![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]()
– Kostnadene har eksplodert
Lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen på Sola forklarer de økte sikkerhetskostnadene med stadig strengere regler. I gårsdagens Rogalands Avis stilte professor og ekspert på risikoanalyse, Stein Haugen, seg kritisk til ressursbruken på sikkerhetskontrollene i forhold til trusselbildet i Norge. Haugen mente den omfattende og dyre kontrollen er mer politikk enn fornuft. Nødvendig eller ei, Avinors kostnader til security (sikkerhetskontroll) har skutt drastisk i været. Økt med 600 millioner Avinors totale kostnader for sikkerhetskontroll har økt med 600 millioner kroner siden 2004, viser Avinors egne tall. Det er nesten en firedobling på tre år. Prognosen viser at cirka 820 millioner kroner vil bli brukt på sikkerhetskontroll ved de 46 lufthavnene selskapet har ansvaret for i år. – Det er svært mange som er engasjert i security-jobben på Sola, sier lufthavnsjef Leif Anker Lorentzen. – Kostnadene har eksplodert etter stadig skjerpede krav om sikkerhet, sier han. Omfattende Lufthavnsjefen ønsker ikke å gå ut med spesifikke tall for kostnadene på Sola. Likevel tyder alt på at kostnadene øker betraktelig også her. – Bemanning på alle punkter og at hver passasjer skal kontrolleres fysisk er både dyrt og tidkrevende, sier Lorentzen. Kravene fra Luftfartstilsynet innebærer avsperringer og vakthold, og omfattende kontroll av personell, kjøretøy, passasjerer og ansatte. Lufthavnsjefen kan ikke annet enn å forholde seg til regler og krav de får fra Luftfartstilsynet. Det er godkjenningen av Sola som lufthavn avhengig av. – Vi er gjenstand for både nasjonale og internasjonale kontrollører, forklarer Lorentzen. Han kan ikke gjøre noe med reglene for sikkerhetskontrollene. – Dette er en diskusjon mellom fagfolk og politikere, både her i landet og internasjonalt, sier Lorentzen.
__________________
Mine bilder på Airliners |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke? | ThePlanespotter1 | Flyteknisk forum | 22 | 02-02-2012 22:59 |
Hva er kostnadene for å fly til New York tur retur? | bekim | Flyforum | 23 | 24-11-2010 09:57 |
Passasjertallene for HAU har eksplodert i juni | LN-KGL | Flyforum | 4 | 11-07-2008 10:01 |
"KLM har 500 fly, mens SAS har rundt 80" | Redcap | Flyforum | 12 | 30-09-2007 12:55 |
Boeing jobber fortsatt med kostnadene | LN-MOW | Flyforum | 7 | 03-12-2004 18:08 |