![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Expressen
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Først innskrenker de plassen på flyene sine for å få enda et sete i bredden, og nå dette diskrimminerende tiltaket!
Jeg har bare en ting å si om dette: Måtte de brenne i h.... ![]() BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Rar nyhet det her, som har bredt seg som en sannhet hos enkelte medier. Det er tydeligvis bygget på misforståelser..
Her er sannheten, sakset fra Flight Global: http://www.flightglobal.com/blogs/ai...rpulent-p.html "Since 2005, Air France has been offering corpulent passengers the possibility of purchasing a second seat to ensure they travel in optimum comfort and safety. This second seat benefits from a 25 percent discount." "However, Air France plans to make one single change to its service starting February 1, which is to refund corpulent passengers the cost of the second seat in economy they have purchased, if the Economy cabin is not fully booked. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Ute på tur
|
![]()
Så løsningen på å få ledig midtsete når man fly KLAF er å hive seg rundt og stikke på McD eller noe så er sjansen større for å få blokkert et sete om det er ledig kapasitet?
![]() -A |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
... og for ordens skyld, jeg er ingen liten sylfide selv, og jeg har ingenting imot folk som bærer på noen ekstra kilo, så dette er på ingen måte ment diskriminerende!!! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hel enig.
Og jeg fatter ikke hvorfor man skal have refunderet merudgiften hvis der er ledige sæder. Vi andre der køber et sæder får jo heller ikke rejsen gratis hvis der ikke er udsolgt! :-) (med mindre man flyver med DY fra KRP-CPH) SAS giver ikke rabat: http://nyhederne.tv2.dk/article/27963148/?forside (gælder det også for skatter/afgifter?)
Upcoming flights: BLL-FRA-MAN-LHR-FRA-BLL-FRA-DEN-YVR-PEK-MUC-FRA-BLL-FRA-MAD-MXP-BRI-MUC-FRA-BLL-FRA-LCA-FRA-BLL-FRA-DRS-FRA-BLL All before september 2010 Last edited by Joker7913; 21-01-2010 at 16:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Når det er sagt har jeg ikke noe problem med at ekstremt-overvektige betaler for det de bruker, men jeg regner med at den skisserte løsningen nok kan gli smidigere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg synes dette høres ut som en smidig løsning, er ikke enig med Joker7913 om at de ikkebør få refundert det ekstra setet dersom det uansett hadde stårr tomt. Det man betaler for er tross alt transporten fra A til B, og jeg ser ikke noen grunn til at overvektige skal betale dobbelt for dette (selv om de tar dobbelt så stor plass) dersom setet uansett ikke hadde blitt solgt. Er flyet fullt blir det noe annet.
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Prinsipielt synes jeg at en stor person skal betale for to seter, og dersom dette ikke gjennomføres bør flyselskapet gjøre alt de kan for den stakkaren som ble sittende ved siden av. Jeg har en god kompis som jeg regner med er i grenseland for å burde betale for to seter. Tidligere var vi en del ute og reiste sammen i jobbsammenheng, både kort og langt. Siden vi hadde forskjellige avreisesteder, må jeg innrømme at jeg nok noen ganger sørget for ikke å bli seated ved siden av ham når vi skulle reise interkontinentalt. Selv om du kjenner personen godt, er det ingen behagelig opplevelse å sitte i 12 timer ved siden av en person som må ha armlenet oppe og bruker deler av setet du selv burde ha for deg selv! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Synes det er litt leit at diskusjonen og argumentene her i stor grad vinkles mot at dette sikrer reisende fra å havne på sete ved siden av overvektige personer.
Jeg synes man også skal ta de menneskelige aspektene med i betraktningen til flyselskapene her. Jeg skulle tro at det er en større påkjenning for den overvektige å legge beslag på mye plass, fremfor den som får tildelt sete i nærheten. Ikke glem at disse ofte lever i en hverdag full av fordommer og kroppslige utfordringer som konstant er oppmerksomheten for negativitet og nedlatende holdninger. Jeg tror derfor en flyreise kan være en stor påkjenning for de som faller inn under denne kategorien. Jeg synes derfor at dette tilbudet også skal sees i sammenheng med at de også tilrettelegger for de overvektige, ikke nødvendig vis bare for å sikre at andre reisende ikke skal utsettes for dette!
![]() |
#13 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det var jo fornuftige ord MartinL, men jeg har problemer med å se hvordan dette skal kunne gjøres i praksis!?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Martin, jeg er enig i mye av det du sier. Overvekt kan jo skyldes mange faktorer: Genetikk, sykdom, oppdragelse og innlærte kostholdsvaner etc. Ikke dømme før man vet. Men, jeg synes samtidig at man ikke skal underslå at mange (da tenker jeg selvsagt på klisjébildet av digre amerikanere) har et eget ansvar for sin helse og vekt, og også må ta konsekvensene av det, også når det gjelder flypriser. Men nettopp fordi årsakene til overvekt er så mange forskjellige bør flyselskapene utvise smidighet og bare ta ekstra betaling når det ikke er andre ledige seter. En mulighet er å ta dobbelt betalt i utgangspunktet, og automatisk refundere halvparten hvis flyet ikke fylles opp.
Selv har jeg bare en gang havnet ved siden av en virkelig diger fyr, og ja, det var faktisk ubehagelig - han tok opp deler av setet mitt, og det setet hadde faktisk jeg betalt for. Heldigvis meldte han seg frivillig da de trengte noen forover for å balansere flyet. Så kan man alltids diskutere om dagens bredde på flyseter er den endelig riktige, eller om de burde vært bredere - men satte man fem i bredden inn der det nå er seks, måtte alle betalt 20% mer for billettene, uansett om de trenger bredden eller ikke. Last edited by Isbamse; 22-01-2010 at 11:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Er vel ikke helt enig i prinsippet om at du "betaler for å komme fra A til B". Jeg vil vel heller si som så at du "betaler for en sitteplass i en farkost (buss/fly/tog/ect) som skal fra A til B". Det er tross alt slik at antallet seter i stor grad dikterer hvor mange som kan være med på turen, og om en person da har behov for 2 seter bør vedkommende selvsagt betale tilsvarende da dette er et sete hvor transportøren minster inntekt fra en annen passasjer som potensielt kunne benyttet setet.
Det å gi de litt mer omfangsrike rabatt/avslag/refundering av prisen på sete nr. 2 dersom farkosten ikke er full får være opp til transportøren selv...
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja, der er forskellieg årsager til at folk fylder mere end et sæde - nogen æder for meget og rører sig for lidt, andre er genetisk betinget etc etc etc yada yada yada.
Men det ændrer ikke på det faktum at de fylder for to - derfor må der betales for to. Hvorfor i alverden skulle selskaberne tage den økonomiske byrde for de der er genetisk betingede for at fylde for to? Selskabet er da totalt uden indflydelse på passagerernes genetik!
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hos Norwegian er det gratis for den reisende dersom størrelsen tilsier at det er behov for et ekstra sete. Hos SAS må du betale for begge setene.
Quote:
Quote:
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
"En skikkelig sværing" var jo litt av et uttrykk!
Jeg synes godt man kan betale for to seter dersom det er det man trenger, akkurat som de samme menneskene antagelig ikke kan basere seg på å kjøre en Ford Ka eller hva små biler heter for tiden. Likevel ser jeg at ting potensielt går smidgere dersom chargen for ekstrasete kun benyttes ved fullt fly - fordi terskelen for å bestille dette blir lavere og de det gjelder ikke har noe å tjene på å sjanse på at det er et ledig sete. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg mener at en ekstra lett passasjer bør få rabatt, evt. at man kan ta med ekstra bagasje, vist man da skal ta ekstra for store passasjerer.
Ellers holder jo hele verden på å bli tyngre, dette er jo noe flybransjen må ta inn over seg. Det at gjennomsnittet blir tyngre og tyngre, er også en konsekvens av en livsstil. Uansett så er det jo passasjerene som må betale regningen da alt kommer til alt. Jeg synes i prinsippet at en passasjer skal kunne hode seg på innsiden av sitt stolområdet, ellers går det jo ut over andre. Men her er det jo igjen flyselskapene som har ansvar for å lage store nok seter. Så det er jo et ganske komplekst problem. Men skal man gi ris til de store, bør man jo også gi gulrot til de lette, vist vi ønsker å snu trenden om at folk blir større. Last edited by basejumper; 22-01-2010 at 16:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS slipper betala ersättning under strejken | Savipix | Flyforum | 6 | 29-08-2019 22:38 |
Bromma flygplats tar emot för stora flygplan | sail4fun | Flyforum | 5 | 25-11-2011 12:21 |
Betala för inresa till USA | Savipix | Reiseforum | 30 | 08-09-2010 00:29 |
Stora störningar i flygtrafiken i Sverige | paer | Flyforum | 0 | 06-09-2007 09:16 |
Trafik o passagerare i Mars | ATC | Flyforum | 9 | 10-04-2007 19:38 |