Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-11-2005, 03:41   #1
TG923
ScanFlyer Crusty
 
TG923's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,321
Default Flyselskapenes bonusordninger kan være misbruk

Flyselskapenes bonusprogrammer kan være misbruk av dominerende stilling i markedet og i strid med konkurransereglene. Det er konklusjonen i en rapport som er utarbeidet av ECA- de europeiske konkurransemyndighetenes felles forum.

http://www.boarding.no/art.asp?id=18705
__________________
Bare en passasjer...
TG923 is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2005, 10:55   #2
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Replying to Topic 'Flyselskapenes bonusordninger kan være misbruk'

selvsagt...det er jo hele hensikten med bonusprogrammer...
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2005, 11:04   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Flyselskapenes bonusordninger kan være misbruk'

tror jeg må lese hele rapporten, for StandBy har en helt annen tolkning enn Boar(d)ing.no:

Kan fortsat give bonus
Ingen baggrund for at starte undersøgelser af bonusordninger

Efter at de europæiske konkurrencemyndigheders fælles forum (ECA) fredag offentliggjorde en rapport, som sætter fokus på flyselskabernes bonusprogrammer og rabatordninger, mener specialkonsulent hos Konkurrencestyrelsen ikke, at der er baggrund for at starte nogen undersøgelse af disse ordninger.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2005, 11:11   #4
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Flyselskapenes bonusordninger kan være misbruk'

dette skriver JyllandsPosten: http://www.jp.dk/erhverv/artikel:aid=3354870/

ja, men nei....
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2005, 11:21   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Flyselskapenes bonusordninger kan være misbruk'

Rapporten gir vel, såvidt jeg kan se, bare en gjennomgang av hvilke effekter slike bonusprogrammer kan ha på konkurransen i markedet, og at disse programmene kan være konkurranseskadelige i gitt omstendigheter. Dette er forsåvidt ikke noe nytt. Det som kanskje er nytt er at dette er en rapport som er skrevet av en arbeidsgruppe som er sammensatt av representanter fra flere lands konkurransemyndigheter.

I tillegg drøfter de storkundeavtaler og reisebyråavtaler.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2005, 11:26   #6
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Replying to Topic 'Flyselskapenes bonusordninger kan være misbruk'

"Bonusprogrammerne vil typisk have negative effekter på konkurrencen, hvis der er høje adgangsbarrierer til markedet," og med inngangsbarriærer som er tilnærmet lik null i Europa i dag, burde det vel ikke være noe i veien for å gi bonus, noe som også de danske konkurransemyndighetene konkluderte
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 01-11-2005, 11:32   #7
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Flyselskapenes bonusordninger kan være misbruk'

Quote:
Originally posted by CK


"Bonusprogrammerne vil typisk have negative effekter på konkurrencen, hvis der er høje adgangsbarrierer til markedet," og med inngangsbarriærer som er tilnærmet lik null i Europa i dag, burde det vel ikke være noe i veien for å gi bonus, noe som også de danske konkurransemyndighetene konkluderte
Det spørs hva du legger i begrepet "adgangsbarrierer". Det er riktignok slik at man kan etablere flyselskap og opprette ruter, men eksistensen av et velfungerende bonusprogram (sett fra flyselskapets side) kan bidra til å redusere markedsstørrelsen som nykommeren reelt sett står overfor i forhold til hva som ville vært situasjonen uten bonusprogram. Dette gjør det mindre lønnsomt med nyetableringer og kan i ytterste konsekvens bety at man hindrer nyetablering

Her er forsåvidt mye mer som kunne bli sagt...
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
kan dette være tilfelle krølle Flyforum 1 29-10-2007 01:35
kan det være en by her? Isbamse Flyforum 22 15-09-2007 11:51
Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder! Tertit54 Flyforum 14 04-09-2007 22:52
OT: Hvorfor være stor når man kan være lykkelig som liten... G-COLE Flyforum 4 02-03-2006 22:28
-Kan det være mulig ? G-COLE Flyforum 16 16-06-2005 21:32


All times are GMT +2. The time now is 18:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.