Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-04-2010, 14:59   #1
rampen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
Default DY med trøbbel i Alicante

En 737-800 fra Alicante til Arlanda har foretatt en sikkerhetslanding i Alicante, hvor flere pax skal være skadd etter evakuering pga brannalarm ombord. Noen som vet mer?
rampen is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2010, 15:08   #2
OsloAirports
ScanFlyer Blue
 
OsloAirports's Avatar
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 101
Default Re: DY med trøbbel i Alicante

Fra tv2nyhetene.no:

http://www.tv2nyhetene.no/utenriks/n...g-3174953.html
__________________
2025 ✈️: none

osloairports.com
OsloAirports is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2010, 15:24   #3
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: DY med trøbbel i Alicante

Quote:
Originally Posted by rampen View Post
En 737-800 fra Alicante til Arlanda har foretatt en sikkerhetslanding i Alicante, hvor flere pax skal være skadd etter evakuering pga brannalarm ombord. Noen som vet mer?
Heldigvis ikke så mange skader

– En eldre dame klemte fingeren sin og trengte plaster, og noen andre skal ha fått lettere skrubbsår. Men vi har ikke fått melding om noen alvorlige skader, sier Larsson
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2010, 15:36   #4
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: DY med trøbbel i Alicante

Og LN-NOQ ser ikke ut til å ha beveget seg etter returen til ALC i går kveld.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2010, 18:36   #5
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: DY med trøbbel i Alicante

Når man utfører en landing med påfølgende evakuering. Er det ikke da en nødlanding?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2010, 19:03   #6
Lennart
ScanFlyer Rusty
 
Lennart's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
Default Re: DY med trøbbel i Alicante

Jeg reiste med NOQ på onsdag
__________________
Mine flybilder på Sola ---> www.facebook.com/SolaAirportPics/
>----------------<
Lennart is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2010, 19:08   #7
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,286
Default

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Når man utfører en landing med påfølgende evakuering. Er det ikke da en nødlanding?
Nja, skeptisk. VAR de i nød? Nei. For å spesifisere; var det en reell årsak som gjorde det av ytterste viktighet at de kom seg ned a.s.a.p? Nei. Indikasjoner førte til en tidligere landing for sikkerhets skyld. Det er ingen nød involvert... Det være sagt; flisespikker jeg? Jepp. Men er det ikke derfor man har foraer å ytre seg på?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2010, 19:09   #8
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: DY med trøbbel i Alicante

Men , man deployer vel ikke slidene om man ikke har bråttom med å få folk ut av maskinen ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2010, 19:10   #9
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: DY med trøbbel i Alicante

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Når man utfører en landing med påfølgende evakuering. Er det ikke da en nødlanding?
De fleste vil nok kalle det nødlanding i en situasjon som du beskriver.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2010, 19:15   #10
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,286
Default

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
Men , man deployer vel ikke slidene om man ikke har bråttom med å få folk ut av maskinen ?
I dette tilfellet var det jo for sikkerhets skyld.... Ingen som holdte på å dø i flammer, var der?

(Igjen; flisespikking og det ække viktig for min del hva vi kaller det. Jeg bare svarer i diskusjonens øyemed, eller no)
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2010, 20:26   #11
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: DY med trøbbel i Alicante

Her var det en brannalarm i hjulbrønnen, riktignok falsk viste det seg, men brann ombord i et fly uansett er kritisk. Det behøver ikke være synlige flammer, men flammer kan komme så fort luftstrømmer opphører. Som for eksempel etter at flyet har stanset opp på rullebanen. En evakuering med slides er absolutt den eneste sikre måten å få folk ut på fort som f...!
Dette var en nødlanding, ikke noe sikkerhetslanding eller annet!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2010, 20:58   #12
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
Default Re: DY med trøbbel i Alicante

Kapteinen har talt! :

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2010, 21:19   #13
Novair
ScanFlyer Gold
 
Novair's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,066
Default Re: DY med trøbbel i Alicante

Quote:
Originally Posted by imm View Post
De fleste vil nok kalle det nødlanding i en situasjon som du beskriver.
Er det ikke normalt med brannbiler som står klar ved rullebanen under nødlanding? For det var ikke en eneste brannbil å se under landingen til -NOQ i går kveld.

Last edited by Novair; 04-04-2010 at 00:08.
Novair is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2010, 21:34   #14
Lystige Laura
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 57
Default Re: DY med trøbbel i Alicante

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
Her var det en brannalarm i hjulbrønnen, riktignok falsk viste det seg, men brann ombord i et fly uansett er kritisk. Det behøver ikke være synlige flammer, men flammer kan komme så fort luftstrømmer opphører. Som for eksempel etter at flyet har stanset opp på rullebanen. En evakuering med slides er absolutt den eneste sikre måten å få folk ut på fort som f...!
Dette var en nødlanding, ikke noe sikkerhetslanding eller annet!
Enig i at brann er kritisk, men de hadde tross alt fløyet i 45 minutter før de landet. Hadde det vært en brann så hadde den ikke holdt seg i luften så lenge. Det er større sjanse for å skade folk under evakuering enn å la være i dette tillfellet.

Hvis ikke brannbiler som allerede bør stå rett ved siden av flyet når man stanser kan se noe antydning til røyk eller ild i et slikt tilfelle, så bør man ikke evakuere. Man bruker selvfølgelig flyradioen til å spørre om statusen på utsiden av flyet, og tar avgjørelsen om evakuering da.
Lystige Laura is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2010, 21:42   #15
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,286
Default Re: DY med trøbbel i Alicante

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
Her var det en brannalarm i hjulbrønnen, riktignok falsk viste det seg, men brann ombord i et fly uansett er kritisk. Det behøver ikke være synlige flammer, men flammer kan komme så fort luftstrømmer opphører. Som for eksempel etter at flyet har stanset opp på rullebanen. En evakuering med slides er absolutt den eneste sikre måten å få folk ut på fort som f...!
Dette var en nødlanding, ikke noe sikkerhetslanding eller annet!
Njo... Nja.... Jeg legger meg selvsagt flat for kapteinens ord - men føler for å påpeke at jeg tenkte på ordets betydning i "etterpåklokskapens" henseende. At det var/er svært alvorlig "der og da" - det er det ingen tvil om! Men det "endte opp" med å være en sikkerhetslanding. For som det i en tidligere diskusjon så fint ble lagt fram er det jo egentlig irrelevant hva man kaller det. Dermed er det litt opp til egen (høyst uoffisielle) vurdering hva man har lyst å beskrive det som? Kun for egen overbevisning.

Men nå skal jeg lukke kjeften før jeg prater over hodet på meg
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2010, 23:47   #16
rampen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
Default Re: DY med trøbbel i Alicante

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Nja, skeptisk. VAR de i nød? Nei. For å spesifisere; var det en reell årsak som gjorde det av ytterste viktighet at de kom seg ned a.s.a.p? Nei. Indikasjoner førte til en tidligere landing for sikkerhets skyld. Det er ingen nød involvert... Det være sagt; flisespikker jeg? Jepp. Men er det ikke derfor man har foraer å ytre seg på?
Hvis du var kaptein på dette flyet, og sto midt opp i en slik situasjon- Du hadde vel flydd videre hvis jeg forstår innlegget ditt riktig? De var jo ikke i nød....Og DET hadde du vel skjønt når du var 10.000ft over bakken i en cockpit?? Dette innlegget ditt var fjernt fra virkeligheten.
rampen is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2010, 00:03   #17
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 605
Default Re: DY med trøbbel i Alicante

Spør de som var ombord om det føltes som en sikkerhetslanding eller nødlanding, så tror jeg nok alle svarer det siste
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2010, 00:13   #18
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,286
Default Re: DY med trøbbel i Alicante

rampen, om du ser på min senere "forklaring" har jeg i din quote glemt å ta høyde for at jeg gjorde en vurdering i ettertid. Innrømmer glatt at jeg har en uvane med å tro at folk "kan lese tankene" mine når jeg skriver ting på internett.

Forøvrig ville jeg naturlig nok ikke flydd videre om jeg fikk indikasjoner på BRANN i et fly -uansett hva man velger å kalle det. Hvor du henter den slutningen klarer jeg ikke å sjå For piloter er det jo en helt annen situasjon med et helt annet utgangspunkt og vurderingsgrunnlag - og jeg har vanvittig respekt for den jobben de gjør!

For privatpersonen meg som egentlig ikke har så mye flykunnskap - men med et håp om å "ufarliggjøre" flyvning - har jeg følgende vurderingsgrunnlag:

Nød = direkte fare
Sikkerhet = indirekte fare

I dette tilfellet var det i mitt hode en direkte fare før de landet og innså at det ikke var en direkte fare, men heller en indirekte fare. Aka "endte det opp med å være" en sikkerhetslanding - FOR MEG. Det er kanskje greit å påpeke. Jeg vil at det skal være så lite dramatisk som mulig, av personlige årsaker. Hva det var for piloter, nyhetsmedier eller passasjerer is a whole 'nother story. Nå sa jeg at jeg ikke skulle diskutere dette noe videre, men når folk misforstår klarer jeg ikke la vær å forklare. Får unnskylde meg med at man ikke har noe bedre å gjøre når man sitter i byen i påsken og kjeder seg...
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2010, 00:44   #19
rampen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
Default Re: DY med trøbbel i Alicante

Dette var helt klart en nødlanding, en brannalarm på et fly gir dette første prioritets landing uansett. Faktisk kunne dette vært en brann i hjulbrønnen, noe som ville vært katastrofalt. For oss som har sett hvordan det kan se ut i en hjulbrønn på et fly, og da spesielt i hovedhjulsbrønnen skjønner at et fly kan være i seriøse problemer med den minste flamme. Som Fbu4ever skriver kan en brann og flammer oppstå så snart luftstrømmer opphører, dette har jeg selv opplevd flere ganger hvor da bremsene har tatt fyr når flyet står parkert ved gaten. Men uansett, LN-NOQ er tilbake i trafikk, og da blir vel denne episoden snart glemt også.
rampen is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2010, 00:46   #20
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,286
Default Re: DY med trøbbel i Alicante

God dag mann økseskaft
Polaris is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
DAT med Kristiansand-Alicante fra 18AUG17 Someone Flyforum 1 28-11-2016 13:00
Trøbbel med booking med SriLankan espenlok Småprat 1 12-01-2012 23:01
Ryanair med Aarhus Alicante? Bll spotter Flyforum 10 26-02-2009 13:03
Trøbbel med wideroe.no Trety Flyforum 5 08-02-2006 16:03
Med Sterling (NB) til Alicante (ALC)... LCH TripReports 12 04-10-2004 22:44


All times are GMT +2. The time now is 09:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.