![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Øke med 4 mill pax pr år?
Bra at de har ambisjonene i orden iallefall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
Tar de 10% av markedet i Sverige, Danmark og Finnland hvert år, så har de 4 mill nye passasjerer i året. Det er ikke urealistisk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Ut i fra artikkelen så virker det som at de har skyhøye forventinger til 787'n.
Men skal de ta så mye så avhenger jo det at SK ikke vokser mere enn prognosene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Regner med at DY ser for seg mye av denne veksten utenfor Scandinavia.
IC gererer vel ikke så mye pax siden hver maskin er lenge i lufta . SK sine 10 relativt velfylte maskiner flytter "bare" i overkant av 100.000 pax/mnd. En 787 med 300 seter og overkant av 2 leg/døgn klarer da 600 pax døgn ? Men en 737 med 200 seter kansje klarer 5-6 legs og dermed 1000-1200 pax/døgn (dette er for å ilusterer...) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
Her er Norwegians flyflåteplaner fremover. Ex. IC.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
Flotte planer - men det kan jo tenkes at også SAS vil utvide flåten ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
SAS er vel foreløpig ganske handlingslammet pga av økonomiske problemer, omstillinger og ett styre som ønsker salg/fusjon raskest mulig.
W |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
|
![]()
SAS har nettopp bestilt fem Boeing 737-800 og 12 737-700, samt varslet at det snart bestilles flere fly fra A320-serien til å erstatte MD-80-serien i Danmark. Plan for fornyelse av langdistanseflåten kommer etter sommeren. Selv om det er vanskelige tider økonomisk, er jo ikke SAS handlingslammet. Selskaper tar ofte flere grep i dårlige tider enn i gode ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2004
Posts: 640
|
![]()
Noen ganger kan det være en fordel å være 'lillebror' også...
![]()
__________________
. Jeg har hørt om tennisalbue altså, men tennisballer har jeg ADRI hørt om...-o-O-o-
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Blir spennende å se hvordan utviklingen når oljeprisen nærmer seg 200 dollar pr fat
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
For det første, så er det ikke 4 millioner pr. år Norwegian må ta inn på SAS for å være like store om 3 år, men derimot "bare" 2,8 millioner passasjerer pr. år.
Nå har det seg at det har tatt rundt 5 måneder mellom hvert nytt milliontall tikker inn på Norwegian-telleren. Med andre ord vokser nå Norwegian med rundt 2,4 millioner pr. år, og hvis en da tror at ikke SAS vil vokse i det hele tatt de neste årene så vil det ta 3,5 år før de to er like store. SAS har selvsagt den siste tiden også øket sitt passasjertall, og en ny million har tatt rundt 10 måneder å skrape sammen. Dermed kan man si at vi kanskje det vil ta 7 år før vi ser de to like store. Det å spå om fremtiden er helt umulig. Her er det for mange variabler: - Hva med NAX IC? - Hvem blir fremtidig eier av SAS? - Hva blir oljeprisen? - Foretar SAS nye strategiske endringer som CoreSAS versjon 2? Jeg har kjørt tre scenarioer for 12 måneders rullerende passasjertall, og datoene som kom ut av det var 2. april 2015 (basert på faktiske endringer 2006 og frem tid i dag), 1. januar 2016 (basert på faktiske endringer siste året) og til slutt 10. april 2019 (basert på faktiske endringer de siste 3 måneder). Ved utgangen av april utgjorde det 12 måneders rullerende passasjertall for Norwegian 62,1% av SAS. Siden den gjennomsnittlige utflydde distanse til Norwegian er 7,5% lenger enn for SAS, vil det ta kortere tid til de to er like på passasjertrafikk som for antall passasjerer - og langdistanseflygningen til Norwegian vil bringe veksten i RPK betraktelig opp. Som et eksempel så genererer SAS IC 33,1% av RPK i selskapet med bare 4,84% av passasjerene (tall for de fire første måneder i år). Den egentlige bomben her at er at trafikkmessig så vil Norwegian om noen få måneder passere SAS hvis en sammenligner single aisle mot single aisle. Dermed kan vi fastslå at check-in.dk har vært litt for optimitisk på vegne av Norwegian denne gang.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Location: København
Posts: 697
|
![]()
Der skal også sammenlignes på ens grundlag. Norwegian virker til at inkludere deres kommende IC-trafik i tallene, selvom det bliver et selvstændigt selskab.
For SAS's vedkommende kan man så spørge om Blue1 og Widerøe ikke skal inkluderes, og så kan man for 2010 øge deres passagertal med ca. 3,5 mio. Eller hvad nu hvis Blue1 kommer til at indgå som en del af SAS med base i Helsinki? Argumenterer ikke for at det skal ske, men den slags ændringer på papiret indenfor et selskab skaber ikke i sig selv flere passagerer, men påvirker sådanne sammenligninger. Lars |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
Hvordan ligger det an på Gardermoen? Hvilket selskap er størst der? Ser f.eks. hittil i dag så har SAS hatt 131 avganger mens Norwegian har hatt 101. Med Norwegians større fly skulle man tra at de var omtrent like store i antall passasjerer over OSL?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2009
Location: USM/BKK/CPH
Posts: 1,812
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Nei, da må det innsideinformasjon til. Det nærmeste en kan komme er direkteforbindelsen til Edinburgh fra Oslo hvor det i april var 5800 passasjerer og 100% markedsandel. Men så var det Ryanair fra Torp da som hadde 3897 passasjerer i april. Dermed er flyr 6 av 10 passasjerer mellom Østlandet og Edinburgh med Norwegian - og kabinfaktoren hos Norwegian er 77,2% (4x733 og 17x738).
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian større enn BA til NYC | kekker | Flyforum | 20 | 26-02-2019 01:03 |
Wizz Air større enn Norwegian i passasjerantall i januar | C130 | Flyforum | 12 | 04-04-2018 19:46 |
Vil Norwegian bli større enn SAS | FlyboyKarsten | Flyforum | 10 | 18-09-2010 22:02 |
Ryanair er ferd med å bli større enn SAS fra Østlandet | MartinL | Flyforum | 57 | 31-08-2009 09:18 |
SAS Braathens større enn Finnair | morr | Flyforum | 8 | 21-12-2004 16:02 |