Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-08-2012, 07:33   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
SAS SAS legger ned CPH-BKK?

BKK ryker i mars
http://www.takeoff.dk/news/23593

Quote:
Der har været flere gisninger, som kunne pege på stop for København-Bangkok, og det bliver, efter hvad takeoff.dk erfarer, også tilfældet. Det er planen at lukke ned med udgangen af marts, når sommerfartplanen starter, og i hvert holde lukket hele sommeren med en svag mulighed for en start igen om et års tid. Dybest set regner man næppe med at komme i gang igen
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 07:45   #2
Bacardi
Lurker
 
Bacardi's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 664
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Det er vel opplagt at SAS flytter materiell fra BKK til SFO grunnet formodentlig bedre inntjening, men er det kjent hvorvidt BKK har vært et tapssluk eller ei?
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 11:38   #3
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Da har vi fått beviset på at SAS leker stolleken med langdistanseflåten. Komplett latterlig.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 11:55   #4
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Da har vi fått beviset på at SAS leker stolleken med langdistanseflåten. Komplett latterlig.
Så du menar att SAS skall bedriva en välgörenhetsbedrift?
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 11:47   #5
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default

Så du mener det er latterlig å prøve å opptimalisere driften?? Bedre at SAS har økonomiske problemer, enn at de legger ned BKK?
storg is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 11:48   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,098
Default

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Da har vi fått beviset på at SAS leker stolleken med langdistanseflåten. Komplett latterlig.
Hvorfor det? Det er jo mest fornuftig å sette inn ressursene der de gir best avkastning.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 14:19   #7
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,857
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hvorfor det? Det er jo mest fornuftig å sette inn ressursene der de gir best avkastning.
Renger med dette er en holdning du ville likt fra dine leverandoerer?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 14:53   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,098
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Renger med dette er en holdning du ville likt fra dine leverandoerer?
Vel, jeg antar at heller ikke de driver med veldedighet og vil som meg: Tjene mest mulig
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 15:24   #9
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,857
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Vel, jeg antar at heller ikke de driver med veldedighet og vil som meg: Tjene mest mulig
Fra et kundesynspunkt blir det for meg ikke bra. Jeg er ikke noe begeistret for leverandoerer (privat og jobb) som fjerner viktige ting for meg fordi de ikke tjener penger paa det - eller kan tjene mer penger paa omrokkeringen. For meg gir det et sginal om griskhet eller synkende skute. Jeg velger fort da en annen leverandoer som kan jeg vet kan tilby det samme aar etter aar.

Trist er det i alle fall - og jeg er doenn sikker paa at svaert faa utenom paa dette forumet ser paa dette som positivt.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 17:04   #10
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Fra et kundesynspunkt blir det for meg ikke bra. Jeg er ikke noe begeistret for leverandoerer (privat og jobb) som fjerner viktige ting for meg fordi de ikke tjener penger paa det - eller kan tjene mer penger paa omrokkeringen. For meg gir det et sginal om griskhet eller synkende skute. Jeg velger fort da en annen leverandoer som kan jeg vet kan tilby det samme aar etter aar.

Trist er det i alle fall - og jeg er doenn sikker paa at svaert faa utenom paa dette forumet ser paa dette som positivt.
Da ha du vel ikke mange selskap igjen å velge i

Synes de "fleste" åpner og legger ned ruter, skal vi ta SVG:
BA i sin tid, kommer nå tilbake ( hvor lenge? )
Welcome Air, kommer vel aldri tilbake
Norwegian med bl.a CDG
++
krølle is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 17:08   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,098
Default Re: SAS legger ned CPH-BKK?

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle
Trist er det i alle fall - og jeg er doenn sikker paa at svaert faa utenom paa dette forumet ser paa dette som positivt.
Det er vel heller ingen her på forumet som ser på det som positivt? I hvertfall ingen i denne tråden, heller ikke meg. Men det handler rett og slett om livets realiteter og ingenting vil vare evig
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 11:49   #12
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Da har vi fått beviset på at SAS leker stolleken med langdistanseflåten. Komplett latterlig.
Hvad er det det er så latterligt ved at ændre sit ruteprogram, hvis man mener man kan optimere og øge indtjeningen?

Det er vel noget alle flyselskabet gør kontinuerligt.

Men når det er SAS - så er det latterligt?
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 11:58   #13
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
SAS Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

CPH-BKK ligger fremdeles ute for salg.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 12:08   #14
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Jeg synes det vil være merkelig om ikke SAS tjener penger på BKK. Har vel flydd den ruta 6-8 ganger selv og det har vært fullt hus hver eneste gang. Likeledes har det vært fullt hus de gangene jeg har hatt bekjente som har reist på den ruta.

Prisene har alltid ligget godt over Thai sine priser, og når jeg ser prisene til SFO er de jo tilsvarende prisene til BKK. Dessuten er avstanden til SFO 116 miles lenger enn til BKK, uten at det gjør den store forskjellen. Så hvis full buss til BKK ikke tjener penger med de prisene, så lurer jeg på hvordan full buss til SFO kan gjøre bedre butikk?

Dessuten er vel BKK en større Star-HUB enn det SFO er? Eller satser man ikke på videreforbindelser kanskje?

Jeg synes dette er merkelig. Hadde heller ønsket at SAS hadde hyrt inn en ekstra 340 og ekspandert litt i stedet!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 12:20   #15
JELSC
ScanFlyer Silver
 
JELSC's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Jeg synes det vil være merkelig om ikke SAS tjener penger på BKK. Har vel flydd den ruta 6-8 ganger selv og det har vært fullt hus hver eneste gang. Likeledes har det vært fullt hus de gangene jeg har hatt bekjente som har reist på den ruta.


BF
fuld hus er ikke lig høj indtjening. Selvom priserne i udgangspunktet ser ens ud, siger det jo ikke noget om gennemgangspriser altså hvis mange af pax på CPH-BKK skal videre til andre steder/kommer fra andre steder er det jo prisen på hele strækket der er afgørende for hvor meget SK kan putte i lommen for CPH-BKK strækningen.
Desuden har BKK flyet et stort/lang groundstop i BKK der økonomisk set er uproduktivt (mener det er i størrelsesordenen 10 timer) hvis du ved at slinge flyet til SFO istedet kan have kortere groundstop, får du en bedre udnyttelse af flyet og dermed bedre økonomi selv hvis dit argumenet med ens priser er validt.

Når der samtidig er rygter om TG's faste anden daglige frekvens til BKK, og det faktum at der ikke er andre direkte konkurrenter på SFO, giver det bytte da rigtig rigtig god mening. Ydermere ved at flyve direkte til vestkysten, skabes mere plads på ORD/EWR flyvningerne idet de så ikke behøver lægge sæder til connecting traffic videre vestpå, men de sæder kan i stedet bruges på dels lokal trafik dels øget sats på connecting til midvesten/canada etc.

Alt i alt et totalt set bedre produkt for SAS og - tilsyneladende - en bedre indtjening. I en verden med begrænsede flyressourcer er det da ganske enkelt optimalt for alle andre end BKK flyspottere der ikke længere ser SK 343 lokalt.
JELSC is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 14:48   #16
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Quote:
Originally Posted by JELSC View Post
fYdermere ved at flyve direkte til vestkysten, skabes mere plads på ORD/EWR flyvningerne idet de så ikke behøver lægge sæder til connecting traffic videre vestpå, men de sæder kan i stedet bruges på dels lokal trafik dels øget sats på connecting til midvesten/canada etc.
Vet man säkert att efterfrågan på flygen till ORD kommer att hålla sig uppe när det går flyg CPH-SFO? Hur många av de som idag flyger till ORD ska vidare till västkusten? Personligen tycker jag det ser ut som att ORD borde tappa ordentligt när SFO kommer in.

Vad gäller att BKK-rutten ligger illa till förvånar det mig inte alls.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 15:06   #17
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 6,098
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Vet man säkert att efterfrågan på flygen till ORD kommer att hålla sig uppe när det går flyg CPH-SFO? Hur många av de som idag flyger till ORD ska vidare till västkusten? Personligen tycker jag det ser ut som att ORD borde tappa ordentligt när .
det er vel tidligere nevnt at 55% på arn ord er i transfer, så det kan jo ha betydning for denne ruten.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 15:37   #18
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
det er vel tidligere nevnt at 55% på arn ord er i transfer, så det kan jo ha betydning for denne ruten.
Det är precis vad jag misstänker. Jag har svårt att se att den rutten är i vinterprogrammet 2013/14 men hoppas givetvis jag har fel.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 12:24   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,475
Default Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Er litt enig med AFG, men er ikke helt overbevist om artikkelen er riktig. Man skal ha ganske rå forventninger til fortjenesteforbedring for å gjøre et slikt bytte i kapasitet, og jeg sliter litt med å se at Frisco er slik en 'Holy Grail' - MEN jeg kjenner ikke beregningene...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2012, 12:55   #20
Skipskatta
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 310
Default SAS legger ned København-Bangkok

Så ikke at noen hadde startet denne tråden allerede, så endrer denne posten til følgende som slår meg som fornuftig:

Burde ikke SAS nettopp satse på langruter vestover? Finnairs salgsargumenter om at de har de korteste rutene østover er jo gode argumenter.

Last edited by Skipskatta; 27-08-2012 at 13:55.
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SIA Cargo legger ned på CPH SQ321 Flyforum 6 04-11-2016 14:50
Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500 Someone Flyforum 18 23-03-2012 15:38
Legger ned CPH-BGO Someone Flyforum 26 25-09-2008 09:51
Finnair starter HEL-BOM, men legger ned BKK-SIN MD90 Flyforum 4 22-01-2007 21:33
Skyways legger ned CPH-ruter CK Flyforum 2 10-11-2004 22:13


All times are GMT +2. The time now is 13:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.