![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2005
Posts: 655
|
![]()
Jeg har snakket med en del om reiser i det siste, mest med folk som ikke har greie på flyselskaper og flytyper og slikt. De fleste som jeg har snakket med sier at hvis de skal på en utenlandstur, så skal de reise med Norwegian, for de har jo de fantastiske -800 flyene, med så fantastisk benplass og komfort. De legger også som regel til at flyene er svært miljøvennlige. Så når jeg forteller at jeg kanskje skal ta en tur med BA eller LH et sted langt vekk, mener en del at jeg ikke har greie på fly-greier og sånt, siden jeg ikke vil fly med Norwegians drømmefly.
Så min konklusjon er at Norwegian har vært svært flinke til å vinne nordmenns hjerter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
Markedsavdelingen til Norwegian er unektelig et meget friskt pust .. De er svært dyktige.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
OSL Slave
Join Date: May 2006
Location: OSL
Posts: 769
|
![]()
Mye av det de har gjort har jo vært å vri seg selv som "ekstremt" miljøvennlige på et tidspunkt når dette med miljø har vært blåst opp i media osv.
Skal man vri det litt kan man vel si at de har utnyttet det Norske folks miljøengasjement og uvitenhet ved å selge seg sjøl som ekstremt miljøvennlig, uten å nevne de gamle flyene. Enkelte tror jo at DY kun har nye fly. Hmmm kanskje noen burde anmelde de for misvisende markedsføring hehe (og før noen hisser seg opp nå ... den var ironi) Men at markedsavdelingen til DY har vært flinke til å bruke de riktige ordene på det riktige tidspunktet det er det ikke noen tvil om. Last edited by Shadow; 19-04-2008 at 08:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Banned
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
|
![]()
Nå skal du vel ha "griseflaks" for å få et av de nye flyene ennå.
Men jeg har inntrykk av at mange blandt hvermannsen tror at hele flyflåten til DY allerede er byttet ut med nye fly. De skjønner ikke at slike leveringer går over tid. Noen blir nok skuffet hvis de setter seg inn i en gammel -300 når de forventer nytt materiell. Men sikkert mange som ikke ser forskjell heller. Er setene rene og pene tror de flyet er nytt! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,257
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,521
|
![]()
Nei - dyktig profilering. De har aldri sagt at hele flaaten er ny. Men den dagen siste 733 og MD80 er borte, vil DY trolig skryte paa seg Europas yngste flyflaate.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Det er ingen tvil om at Norwegian er flinke til å gjøre en "halveis Ryanair". De går dog ikke over streken, bare nesten.
Hadde SAS brukt samme strategien, hadde nordmenn kanskje hatt et annet inntrykk av Norwegian. Vi her vet jo alle at dette er en bløff.. SAS fikk sitt første "miljøvennlige" fly av akkurat samme typen som DY ti år før DY fikk sitt. Hadde jeg jobbet i SAS sin markedsavdeling hadde jeg knust DY bløffen med: "Gratulerer Norwegian, eller velkommen etter! Det flotte nye flyet dere akkurat nå fikk, satte vi i trafikk det året Norge slo Brazil i VM etter at Rekdal satt straffen i krysset." SAS - Den suverent mest miljøvennlige flåten i Norge - i alle år og også i fremtiden Men SAS holder seg til å markedsføre sitt eget produkt, ferdig med det. Det er kanskje ikke den mest moderne måten å markedsføre seg på, men det skaffer ihvertfall respekt i mange kretser.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Kan jo hende SAS ville bitt seg selv i halen med en slik markedsføring. Det er vel ikke alle flyene de opererer som er like moderne og miljøvennlig, vel...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]() Quote:
Siden du bringer fram din egen favoritt, SAS, i denne tråden om Norwegians vellykkede markedsføring, så går det til sammenligning an å nevne SAS' "Du skal alltid hjem"-kampanje .. Hva i all verden var det? Du skal alltid hjem? Ja, man skal som regel det, men det har ingenting med SAS å gjøre. Alle selskaper flyr både tur/retur. For å ikke nevne den "gjeninnføringen" av service, som ingen kunder skjønte noe av. Last edited by Herlov; 20-04-2008 at 11:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 371
|
![]() Quote:
I SAS sine siste annonser, antyder ikke de veldig kraftig at med andre selskaper går flyene midt på natta, mens med SAS står du opp som normalt for å fly? Viser de ikke også til at enkelte andre selskaper tar seg betalt for både baggasje og seating, mens hos SAS er det gratis? Det eneste de vel egentlig glemmer er at hos de andre selskapene slipper folk å betale et gebyr for å bestille billettene sine selv på internett.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
|
![]()
Norwegian har vel først og fremst klart å få en del medieomtale om at de nå satser stort på "nye og miljøvennlige" fly. Med et storkjøp på borti 50 fly så synes jeg de har sine ord i behold.
Jeg skjønner ikke at noen har klart å lese presseomtalen som at de nå kun flyr de nye flyene. Det vil si, ettersom "lesere" sikkert er like oppegående som "brukere" er det ikke overraskende, men det fordrer en rimelig god evne til ikke å få med seg informasjon. Pressemeldinga til Norwegian er jo et godt utgangspunkt for å se hva Norwegian selv har sagt: http://www.norwegian.no/sw32036.asp De fleste artiklene jeg har sett er omtrent på samme nivået. Veldig bra jobbet av informasjonsavdelingen til Norwegian å få såpass mye ukritisk og positiv omtale av dette, men jeg er ikke med på at det setter SAS i noe spesielt dårlig lys. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Man blander markedsføring og informasjons- og PR-arbeid her. Folk har fått dette inntrykket gjennom medienes positive omtale av DY, ikke gjennom DYs markedsføring. Såvidt jeg har oppfattet har DY aldri annonsert at de har mer miljøvennlige enn andre. SAS fikk for øvrig også "miljø-medieomtale" når de fikk det første flyet med winglets.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
I motsetning til SAS, så er Norwegian i ferd med å fase ut de gamle MDene - i løpet av et års tid er de erstatt med nye eller neste nye 738er med winglets. Som BU662 påpeker så kommer det 53 738er, ikke 3+2+1 som SAS har bestilt av 737NG. Fremdeles flyr SAS rundt med over 40 MDer som ikke er de helt beste for miljøet i tillegg til de 17 eldre 735/734er som også ikke er helt utørste.
Tommy777 prøver å påpeker dette er frekvens på destinasjoner. Dessverre Tommy, det er ikke stor forskjell mellom SAS Norge/SE/DK og Norwegian når det gjelder frekvens. Det er bare til å ta en titt på SAS Norge-sommertabellen for internasjonale flighter (som forøvrige ikke kommet fra trykkeriet ennå selv etter over tre uker at den er gjeldende) og den frekvensen enkelte av rutene har. Nei, SAS begynner å ligne mer og mer på en gammel løve uten tenner - brøle kan den, men orker ikke mer enn det. Brølet nå er om dette en betaler ekstra for setet og bagasjen hos Norwegian, men trenger man to hele avissider for å si det?
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Prøv ARN, CPH, HEL, BRU, LHR/LCY, CDG, FRA etc. etc. I tillegg har SAS en meget stor fordel som DY ikke har: De er med i en allianse så dersom jeg ønsker å kommer meg til Gran Canaria, Athen, Kos eller hvilket som helst avhull DY flyr til vil jeg kunne komme meg til eller fra disse destinasjonene hver eneste dag med partnere som LH, Spanair, BD, Austrian, Swiss etc. etc, noe DY overhodet ikke kan. Så den gamle løven har fortsatt bra med tenner å vise frem. Sånn vil det alltid være når man er blitt kjempestor. Markedsføringsmessig er jeg meget skuffet over SAS, jeg hadde gjort det helt anderledes. Ikke som DY, men forsøkt å gjøre ting like enkelt som de gjor det Og til min venn i Berlin: Sleipe Kjos er vel det nærmeste Komisk Ali man kommer ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
tiemand, da har du også sett de to avissidene - og nådde budskapet frem? Tydeligvis ikke!
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banned
Join Date: Feb 2005
Posts: 381
|
![]() Quote:
hmmm.... http://e24.no/boers-og-finans/article2542471.ece |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,387
|
![]()
Nå er det vel enklere å sette DY sin flåte av MD`er på bakken enn det er å parkere en langt større flåte av MD`er hos SAS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Endret markedsføring | doffer | Småprat | 2 | 07-06-2011 23:08 |
CPH best i Norden på markedsføring | Someone | Småprat | 0 | 16-05-2011 10:01 |
DY med ny markedsføring | AirbusTrond | Flyforum | 1 | 24-03-2010 05:39 |
DY markedsføring i Sverige | RIBRO | Flyforum | 3 | 26-11-2008 10:25 |
13 prikker betyr dårlig markedsføring... | Concorde | Flyforum | 4 | 25-02-2007 12:51 |