![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,857
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Tror dere kanskje bør begynne å legge sammen to og to her. DYIC snakker om 18 timer bruk av flyene pr dag, og det er ikke da tilfeldig at JFK og BKK er valgt. La oss se på slyngen BKK-ARN-JFK-ARN-BKK. Denne kan gjennomføres på to døgn og tilfeldigvis gir det 36 timer i luften i løpet av disse to døgnene - altså 18 timer flytid pr døgn. Hvis man bytter ut ARN med OSL får man akkurat det samme total flytid. Kombinasjoner kan også gjennomføres som ARN vestover og OSL østover. Dermed kan man med to fly ha daglige avganger både til JFK og BKK fra Skandinavia. Flere fly gir så flere muligheter som BGO, GOT og CPH, men alt er avhengig av feed inn.
Så til det egentlige temaet her. SAS har ved å legge ned CPH-BKK bare markert at de ikke kan/vil konkurrere mot Thai og senere Norwegian IC. Spørsmålet videre være, når trekker de seg fra NYNJ?
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 600
|
![]() Quote:
SAS har valgt at koncentrere egne ressourcer de steder hvor der ikke er en Starpartner der kan løfte SAS pax. jvf at man ikke flyver til SIN, men overlader det til SQ. Hvad det så betyder for NYC er en anden sag - da der jo er UA fra ARN/OSL til NYC. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
|
![]() Quote:
Vad gäller att BKK-rutten ligger illa till förvånar det mig inte alls. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,098
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,317
|
![]()
SAS kommer öka kapaciteten på EWR till sommaren 2013.
Kvällsavgången CPH-EWR-CPH återkommer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2007
Posts: 1,681
|
![]() Quote:
Ellers enig; Det er vanskelig å tenke seg at reisende eksempelvis fra BGO - som har et forholdsvis godt tilbud med en énstoppsløsning med BA/KLM/LH - skal gidde å reise BGO-OSL-ARN-Østen. Da får du ihvertfall kun fanget opp de aller mest prissensitive. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,098
|
![]()
det er vel tidligere nevnt at 55% på arn ord er i transfer, så det kan jo ha betydning for denne ruten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Men ingenting offesielt fra SAS ennå. Ruten ligger fortsatt ute til salgs. Avventer mer info fra SAS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2012
Location: BGO
Posts: 319
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,475
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,857
|
![]() Quote:
Trist er det i alle fall - og jeg er doenn sikker paa at svaert faa utenom paa dette forumet ser paa dette som positivt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,475
|
![]() Quote:
Men jeg tror vi fortsatt skal vente litt med å være altfor bombastiske her .. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 637
|
![]()
Kommer ihåg att det gick rykten mellan SK crew sommaren 2009 om att BKK skulle ryka. Hoppas att så inte är fallet.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
Men det må da være noe som ikke kommer frem i denne saken. Vist SAS kun stengte CPH-BKK og åpnet CPH-SFO så kunne jo SAS like godt sagt det med en gang. Her må det være en eller annen avtale som ikke er offentliggjort ennå, og må således være grunnen til den vage kommunikasjonen fra SAS. Her lukter det enten en joint venture med Thai eller flere fly inn i flåten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Døm meg nord det bryr jeg meg fint lite om.
Det som gjør dette latterlig er at SAS slår seg på brystet og annonserer SFO som en økning av langdistanserutene, mens det nå viser seg å være en stor løgn. Man mister de daglige BKK flightene, og får SFO 5x ukentlig som det har vist seg med SEA som i sin tid gikk ned på 5x ukentlig, ikke gir deg de store bedriftsavtalene der man ønsker daglige flighter. I tillegg kommer det en liten økning til EWR som har daglige flighter fra CPH allerede. Videre er min påstand er at ingen bedrift har noensinne klart å tjene seg rik på konstant å krympe og kutte. SAS har bevist det til fulle. Det at de ikke klarer å få penger i kassen etter alle kuttene burde fortalt ledelsen en ting, dere klarer aldri å komme ned på nivået Ryanair, Southwest, easyJet og Norwegian har i kostnader, men likefullt har de gjort sitt ytterste for å komme ned på deres nivå hva gjelder sevice og tjenester. Her skulle man gjort sitt ytterste for å øke betalingsviljen hos de reisende. Nå er det ikke offisielt, men meget sannsynlig at BKK ryker, en rute som svært mange bruker på tross av Thai og andre sandkasseselskaper fordi SAS har en bedre rutetid med sen avgang fra CPH. Det er mange som bruker ruten for så å bruke BKK som hub videre i Asia og Australasia. Hadde ledelsen i SAS hatt litt guts, så skulle vi alt hatt det dobbelte av hva man idag har av langdistansefly. Alle de store i Europa tjener penger her, men sliter intraeuropeisk. I tillegg ville flere langdistanseruter hjelpe til å fylle flyene i Europa og av den grunn muligens gjort det mulig å opprettholde flere ruter. Samtidig skulle en gjort alt en kunne gjøre for å forbedre produktet slik at folk var villig til å betale for dyrere seter. Her har man utsatt inntroduksjon av helt flate Businesseter mens alle konkurrentene går for dette. Finnair, Lufthansa, KLM, Air Berlin! får alle flate senger. Til sist er det helt utrolig at man ikke har fått opp en hjemmeside som virker for kundene. Se til BA som har en side som enkelt selger opp og frister kundene til å velge dyrere produkt. Det er helt tydelig for meg etter de siste rundene SAS har kjørt at vi snakker om ett selskap som sitter på en gren ytterst på stupet. Nå virker det som SAS gjør alt de kan for å sage over denne grenen.
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,098
|
![]()
Flisespikking, men BKK har vært 5x ukentlig i sommerhalvåret, ikke daglig.
Og det hjelper lite at passasjerene vil ha en rute hvis selskapet ikke klarer å få høye nok inntekter fra dem til å dekke utgiftene og skape en akseptabel avkastning Ellers er jeg ikke direkte uenig i det du skriver LN-AFG. Problemet til SAS er at de trolig ikke har tilgang til de rette verktøy for å fikse problemene, som f.eks en konkurslovgivning ala Ch.11. Skal man fikse SAS er man nødt til å knuse jævlig mange egg Last edited by Someone; 27-08-2012 at 16:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Svært synd og beklagelig om SAS legger ned Bangkok-ruten. Det har i mange sammenhenger kommet frem at avgangene har hatt høy kabinfaktor, særlig i vinterhalvåret, men at den har forholdsvis lite etterspørsel for forretnings- og tjenestereisende sammenliknet med de andre interkontinentale rutene. Det betyr at SAS i stor grad er avhengig av nettopp dette segmentet for å kunne tjene penger på interkontinentale ruter, og at de ikke klarer å drive langruter bare på basis av fritidsreisende. Thai og selskapene rundt Emiratene tar markedsandeler fra de europeiske selskapene til Thailand, noe vi også ser ved at Lufthansa er nær ved å droppe Bangkok-ruten sin og de store kuttene Air France har gjort.
For SAS' del har vel ruten hengt i en tynn tråd etter at samarbeidet med Singapore Airlines ble innledet, som har som konsekvens at SAS vil fly folk via Singapore i stedet for Thailand når de skal videre i Asia/Oceania. Selv om SAS får inn en 12. langdistansemaskin, er det ikke usannsynlig at denne maskinen prioriteres på andre ruter i stedet. Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,775
|
![]() Quote:
![]() Synes de "fleste" åpner og legger ned ruter, skal vi ta SVG: BA i sin tid, kommer nå tilbake ( hvor lenge? ) Welcome Air, kommer vel aldri tilbake Norwegian med bl.a CDG ++ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SIA Cargo legger ned på CPH | SQ321 | Flyforum | 6 | 04-11-2016 14:50 |
Thai legger ned BKK-LAX og vurderer parkere/skrote sine 340-500 | Someone | Flyforum | 18 | 23-03-2012 15:38 |
Legger ned CPH-BGO | Someone | Flyforum | 26 | 25-09-2008 09:51 |
Finnair starter HEL-BOM, men legger ned BKK-SIN | MD90 | Flyforum | 4 | 22-01-2007 21:33 |
Skyways legger ned CPH-ruter | CK | Flyforum | 2 | 10-11-2004 22:13 |