Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-10-2011, 19:42   #1
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,705
SAS Spekulasjon - LH A343 til SAS?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dette innebærer også at noen fly må parkeres og ifølge Lufthansa planlegger de å parkere 38 fly innen utgangen av året. først og fremst Avro-RJ85 ut 9 747-400/A340-300 og endel 737ere.
...
Endel av de 9 747-400/A340-300 som planlegges ut av flåten begynner vel uansett å dra såpass på årene at de uansett vel ikke har mye liv igjen i dem.
Er disse aldrende A343ene noe SAS kunne brukt for å få litt liv i IC-satsingen? Evt. noe SAS vil vurdere?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2011, 21:10   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
Default Re: Spekulasjon - LH A343 til SAS?

Dette er vel isåfall snakk om aldrene 311 (SAS har 313X) med mange timer på vingene og de eldste maskinene er vel rundt 18 år. Usikker hva levetiden er på de, men spesielt attraktive er de neppe?
Someone is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2011, 21:20   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Spekulasjon - LH A343 til SAS?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dette er vel isåfall snakk om aldrene 311 (SAS har 313X) med mange timer på vingene og de eldste maskinene er vel rundt 18 år. Usikker hva levetiden er på de, men spesielt attraktive er de neppe?
Vel er de gamle og ikke de mest økonomiske, men det burde jo gå an å fly de til SAS har på plass neste generasjon 787/350.
Spørsmålet er om SAS har rute(r) der innfasing av slike brukte fly gir mer i inntekter enn utgifter.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2011, 21:43   #4
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
Default Re: Spekulasjon - LH A343 til SAS?

Tenk om de heller hadde kjøpt 744 maskinene deres! Hadde vært et flott syn å se en 744 i SAS farger!

Men de snør vel røde agurker oppover før det skjer!

Når det er sagt, så burde det vel være flere A340 til salgs rundtforbi.

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2011, 22:11   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,035
Default

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Vel er de gamle og ikke de mest økonomiske, men det burde jo gå an å fly de til SAS har på plass neste generasjon 787/350.
Det kommer vel an på hvor mye liv som er igjen av de. Husk at SAS ikke har planer om å infase eventuelt nye longhaul maskiner før rundt 2017, og da vil disse eldste til LH være nesten 25 år.

Dessuten er disse langt dårligere maskiner enn de senere utgavene som bla. SAS har idag og det er en grunn til at Lufthansa i stor grad erstatter disse med 333-343E (eller var det X), og får vel 3 stykker levert neste år.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2011, 22:50   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Spekulasjon - LH A343 til SAS?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det kommer vel an på hvor mye liv som er igjen av de. Husk at SAS ikke har planer om å infase eventuelt nye longhaul maskiner før rundt 2017, og da vil disse eldste til LH være nesten 25 år.

Dessuten er disse langt dårligere maskiner enn de senere utgavene som bla. SAS har idag og det er en grunn til at Lufthansa i stor grad erstatter disse med 333-343E (eller var det X), og får vel 3 stykker levert neste år.
Vil anta at Lufthansa får 340-300 Enhanced, ikke E (eller X som det også kalles).
Rekkevidden burde ikke være noe stort problem for SAS, det skiller ikke mer enn 500-600nm. Problemet er vel heller om det er mye tungt og dyrt vedlikehold som kommer de neste årene.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2011, 07:43   #7
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Spekulasjon - LH A343 til SAS?

På diverse basemøter i høst, så har Rickardson uttalt ganske tydelig at det hverken blir flere fly eller ruter for IC i de nærmeste årene.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2011, 08:46   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Spekulasjon - LH A343 til SAS?

Det er ikke lenge siden vi diskuterte mulige A340-300 fra Virgin til SAS - og det ble det jo ikke mye av:
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=89740
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2011, 10:30   #9
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
Default Re: Spekulasjon - LH A343 til SAS?

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
På diverse basemøter i høst, så har Rickardson uttalt ganske tydelig at det hverken blir flere fly eller ruter for IC i de nærmeste årene.
Men Stein da! Dette vet jo vi her på forumet mye mer om enn det han gjør!
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2011, 12:37   #10
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,844
Default Re: Spekulasjon - LH A343 til SAS?

For en som har null peiling på flybransjen, så er det jo fristende å tenke at hvis LH (som stort sett har gode tall) vil kvitte seg med flyene så er de ikke all verdens økonomiske å ha i det hele tatt?
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL SAS A343 23NOV16 SAS-Steward Spotteralerts 1 22-11-2016 04:46
EVE SAS A343 31OKT15 putzmeister Spotteralerts 3 26-10-2015 13:11
Andre SAS A343 til Lakselv idag LN-BEF Spotteralerts 1 05-07-2011 23:07
SAS A343 seter + litt til T.A.K Reiseforum 9 17-02-2011 00:16
SAS A343 Dag Viking Flyforum 7 25-10-2006 23:05


All times are GMT +2. The time now is 05:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.