Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-02-2012, 20:35   #1
Enhanced
ScanFlyer Blue
 
Enhanced's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: OSL
Posts: 150
Default Fare rules og slikt - hvorfor blir denne reisen kun priset i businessklasse?

For å fly t/r Oslo til Malta så har jeg sett på ExpertFlyer at Brussels Airlines (SN) i kombinasjon med Air Malta (KM) har veldig fine reisetider, med en avgang OSL - BRU kl. 16:55 og videre BRU - MLA kl. 20:10. Jeg har ikke en bestemt dato i tankene, men la oss for eksemplet sin skyld si at vi skal reise den 22. mars og returnere den 26. mars. Ifølge ExpertFlyer så er det greit med plasser i flere av de "lave" bookingklassene på disse datoene.

Hvis jeg så går på ITA Matrix for å prøve å finne prisen på denne ruten så ender jeg uten unntak opp med at den priser alle fire segmentene i C-klasse (business). Dette gjelder uansett hvilke kombinasjoner av dag/dato jeg prøver.

Prøvde å spørre kundeservicen til Widerøe om de klarte å prise denne billetten på noen billigere måte, men fikk bare til svar at de heller ikke klarte det, uten noe mer informasjon om hvorfor ikke.

Så derfor er spørsmålet, er det noen av dere erfarne her som klarer å skjønne hva det er som gjør at reisen ikke går an å booke i noe annet enn business? Er det voldsomme restriksjoner i fare rules, eller noe annet som gjør det?

På forhånd takk for eventuelle svar.
Enhanced is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2012, 21:26   #2
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Fare rules og slikt - hvorfor blir denne reisen kun priset i businessklasse?

Skal du ha en gjennomgående billett med to selskaper som ikke i utgangspunktet samarbeider med sådant, så kan den eneste muligheten være å kjøpe fullpris. Du villle normalt kunne fått kjøpt i økonomiklasse (Y) også. Denne typen av billetter tenderer å være veldig dyre.

Om det er dette som er tilfellet her vet jeg ikke, men det kan ihvertfall høres ut som det.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2012, 21:46   #3
Enhanced
ScanFlyer Blue
 
Enhanced's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: OSL
Posts: 150
Default Re: Fare rules og slikt - hvorfor blir denne reisen kun priset i businessklasse?

Flighten BRU <-> MLA er på SN flightnummer (med KM som operating carrier), burde ikke det bety at de har et samarbeid?
Enhanced is offline   Reply With Quote
Old 23-02-2012, 21:59   #4
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,933
Default Re: Fare rules og slikt - hvorfor blir denne reisen kun priset i businessklasse?

Hvorfor ikke bare booke dem separat? Det er 3 timer i BRU og det er vel nok til at reiseforsikringer dekker opphenting om de skjærer seg?

Eller har jeg misforstått så det ikke er her problemet ligger?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 23-02-2012, 22:19   #5
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Fare rules og slikt - hvorfor blir denne reisen kun priset i businessklasse?

Codesharer dem så har dem definitivt samarbeid!. Noen med Amadeus, eller annen GDS-adgang, kanskje kan ta en FQD (eller motsvarende) og se hva som selges på ruta av SN.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2012, 11:43   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,873
Default Re: Fare rules og slikt - hvorfor blir denne reisen kun priset i businessklasse?

Jeg tror det har med hva / hvilke destinasjoner Brussels Airlines har priset ut av Oslo. Når jeg tester litt på SN side - kommer ikke Malta opp som destinasjon fra Oslo, men i fra Brussels kommer Malta opp med Codeshare Air Malta. Vi opplevde det samme med SN i høst når vi ønsket å fly til Lametzia Terme i Syd Italia, hvor SN flyr - men det var ikke mulig å finne noen priser / eller bestille fra Oslo via BRU. Flightene kom opp fra Brussel, men ikke fra Oslo.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2012, 13:14   #7
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,135
Default Re: Fare rules og slikt - hvorfor blir denne reisen kun priset i businessklasse?

SN har ikke filet gjennomgående pris OSL-MLA. End-on-end er heller ikke tillatt for å kombinere OSL-BRU med BRU-MLA. Av det jeg skjønner har du fått en IATA pris... 14969 kr?
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2012, 17:37   #8
Enhanced
ScanFlyer Blue
 
Enhanced's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: OSL
Posts: 150
Default Re: Fare rules og slikt - hvorfor blir denne reisen kun priset i businessklasse?

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Hvorfor ikke bare booke dem separat? Det er 3 timer i BRU og det er vel nok til at reiseforsikringer dekker opphenting om de skjærer seg?
Det er bare litt over én time i BRU, så ikke noe som dekkes av reiseforsikringer.

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Når jeg tester litt på SN side - kommer ikke Malta opp som destinasjon fra Oslo, men i fra Brussels kommer Malta opp med Codeshare Air Malta.
Ja, jeg ser det samme. Den er faktisk også mulig å bestille hvis man reiser MLA -> OSL men ikke andre veien. Så den er jo et alternativ hvis man kommer seg nedover på andre måter. Fordelen med ruten er jo at den går på ettermiddagen både til og fra.

Quote:
Originally Posted by E.N. View Post
SN har ikke filet gjennomgående pris OSL-MLA. End-on-end er heller ikke tillatt for å kombinere OSL-BRU med BRU-MLA. Av det jeg skjønner har du fått en IATA pris... 14969 kr?
Prisen pleier å bli ca. 10K og oppover. Lurer på hvorfor de ikke har filet en gjennomgående pris... men da vet jeg ihvertfall hvorfor den kommer opp med så rar prising, så takk for det.
Enhanced is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
IATA YY-fare blir historie Discus Flyhistorisk forum 6 05-04-2018 20:04
Hvorfor kjøper norske flyselskaper kun B737? AN0510 Småprat 29 01-08-2014 01:53
SAS Plus - "Fare rules" og stopover SpotOn Reiseforum 14 12-02-2014 11:25
Fare rules: End-on-end permitted - Hva betyr det? ILS2 Reiseforum 1 14-02-2012 12:04
Finne "fare rules" basert på reservasjonsnummer.. SpotOn Flyforum 6 31-05-2006 21:25


All times are GMT +2. The time now is 13:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.