![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vel, da får vel jeg skrive en aldri så liten rapport her da. Jeg er en flittig leser av de fleste rapporter her inne, men har til gode å bidra selv. Så her kommer en forsinket rapport fra min reise til Hong Kong i april/mai. Advarsel.: Jeg er ikke mye til skribent, så ikke forvent for mye
![]() Jeg tok mindre bilder enn hva jeg hadde tenkt, så dere får ta til takke med dem jeg her har. Bildene er tatt med iPhone og med et kompakt kamera. Orket ikke å dra med meg speilrefleks på denne turen. Jeg fikk heller ikke med meg de fleste individene vi fløy med. Dette kom av at jeg ikke kunne få utsyn nok til flyene til å kunne notere meg dette. Ellers bruker jeg ofte å bite meg merke i dette. Formålet med reisen var å besøke en messe, men vi fikk selvsagt tid til å ta innover oss byen også. Jeg tok meg ansvaret med å bestille denne reisen for meg og min kollega. Med denne friheten valgte jeg å fly via MUC. Grunnen til dette er at jeg synes produktet LH tilbyr fra MUC er bedre enn alternativet fra FRA. A340-600 er et mer behagelig fly enn B747-400. Samtidig får man personlig underholding og ikke mins 2-seteren som er perfekt for 2 stk på reise. Da fikk det heller være med en mellomlanding på OSL. Første flight: SVG - OSL Boeing 737-600 Det er vel ikke så mye å si om denne flighten. En kjapp og enkel tur over til Oslo. Fikk servert en kopp med kaffe fra et smilene SAS Crew. Mener å huske vi var ganske greit i rute. Muligens en liten forsinkelse pga den nye innflyvingsmodellen på OSL. Dette har dog vært en gjenganger på mine flyturer den siste måneden og har i så måte vært regelen, ikke unntaket. Nevnes derfor ikke mer i denne rapporten. På Gardermoen traff vi noen kollegaer som skulle reise sammen med, men de via Helsinki med Finnair. Det ble et par kjappe pizzastykker på Pizzahut før boarding. Andre Flight OSL – MUC Flightnr: LH2455 Airbus A319-114 Reg: D-AILE Boarding gikk kjapt og smertefritt for seg som forventet. Ble mottatt med stive, men høflig smil av en tysk dame. Vi fant for våre seter som var på rad 22. Jeg hadde ordnet meg vindusplass , men det hadde jeg ordnet meg på samtlige leg. Jeg liker å ta en titt ut av vinduet i ny og ne! Etter kort tid begynte servering. Jeg hadde selvsagt min obligatoriske Warsteiner ombord i et Lufthansa Fly. Dette kombinert med et glass rødvin av ukjent opphav. Til å spise fikk vi en wrap med thai-curry vegetar fyll. Ikke noe høydere, men de gikk ned. Var heller ikke spesielt sulten etter pizzastykkene jeg hadde på Gardermoen. Resten av reisen gikk med til å se The Inbetweeners på min iPad. Det er forresten engelsk humor på sitt beste. En fin landing i MUC ble etterfulgt av fjernparkering med tilhørende busstur til terminalen. Dette gjorde at jeg her fikk med meg reg på denne A319. ![]() Etter å ha kommet oss inn på terminalen og kommet oss igjennom passkontrollen, så var det ikke så mye tid før boarding begynte, så vi trasket rett mot gate. Jeg må si at MUC er en relativt flott flyplass. Langt bedre en FRA. Tredje Flight MUC - HKG Flightnr: LH730 Airbus A340-600 Boarding gikk raskt og effektivt for seg og vi fant våre seter 32H og K. Besetningen besto av Tyske og Kinesiske medlemmer av det jeg oppfattet. Ellers skrøt purseren av alle språkene besetningen ombord behersket. Servering begynte en tid etter vi var i luften. Først med drikke og snacks og deretter middag/kveldsmat. Valget besto av kinesisk biff eller en eller annen fransk form for kyllingen. Jeg valgte selvsagt kyllingen, da jeg kan spare min begeistring for kinamat. Kyllingen sammen med poteten smakte faktisk utmerket. Den var virkelig saftig og god. Desserten besto av Tiramisu. Dette er muligens min favoritt dessert, men denne smakte overhode ikke Tiramisu. Helt grei for hva det var, men Tiramisu var det ikke! Ellers fikk vi også en påskehare i sjokolade å kose oss med. Maten ble skyllet ned med et glass rødvin av igjen ukjent opphav. Etter maten var det å gire ned ryggen og prøve å se en film og slappe av litt med et glass rødvin. (holder meg til rødvinen da jeg ofte av blir litt trøtt av den, og det hjelper jo på en lang flytur med tanke på litt søvn) Ellers var utvalget på AVOD`en helt greit med filmer, serier mm, på lik linje med SAS sin IFE ombord i deres A333 som jeg fikk prøve noen uker før. Det som var bedre på LH sin AVOD var først og fremst pauseknappen. Ellers mener skjermen var litt større enn SK sine, og det var mindre synlig rutenett i disse skjermene. LH har dog ikke fjernkontroll. Det som irriterte meg var at den dobble jackèn for øreklokkene i sete var innfelt i materialet på setet, slik jeg ikke fikk plass til min overgang for å bruke mitt eget headsett! Så da ble det til at jeg lot iPad`en stå for underholdingen med sin millioner ganger bedre skjerm og bedre lyd. Må si at etter jeg anskaffet meg iPad, så har ikke AVOD vært noe must lengre. Må nevnes at det ikke var noen eksterne kamera på denne A346, som var ett aldri så lite savn. Ellers var toalettene ombord verdt å nevne. De er i underetasjen, en trapp ned. Dette var de mest romslige flytoalettene jeg noen gang har opplevd. Etter et par tv-serier, så var det tid for å få en blund. Jeg tror jeg klokket ca fem og en halv time i drømmeverden, noe som gjorde underverker for en lang dag i Hong Kong som kom. Til frokost var valget mellom noe kinesisk og vestelig eggerøre med kyllingbiter. Gikk selvsagt for sistnevnte og det smakte ganske bra. Ellers kan jeg si kort om flighten ellers. Setene hadde jeg ikke noe utsette på. Jeg fikk aldri tresmak i ræva, så da er det verste unngått. Det er en pitch på 31». Det er ikke mye og det føltes som man kunne merke forskjellen mot SK sine 32» i A333. For å ikke snakke om TG sine 34» ombord i A345 og B744 som jeg har som har erfaringer med. Nå strekker jeg ikke mer enn 176cm, så det har sine fordeler at man ikke sliter så fælt i slike omstendigheter, men selvsagt må albuene trekkes inn når man skal spise. ![]() Besetningen var ellers smilende og hyggelige uten å gi for mye av se selv. (det er vel noe tysk det?) Kort oppsummert, så leverte LH et produkt jeg gjerne prøver igjen. A340-600 var som forventet et meget behagelig fly, men dette ante meg etter å ha flydd TG sine A340-500. Foretrekker disse maskinene over B744 og B777. Landet litt før rutetid i HKG og traff der våre kollegaer som med Finnair hadde landet ca 30 min før oss. Tok så flytoget til Kowloon hvor vi skulle bo på Holiday Inn Golden Mile. Håper det var lesbart. Beklager dårlige bilder, men det var det jeg hadde. Mer følger etterhvert som jeg orker å skrive..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Veldig kjekk T/R dette her ja!
A333 og A343ene til LH har samme type uttak til headset. Min var ikke liten nok, så jeg måtte nøye meg med enten standard (glem det), eller ett øre med god lydkvalitet. Lett valg.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Flott rapport dette og håper på flere
![]() Valgte selv via MUC da jeg dro til HKG sist sommer. En ting en at de bruker 340-600 og at flyplassen er freshere som du nevner, men jeg synes også at Lufthansa sitt MUC-baserte crew ofte er hyggeligere enn de basert i FRA, samt at jeg foretrekker avgangstiden på kvelden fra MUC kontra ettermiddagen fra FRA |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takker for hyggelige tilbakemeldinger.
![]() @Someone Avgangstiden på kvelden var også en faktor som veiet tungt i valget. Jeg har kun reist østover med TG før, som flyr på ettermiddagen. Det har da vært umulig å sove, når man har på ettermiddag/kveld i hode. Det har resultert i at jeg har vært relativt ødelagt den første dagen i Thailand. På denne nattflyvningen fikk jeg nok søvn for en natt og fikk full utnyttelse av første dagen i Hong Kong. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Virgin
|
![]()
Takker for en fin rapport - og synes nå bildene var gode også jeg, da :-)
Du har med gode og beskrivende detaljer, slik at det blir kjekt å lese. Slike rapporter leser jeg gjerne flere av! Synes det var litt festlig med den påskeharen. Det gjør at man kanskje får et lite smil om munnen når brettet deiser ned foran en - og viser dessuten at "noen" har tenkt litt på detaljene. Det liker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Superflyer
|
![]()
Flott rapport - tar gjerne kommentarer på hotellet også, da jeg selv skal bo der om 14 dager
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]() Del. 2 (På en måte...) Som nevnt, så bodde vi på Kowloon siden. Nærmere bestemt Tsim Sha Tsui. Det er et travelt område som er et greit utgangspunkt for Hong Kong, men det er sikkert noen fordeler å bo på Hong Kong siden også. Holiday Inn Golden mile var et greit hotell. Hit kom vi lett fra flytoget med gratis buss shuttle som går hele tiden. Vi oppgradert rommet til executive floors, som er på etasje 17 og 18. Med dette fikk man inkludert frokost, kaffe med kaker, og coctail i loungen. Rommet var stort nok i massevis for meg og det var lite å utsette på det. Eneste var utsiken som var heller begrenset, men nå tilbrakte jeg liten tid på rommet under vårt opphold. Det som var litt kjekt var at MTR`en ligger rett under hotellet. En billig og enkel måte å komme seg rundt i byen på. Ellers er det korte avstander til Star Ferries som er et annet og billig alternativ til å komme seg over til Hong Kong Island. Kort avstand er det også til Kimberley Street hvor man finner mange gode restauranter. Det sagt, så ligger det mange kjøpesentere og spisesteder i umiddelbar nærhet. Rett over gaten Nathan Road, så ligger en irsk pub som heter Delaneys. Her slappet vi ofte av etter lange dager på messen. Her har de selvsagt godt øl, men også god og billig mat. Faktisk god plass å spise frokost om man synes hotellets frokost til HKD280 er litt i meste laget. Lan Kwai Fong Utenom å traske på messen for det meste av 3 dager, så fikk vi føle litt på byens uteliv. Har man anledning, så må man virkelig få med seg Lan Kwai Fong. Ett område på Hong Kong Island siden med små trange gater som består av klubber og barer. Her var det fullt med folk og ett sinnsykt trøkk. Siden dette er flyforum, så skal det nevnes at jeg her faktisk faktisk endte opp i selskap med australsk og sørafrikansk crew fra Cathay Pacific for resten av kvelden og ble invitert til en bar i Wan Chai hvor ansatte i Cathay Pacific hadde rabatt! Wan Chai er et annet sted med mange barer. Her er det flere steder hvor de har live music. Må si at de fleste bandene som spilte holdt en ekstrem høy standard! Night Market Det er også mange markeder i i Hong Kong hvor man finner mye rart. Selv var vi på Night Market, Ladies market og Stanleys market, men må jeg ble litt skuffet. Jeg synes at utvalget på markedet i Thailand var bedre. Det er visst et stort marked en times tid fra Hong Kong som muligens skal være bedre, men dette orket vi ikke å prøve. A Symphony of Lights Vi måtte selvsagt også få med oss A Symphony of Lights, som er et unikt syn som starter kl 20 hver kveld på Hong Kong siden og som varer i 10 minutter. For å få med seg dette må man se det fra Kowloon siden. Kan gjerne anbefale å ta en tur opp til Ferlix Bar på toppen av The Peninsula Hotel. Her får man et fantastisk overblikk over Hong Kong Skyline. Fortsettelse følger når jeg finner orket........ ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Strålende lesning det her! A340-600 er glatt et bedre måte å reise på en 747 i mine øyne også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Fin rapport. A340-600 frister.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Flott rapport - skal selv samme veien om ikke lang tid (da også MUC og ikke FRA)
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Veldig bra rapport
![]()
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Fin TR med bilder og god tekst. Ipad frister litt på lengere flyturer..
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fin rapport, og moro å lese siden vi snart skal samme tur selv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Liker MUC. Var en av få flyplasser hvor det ikke var noen sikkerhetskontroll på connections OVERHODET i terminal 2. Er slik det burde være. Nå har de bygd en ny etasje med sikkerhetskontroll for videre reisende som kommer utenifra EU.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Lufthansa har nå tilbud på akkurat den ruten så dette har interesse.
"den dobble jackèn for øreklokkene i sete var innfelt i materialet på setet, slik jeg ikke fikk plass til min overgang for å bruke mitt eget headsett". Den forstod jeg ikke. Var hodetelefonen fastmontert? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Øreklokke-inngangen er innfelt, altså det er ett lite innhukk, slik at de fleste convertere funker ikke på setene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Med Lufthansa fra MUC til OSL | EspenRR | Bilder & foto | 0 | 23-02-2017 16:25 |
Førstereisgutt i business - med Lufthansa til Hong Kong | ENGML4 | TripReports | 19 | 28-07-2012 15:13 |
Lufthansa business til Hong Kong | Someone | TripReports | 26 | 28-07-2010 19:45 |
HKG....Oasis Hong Kong Airlines | ENGM RAMP | Flyforum | 1 | 04-01-2006 13:15 |