Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-01-2021, 16:45   #1
HansJ
ScanFlyer Silver
 
HansJ's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
SAS Stora flygplan i norsk inrikestrafik

I samband med att SAS demonstrerade sin första 747 för press och resebransch i slutet av mars 1971 så sa SAS dåvarande regionchef Kai Søtorp till Aftenposten:

Quote:
–Skal man tro prognosene for norsk innenlandstrafikk, er det slett ikke utelukket at fly av lignende størrelse vil komme til å trafikere mellom norske flyplasser om relativt få år
Jag vet att SAS/Scanair DC-8-63 och Braathens 767-200 gick FBU-BGO/SVG i vissa perioder på 80-talet, men vet någon om det behövdes ökad kapacitet på norsk inrikes redan på 70-talet som Kai Søtorp trodde? Det bör i så fall ha varit SAS DC-8 som varit aktuell...
HansJ is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2021, 18:10   #2
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,660
Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

Da SAS fikk 747 var det helt annet rutemønster, prissetting og mentalitet enn det vi har blitt vant med de siste 20-30 årene. Dette var både bedriftspolitisk, myndighetsregulert og teknisk betinget. Rutene hadde mange mellomlandinger, SAS hadde f. eks en gjennomgående DC-8 rute fra København til Tokyo med åtte(!) mellomlandinger. Selv Oslo-München mellomlandet på Kastrup og Frankfurt. På 1960-tallet gikk det en SAS DC-8 Fornebu-Bodø fredag kveld, men jeg tror det var den eneste innenriksruten SAS fløy med DC-8.

Innenriks gikk det direkte til de større byene, men det var mange såkalte «melkeruter» med flere stopp underveis. Frekvensene var ofte ikke mer enn et par turer om dagen, og tanken om å øke frekvensene og dermed operere med mindre fly var relativt fraværende tidlig på 1970-tallet. Derfor virket det logisk å spå større flytyper med flere pax hvis man beholdt strukturen med få frekvenser og/eller mange mellomlandinger. På 1970-tallet var det ikke mange aktuelle store fly, og da A300 kom inn på SAS-rutene i 1980 var mentaliteten i ferd med å endres. A300 fløy noen ruter fra Oslo via København og ut i Europa, men den ble ikke brukt i regulære innenriksruter i Norge.

Så svaret blir at trafikkøkningen innenriks sakte men sikkert ble tatt av økt frekvens med forskjellige varianter av DC-9 og MD80. Etter hvert ble det også flere direkteruter. A300 forsvant fort fra SAS-flåten og DC-8-63 funket ikke ordentlig mellom Fornebu og Flesland.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2021, 15:00   #3
HansJ
ScanFlyer Silver
 
HansJ's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Frekvensene var ofte ikke mer enn et par turer om dagen, og tanken om å øke frekvensene og dermed operere med mindre fly var relativt fraværende tidlig på 1970-tallet. Derfor virket det logisk å spå større flytyper med flere pax hvis man beholdt strukturen med få frekvenser og/eller mange mellomlandinger. På 1970-tallet var det ikke mange aktuelle store fly, og da A300 kom inn på SAS-rutene i 1980 var mentaliteten i ferd med å endres. A300 fløy noen ruter fra Oslo via København og ut i Europa, men den ble ikke brukt i regulære innenriksruter i Norge.

Så svaret blir at trafikkøkningen innenriks sakte men sikkert ble tatt av økt frekvens med forskjellige varianter av DC-9 og MD80. Etter hvert ble det også flere direkteruter. A300 forsvant fort fra SAS-flåten og DC-8-63 funket ikke ordentlig mellom Fornebu og Flesland.
Då är det ungefär som jag trodde, samma strategi på norsk inrikes som Nya SAS hade i övriga Europa med Jan Carlzon. SAS hade ju till och med en annonskampanj i mitten av 80-talet med bild på en liten DC-9 som stack ut bland flera 747 och texten "Om vi hade råd, så hade vi köpt ännu mindre flygplan".

Tack KnutW och övriga för intressanta inspel!
HansJ is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2021, 00:07   #4
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

Synes å huske jeg fløy innenriks med SAS DC-7C, kan det stemme? (Fra Værnes og Nordover?)
Var bare 6-7 år da så opplevelsene er fjern, men familien flyttet titt og ofte, foreldrene bestyrte flere hotell i Finnmark, men vi hadde base i Trondheim.
Husker både SAS Convair Metropolitan og DC-7 og DC-8 blant annet.
__________________
"As a dreamer of dreams and a travelin' man
I have chalked up many a mile..."

www.odincharters.com
www.susanhanssen.com
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2021, 10:16   #5
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,660
Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Synes å huske jeg fløy innenriks med SAS DC-7C, kan det stemme? (Fra Værnes og Nordover?)
Var bare 6-7 år da så opplevelsene er fjern, men familien flyttet titt og ofte, foreldrene bestyrte flere hotell i Finnmark, men vi hadde base i Trondheim.
Husker både SAS Convair Metropolitan og DC-7 og DC-8 blant annet.
Det kan nok stemme bra. DC-7C gikk på Nord-Norge rundt midten av 1960-tallet. Før Tromsø/Langnes åpnet 14. september 1964 ble Bardufoss brukt for passasjerer til Tromsø. Derfra var det videre til Finnmarksplassene med Convair 440 Metropolitan. Caravelle ble også brukt til Bodø, Andøya, Tromsø (og Bardufoss?).
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2021, 11:35   #6
raider66
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Oct 2005
Location: Alta/Bærums Verk
Posts: 5,358
Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

Både DC-8 og A300 ble benyttet på ruter til Bodø og Tromsø ifm jul- og nyttårstrafikk noen år (ikke samme periode for de to flytypene). Men det er vel kanskje ikke det som etterspørres her....

Espen
raider66 is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2021, 13:07   #7
72rompe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2009
Location: Vettre, Norway
Posts: 78
Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

Jeg mener A300 til SAS gikk i fast kveldsrute til Tromsø.
72rompe is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2021, 13:11   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

Quote:
Originally Posted by 72rompe View Post
Jeg mener A300 til SAS gikk i fast kveldsrute til Tromsø.


Du har nok bare traumer etter alle setecontainerne på SK386 ..


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 12:53   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,465
Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

Ikke like stort, men i hvilken grad ble A321 i starten brukt på norsk innenriks? Selv om de ikke var basert her, så ble de jo litt brukt til enkelte utenriksruter (utenom CPH), og husker jeg fløy dem OSL-LHR en gang
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 13:38   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

Tror aldri de har vært brukt innenlands, med forbehold om at det kan ha skjedd uplanlagt.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 16:29   #11
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 783
Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

SAS hadde en B767 som kun ble brukt på short haul. Tror ikke den ble benyttet på innenriks trafikk, men husker den gikk fast på FBU-LHR. Mener å huske avgang var 10.10 fra Fornebu og ankomst 15.15.

Jeg bodde i hybelleilighet i 5.etasje på Frogner i -96 og hørte ALLTID buldringen da den fløy over. Happy days
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_2386.jpg
Views:	272
Size:	23.0 KB
ID:	49723   Click image for larger version

Name:	IMG_2387.jpg
Views:	273
Size:	30.7 KB
ID:	49724  
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 16:34   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
SAS hadde en B767 som kun ble brukt på short haul. Tror ikke den ble benyttet på innenriks trafikk, men husker den gikk fast på FBU-LHR. Mener å huske avgang var 10.10 fra Fornebu og ankomst 15.15.
De hadde en periode to som var utstyrt med 242 seter. Den ene gikk ARN-LHR-CPH-LHR-ARN og den andre CPH-LHR-FBU-LHR-CPH.

Noen ganger ble de også brukt til Paris eller andre steder, men ikke fra FBU såvidt jeg husker.
Under fotball-VM i 1994 (i USA) gikk de i en rekke spesialflighter uten Business Class.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 16:53   #13
HansJ
ScanFlyer Silver
 
HansJ's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Arlanda
Posts: 765
Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
De hadde en periode to som var utstyrt med 242 seter. Den ene gikk ARN-LHR-CPH-LHR-ARN og den andre CPH-LHR-FBU-LHR-CPH.
Var detta de två 767-3Y0 (SE-DKY/DKZ) som hade spännande bakgrund? DKY leasades 1995-1997 och DKZ 1997-2000, båda gick på LHR dessa år och jag flög CPH-LHR med en av dem minns jag. De hade fyra dörrar på varje sida i stället för två som standard -383.
HansJ is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 17:04   #14
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

Både SE-DKY og SE-DKZ har gått på SK 512/509 LHR-FBU-LHR, jeg har fotografert begge på avgangen SK509 som vel pieide å gå kl 15:00.
Tror det var i 1996 eller 97

Men 767 har aldri blitt brukt innenriks, muligens kanskje bare non få ganger ad hoc, men dette var jo etter at SAS hadde fått en stor flåte med MD-82 med 156 seter.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 17:08   #15
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

Her er SE-DKY på vei ut på rullebane 24 som SK509 til LHR 16.mars 1997:
SAS B767-3Y0(ER) SE-DKY at ENFB/FBU 16-03-1997 by Ole Johan Beck, on Flickr

og her er SE-DKZ ankommet fra LHR som SK512 18.januar 1998:
SAS B767-3Y0(ER) SE-DKZ "Bjarke Viking" at ENFB/FBU 18-01-1998 arriving as SK512 from LHR by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 18:31   #16
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 783
Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
De hadde en periode to som var utstyrt med 242 seter. Den ene gikk ARN-LHR-CPH-LHR-ARN og den andre CPH-LHR-FBU-LHR-CPH

Antar at B767 maskinen som fløy CPH-LHR-FBU-LHR-CPH var maskinen som også fløy nattflighten CPH-SFJ-CPH (dvs Søndre Strømfjord)? Den maskinen hadde ingen C-Class seter og tok vel 242 pax mot normal SAS-konfigurasjon 188.

Last edited by FBI2012; 29-01-2021 at 18:40.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 18:55   #17
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,929
Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Antar at B767 maskinen som fløy CPH-LHR-FBU-LHR-CPH var maskinen som også fløy nattflighten CPH-SFJ-CPH (dvs Søndre Strømfjord)? Den maskinen hadde ingen C-Class seter og tok vel 242 pax mot normal SAS-konfigurasjon 188.
Ganske tidlig ble en av de «orginale» 767-300ER rekonfigurert med en mindre Business Class (kun foerste kabinen) internt ble denne maskinen kalt Groennlands kjerra - men den ble ogsaa brukt mye til Seattle.

De 2 767-200 gikk vel ogsaa i Europa etter at Nonstop CPH-SIN og CPH-GIG/SAO ble lagt ned ?
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 19:40   #18
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
De 2 767-200 gikk vel ogsaa i Europa etter at Nonstop CPH-SIN og CPH-GIG/SAO ble lagt ned ?
De to var de som var de første 767 som trafikkerte London sommeren 1993 slik som andre har vist 763 ble brukt fra og med 1994.

Jeg har bilde av både LN-RCC og SE-DKP som dette handlet om på FBU, de er bare ikke scannet enda...
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 18:11   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

SE-DKZ var i SAS i under ett år. Husker ikke hva slags konfig den hadde, men tipper vanlig intercont. Den ble trukket ut av trafikk bare to uker etter Fellowship's bilde ble tatt.

Euro-konfig'en låste de to maskinene til Europa og de var også nedsertifisert til lavere avgangsvekter. Dette var upraktisk etterhvert, så de ble rekonfigurert igjen, men husker ikke når.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2021, 18:44   #20
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,929
Default Re: Stora flygplan i norsk inrikestrafik

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Da SAS fikk 747 var det helt annet rutemønster, prissetting og mentalitet enn det vi har blitt vant med de siste 20-30 årene. Dette var både bedriftspolitisk, myndighetsregulert og teknisk betinget. Rutene hadde mange mellomlandinger, SAS hadde f. eks en gjennomgående DC-8 rute fra København til Tokyo med åtte(!) mellomlandinger.

Så svaret blir at trafikkøkningen innenriks sakte men sikkert ble tatt av økt frekvens med forskjellige varianter av DC-9 og MD80. Etter hvert ble det også flere direkteruter. A300 forsvant fort fra SAS-flåten og DC-8-63 funket ikke ordentlig mellom Fornebu og Flesland.
Har «den lange veien» hjem fra Tokyo i loggboken Tokyo - Manila - Bangkok - Calcutta - Tehran - Roma - Zürich - Koebenhavn direkte men ikke akkurat nonstop.

Den Scanair DC-8-63 var jo like ille for oss som satt paa billettpressa, som setekontainere var for RedCaps / Stuere. Den kom omtrent alltid paa rute fra Gardermoen Mandag morgen, men fikk teknisk paa foerste flight enten paa FBU eller i Bergen. Kundene holdt seg unna 07:30 avgangen, forslag om 07:30 ble kontant avvist med nei det blir 08:00 uansett

Quote:
Originally Posted by HansJ View Post
Då är det ungefär som jag trodde, samma strategi på norsk inrikes som Nya SAS hade i övriga Europa med Jan Carlzon. SAS hade ju till och med en annonskampanj i mitten av 80-talet med bild på en liten DC-9 som stack ut bland flera 747 och texten "Om vi hade råd, så hade vi köpt ännu mindre flygplan".

Tack KnutW och övriga för intressanta inspel!
I Norge paa 80 tallet naar DC-8-63 ble satt inn som en daarlig noedloesning, var det vel en kombinasjon av for faa innenriks DC-9-41 122 seter med noen DC-9-21 i tillegg som medfoerte svaert fulle fly spesielt Oslo Bergen. MD-80 var i bestilling men kom ikke fort nok - det ble betydelig bedre naar de foerste MD-80 ble levert.

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
SAS fløy en periode med DC8-63 mellom Bergen og Oslo. Jeg tror det var en maskin fra Scanair med 254 seter som SAS satte inn på ruten. Den ble satt inn en periode før MD80 ble satt i trafikk mellom landets to største byer. Den gang unge flyspotter Andersen syklet ut flere ganger til Flesland for å kikke på flyet. Det var ikke ofte det kom så store fly til Flesland den gangen. Jeg husker det var mye teknisk trøbbel med flyet og ofte ganske store forsinkelser.
Du har helt rett i at dette var en Scanair DC-8-63 - og det meste gikk galt med denne noedloesningen. Bare stoerrelsen paa maskinen gjorde at den var svaert lite egnet for FBU - BGO rundturer, den maatte fjernparkeres paa FBU med Bussing av rundt 200 passasjerer som tok ekstra tid og ikke sjelden hadde man en forsinkelse allerede naar man var klar til aa starte opp motorene. Og de fleste tekniske problemene oppsto naar alle satt ombord og mange av disse medfoerte innstilling og bussing av 200 mindre fornoeyde passasjerer tilbake til avgangshallen og i koe hos oss som satt paa Billettpressa.

Dette var jo en maskin som fungerte brukbart i weekendene fra Gardermoen til Syden, lengre turer gikk helt normalt. Problemene var vel forsterket av at Teknisk paa FBU ikke var kjent med maskinen og mye feilsoekning med oppslag i manualer etc tok tid - mye tid.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Olsenbandens Store Kup - action på CPH 1972! (stora bilder) HansJ Flyhistorisk forum 10 25-12-2011 12:00
Bromma flygplats tar emot för stora flygplan sail4fun Flyforum 5 25-11-2011 12:21
Stora passagerare får betala dubbelt på KLAF Savipix Flyforum 18 22-01-2010 15:55
Stora störningar i flygtrafiken i Sverige paer Flyforum 0 06-09-2007 09:16


All times are GMT +2. The time now is 09:59.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.