![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]()
I samband med att SAS demonstrerade sin första 747 för press och resebransch i slutet av mars 1971 så sa SAS dåvarande regionchef Kai Søtorp till Aftenposten:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,660
|
![]()
Da SAS fikk 747 var det helt annet rutemønster, prissetting og mentalitet enn det vi har blitt vant med de siste 20-30 årene. Dette var både bedriftspolitisk, myndighetsregulert og teknisk betinget. Rutene hadde mange mellomlandinger, SAS hadde f. eks en gjennomgående DC-8 rute fra København til Tokyo med åtte(!) mellomlandinger. Selv Oslo-München mellomlandet på Kastrup og Frankfurt. På 1960-tallet gikk det en SAS DC-8 Fornebu-Bodø fredag kveld, men jeg tror det var den eneste innenriksruten SAS fløy med DC-8.
Innenriks gikk det direkte til de større byene, men det var mange såkalte «melkeruter» med flere stopp underveis. Frekvensene var ofte ikke mer enn et par turer om dagen, og tanken om å øke frekvensene og dermed operere med mindre fly var relativt fraværende tidlig på 1970-tallet. Derfor virket det logisk å spå større flytyper med flere pax hvis man beholdt strukturen med få frekvenser og/eller mange mellomlandinger. På 1970-tallet var det ikke mange aktuelle store fly, og da A300 kom inn på SAS-rutene i 1980 var mentaliteten i ferd med å endres. A300 fløy noen ruter fra Oslo via København og ut i Europa, men den ble ikke brukt i regulære innenriksruter i Norge. Så svaret blir at trafikkøkningen innenriks sakte men sikkert ble tatt av økt frekvens med forskjellige varianter av DC-9 og MD80. Etter hvert ble det også flere direkteruter. A300 forsvant fort fra SAS-flåten og DC-8-63 funket ikke ordentlig mellom Fornebu og Flesland. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]() Quote:
Tack KnutW och övriga för intressanta inspel! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
Synes å huske jeg fløy innenriks med SAS DC-7C, kan det stemme? (Fra Værnes og Nordover?)
Var bare 6-7 år da så opplevelsene er fjern, men familien flyttet titt og ofte, foreldrene bestyrte flere hotell i Finnmark, men vi hadde base i Trondheim. Husker både SAS Convair Metropolitan og DC-7 og DC-8 blant annet.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,660
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
|
![]()
Både DC-8 og A300 ble benyttet på ruter til Bodø og Tromsø ifm jul- og nyttårstrafikk noen år (ikke samme periode for de to flytypene). Men det er vel kanskje ikke det som etterspørres her....
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Location: Vettre, Norway
Posts: 78
|
![]()
Jeg mener A300 til SAS gikk i fast kveldsrute til Tromsø.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
|
![]() Du har nok bare traumer etter alle setecontainerne på SK386 .. ![]() Sent from my iPad using Tapatalk Pro |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,465
|
![]()
Ikke like stort, men i hvilken grad ble A321 i starten brukt på norsk innenriks? Selv om de ikke var basert her, så ble de jo litt brukt til enkelte utenriksruter (utenom CPH), og husker jeg fløy dem OSL-LHR en gang
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
|
![]()
Tror aldri de har vært brukt innenlands, med forbehold om at det kan ha skjedd uplanlagt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 783
|
![]()
SAS hadde en B767 som kun ble brukt på short haul. Tror ikke den ble benyttet på innenriks trafikk, men husker den gikk fast på FBU-LHR. Mener å huske avgang var 10.10 fra Fornebu og ankomst 15.15.
Jeg bodde i hybelleilighet i 5.etasje på Frogner i -96 og hørte ALLTID buldringen da den fløy over. Happy days ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
|
![]() Quote:
Noen ganger ble de også brukt til Paris eller andre steder, men ikke fra FBU såvidt jeg husker. Under fotball-VM i 1994 (i USA) gikk de i en rekke spesialflighter uten Business Class. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
|
![]()
Både SE-DKY og SE-DKZ har gått på SK 512/509 LHR-FBU-LHR, jeg har fotografert begge på avgangen SK509 som vel pieide å gå kl 15:00.
Tror det var i 1996 eller 97 Men 767 har aldri blitt brukt innenriks, muligens kanskje bare non få ganger ad hoc, men dette var jo etter at SAS hadde fått en stor flåte med MD-82 med 156 seter.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
|
![]()
Her er SE-DKY på vei ut på rullebane 24 som SK509 til LHR 16.mars 1997:
![]() og her er SE-DKZ ankommet fra LHR som SK512 18.januar 1998: ![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 783
|
![]() Quote:
Antar at B767 maskinen som fløy CPH-LHR-FBU-LHR-CPH var maskinen som også fløy nattflighten CPH-SFJ-CPH (dvs Søndre Strømfjord)? Den maskinen hadde ingen C-Class seter og tok vel 242 pax mot normal SAS-konfigurasjon 188. Last edited by FBI2012; 29-01-2021 at 18:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,929
|
![]() Quote:
De 2 767-200 gikk vel ogsaa i Europa etter at Nonstop CPH-SIN og CPH-GIG/SAO ble lagt ned ?
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
|
![]() Quote:
Jeg har bilde av både LN-RCC og SE-DKP som dette handlet om på FBU, de er bare ikke scannet enda...
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
|
![]()
SE-DKZ var i SAS i under ett år. Husker ikke hva slags konfig den hadde, men tipper vanlig intercont. Den ble trukket ut av trafikk bare to uker etter Fellowship's bilde ble tatt.
Euro-konfig'en låste de to maskinene til Europa og de var også nedsertifisert til lavere avgangsvekter. Dette var upraktisk etterhvert, så de ble rekonfigurert igjen, men husker ikke når. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,929
|
![]() Quote:
Den Scanair DC-8-63 var jo like ille for oss som satt paa billettpressa, som setekontainere var for RedCaps / Stuere. Den kom omtrent alltid paa rute fra Gardermoen Mandag morgen, men fikk teknisk paa foerste flight enten paa FBU eller i Bergen. Kundene holdt seg unna 07:30 avgangen, forslag om 07:30 ble kontant avvist med nei det blir 08:00 uansett ![]() Quote:
Quote:
Dette var jo en maskin som fungerte brukbart i weekendene fra Gardermoen til Syden, lengre turer gikk helt normalt. Problemene var vel forsterket av at Teknisk paa FBU ikke var kjent med maskinen og mye feilsoekning med oppslag i manualer etc tok tid - mye tid.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Olsenbandens Store Kup - action på CPH 1972! (stora bilder) | HansJ | Flyhistorisk forum | 10 | 25-12-2011 12:00 |
Bromma flygplats tar emot för stora flygplan | sail4fun | Flyforum | 5 | 25-11-2011 12:21 |
Stora passagerare får betala dubbelt på KLAF | Savipix | Flyforum | 18 | 22-01-2010 15:55 |
Stora störningar i flygtrafiken i Sverige | paer | Flyforum | 0 | 06-09-2007 09:16 |