![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
Denne var litt god....
-Godt det ikke kan ha stått om liv her. http://www.bt.no/innenriks/article377563 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=280923 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Litt pinlig men slettes ikke uvanlig at utlendinger bommer på de to.
Laurenz |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,288
|
![]()
Och det är väl bara några år sedan Italian AF/Government A319 landade i Kristianstad i Sverige på väg till Norge. Shit happens.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Shit happens ja, men den er værre!!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Location: Kristiansund, Norway
Posts: 71
|
![]()
Og her har fkrlf fotografert hendelsen:
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=74796 Men er dette nødvendigvis flygerne sin feil ? De kan ha fått beskjed om å fly til Kristiansund av sine oppdragsgivere. Og gjort det. Feilen kan vel ha skjedd flere steder her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Location: Kristiansund, Norway
Posts: 71
|
![]()
Ser også at flere roter med Kristiansand/Kristiansund
![]() http://www.dagbladet.no/nyheter/2005/06/15/434821.html - Landet i feil by Flyet skulle til Kristiansund. Skriver dagbladet. Var det ikke i Kristiansund det havna da ? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]()
Dette er vel noe et trafikk/flightplan-kontor må ta æren for. Tviler på at flygerne lager flghtplanen selv gitt... Men det høres jo skumlere ut om flygerne får skylda.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Så lenge de landet med landingsklarering har ingen stor skade skjedd. Det er verre når piloter lander på feil flyplass, men snakker med riktig flyplass og får landingsklarering og dermed tror de kan lande. Det har jo også skjedd
![]() Her har dem nok planlagt til feil flyplass i utgangspunktet. Hadde de flightplan til Kristiansand, men i stedet flydd til Kristiansund ved et uhell, hadde det blitt oppdaget av flygelederne. Pilotene har en klarering de må følge, samt flere waypoints underveis som leder dem til riktig flyplass. Selv med en direct klarering ville flygelederne sett at flyet var på vei til feil sted. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Location: KRS
Posts: 911
|
![]()
Har foreviget Dornieren, den var jammen... eh... gul!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]()
var vel et italiensk militærfly som skulle til Kristiansand og som landet i Kristianstad i Sverige for noen år siden. Passkontrollen i Sverige visste ikke helt hva de skulle gjøre siden dem hadde kom i full militæruniform/utrustning, og det kan man jo ikke til et nøytralt land uten tillatelse vil jeg tro. Det ordna seg visst. Sverige er ikke med i Nato, men det hele løste seg visst til slutt...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,481
|
![]() Quote:
Var det inte vad RolfL skrev högre upp? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
![]() beklager RolfL |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]() Quote:
![]() Edit: Vi snakker ikke om "hendelsen" med "fangeflyet". ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,481
|
![]() Quote:
Inte helt off-topic då: Sultanen kränkte Svenskt luftrum |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 92
|
![]()
Det er oppsiktsvekkende at “kapteinen så feil på kartet”. En flykaptein bruker ikke NAFs veibok, men en forhåndsutregnet flygeplan som leveres ham av flyselskapet. Feilen ligger nok heller i at vedkommende i flyselskapet eller ambulanseflysentralen som har tatt i mot oppdraget har misforstått de to utenlandske bynavnene, samt at den som bestilte oppdraget har ikke lagt vekt på å forklare at de to norske bynavnene kan forveksles. Når så flygeplanen regnes ut, inneholder den internasjonale flyplasskoder, som for de to byene sin del slettes ikke er like og kan forveksles, samt ruten man skal fly for å komme dit. Så flykapteinen har nok gjort det han skulle, å fly til den flyplassen han har fått beskjed om, og som han nok hadde med seg drivstoff til å nå på en sikker måte. (-:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Har jo hørt om Japansk turister som møtte opp på Narvik lufthavn. De skulle til Oslo, før de skulle østover. De skulle jo selvsagt ha møtt opp ¨på HarstadNarvik lufthavn. Har hatt hendelser med fly også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
kan det være en by her? | Isbamse | Flyforum | 22 | 15-09-2007 11:51 |
Hvorfor det kan være farlig å være flygeleder! | Tertit54 | Flyforum | 14 | 04-09-2007 22:52 |
Hvilken rute kan det være? | Bizflyer | Register- og ATC-Forum | 18 | 02-03-2007 22:31 |
Hvem kan det være? | B737 | Flyforum | 7 | 22-01-2007 23:44 |
OT: Hvordan i alle dager kan dette være mulig?? | Bizflyer | Flyforum | 10 | 06-01-2005 19:53 |