Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-06-2010, 13:26   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
SAS 'SAS - trygt gjennom asken' ...

Synd han ikke nevnte oss (WF) .. vi var saa godt som ajour allerede da foerste fly lettet ..

Kommentar i Aftenposten av TOR W. ANDREASSEN, professor og leder av Institutt for markedsføring, Handelshøgskolen BI

Quote:
Sure kunder. Nettavisen E24.no forteller at mens SAS mottok 35000 refusjonssaker i forbindelse med askeutbruddet på Island, har Norwegian druknet i nesten fire ganger så mange henvendelser fra sine kunder. Gitt saksbehandlingstiden begynner Norwegians kunder å surne. Servicesjelen i de to selskapene viser seg i vanskelig tider. Den ene har skjønt det den andre sliter med. Jeg vet hvor jeg ville plassert ledige midler.
http://www.aftenposten.no/meninger/d...cle3703287.ece
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 13:41   #2
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: 'SAS - trygt gjennom asken' ...

Jeg må si jeg sliter litt med denne artikkelen. For det første viser det til NKB og der ligger faktisk DY på plassen over SAS. Det gjør jo ikke at SAS sin prestasjon ved å klatre dårligere. Men DY er jo fortsatt "bedre". Resten er jo bare "tom" prat, det eneste stedet hvor han er spesifik på sak gjelder refusjonssaker under asken. Det skulle jo bare mangle at SAS er før ferdig hvis DY har fire ganger så mange klager. Men han sier ikke noe om hvorfor DY har flere klager.

Er det noen her som vet? Er det fordi de hadde flere passasjerer som ble rammet? Fordi SAS ansatte har større mulighetsrom? Eller andre årsaker?
storg is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 13:43   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: 'SAS - trygt gjennom asken' ...

For den trofaste leser på Scanair burde ikke dette egentlig overraske. Akkurat denne biten er noe av det SAS er god på, og derfor har et stort fortrinn framfor Norwegian. Ja, stort sett er SAS noe dyrere enn Norwegian, men den dagen noe skjer, så er akkurat denne prisforskjellen vel verdt.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 13:46   #4
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,621
Default Re: 'SAS - trygt gjennom asken' ...

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
For den trofaste leser på Scanair burde ikke dette egentlig overraske. Akkurat denne biten er noe av det SAS er god på, og derfor har et stort fortrinn framfor Norwegian. Ja, stort sett er SAS noe dyrere enn Norwegian, men den dagen noe skjer, så er akkurat denne prisforskjellen vel verdt.
Enig i at SAS er bedre på uregelmesigheter. Men når flyene ikke går i det hele tatt. Da burde de strengt tatt stille like "dårlig". Derfor lurer jeg på hvorfor SAS hadde færre klager.
storg is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 14:18   #5
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: 'SAS - trygt gjennom asken' ...

Quote:
Originally Posted by storg View Post
... klipp klipp ... Det skulle jo bare mangle at SAS er før ferdig hvis DY har fire ganger så mange klager. Men han sier ikke noe om hvorfor DY har flere klager.

Er det noen her som vet? Er det fordi de hadde flere passasjerer som ble rammet? Fordi SAS ansatte har større mulighetsrom? Eller andre årsaker?
Eller kanskje fordi SAS har så få passasjerer ?
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 14:54   #6
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: 'SAS - trygt gjennom asken' ...

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Enig i at SAS er bedre på uregelmesigheter. Men når flyene ikke går i det hele tatt. Da burde de strengt tatt stille like "dårlig". Derfor lurer jeg på hvorfor SAS hadde færre klager.
Teoretisk ja, men for den enkelt kunde er der jo tale om uregelmæssigheder og tilfredshedgraden hos kunderne afhænger vel helt og holdent af hvordan man bliver behandlet i sådan en situation.

At SAS kommer bedre ud af "asken" ser jeg som et naturligt tegn på at de har været langt bedre til at sørge for deres pax i form af hoteller, forplejning, rebooking, alternativ transport, informationsniveau osv osv. Noget der står ganske godt mål med de tilbagemeldinger jeg får fra folk der har oplevet askeskyen hos de forskellige selskaber på "tæt hold".

Det er netop i sådanne situationer, at det går op for en masse kunder at der rent faktisk ofte er forskel på de produkter man kan købe hos flyselskaberne.

Flot af SAS og dejligt at se de igen er "på vej ind i kampen"
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 15:29   #7
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: 'SAS - trygt gjennom asken' ...

Quote:
Originally Posted by storg View Post
Enig i at SAS er bedre på uregelmesigheter. Men når flyene ikke går i det hele tatt. Da burde de strengt tatt stille like "dårlig". Derfor lurer jeg på hvorfor SAS hadde færre klager.
SAS hadde nok færre klager da man hjalp folk på stedet med buss, hotell, mat etc.
Slik at det ikke var noe å få refundert i ettertid.
På stedet hjelp altså.
SAS var jo en periode her "Europas" største bussformidler.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 16:13   #8
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
Default Re: 'SAS - trygt gjennom asken' ...

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
SAS hadde nok færre klager da man hjalp folk på stedet med buss, hotell, mat etc.
Slik at det ikke var noe å få refundert i ettertid.
På stedet hjelp altså.
SAS var jo en periode her "Europas" største bussformidler.
Ja, dette forklarer ganske mye, men jeg skjønner ikke helt at SAS kunne løse to av tre saker "på stedet". Tar man høyde for at Norwegian også løste en del saker på stedet og har noe færre passasjerer, så blir tallet enda høyere.

Det store antallet SAS-kunder (og Norwegian-kunder) var vel uansett de som aldri begynte på noen reise og som må få løst en eller annen refusjonssak i ettertid?
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 16:18   #9
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: 'SAS - trygt gjennom asken' ...

Mange SAS pax fikk også reffundert billetter på stedet.
Så faktisk, de fleste "enkle" sakene ble løst der å da.
Noe som resulterer i langt færre saker i ettertid, og mer fornøyde kunder.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2010, 20:02   #10
RYKogREIS
ScanFlyer Blue
 
RYKogREIS's Avatar
 
Join Date: Apr 2009
Location: Oslo
Posts: 268
Default Re: 'SAS - trygt gjennom asken' ...

Eller har SAS sine kunder så god råd at de ikke gidder bruke masse tid på et par tusenlapper?
RYKogREIS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS og statstøtte gjennom årene? LN-AFG Flyforum 18 06-04-2020 09:03
Setevalg WF, booket gjennom SAS (sas plus) ClassOne Reiseforum 3 05-08-2014 21:41
Trygt å booke SAS? CFN_001 Småprat 28 12-11-2012 11:36
Til England innhentet av asken LN-KGL TripReports 19 06-06-2010 19:51
Ryanair i asken. SAS-Steward Flyforum 30 23-04-2010 12:04


All times are GMT +2. The time now is 19:04.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.