![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Så var det endelig tid for å begynne på hovedelen av årets sommerferie og gjennom en business tilbud hos Lufthansa på 13.500kr t/r Frankfurt og Hong Kong, falt valget enkelt på den første destinasjonen på reisen og billetter ble bestilt gjennom wideroe.no
Valgte å legge 300kr ekstra på bordet og fly via MUC på utreisen først og fremst av 3 grunner 1. Fikk da prøvd LHs sine 340-600, hvilket ville bli en ny flytype 2. Avgangstider som passet meg bedre. Det ville si, MUC-HKG går senere på kvelden, slik at det er lettere for B-mennesker som meg å få sove 3. Flere bonuspoeng. Forskjellen MUC-HKG vs FRA-HKG er liten, men LH i C FRA-MUC gir 600 poeng i tillegg Etter en å ha ankommet FRA tidligere på dagen og surret litt rundt som beskrevet her var det på tide å komme seg videre. Kofferten ble hentet og jeg gikk til business innsjekk og leverte fra meg kofferten og fikk utlevert boarding card helt frem til HKG. Siden jeg hadde forhåndsreservert seter så gadd jeg ikke bry meg om å sjekke inn på internet på forhånd, dessuten når man kan sjekke inn på business så går det uansett raskere enn om jeg skulle brukt automat og bag drop Fast track security gikk greit, men skal innrømme at jeg fikk meg en liten latter da jeg oppdaget av en av de som jobbet i security tydeligvis var en transe....høyhelte sko, skjørt, langt hår og sminke er en ting, men når vedkommende var 190 høy, hadde skjeggstubber, solid adamseple og noen og første i skostørrelse så lurer man ingen. Men så lenge man gjør en god jobb så spiller det ingen rolle for meg om man velger herre- eller dameuniform ![]() Avgang var satt opp på en av de midtre A-gatene, men pga Fotball VM hadde jeg god tid.....jeg skulle da få med meg Nederland-Brasil, så da bar det rett til en av Business Loungene hvor de hadde satt i stand et eget VM rom hvor det ble noen øl, drinker og litt snacks ![]() Perfekt timet i det kampen sluttet og med seier til riktig lag var det så på tide med boarding og begikk med mot gaten hvor D-AIRC stod klar for LH980 til MUC. Maskinen ble levert i 1994 og er blant de eldste A321 som finnes, men som vanlig med LH maskinene så var den godt vedlikeholdt og umulig å se at den var 16 år gammel. Knyttnevetesten ble bestått på sete 4A og det var et bortimot full fly, med en stor business kabin som skulle ta det lille hoppet ned til MUC. Såvidt jeg kunne se så var det 11 første radene business. Raskt opp i lufta, men sovnet like etter avgang slik at jeg gikk glipp av matserveringen, uten at det gjorde noe da det bare var snakk om noe fingermat. Men innstiktene var tydeligvis på plass, så i det drikketralla passerte våknet jeg og fikk en av de obligatoriske Warsteinerene ![]() Landet på tid og parkerte ved gate i MUC, men hadde ikke noe mer fornuftig å ta meg til enn å gå rett til business loungen på H (non-Schengen) for litt mat og drikke, samt for å få med meg første omgang av Uruguay-Ghana og for å surfe litt på nettet ![]() Rose Sekt og pølser funket fint det og ![]() Ble etterhvert go to gate og begynte så å tussle mot gaten hvor D-AIHP, levert Lufthansa i november 2006, stod klar for natten LH730 til HKG ![]() Boarding begynte et par minutter etter jeg ankom gaten og var deilig å både kunne gå gjennom her, samt bruke den venstre broa og gå inn dør L1 ![]() Fant fort frem til setet mitt som for anledningen var 6K, som er et vindusete midt i den store fremfre businesskabinen ![]() Flyet virket være bortimot fullt. Litt usikker på belegget i F, men det satt i hvertfall noen der og i Business var det kun 1 av 60 seter i business som var ledig....og det var ved siden av en fyr jeg mistanker var Hon Circle. Det var også ganske mange barn i business og tror jeg så totalt 6 stykker fra 6-7 år og nedover, men samtlige var stille og veloppdragne så null skriking der Knyttnevetesten ble bestått ![]() Og det var heller ikke noe å si på utsikten ![]() LH sitt kit og en flaske vann lå klart ved sete når man kom ombord ![]() Og som seg hør og bør, det tok ikke lange tiden før en søt flyvertinne dukket opp og sa: "Do you want anything to drink Mr. Naess"......som flere andre er inne på i andre rapporter, også jeg digger det når jeg blir tiltalt som med etternavn. Jeg behøver vel heller ikke nevne at jeg selvsagt gikk for noe sprudlene ![]() ![]() Avgang på tid og A340-600 var et svært stillegående og behaglig fly og det mest stillegående jeg noen gang har fløyet......frem til jeg 1,5 uke senere gikk ombord i en A380 Etter å ha kommet oss opp i lufta, og klatret høy nok opp (hvilket gikk merkbart raksere enn med lillebroren A340-300) ble menyer delt ut og man kunne ta i bruk underholdningssystemet ![]() ![]() ![]() Serveringen tok til og etter de hvite dukene kom på bordet fikk man en pose cashewnøtter (hvilket er mye bedre enn peanøtter) og valgte meg et glass Champagne til.....og mer enn halvfult glass selvfølgelig ![]() Til forrett valgte jeg å gå for Red Mullet Terrine with vegetable Salad and Olive Sauce, og i tillegg til påfyll av mer Champis ble det også et glass av Rieslingen......man må jo passe på så man ikke blir dehydrert ![]() Til hovedrett valgte jeg Fried Halibut topped with Onions and Lemon, accompanied by Mussels an dBean Puree. Og det skal sies den smakte bedre en den så ut. Itillegg som med alle andre retter, så ble den servert uten den fordømte plastfolien over ![]() Og frukt til dessert....med en lite glass Cognac for helsen til ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Så deretter noen serier og en film før jeg skyldte en melantoninpille ned med en glass Champis for å prøve å få litt søvn
![]() Etter ca 5 timer i drømmeland var det nok søvn og ikke lenge etterpå var det frokost servering, og valgte da eggerøre, pølser og røstipoteter ![]() Ellers så kunne jeg konstatere at hun asiatiske dama ved siden av meg også droppet frokosten da hun ennå sov. Hvilket var ganske imponerende da hun heller ikke hadde spist middag og sov fra setebeltskiltet gikk av over Sør Tyskland til vi begynte nedstigningen til HKG og setet måtte rettes opp.....dvs hun sov tilsynelatene sammenhengene i over 10 timer. Nesten så man skulle lure på hva i alle dager hun hadde tatt, for LH sine business stoler er gode å sitte i, men som seng er de ikke helt ideelle Tydeligvis mye trafikk inn til HKG denne ettermiddagen, for etter å ha passert Guangzhou så ble den en stor bue rundt Hong Kong, og litt sikk-sakk flygning før vi landet på HKG noen minutter etter rutetid. Forresten en veldig bra crew på denne flighten og både humør og service var på topp ![]() Noen bilder fra HKG ![]() ![]() Parkerte ganske langt ut på terminalen, som ble et stykke inn til immigration hvor det vel var drøye 10 minutter med kø før jeg var igjennom. Pritag funket bare delvis og min koffert var en av de det ikke funket på. Ruslet så ut av ankomst og satte meg på toget inn til Kowloon, hvor jeg så tok en taxi videre til Royal Pacific Hotel and Tower hvor jeg skulle bo, og som ligger ved fergekaien til fergene til Macau og Kina ![]() Rakk ikke mer enn å sjekke inn og en dusj før det ble å møte en venninne av meg som bor i Hong Kong og som dro meg nesten rett til en Beach Party på andre siden av Hong Kong Island ![]() Videre så på en pub for å se Argentina-Tyskland og etter 2 netter med lite søvn også en heftig fest så skal jeg innrømme at det er en stort svart hull fra ca kl 3 den natten, frem til jeg våkner av telefonen ringer kl 11 morgenen etter......men jeg kunne konstantere at jeg ikke hadde brukt penger på noe annet enn taxi hjem. ![]() Senere på dagen ble det så å ta båten tilbake til Hong Kong og tok så metroen østover på øye, så taxi får vi tok en tur langt The Dragoon Track for å få svettet ut alkoholen.....hvilket ikke er noe problem i HK om sommeren da det var fuktig og noen og 30grader ![]() ![]() Andre som også var på tur ![]() Dagen etter tok jeg så fergen over til Macau, egentlig bare for å ha vært der. Egentlig en litt merkelig plass. Langt mer kinesisk enn Hong Kong, med med et lite touch av Portugal......og samtidig har de hellt halve Vegas opp i gryta samtidig (beklager bildekvalliteten, men jeg hadde gelmt å stille tilbake på lukkehastigheten etter et forsøk på noen nattbilder kvelden før) ![]() ![]() ![]() Tilbake til Hong Kong på ettermiddag og kom meg over til Hong Kong Island og tok metroen til et nytt hotell som heter East og som ligger tvers ovenfor gamle Kai Tak. Der er det en takterrasse i noen-og-30. etasje som virkelig kan anbefales. Satt der å spiste tapas og småretter og drakk Mojitos. ............ Returen HKG-FRA vil komme senere i denne tråden, men før det kommer en egen tråd for besøket til Singapore og Sydney, samt 4 flygninger med Singapore Airlines Last edited by Someone; 24-07-2010 at 16:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Flott igjen...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for bra rapport hittil!
Hvordan var hotellet ditt i Hong Kong?
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Tack för rapporten. Jag ska själv utnyttja LH i augusti till SIN och det är trevligt att få läsa om dem i förväg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nok en bra rapport
![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Skikkelig fin rapport, som vanlig. Jeg ble overrasket over hvor delikat maten så ut jeg.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Det var OK. Bra beliggenhet, men man bør være glad i å vente på heisen hvis man bor der
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Artig artig, gleder meg til fortsettelsen,
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Newcomer
|
![]()
Veldig utfyllende og bra TR
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
For FRA-MUC-HKG-FRA i Z hos LH fikk jeg 600+11.400+11.400 totalt 23.400 poeng
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Newcomer
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Ja, alt er grunnpoeng
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Noen bilder fra HKG
For oss som er vant til griser er HKG en langt mer spennende flyplass. Mesteparten av trafikken er med wide bodies og 737 er nesten en sjeldenhet. Såvidt jeg kunne ser er de to vanligste flytypene på HKG 777 og 330 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Super rapport ;-)
![]() |
#17 |
Superflyer
|
![]()
Herlig Espen
![]() Angrer nå på at jeg ikke sendte PM til deg.Gikk noe sånn som dette : "Hei Espen Vurderer å slenge meg med på tilbudet til LH jeg også, noe imot reisefølge...?? " |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Etter en natt på flyplasshotellet var det klart for LH739 og returen tilbake til Europa. Avgangstid klokken 13:00 og hadde en rolig morgen får jeg tuslet bort til flyplassen og LH sin innsjekk. Noe få sjeler på economy, men ingen kø på business så fikk raskt sendt avgårde kofferten og skaffet meg boarding card, til sete 1K, og en lounge invitation. Raskt gjennom security og tok meg en tur innom Starbucks for en caramell frappucini med krem......skikkelig kaloribombe.
Loungene på HKG, inkludert de til Star Allience, ligger ganske langt ute på piren men droppet for det toget og tuslet den lange veien ut til loungene. Kunne velge mellom TG eller UA sin lounge og valgte med UAs. Egentlig en ganske fin lounge, dessuten var det ingenting å si på utsikten.....et par øl ble det også, da klokken tross alt var halv 12 ![]() ![]() Ble så etterhvert ropt opp til boarding og beveget meg så ut mot gaten hvor D-ABVC stod å ventet. En av de gamle traverene til Lufthansa som ble levert oktober 1989 og som nærmer seg 21 år. Og er vel blant de 747-400 med flest timer på vingene. De 3 fremste vinduene var "mine" ![]() Lang kø for ombordstigning........i economy køen, men den var det bare å ture forbi og benytte meg av priority boarding. Fant så frem til setet mitt helt i tuppen i nesa og fikk hengt fra meg jakka og satt meg ned. Etterhvert kom det så flere og flere ombord og såvidt jeg kunne se hva belegget i business 100%. Etter en stund ble det så klart for pre-departure drink og valgte meg så noe sprudlene ![]() En klassisk jumboavgang og det ble brukt mye bane før vi kom oss opp i luften. Tok en god sving sørover etter avgang før vi gjorde en nesten 180grader og satte kursen nordvestover, hvor vi passerte like over Hong Kong ![]() Tja, under 9.000km igjen.....det er jo ingenting ![]() Tror knyttnevetesten ble bestått ![]() Menyer ble utdelt og serveringen kunne så begynne ![]() Ikke like bra crew på denne flighten i forhold til den fra MUC snaue 2 uker tidligere, men absolutt godkjent. Men det virket som om crewet fra MUC var hyggeligere og mer service innstillte. Dessuten var maten totalt sett bedre fra MUC enn fra HKG Begynte med nøtter, og et glass Piper Heindsieck Champis ![]() Til Hors d'oeuvres, som LH kaller det, fallt valget på Cajun Chicken with Olive Tapenade and marinated mixed Pepper Sticks ![]() Og til hovedrett valgte jeg Pine nut crusted Sea Bass served with fresh Tomato Salsa, Saffron Potato Cylinder nd buttered green Beans ![]() Valgte ost og et glass portvin til dessert ![]() Før det ble en kopp te, litt konfekt og en whisky ![]() Var ikke spesielt trøtt, så var vel en av de få som var våken på hele flighten. Og når jeg da hadde klart å miste iPoden min så begynte etterhvert de "passive" underholdningsystemene å gå tom for alternativer. Rett og slett fordi utvalget på LH sin AVOD rett og slett ikke er bra nok. Dvs det går fint på utreisen, men på returen finner man etterhvert ut at man har sett det som er interesant. Var også endel turbulens i det vi holdt på å kave på 32.000 fot nordøst for Himalaya, men etterhvert som vi fikk litt mer høyde og kom inn over Gobiørkenen så roet det seg ned Var også mer servering etterhvert og tok en liten sandwich med skinke et eller annet sted over de endeløse jordbruksområdene over Russland og Øst-Ukraina ![]() Så var det tid for servering nummer to og valgte da Sweet and Sour Pork Loin with steamed Rice and Choi Sum, en rett som var grei nok, men minnet mest om noe halvgod kinataway. men Champis drar uansett alltid opp et måltid ![]() Hadde hatt langt mindre motvind enn normalt, og da vi også fikk lov til å ta en snarvei inn mot FRA, betydde det også at vi landet 45 minutter før oppsatt rutetid. Også under avgang, men spesielt under landing var det kult å sitte på vindusete på red 1 på jumboen. Da pga nesen krumning så ser man delvis fremover der man sitter. Parkerte på B-piren og etter litt sikk-sakk gåing gjennom diverse korridorer kom man seg gjennom passkontroll og etterhvert ned til baggage claim. Jepp, det normale når jeg kommer inn til FRA er så å gå mot en eller annen OSL flight, men ikke denne gangen. Ferien var da ikke over, men akurat det kommer det mer om i en annen tråd. ![]() Priority tag fungerte bare delvis. Dvs så endel HonCirce bagasje komme først. før resten av pritagget bagasje kom litt mer tilfeldig. Kom meg så mot hotellshuttlebussene hvor jeg hoppet på Park Inns sin transport, hvor jeg skulle tilbringe natten. Betalte vel 450kr for en natt hos Park Inn. Hotellet ligger på andre siden av motorveien i forhold til T2 og åpnet dørene i begynnelsen av juli. Hotellet i sin helhet er av klassisk Park Inn standard, så man vet hva man får uten overaskelser og for 450kr er det et godt kjøp. Alle Lufthansaflightene leverte varene, men av en grunn så gjorde crewet og serveringen at MUC-HKG hadde det lille ekstra, som manglet på HKG-FRA. Synes også skjermen på 340en var bedre, selv om setet vel er det samme. Lufthansa leverer som forventet, selv om jeg og mange andre mener at de burde forbedre AVOD systemet sitt kraftig. Samt det er litt vel lenge å vente på at det første skikkelige 180graders- lay-flat setene skal komme, da det først kommer når de begynner ta leveringen av 747-8i |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Glitrende! Spennende lesning. LH er trygge saker.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Beste business class til Hong Kong | Nils | Reiseforum | 7 | 15-01-2014 20:17 |
Nok en Lufthansa Biz rapport…. ”Weekend Getaway to Hong Kong” | HS-TLD | TripReports | 46 | 27-09-2012 19:19 |
Førstereisgutt i business - med Lufthansa til Hong Kong | ENGML4 | TripReports | 19 | 28-07-2012 15:13 |
Til Hong Kong med Lufthansa. SVG-OSL-MUC-HKG | HS-TGA | TripReports | 15 | 06-07-2011 13:51 |
Fly til Hong Kong | gilberg | Reiseforum | 16 | 24-09-2010 14:30 |