![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,842
|
![]()
Jada.. så kollegaene mine har fått med seg at jeg er over snittet interessert i luftfart og at jeg vet alt om faget.
Jeg blir jo da selvfølgelig skikkelig sint og vonbroten de gangene de stiller meg spørsmål jeg ikke kan svare på eller vri meg unna.. Det enkle spørsmålet i dag (da vi er involvert i en større last som må lynkjapt ned til Midtøsten) var – hvorfor bruker ikke sivile fraktselskap fraktfly som C117 osv.. hvorfor nesten alltid fly basert på vanlige fly (tenker da ikke på gamle passasjerfly som blir konvertert til fraktere). Svaret haster da jeg faket et illebefinnende for å slippe å stå svar skyldig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,027
|
![]()
Det bunner jo ofte ut i kostnader. Militære fly er jo ofte bygget i henhold til en del spesifikasjoner som nødvendigvis ikke gjør de veldig økonomiske, verken i drift eller innkjøp
McDonnell/Boeing forsøkte vel selge C-17 til sivile, men ingen var interessert. Fly som AN-124 og lignende har jo også visst seg og strekke til der de andre modellene til Airbus/Boeing ikke har kunnet brukes. Sent from my iPhone using Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
http://www.historyofwar.org/articles...las_C-117.html Du mente vel C-17? Tror den ble for kostbar og ikke egnet for frakt slelsaper, de trenger ikke kort bane og grus egenskaper. (Motorene henger høyt, suger ikke inn FOD så lett.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
oversheriffmester
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
|
![]()
Og på generelt grunnlag så er de vanskelig å tjene penger på rene fraktfly. Det er ikke mange selskapene igjen som bare har fraktfly.
Vi ser en veldig utvikling at såkalt "maindeck" kapasitet er synkende. Og mer er basert på "belly" i vanlige passasjer fly. Bare se på salget til B747-8F. Selger ikke akkurat heftig om dagen... så hvis noen har lyst så får man nok en god deal hvis man vil kjøpe seg noen maskiner.. S |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
|
![]() Quote:
.. og bunnslamselskapene vil allltid komme og gå ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]() Quote:
Fine Air, Arrow Air, Tradewinds (nå Gjenoppstått som Skylease1), Centurion og mange andre. Har selv jobbet noe der, mye juks og fanteri. (Hadde en Director of Maintenace som tryglet meg å ikke skrive opp en kompressorstall samt mye annet.) Her gikk det hardt ut over fly og motorer, Quito, høyt over havet med full last. Flyene var ikke laget for slikt, men for å fly pax fra New York til Paris. Bilde, men får ikke klistret det, mod som kan ta den biffen? https://mobile.twitter.com/JetPhotos...57789736607744 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,446
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Aviator Extraordinaire
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
|
![]()
Der kom bildet ja.
Slikt bruk hadde C-17 egnet seg for, men alt for dyr. Disse eldre jumboene må jobbe hardt på sine gamle dager og det blir mye slitasje. Som det blir jukset med å fikse. Å lande oppe i fjellheimen på nesten 10 000 fots høyde sliter bra på bremser og hjul, avgang sliter på motorene, Max EGT lyser opp mange røde varsellamper i cockpiten, så er det compressorstall da, hvis motorene har fått overhaling på billigverskted blir det mye sånt. Skremmer vettet av meg på natta mellom fjellene, kraftig smell med flammer og fyrverkeri. Noe slikt var også årsaken til at Kalitta crashet en jumbo etter avgang mellom fjellene for noen få år siden. Flere som ble drept. Skumle saker, glad jeg har det bak meg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Anthill kicker
Join Date: Feb 2012
Location: Toulouse, France
Posts: 1,280
|
![]()
Belly-freighterene's bottomline ligger pä ca. 20 cents av en € pr FTK när de blir priset basert pä "MARGINAL COSTING", mens en dedicated airfreighter ligger pä omtrent 7 ganger CASK pr FTK beregnet etter typisk LCC kostnader, eller ca. 35 cents av en € pr FTK ... derfor trives og vokser markedet for bellyfreight ombord verdens WB paxliners, mens dedicated airfreighterene strider i motvind ... det som trengs er en säkalt UltraFreighter (---> se en annen träd)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hummingbird Aviation med fraktfly | Trdfly | Flyforum | 0 | 26-02-2019 02:53 |
Utslippskrav på fraktfly | imm | Flyforum | 6 | 25-12-2011 03:51 |
Militære betegnelser på "sivile flytyper" | Twin Otter | Flyteknisk forum | 8 | 12-10-2011 23:15 |
Crew på fraktfly | Harald Oanes | Flyforum | 5 | 14-10-2010 18:35 |
Fraktfly styrtet i Italia | TG923 | Flyforum | 0 | 01-11-2005 03:39 |