Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-06-2014, 01:48   #1
Murre
ScanFlyer Blue

Finland Transfer i Helsinki

Reiser BKK-OSL via HEL, og har transfer på 26 timer. Tenkte stikke til Helsinki sentrum og bli natten over for se mer enn kun flyplassen. Vil innsjekket baggasje ligge igjen på flyplassen, eller må jeg hente den ut på baggasjebåndet? Spør mtp hvordan pakke håndbaggasjen. Vil gjerne slippe å ta med to svære kofferter inn til byen kun for ei natt...

I samme slengen kunne jeg godt tenkt meg hotelltips i Helsinki. Supersentralt, rimelig og greit er stikkord for hotellet.
Old 26-06-2014, 10:43   #2
SAS_flyer
ScanFlyer Blue

SAS_flyer's Avatar

Default Transfer i Helsinki

Holyday Inn er rett ved stasjonen, midt i sentrum og få meter fra flybussen sitt startpunkt.

Bagasje sjekkes igjennom om du ikke ber om noe annet normalt sett.
SAS_flyer is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2014, 11:43   #3
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Re: Transfer i Helsinki

Jeg vet at feks OSL ikke tillater bagasje liggende over natta sånn, jeg ville ihvertfall forhørt meg med de i skranka om hva som skjer. Med en sånn transit burde man absolutt dra inn til byen ja, det er en spennende by med mye å se. Det er lett å ta bussen inn og den bruker ca 30 minutter. God tur.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2014, 11:57   #4
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Kan anbefale både Radisson Blu Plaza og Scandic Simonkenttä, begge ligger nære sentralbanestasjonen og Finnair flybuss. Hilton var også bra som gullmedlem med oppgradering til executive rom med lounge tilgang, men ligger et stykke unna stasjonen.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 27-06-2014, 01:35   #5
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Scandic ved havnen er bra. Det er trivelig og gå langs havana og se alle fergene og hydrofoilene.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 09:52   #6
3cseat
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Eriksan View Post
Kan anbefale både Radisson Blu Plaza og Scandic Simonkenttä, begge ligger nære sentralbanestasjonen og Finnair flybuss. Hilton var også bra som gullmedlem med oppgradering til executive rom med lounge tilgang, men ligger et stykke unna stasjonen.
Helt klart min anbefaling også. Det finnes et Radisson Blu Royalty også relativt nærme Scandic Simonkentta. Scandic ved havnen er ikke noen favoritt hos meg.
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 00:40   #7
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Finnair gir meg en transfer på 40minutter på ruten LHR-HEL-HKG. Dette skal vel holde hardt, selvom jeg kommer først ut av flyet?

Last edited by KristianSk; 24-08-2014 at 00:44.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 01:41   #8
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Nå er ikke non-schengen-delen på HEL spesielt stor, så er ikke noe større problem enn transfer på f.eks. SVG/BGO/TRD. Litt usikker på om man må gjennom ny sikkerhetskontroll eller om man kommer rett inn i boardingområdet når man kommer fra Storbritannia. Hovedbekymringen er vel uansett forsinkelse på innkommende.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 14:19   #9
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Nå er ikke non-schengen-delen på HEL spesielt stor, så er ikke noe større problem enn transfer på f.eks. SVG/BGO/TRD. Litt usikker på om man må gjennom ny sikkerhetskontroll eller om man kommer rett inn i boardingområdet når man kommer fra Storbritannia. Hovedbekymringen er vel uansett forsinkelse på innkommende.
Forsinkelse fra LHR jeg også er redd for, i HEL klokken 23:00 er vel også mulighetene for ombooking få.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2014, 14:36   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by KristianSk View Post
Forsinkelse fra LHR jeg også er redd for, i HEL klokken 23:00 er vel også mulighetene for ombooking få.
Mange muligheter for ombooking, men neppe før neste morgen

Old 04-11-2015, 12:07   #11
jamesclandestine
ScanFlyer Blue

Default Transit HEL

Er det sikkerhetskontroll mellom EØS/Int terminal i Helsinki, eller bare passkontroll? Skal til BKK og har 1 time mellom landing og avgang. Hørte at det er fine butikker på Helsinki flyplass..
jamesclandestine is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2015, 12:10   #12
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Default Re: Transit HEL

Quote:
Originally Posted by jamesclandestine View Post
Er det sikkerhetskontroll mellom EØS/Int terminal i Helsinki, eller bare passkontroll? Skal til BKK og har 1 time mellom landing og avgang. Hørte at det er fine butikker på Helsinki flyplass..
Det er bare passkontroll når du skal fra Schengen til Non-Schengen.

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)

Last edited by mcduck; 04-11-2015 at 12:14.
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2015, 12:20   #13
jamesclandestine
ScanFlyer Blue

Default Re: Transit HEL

utmerket. takk
jamesclandestine is offline   Reply With Quote
Old 10-11-2015, 23:53   #14
Starling
ScanFlyer Silver

Default HEL og adgang til flyplassen (SRA)

Helloi!

Så var det snart på tide å ta seg en tur igjen da, til Helsinki Neida, dit kunne jeg aldri tenkt å reise. Men jeg skal mellomlande der. Norwegian inn og Norwegian ut, endestoppet er enda lengre vekke.

Men så har det seg slik da, at jeg har en venninne i Helsinki - som jeg gjerne kunne tenkt å møte. Så da passer det jo utmerket at jeg skal ha et kort stopp i nettopp - Helsinki. Det har ikke vært så lett å treffes, da begge akkurat har blitt myndig - du skjønner greia.

Så hvordan er det med HEL og adgang til SRA? (innenfor security). Kan hun komme seg inn gjennom kontrollen og møte meg ved gaten, eller må hun ha en dagsaktuell billett fra flyplassen?

Er det mulig å maile og trikse litt for å få et gyldig adgangsbevis? Eller er det bare å passere igjennom?

Tips mottas med et stort thank you

Starling out...
Starling is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2015, 00:18   #15
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: HEL og adgang til flyplassen (SRA)

Nei, du må ut.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2015, 00:44   #16
sabergum
ScanFlyer Blue

Default Re: HEL og adgang til flyplassen (SRA)

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Er det mulig å maile og trikse litt for å få et gyldig adgangsbevis?
Det beste "trikset" er vel rett og slett å kjøpe en refunderbar billett til et-eller-annet-sted.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2017, 21:09   #17
HMWK
ScanFlyer Molded

HMWK's Avatar

Finland 7 timer i Helsinki

Hei,

Jeg har en lang stopp i Helsinki på vei til Østen. Forslag til hva jeg kan gjøre mellom flygningene? Er det tid nok til å komme meg inn til byen eller blir det kun floorwalking på HEL?
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2017, 21:29   #18
Tjab
Upgrade me....

Default Re: 7 timer i Helsinki

Quote:
Originally Posted by HMWK View Post
7 timer i Helsinki
Høres jo ut som tittelen på en Lars Von Trier film. Lykke til

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2017, 22:31   #19
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Du sier jo ingenting om når på døgnet dette er, men siden du skal videre østover og har syv timer regner jeg med at du ankommer litt utpå dagen og reiser videre på kvelden. Siden du er her på forumet regner jeg også med du er litt fly-interessert.

I så fall har du det finske flymuséet, http://ilmailumuseo.fi/en/ som kan være verdt en tur. Det ligger på flyplassen, snaue to kilometer fra terminalen. Gangavstand i penvær, taxi i regnvær. Åpent 10-20 hverdager, 10-17 i helgene.

Ellers går det jo tog og flybuss inn til byen. Helsinki er vel sant og si ikke verdens mest spennende metropol, men helt ok. En koselig kafé nede på Esplanaden kan være verdt en tur innom.

På selve flyplassen er det en terrasse, kan kanskje være verdt en tur:http://www.finavia.fi/fi/helsinkivan...koalaterassi/#

God tur!

Last edited by KnutW; 16-06-2017 at 22:33.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2017, 23:37   #20
Apollon
ScanFlyer Blue

Tenker å booke flight fra Dusseldorf til Fukuoka via Helsinki. Har lyst å avslutte i Berlin så vil velge Fukuoka-Helsinki-Berlin på returen. På Finnair sine nettsider får jeg opp to alternativer på siste flygning. Enten en som er operated by Airberlin- da er det kun 40 minutt fra jeg lander i Helsinki til neste fly. Alternativt Finnair til Berlin, men da er transfer 2 1/2 time. Bør det gå greit med det første alternativet? Må jeg gjennom noen kontroller i Helsinki eller kan jeg spasere rett til gaten bare? Er det samme terminal?
Hadde vært flott med tips. Hvis jeg ikke rekker den blir jeg jo bare ombooket til den 2 1/2 time senere. Men spørsmålet er vel om.risikoen er stor for at baggasjen ikke kommer med om jeg selv kommer med Airberlinflyet? Er det noen "expresshåndtering" av den kanskje? Kjedelig om baggasjen ikke kommer frem men de bør vel levere den til hotellet mitt samme kveld om den ikke kommer med. Hva ville dere valgt? Prisen var helt lik.
Apollon is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules