprat | 15 | 10-04-2017 17:36 |
SAS bedrer omdømme og haler innpå Norwegian | Dash | Småprat | 0 | 08-05-2012 10:16 |
NOx-basert utslippsavgift | Toffen | Flyteknisk forum | 0 | 05-10-2010 13:51 |
E24.NO: Norwegians omdømme stuper | LN-RRA | Flyforum | 36 | 08-05-2009 20:41 |
Interessante terningkast om flyselskapers livery | LN-AFG | Flyforum | 2 | 01-12-2006 05:43 |