![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har ikke flydd med SAS på noen år, har alltid valgt Lufthansa eller Air France på USA turer hjem til foreldrene. Men i går så måtte jeg fly siste legget med SAS fra Frankfurt, og det er siste gangen i dette liv. SAS er ikke en smule bedre enn hvilket som helst annet LCC, verre er de faktisk. Det er knapt plass til en pekefinger mellom setene, akkurat som hos Ryanair. Setene er like harde som hos CSA sine 737 og det var ikke snakk om å ha på APU'en for å holde AC'n i gang i 32 grader varme Frankfurt. (jeg som kunde bryr meg ikke om Frankfurt Airport er ansvarlig for strømtilførsel ved gaten, det skal være god temperatur på et fly fra et selskap som har 6 ganger så høye priser som en LCC) Servicen er elendig: ikke nok med at man må kjøpe maten, det er faktisk ingen som spør deg om du vil kjøpe maten. De var mer opptatt av å rulle så fort som de kunne gjennom kabinen og når jeg flere ganger ba om å kjøpe mat fikk jeg et smil tilbake, uten mat. SAS tar altså like mye penger for en flytur som Lufthansa, men leverer på nivået lavere enn Ryanair. Trangt, varmt, elendig service og uten mat. Hos Ryanair for du i alle fall et spørsmål om du vil kjøpe mat.
SAS leverer et produkt som ikke står i samsvar med pris. Alt av kabinansatte bør sparkes og sendes på et smile/service kurs. Dårlig dårlig dårlig. Jeg vet at mange her lever og puster SAS, men dette er et innsyn fra meg som har flydd alle andre tenkelige selskaper og sammenligner det skandinaviske flaggskipet sådan. Last edited by LN-MOW; 22-07-2010 at 16:09. Reason: nogetfargerikt ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vell, er helt enig med deg i at "buy on board" tilbudet til SAS er dårlig, de skulle hatt mat inkludert i prisen (nå snakker jeg ikke om kjeks/nøtter slik som BA har, siden det er nesten verre) slik som mange av konkurrentene.
Last edited by LN-MOW; 22-07-2010 at 16:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Det var da voldsomt og brutalt. Jeg håper at noen som jobber for SAS vil ta saken opp slik at slike hendelser ikke skjer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Smak og behag, jeg har den så desiderte motsatte oppfatning av SAS, og flyr utelukkende SAS av den grunn at jeg er meget godt fornøyd med SAS. Og måten SAS har behandlet meg som kunde på, gjør at jeg ikke har noe annet å forlange som jeg evt. kunne finne i andre selskaper - i alle fall ikke foreløpig...
hei å hå H
Eg har ingen signature... Last edited by Harald Oanes; 22-07-2010 at 16:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg er enig i noe av det trådstarter nevner, og da tenker jeg på benplass og setene.
Har enda tilgode og reise med en NG ifra SAS som macher NAX sine NG fly på comfort og benplass. Tenker her da på de av NG flyene til NAX som har fått de nye setene primært. Men jeg har flyd NG hos NAX som ikke har disse setene, men som alikavell knuser SAS sine på Comfort og benplass. Ellesr har jeg aldri opplevd å ikke få kjøpe mat om jeg har ønsket det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Veien fra himmel til helvete er ofte kort. Særlig i en SAS NG. Det har du god komfort i 150-seters -800'er og tortur bak i -600 og en del av de andre - spesielt Air Europa-vrakene. Men gjemmomsnittlig er de vel omtrent som snittet til DY, som også har god blanding på sine NG'er.
jeg tror heller ikke vi får se noen bedring før neste generasjons maskiner kommer med mindre SAS skulle finne på å ta en 'More Room in Coach'-kampanje og rive ut noen seterader. Det anser jeg imidlertid som utelukket med dagens små marginer og kostnadspress ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det er ingen tvil om at DY's 738 med recaroseter og underholdning ombord er et helt annet og mye bedre produkt enn SK's 737. Tenk bare på de lengre flyvningene nedover Europa og til Kanariøyene hvor mye dette utgjør for komforten sin del. Og alle nye leveranser fremover kommer med denne komforten, i tillegg Boeing Sky interior fra desember, spennende
![]() Når det gjelder buy onboard så hender det at alle selskap går tomme for mat, sånn er det dessverre. Gate Gourmet leverer til både SK og DY så kvaliteten skal være den samme. Jeg fløy SK til FCO i fjor og sandwichene var av samme type. MEN det mangler rutine på salg ombord hos SK. De rakk nesten ikke gjennom kabinen så det ble lenge og vente på servering. Dette er vel noe crewavhengig også vil jeg tro.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Jeg er enig med at det er svært varierende, og veldig crewavhengig på SAS, men jeg må si at jeg sjeldent er noe imponert over servicen og maten. Trallen kommer stort sett etter en time eller meršog ikke ofte med et smil.
Jeg syntes faktisk SAS er det selskapet som imponerer minst ut fra Oslo, og den beste SAS turen jeg har hatt fra OSL var til Nice hvor det var satt inn et Spanair fly/crew. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Når det gjelder SAS så vet man hva man får når det gjelder benplass og BOB. Men resten av ombordopplevelsen er sterkt avhengig av crewet. Og det varierer voldsomt!
Men nå er det vel ikke noen av selskapene som er spesielt bra hva gjelder benplass. Om den sandwichen LH serverer er så delikat vil jeg heller ikke skrive under på. Så å få noe gratis som ikke smaker noe særlig gir meg heller ikke særlig mye. At DY skal være så meget bedre må i beste fall være en drøy overdrivelse. DY har iallefall ikke bedre benplass enn SAS, og om BOB'en deres skal være så mye bedre enn SAS sin, er vel smak og behag. Men noen stor forskjell er det definitivt ikke. Og hos DY vil også resten av opplevelsen bero på crewets dagsform. Så ærlig talt, det er da ikke mye forskjell på eco class innen Europa, uansett hvilket selskap man reiser med. Personlig synes jeg det er noe dritt uansett. Ja, bortsett fra om man reiser i biz da, men det er jo mye bortkastede penger med de prisene SAS tar iallefall. Der går LX og BA foran med noen gode eksempler som jeg håper snart de andre selskapene tar lærdom av. BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Jeg har heldigvis aldri fløyet til Kanariøyene med DY, det har nøyd seg med å fly OSL-TRD og OSL-SVG for å finne ut at det ikke er noe for meg. En 738 med 189 seter er uansett en 738 med 189 seter, uansett hvilke seter og interiør det er i den. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Jeg trodde faktisk at "moderne" seter hadde noe å si der på grunn av tykkelse og mer praktisk oppbygning. Er det ikke bedre plass på f.eks 777 300ERene til SQ i forhold til de gamle 300ene på grunn av dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Problemet er vel først og fremst den ganske store forskjellen på LH og SAS. Jeg synes det er stor forskjelll på å kunne få 1-2-3 øl/ vin/sekt gratis, samt noe å bite i, og på å måtte punge ut like mye som man må med LCCs. Spesielt blir jo det ettersom det er nokså tilfeldig om man får SAS eller LH til f.eks. Frankfurt. Det er et forrvirrende konsept inne samme allianse som vel i beste fall oppleves som merkelig. Har selv overhørt tyskere som blir nokså forstøkt over å høre at de må betale for vann. Det virker litt billig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Til/fra FRA som vi ofte flyr, sørger vi å unngå SK, og det er ikke vanskelig dersom en booker på LH. Codeshare er klart merket....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Samme gjelder LX og KL, de serverer gratis mat i M, men det hjelper lite når det ikke er bra i det hele tatt. Fløy for noen mnd siden, og det er rimelig dårlig mat. Maten til SK i Y og C er derimot som regel god. Synes også at frokosten til SAS var bedre tidligere, ferdiglaget mat er ikke noe stas. Lengter tilbake til tiden da man fikk et lite rundstykke, litt skinke og ost, syltetøy, appelsinjuice og youghurt, slik at man kunne "lage" sin egen frokost. MD11, det er godt mulig jeg skal på en tur med DY i løpet av høsten, jeg er ikke verre enn at jeg sier ja til en billigtur! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Nu skal det siges at jeg selv er stor tilhænger af catering-included-princippet på fly og synes SAS burde indføre - i det mindste - softdrinks og en snack på economy.
Men når det er sagt, så synes jeg det er tankevækkende at når SAS har BOB-koncept, så er det billigt, dårligt, for ringe osv - men når DY, FR, EZ, QI har det, så er det en god måde at give passagererne valgfrihed på. Ser ikke den store forskel... At sammenligne SAS produkt med Ryanair synes jeg er et bevis for manglende indsigt - eller en bevidst fordrejning. Alle der kender bare lidt til branchen ved godt at der er stor forskel på produkterne - både det man ser og ikke ser. En flyrejse er langt mere end et sæde og benplads - og her kan man jo både være heldig og uheldig hos alle selskaber. SAS er hverken bedre eller dårlige end andre på det punkt. Fra DK, hvor de primært bruger MD80 eller A32X vil jeg faktisk påstå at de er bedre. Heldigvis skal vi ikke belemres med så mange 737'ere her ![]() Jeg kan sagtens forstå det er frustrerende at sidde i et alt for varmt fly og ikke kunne bestille mad, men jeg har svært ved at forestille mig at crewet ombord har nægtet at servere mad hvis de har haft den. At de ikke aktivt har spurgt om man vil købe mad, ser jeg faktisk kun som en fordel - fremfor at man hos andre selskaber konstant skal forstyrres med at skulle købe alt muligt, når man hellere vil sidde i fred. Det er vel bare at spørge eller ringe på klokken, så har jeg svært ved at forestille mig at nogen i crewet ville nægte at sælge til dig. Hvis SAS har 6 gange så høje priser som en LCC, så forstår jeg ikke at du ikke valgte LCC istedet... Men virkeligheden er jo nok også en lidt anden.
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Så ikke vet jeg hva slags DY B738 du har reist med som hevder at dem ikke er bedre en SAS på dette punktet. Men ja, noen av de innleide maskinene , blant annet LN-NOO var i allefall et mareritt. Men den , og de andre ex chartermaskinene er ikke dem som kommer til og sette standaren til nax hva gjelder comfort og benplass. Og takk og pris for det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
4th of july - En opplevelse verdt å få med seg i USA? | orhel | Reiseforum | 13 | 20-04-2014 18:45 |
En relativt dårlig Ryanair-opplevelse | Discus | Småprat | 27 | 02-03-2014 11:32 |
Å fly med russiske innenriksfly er visst en opplevelse... | LN-KKY | Flyforum | 5 | 01-02-2010 17:13 |
Har Peter Warren hatt en dårlig opplevelse med SAS i det siste? | CK | Flyforum | 24 | 03-04-2009 18:44 |
Dårlig unnskylding SAS | Tertit54 | Flyforum | 10 | 12-02-2006 23:28 |