![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Igjen en Knoll-og-Tott-tur til England, men denne gangen vil rapporten bare omhandle transportetappene. Først litt om planene, onsdag kveld til Amsterdam-Schiphol for å kunne ta tidligflighten torsdag med KLM Cityhopper til Humberside (min 31. flyplass i UK) og retur samme vei tilbake søndag 16. mai. Slik ble det ikke, men først får vi se på det som gikk etter planen.
![]() Første etappe var med Norwegian og LN-KHA til AMS. Denne manskinen har både winglets og de nye setene. De nye setene er det vel flere som har omtalt - jeg synes de er behagelige å sitte i, og ikke minst knyttenevetesten består de med glans. Også magetesten for nedslått bord består de med glans. Nå er det nesten et halvt år siden sist jeg reiste med Norwegian fra OSL, og Røros bør få hederlig omtale i å ha forbedret det å sende flyene avgårde på tid. Det er faktisk en meget merkbar forskjell i profesjonaliteten ved gate, og som et resultat av skjedde også pushback fem minutter før oppsatt tid. I luften var vi seks-sju minutter senere. En time og 41 minutter senere berørete hjulene til LN-KHA bakken igjen på Kaagbaan, og da det å takse de berømmelige kilometerne rundt vest- og nordsiden av terminalkomplekset til Terminal H (LCC-terminalen). Det tok sin tid med taksingen, og mye av dette skyldes det forholdvis omfattende vedlikeholdet av taksebaner. Om bord underveis ble det det vanlige BOB, men for oss som satt midt i flyet tok det sin tid før vi kunne bli kvitt noen grunker. Det ser ut som Norwegian har et godt salg fra vognene. Overnatting ble det på Hilton Schiphol. Om dette hotellet leverer varene i forhold til prisen tviler jeg på, men slik er det med lokasjon - man må betale for det. Brand pils fra Limburg kan ikke anbefales. ![]() Å sjekke inn på KLM på Schiphol er organisert kaos, men siden vi hadde fått forhåndshjelp på OSL gikk det relativt smertefritt. Siden vi var ute i god tid ble det også mulig for Knoll å få seg en relativt god kopp espresso hos Starbucks før sikkerhetssjekk. Cityhoppers avganger er bussavganger, og en etter en ble bussene fullt opp. Kl. 0942 var bussen vår framme ved Fokker 70en som skulle ta oss til Humberside Airport, og åtte minutter senere ble vi pushet. Litt over en time senere var vi parkert på HUY og klart for oppholdet i England. Underveis kunne en konstatere at knyttenevetesten ble bestått, laaaaaang taksing til Polderbaan, gratis drikke og noe å bite i. En av rundstykkene var med en nøtteost, og dette var ikke merket som det bør. Heldigvis ble dette oppdaget av nøtteallergiker Knoll rimelig fort. Så var det å komme seg i Audi A4en, og resten av torsdag var det to museer på programmet før kveld i Chester. Fredagen ble det noe hemmelig, noen radioteleskoper, en GA flyplass og litt tid for å handle i Chester sentrum før en ny natt på Cheshire Cat. Da var vi kommet til lørdag som startet på en outlet village, et lite besøk på Speke, før vi hadde oss en bedre lunsj på The Romper. Deretter var det for Totts del Aviation Viewing Park frem til middag på samme The Romper (som forøvrig er oppdatert - noe til bedre som maten og kanskje noen farger utvendig som kanskje ikke var så bra). Overnatting ble det på Travelodgen rett ved. Søndag hadde vi en flight tilbake til AMS med KLM Cityhopper fra Humberside, men da vi ankom flyplassen fikk vi vite at flyplassen var stengt på grunn av aske. Nå er det så sent på kvelden at 17. mai er blitt 18. mai, så resten av historien kommer senere i kveld. En liten teaser må vi ha da før lallaen: ![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 20-05-2010 at 13:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
|
![]()
Meget godt poeng! Savner denne testen i de fleste triprapporter.
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Det hører med til historien at A4-en ble kjørt ganske nøyaktig 400 miles på søndag. Det er i overkant av 300 mer enn planlagt. Pussig nok kjørte alle politibilene motsatt retning...
Eurostar fra Ashford International går ikke alltid like bra. Det står alltid et tog der nede også, men vi kom fram. Og LN-KGL økte transittstatistikken til Kastrup med glede. Det er mange som tror han ikke liker SAS, men det er bare tøys. Han var fornøyd med å fly Kaptein Kroks småfly.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Fint du hadde sansen for magetesten TG923, også KLM Cityhopper bestod denne testen.
Som både egne og Knolls hentydninger så ble resten av reisen en ikke så planlagt del av reisen. Spørsmålet var hvordan komme hjem fortest mulig, og noen Internet-søk på Humberside Airport gav ikke noen konkrete svar - bare at vi måtte bevege oss sørover i England. Da var det "enkel" sak å forlenge leien på A4en på telefon (AVIS var ubemannet denne søndagsmorgenen). Så var det å sette seg i bilen for å komme seg ut på M180, M18 og M1 mot syd. Underveis ble kaffe på services kombinert med Internet-søk - og ingen svar kunne finnes om ledige flyseter fra Luton, Gatwick, London City, Stansted eller Heathrow. Heller ikke ferjemulighetene var de beste fra Harwich og sørover. Rundt Leicester hadde det utkrystallisert seg at det måtte bli Eurostar til kontinentet og da Brussels Midi. Det er to stasjoner i England, og for var det enklest å satse på Ashford i Kent. På denne plassen var det en Travelodge og AVIS hadde tilbakelevering av bilen ved jernbanestasjonen. Søndagen hadde vært slitsom med espresso på espresso, ditto flasker med vann og bare trekantsandwicher, så det ble Beefeater den kvelden. Tidlig kveld ble det også siden Eurostar gikk kl. 06:57 og check-in startet kl. 06:00. Så litt tekniske tall for A4en: - Kjørelengde totalt i England: 833 miles / 1340 km - Drivstoffmengde: 74,2 liter diesel - Gjennomsnittsforbruk: 5,5 l diesel / 100 km - Gjennomsnittsfart: 56 mph / 91 kph Den lave gjennomsnittsfarten på grunn av mye kjøring på småveier, mye veiarbeid på motorveiene og tropisk regnvær nord og vest av London. ![]() Selv Blitz-fantasten Knoll måtte innrømme at vi hadde vært heldig med bilen. ![]() Mandag med Eurostar ble en riktig behagelig opplevelse. Med vår sene bestilling dagen før var det bare Business Premier ledig - dyrt men med full EU-byråkratbehandling. Vi ble tildelt to seter i en Club 4 og det viste seg at i de to andre setene var det også noen askeberørte. Dette var to belgiere som hadde vært en tur i Skottland for weekenden (selvsagt med Ryanair til Prestwick), og de hadde tilbagt dagen før i tog fra Glasgow ned til London. Vi fikk også ekstra tid til en prat siden det ble et en time og 20 minutter stopp før the Chunnel på grunn av feil en eller annen plass under den engelsk kanal. Vi fikk da i oss en bra frokost også ("gratis") før vi kom inn i tunnellen. Ankomst på Brussels Midi ble da noen minutter over 11, i stedet for 09:44 som det skulle. På stasjonen ble så Lenovoen igjen fyrt opp, og flysas.be ble førstevalget. Ingen ledige seter kom opp, men Knoll gir da ikke så lett opp og tar i bruk det ultimate våpen - mobiltelefonen. Noen minutter senere hadde vi fått oss business-seter på direkteflighten til Oslo. Brussels Midi var ikke noen værende sted, så første og beste tog til BRU ble entret (forøvrig gratis på første klasse for oss med Eurostar-billett). Da var vi på Brussels Zaventem, og en kort søk på skjermen for å finne hvilken check-in desk som skulle benyttes så ser vi at om 45 minutter så går det en flight til Kastrup. Dama i check-in kunne ikke helpe oss med dette siden SAS sitt lokale billettkontor på flyplassen hadde blitt lagt ned 1. april, men hun kunne opplyse at det var plasser på flyet til CPH og videre til OSL og det var fremdeles tid for å få med bagasjen. Hun kunne også hjelpe oss med hvilket telefonnummer vi kunne ring for å prøve å få til et slikt bytte, og Knoll trakk igjen mobilen. 10 minutter senere var koffertene merket med Prioritytag og gikk ut på båndet. Vi hadde boarding-kort til første flight SK594, da var å begi seg ut på en løpetur til A49. Fast lane gjennom sikkerhetskontrollen ble ikke "fast" for meg, pip og random-gjennomgang av fotosekk og full befølelse. Han som gjennomførte kontroll hadde full forståelse for at dette var ubeleilig, men han ga da meg tips om snarvei til utgangen sammen med hyggelige komplementer for fotoutstyret. Hadde vi hatt bedre tid så kunne det blitt en riktig hyggelig samtale om fotografering tror jeg. Etter kontrollen tok jeg heisen opp de to etasjene som kontrolløren hadde foreslått, og jeg tok dermed nesten igjen Knoll for gate A49. Knolls kommentar ved min ankomst var at de ikke hadde fått slot enda, og da ble det tid til en øl og den slukket den verste trøsten. ![]() Da fikk jeg da endelig en CRJ900. I januar var vi lovet en CRJ900 til Aberdeen fra Kastrup, men da vi ble busset ut stod det en Cimber CRJ200 og ventet på oss. Siden Knoll og Tott hadde 1A og 1C hastet det ikke med å komme om bord blant de første, men greide vi å holde igjen - å nei da. Så var vi om bord. For første gang på lenge med SAS var det en hyggelig humørfullt ung kvinnelig purser og at hun kunne karakteriseres som pen var enda et pluss. Så får vi se litt på testene fra turen til Kastrup: - ingen knyttenevetest siden seter i første rekke, men leggstrekktesten feilet - det er kort avstand frem til bulkhead selv for så kortbeinte som meg. - magetesten feilet for brettet fra armlenet. - sidelengs avstand til nabo er dårlig på alle CRJer, og toalett rett over midtgangen gjorde det ikke bedre. - matservering og utvalg i drikke får et pluss Med andre ord, CRJ900 er langt fra det beste flyet til SAS. Vi kom oss av gårde i retning CPH 12 minutter etter oppsatt tid og 6 minutter etter oppsatt tid ble vi loset inn i bussen på CPH. Det tok enda litt tid før bussen kunne lempe oss av. Da var det å begi seg til SAS-servicesenter for å ordne opp i siste leg, og utsendte Knoll tok seg av både køståingen og praten. Vi fikk så nye boardingpass med 9B og 9C, men hvilken maskin det var til OSL kunne ikke fruen i desken si noe om. Med nesten 90 minutter til avgang til SK462 og siden det var 17. mai ble nærmeste sjømatrestaurant oppsøkt. Knoll valgte en hummer naturell, mens undertegnede valgte skalludyret fra Varangerfjorden og på fellesen ble det en flaske Sancerre. Etter maten forsatte søket etter en Gant-butikk for Knoll (også i England gjorde noen spede forsøk), og den var rett nærheten. Jeg skal ikke fortelle hva Knoll fikk i posen, men jeg kan røpe at forslag fra Tott om å kjøpe seg en pink T-shirt ble kontant avvist ![]() På gate B5 stod LN-RKI, og de av dere som følger flåten til SAS vet at det er en av deres Airbus A321. Det er vel også noen som er familiær med seating på A321, og de vet at 9B og 9C er de to setene rett overfor C/A-stasjonen ved andre dørrekke - med andre ord exit row med lite utsikt og laaaaaangt frem til seteraden foran. Push var omtrent på tid, og da bar det avsted på siste leg på denne turen med askekomplikasjoner i slutten. Noen testresultater for A321en: - selv med utsparring på brettet feilet magetesten. - sidelengs avstand til nabo er den beste i SAS's kortdistanseflåte. - matservering var den vanlige plastboksen med roastbeef og kremet potetsalat - ikke spennende, men heller ikke det verste. Da var man hjemme igjen, og selvsagt for OSL så var de to siste koffertene som kom ut på båndet våre med Priority-tags. Konklusjoner: Veldig morro, men dyyyyr morro. Mange fine bilder, og den nye IXUS 210 bestod testen med glans (alle bildene her er tatt med den). En ny flyplass (Humberside), et nytt flyselskap (KLM Cityhopper) og en ny flytype (CRJ900). Jeg er igjen transferpassasjer på CPH og det for andre gang i år. Blir det en ny tur i år? Forhåpentligvis, men ikke så dyr. Hva tenker SAS på med å stenge sitt billettkontor på BRU, skal ikke SAS være et flyselskap for forretningsreisende? Slik jeg ser det, er et slikt kontor på en slik viktig EU-flyplass nødvendig for å virke seriøs. I hvert fall var folket på BRU-innsjekk fortvilet. ![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 18-05-2010 at 23:47. Reason: Konklusjoner og siste bilde manglet - trykket litt for fort på Submit-tasten |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
|
![]()
Flott rapport fra dere to - hjertelig takk for den
![]() Det er godt å høre at SK leverer på C - klasse når det gjelder mat & drikke. Undertegnede har selv sittet i 1 A på disse CRJ´ene, og plassen kunne vært enda bedre. Fikk dere varm mat på en slik "business - strekning" ? I tillegg er plasseringen av toalettet mildt sagt irriterende når trafikken hoper seg opp...
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,409
|
![]()
CRJ er et torturinstrument - punktum. Det er bare forskjellige grader av tortur ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Men de beste setene er på rad 17
![]() Litt mer lyd, men det overlever man ![]() Enda en fin rapport fra Knoll og Tott ![]() Gleder meg til neste ![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Nei, ikke noe varm mat på SAS mellom BRU og CPH, og siste strekning var det bare boksmat
![]() ![]() Den sistnevnte boksmaten er ikke den mest apetittvekkende, selv om maten smakte bra. Det går med enkle midler å gjøre den bedre, bare noe grønt og rødt plassert på strategiske steder kunne utgjort hele forskjellen. Så et bilde av den sinte spottermobilen ![]() Knoll irriterte seg over at den ikke hadde noen cruisekontroll, mens Tott sa det rett ut - er du sjåfør så er du sjåfør ![]() Til slutt en liten quiz - hva er dette for en maskin? ![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Samme fly litt annen vinkel.
![]() Så to bilder av The Cheshire Cat - først fra januar og så fra forrige uke. ![]() ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2007
Location: Bergen.
Posts: 1,288
|
![]()
Se der ja - bilder av maten også
![]() Nok en gang - takk for sylskarpe bilder !!
__________________
Smil til livet, så vil livet også smile til deg ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
Jeg fortrekker cruise control satt på noen mil over fartsgrensen. Det er kjipt å oppdage en purkmobil bak seg og så se ned på den runde skiva som viser 100 og så komme på at det er mil og fartsgrensa er 70 ![]() Audi A4 2.0 går an til spottermobil - så vidt ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Det ser ikke ut til at noen forsøker seg på quizen, så her er svaret:
North American F-100 Super Sabre 54-2174 og den finnes på Midland Air Museum ved Coventry Airport Midland Air Museum er et av de bedre flymuseer i UK. Selv om det er mye uteutstilling av flyene, så passes de godt på med både vask og lakk. At de har noen fly som man finner veldig sjelden i Europa sammen med fly som er produsert på området til flyplassen gjør utstillingen til en spennende miks. http://www.midlandairmuseum.co.uk/
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Virgin
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 337
|
![]()
Takk for fin rapport og bilder! Skal huske magetesten neste gang jeg flyr. Enig i at den må være med i enhver triprapport med respekt for seg selv :-)
Siden jeg lider av langt fremskreden Scanair-syke og må pirke på alt, må jeg bare spørre: Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Knoll bet Tott i armen da han hele tida stakk lanken mellom hans munn og matfatet
![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Men de mest interessante bildene er nok disse
![]() Fra gatebildet i Chester ![]() Og denne hemmeligheten fant like utenfor byen ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Så et par bilder som Tott var veldig misunnelig at han ikke fikk tatt siden første mann ombord rappet setet hans... Vel, det første klarte han også
![]() ![]() ![]() ![]() Framme på Humberside ![]()
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]()
Trodde jeg aldri skulle se -KOG ombord i et KLM fly igjen
![]() Flott rapport!
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Mens Knoll tok seg av en type mugger, så var det en annen type muggejakt jeg var på
![]() ![]() ![]()
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 22-05-2010 at 14:02. Reason: Et bilde lagt til |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]() Quote:
![]() Med engelsk crew fra Air UK var dette helt greit.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
He he, rett og slett en herlig trip-rapport - takker
så mye for denne!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS har innhentet anbud på driften til SGH i KRS, HAU, AES og MOL | ticker | Flyforum | 1 | 26-02-2014 21:54 |
Studietur til England/frankrike | intotheblue | Reiseforum | 1 | 01-10-2011 17:28 |
'SAS - trygt gjennom asken' ... | LN-MOW | Flyforum | 9 | 22-06-2010 20:02 |
Ryanair i asken. | SAS-Steward | Flyforum | 30 | 23-04-2010 12:04 |
Det stunder mot vår og ny tur til England | LN-KGL | TripReports | 8 | 07-05-2007 16:44 |