![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]()
En 737-800 fra Alicante til Arlanda har foretatt en sikkerhetslanding i Alicante, hvor flere pax skal være skadd etter evakuering pga brannalarm ombord. Noen som vet mer?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2007
Posts: 101
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]() Quote:
– En eldre dame klemte fingeren sin og trengte plaster, og noen andre skal ha fått lettere skrubbsår. Men vi har ikke fått melding om noen alvorlige skader, sier Larsson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Og LN-NOQ ser ikke ut til å ha beveget seg etter returen til ALC i går kveld.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
Når man utfører en landing med påfølgende evakuering. Er det ikke da en nødlanding?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Røyneberg/Sola
Posts: 6,308
|
![]()
Jeg reiste med NOQ på onsdag
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,286
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Men , man deployer vel ikke slidene om man ikke har bråttom med å få folk ut av maskinen ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
De fleste vil nok kalle det nødlanding i en situasjon som du beskriver.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,286
|
![]() Quote:
![]() (Igjen; flisespikking og det ække viktig for min del hva vi kaller det. Jeg bare svarer i diskusjonens øyemed, eller no) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Her var det en brannalarm i hjulbrønnen, riktignok falsk viste det seg, men brann ombord i et fly uansett er kritisk. Det behøver ikke være synlige flammer, men flammer kan komme så fort luftstrømmer opphører. Som for eksempel etter at flyet har stanset opp på rullebanen. En evakuering med slides er absolutt den eneste sikre måten å få folk ut på fort som f...!
Dette var en nødlanding, ikke noe sikkerhetslanding eller annet!
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
|
![]()
Kapteinen har talt!
![]() BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Aug 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,066
|
![]()
Er det ikke normalt med brannbiler som står klar ved rullebanen under nødlanding? For det var ikke en eneste brannbil å se under landingen til -NOQ i går kveld.
Last edited by Novair; 04-04-2010 at 00:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2005
Posts: 57
|
![]() Quote:
Hvis ikke brannbiler som allerede bør stå rett ved siden av flyet når man stanser kan se noe antydning til røyk eller ild i et slikt tilfelle, så bør man ikke evakuere. Man bruker selvfølgelig flyradioen til å spørre om statusen på utsiden av flyet, og tar avgjørelsen om evakuering da. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,286
|
![]() Quote:
Men nå skal jeg lukke kjeften før jeg prater over hodet på meg ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jun 2009
Posts: 605
|
![]()
Spør de som var ombord om det føltes som en sikkerhetslanding eller nødlanding, så tror jeg nok alle svarer det siste
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,286
|
![]()
rampen, om du ser på min senere "forklaring" har jeg i din quote glemt å ta høyde for at jeg gjorde en vurdering i ettertid. Innrømmer glatt at jeg har en uvane med å tro at folk "kan lese tankene" mine når jeg skriver ting på internett.
Forøvrig ville jeg naturlig nok ikke flydd videre om jeg fikk indikasjoner på BRANN i et fly -uansett hva man velger å kalle det. Hvor du henter den slutningen klarer jeg ikke å sjå ![]() For privatpersonen meg som egentlig ikke har så mye flykunnskap - men med et håp om å "ufarliggjøre" flyvning - har jeg følgende vurderingsgrunnlag: Nød = direkte fare Sikkerhet = indirekte fare I dette tilfellet var det i mitt hode en direkte fare før de landet og innså at det ikke var en direkte fare, men heller en indirekte fare. Aka "endte det opp med å være" en sikkerhetslanding - FOR MEG. Det er kanskje greit å påpeke. Jeg vil at det skal være så lite dramatisk som mulig, av personlige årsaker. Hva det var for piloter, nyhetsmedier eller passasjerer is a whole 'nother story. Nå sa jeg at jeg ikke skulle diskutere dette noe videre, men når folk misforstår klarer jeg ikke la vær å forklare. Får unnskylde meg med at man ikke har noe bedre å gjøre når man sitter i byen i påsken og kjeder seg... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2006
Posts: 992
|
![]()
Dette var helt klart en nødlanding, en brannalarm på et fly gir dette første prioritets landing uansett. Faktisk kunne dette vært en brann i hjulbrønnen, noe som ville vært katastrofalt. For oss som har sett hvordan det kan se ut i en hjulbrønn på et fly, og da spesielt i hovedhjulsbrønnen skjønner at et fly kan være i seriøse problemer med den minste flamme. Som Fbu4ever skriver kan en brann og flammer oppstå så snart luftstrømmer opphører, dette har jeg selv opplevd flere ganger hvor da bremsene har tatt fyr når flyet står parkert ved gaten. Men uansett, LN-NOQ er tilbake i trafikk, og da blir vel denne episoden snart glemt også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,286
|
![]()
God dag mann økseskaft
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
DAT med Kristiansand-Alicante fra 18AUG17 | Someone | Flyforum | 1 | 28-11-2016 13:00 |
Trøbbel med booking med SriLankan | espenlok | Småprat | 1 | 12-01-2012 23:01 |
Ryanair med Aarhus Alicante? | Bll spotter | Flyforum | 10 | 26-02-2009 13:03 |
Trøbbel med wideroe.no | Trety | Flyforum | 5 | 08-02-2006 16:03 |
Med Sterling (NB) til Alicante (ALC)... | LCH | TripReports | 12 | 04-10-2004 22:44 |