![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 110
|
![]()
Jeg har bestilt noen billetter hos Norwegian for ca 30 minutter siden som jeg angrer på. Har prøvd å ringe kundesenteret, men det er stengt.
Jeg lurer på om det finnes en mulighet til å stoppe bestillingen á la SAS sin 24 timers angrefrist? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
|
![]()
Fra Norwegians hjemmeside:
"Det er i henhold til våre betingelser ikke refusjon på lavprisbilletter. Bestillingen er bindende etter at du har bekreftet reisen. " Det beste du kan håpe på er nok å få tilbake skatter & avgifter (antar det er lavprisbilletter det er snakk om...). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
24 timers angrefrist på flybillettkjøp er etter hva jeg vet lovbestemt av norske forbrukermyndigheter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
|
![]() Quote:
...og fra forbrukerportalen.no...: "Ved kjøp av en flyreise har du ingen lovbestemt avbestillingsrett. " Edit... Fikset URL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]() Quote:
Men du har nok rett i at dette faktisk ikke er lovbestemt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Det heter vel at ingen "betingelser" kan gjøre villkårene dårligere for kunden enn det man finner lovfestet. Det er vel derfor kundesentrene ikke er 24H
![]()
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 661
|
![]() Quote:
Da er det kanskje håp for OP uansett... Det er i allefall verdt forsøket å prøve når kundeservice en gang åpner (og jeg har lært at jeg ikke skal anta at sidehenvisninger fra google alltid viser til sist oppdaterte versjon av siden). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Jeg tror ikke du kan kansellere lavprisbilletter hos Norwegian slik dere beskriver - godt mulig jeg tar feil, men har ikke hørt at noen har gjort det når jeg har vært på jobb. Du kan uansett - mot et gebyr på kr. 150/162 - endre billetten til en annen avgang eller en annen strekning. Bruker du ikke billetten får du selvfølgelig tilbake avgiftene og skattene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]() Quote:
Jeg er skuffet over Norwegian som benytter "service folk" på telefon som ikke kan imøtekomme dine rettigheter. Jeg sponser Norwegian med skatter/avgifter for denne turen til Tallin med kona - men neste gang så blir ikke turen bestilt og ikke reist med Norwegian .Det skal ikke bare være slik at de reklamerer med "billige billetter" som egentlig ikke er billiig - fordi som regel hjemturen er mye dyrere enn bortover - så tilsammen så koster tur/retur mye mere enn reklamert. Takk Kjos for at du bruker folk på bestillingstelefonn som IKKE skjønner alt -leser du dette så skylder du meg litt over kr. 300.- og leser du ikke dette - så er Norwegian sponset med disse pengene. Jan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Et helt annet eksempel. Måtte kansellere en tur til Wien med Austrian, ingen sykdom, ingen unnskyldning. Hadde ikke tid.
Sendte bill. med brev som sa: " VET at det ikke er refund på denne type bill. Men kunne vi få taxes tilbake ?? " Please.. Brevet ble stilet til Austrian med deres Wien-kontor med kopi av billetter. Bare skrev øverst: "Refund Office" Mindre enn to uker var 2x kr.617 tilbakeført til kredittkortet.:wink . Flott siden OS har ofte høyere taxes enn flybilletten så tapet ble minimalt. Da er det vel ikke nødvendig å si at at jeg snart flyr OS igjen...... ![]() Tror LH vil gjøre det samme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
hmmm kjøpte du billettene pr telefon? I såfall belyser du en sak jeg har lurt litt på.
For ved online kjøp må du fysisk krysse av at du har lest betingelsene og godkjent disse før du kan gå videre. Dette gjør jo at selskapene (norwegian i dette tilfelle) kan si at du hadde all mulighet til å sette deg inn i betingelsene for ditt kjøp. Om du derimot kjøper over telefon blir du ikke konfrontert med betingelsene. Ei heller blir du spurt om å godkjenne disse for å gjennomføre transaksjonen. Er du da like ansvarlig for som kunde "å selv ha ansvaret for å vite betingelsene for det du kjøpte" eller stiller det likt som et online kjøp? Og i tilfelle det stiller likt (ansvars forhold), hvorfor MÅ du godkjenne betingelser ved online kjøp og IKKE ved personlig konfrontasjon? Mulig jeg virker pirkete, men jeg synes det er litt betengt!
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Vel, vel. Det er bare å klage. Jeg skjønner godt at folk blir misfornøyde om man ikke får pengene tilbake med en gang, men så er jo også dette noe av koseptet med et lavprisflyselskap som Norwegian. Man får billige billetter, men det går på bekostning av en viss servicegrad - en service som andre selskaper har blitt opp rundt. Norwegian er bygget opp rundt lave priser.
Når det gjelder eksempelet med Tallinn, så skal ikke dette være vanskeligere enn å henvende seg til Norwegian - per post, telefon, e-post eller på et billettkontor - og oppgi kredittkortnummeret. Da setter vi det inn med en gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2006
Posts: 413
|
![]()
Jeg ble litt nysgjerrig på hvordan det kunne ha seg at det ikke var angrefrist på flybilletter, ettersom angrefristen etter loven "gjelder ved salg av varer og tjenester til forbrukere, når selgeren eller tjenesteyteren opptrer i næringsvirksomhet og avtalen inngås ved fjernsalg eller salg utenfor fast utsalgssted", og dette burde jo passe bra for flybilletter kjøpt på internett.
I følge http://www.forbrukerombudet.no/?id=1562 gjelder angrefristen ikke i dette tilfellet som en følge av §19 i angrefristloven "Ved annet fjernsalg enn telefonsalg gjelder angreretten ikke for a) spille- og lotteritjenester b) enkeltstående tjenester dersom selgeren ved avtaleinngåelsen forplikter seg til å levere tjenesten på et bestemt tidspunkt eller innenfor et bestemt tidsrom." Men jeg synes nå at selskapene (også Norwegian) kunne ha spandert på seg noen timers angrefrist, f.eks. slik at kunden har en mulighet til å oppdage at han/hun gjorde en liten feil i bestillingsdialogen. Men det er vel bare en ønskedrøm ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 110
|
![]()
Da er fasiten klar: Kundesenteret kan ikke kansellere billettene, fordi kortet mitt allerede er blitt belastet.
Etter å ha lagt på ble jeg imidlertid litt stuss over at de kunne svare så kjapt. Det er jo slik at hvis jeg hadde kjøpt fleksibilletter blir reisen i følge norwegian.no ikke belastet før ved avreise. Kundesenteret spurte ikke hvilken type billett jeg hadde eller om referansenummer. Det ble heller ikke sagt noe om refusjon av skatter og avgifter. Jeg er forøvrig helt klar over at det er min feil at jeg endte opp med billetter jeg egentlig ikke ville ha. Var litt rask med å bestille før jeg oppdaget at jeg kunne få billigere billetter med et annet selskap. Med tanke på at det er 14 dagers angrefrist på andre varer man kjøper på nettet, så synes jeg absolutt det burde være en 24 timers frist på reisekjøp. Så får jeg heller bruke litt tid på å angre på at jeg ikke brukte wideroe.no for bestilling... |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Jeg har tidligere fået lov at afbestille 2 stk. KLM billig-billetter til Delhi - det skete indenfor 24 timer fra bestilling selvom disse billetter var non-refundable og absolut billigste kategori.
Rigtig god service hos KLM.. Svaret fra kundeservice var: "It's your lucky day, sir!" og de refunderede uden problemer. Pengene var retur efter få dage. Billetterne var bestilt på klm.com og afbestilling foretaget pr. telefon.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Når det gjelder skattene og avgiftene, så tilfaller disse den norske stat og IKKE Norwegian - uansett om billettene blir brukt eller ei. Så det er ikke sånn at Norwegian gjerne vil beholde skattene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]() Quote:
Skatter og avgifter betales kun for fløyne passasjerer. Det betyr at om du ikke reiser, og ikke får refundert dette av flyselskapet, ja da beholder flyselskapet som har innkrevd flyskattene alle pengene selv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Avbestilling hos BA (24-timersregelen) | K3nn7 | Reiseforum | 8 | 13-02-2014 12:36 |
Dårlig mat skal være funnet hos Norwegian og hos andre | Hpkris | Småprat | 62 | 05-01-2014 19:48 |
Avbestilling SK lavpris | VC-10 | Småprat | 3 | 09-10-2012 09:21 |
Avbestilling av full flex-billett hos SK | 737-405 | Reiseforum | 4 | 28-05-2012 10:18 |
Gebyr hos SAS - og ikke hos Norwegian .. | atck | Flyforum | 5 | 05-11-2009 15:47 |