Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-12-2011, 23:26   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,467
Beer ZK – Z er et lykkelig julefly (En julefortelling)

En liten historie om F86K'en på Gardermoen, ført i pennen av Dag Johnsen's far, en veteran på flytypen - og den aktuelle maskinen. Enjoy !!

-------------------

Det var en gang – jeg fløy på 337 skvadron:
Julaften formiddag, den gang under den skikkelig ”kalde krigens” dager 1957, ble vår jule- beredskap satt på prøve. Rygge flystasjon hadde tatt seg fri og var stengt.

De 4 vakthavende fly på Gardermoen fra 337 og 339 ble ”scramblet”, meg inkludert.
Vel i gang med søks operasjonen i stor høyde fikk jeg sydligste sektor ned mot grensen til Danmark i NATOs radarkjede den gang som nå fra Nordishavet til og med Tyrkia.

Etter en tid kaller sektor radaren oss alle umiddelbart tilbake. En farlig tåkevær situasjon var under utvikling, nok ikke helt forutsett fra meteorologenes side og tåka var i ferd med å sige inn oppover Romerikes stigende marker.
Vi fire i lufta måtte således komme oss hjem fortest mulig og naturlig nok falt det i min lodd med lengst vei hjem å komme sist i køen for GCA radarledet landing. Med Rygge stengt for julen og Sola – Ørland for langt unna som alternativ hadde vi ingen andre steder å gå til, vi måtte ned på Gardermoen og attpå til med etter hvert synkende fuel reserve.

Innen jeg nådde frem til GCA overtakningspunkt hadde de 3 andre rukket frem og landet i rekkefølge, og nå hadde været utviklet seg til å bli praktisk talt lik ”NULL” tilstand.
ZK - Z hadde kun fuel nok til èn innflyging for så å trekke opp til foreskreven minstehøyde og å skyte meg ut hvis innflygningen skulle feile. (Flyene hadde ikke fått ”Martin Baker” enda).

Dette med ”silkelanding borti skauen” var liksom litt for galt på selveste julaften og ”perm” etter kl. 1200, det synes både ”GCA-Herman” operatøren og jeg i en kort ordveksling. Han lovte imidlertid å lede meg så fint og nøyaktig som mulig aldeles helt ned til bakkekontakt.
GCA-Herman” – Ltn. Hermansen var legendarisk av format til å få ned fly i dårlig vær.
Med sin rolige stemme var utrolig flink til å roe ned nervene til dem som ”satt midt oppi det”.

Plutselig observert i øyekrokene mine fòr rullebanelysene bakover på begge sider og det kjentes at flyhjulene traff nedi snøen, men ellers var absolutt alt grått – hvitt.
Dra i utløseren for bremseskjermen og stoppe motoren var det neste og tryggeste og så stoppet man der mutters alene et sted i tåka på rullebanen.

Om litt kunne det høres dur i det fjerne, en traktor med tauestag ble observert og nærmet seg, svingte opp foran flyet og stoppet hvorpå sersjant Alf Myrvold kom med følgende utsagn på sin klingende Oslo dialekt: ”Står’u her a Johnsen, mutters aleine, å så midt på julaftn a’ gitt!?!”

Høy stemning så klart når vi ankom skvadronen med slepetraktor og en uforglemmelig og vellykket ”juletest” av beredskapen til 337 og 339 skv. kunne avsluttes med å være i skjønneste orden!

Vel innendørs ble jeg bedt om å komme innom ”Messa” før jeg dro hjem til Lier på juleperm, dette for å takke for tjenesten og hilse på ”GCA Herman” for vel blåst. Der inne satt allerede både han og de to tekniske assistentene med hver sine ”juleøl halvlitere” og som den lyksalige fenriken måtte betale – og vel unt var det!

Den gang sersjant Alf Myrvold og jeg har siden holdt følge karrieremessig i alle år helt frem til pensjonsalderen nådde oss begge i Braathens SAFE.
Hver gang vi møtes i vår Seniorklubb må historien frem om ”han som sto aleine i tåka midt på julaften a’ gitt”.

Ei heller glemmer jeg synet av traktoren med enhaustrøret stikkende opp i tåka og Alf med ei skinnlue som hadde utrolig lange ørelapper...

Ellers: Hver gang jeg er forbi Flysamlingen må jeg en tur bortom for å klappe litt på ZK – Z en god gammel kompis som ikke glemmes så lett.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2011, 11:37   #2
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: ZK – Z er et lykkelig julefly (En julefortelling)

Heisann!

Takker for at du la ut denne historien MOW og det flotte bildet av ZK-Z.

Selv om jeg har hoert disse historiene flere ganger foer syntes jeg det var en passe tid paa aaret aa dele den med dere andre her paa forumet...

God Jul alle sammen!

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2011, 12:03   #3
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: ZK – Z er et lykkelig julefly (En julefortelling)

Herlig. Regner med at du har hoert denne historien saann ca. 100000 ganger

God jul indeed!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2011, 13:30   #4
hstad
geocaching traveler
 
hstad's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 109
Default

Da vart det julestemning her og!! God Jul!!
hstad is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Juleflyet 2015 - SAS Julefly Tjab Flyforum 6 17-01-2016 08:58
Lykkelig spotter LN-MOW Flyspotting 3 28-07-2014 19:11
Årets julefly! gilberg Flyforum 12 23-01-2014 14:01
BNN-BOO-BDU, en julefortelling. Paradigma TripReports 6 07-12-2012 21:01
Julefly MD11 Flyforum 1 01-12-2007 17:08


All times are GMT +2. The time now is 04:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.