![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
"Åtte fylkeskommuner og 70 kommuner vraker Norwegian og går over til å bruke SAS som flyselskap.
Kontrakten er verdt 80 millioner kroner og gjelder de neste fire årene." http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6926382 SAS har senket prisene og vunnet tilbake tapte kunder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]()
Fjær i hatten for SAS dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Ikke dårlig! Noen som vet hvilke kommuner og fylkeskommuner dette gjelder utenom Nordland Fylkeskummune?
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 297
|
![]()
Det begynner vel å gå opp for folk at kvalitet og punktlighet er å foretrekke.
__________________
upcoming flights.. mange |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,700
|
![]() Quote:
Iflg. kilden var det følgende som gjorde utslaget: Quote:
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Og det er ikke lenge siden SAS vant alle departementer og Statsministerens kontor tilbake fra Norwegian: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=55257
Og litt tidligere i høst vant også SAS anbudskonkurransen for statlige virksomheter i Midt-Norge: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=52474 |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 297
|
![]()
Jeg trenger ingen kilde for å komme med en påstand. I slike saker er det alltid en totalvurdering som legges til grunn. Det er ikke sikkert "din kilde" har fått med seg alt..
__________________
upcoming flights.. mange |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
PA-Viking, har du heist flagget i hagen enda?
![]()
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Posts: 606
|
![]()
Så vidt jeg vet så er det vanskelig i offentlige anbudskonkurranser å legge kvalitet og punktlighet til grunn som utvalgskriterie - ihvertfall uttalt..... Men det er klart at flere og flere får øynene opp for punktligheten (eller mangel på sådan) fra DY - og det er nok med på å styre beslutningene....
Godt jobbet av SK - og DY må få orden i eget hus! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Eller sympati kunder!
Nå er det ikke lenger Norwegian som behøver drahjelp, men SAS! Flott for SAS at de trekker til seg nye kunder. Så får vi se om det med tiden hjelper på tallene. Til nå har ikke akkurat kundeflukten til konkurrentene stoppet opp.
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Jeg kunne ikke forestille mig, at kunderne er så dumme at de vælger flyselskab pga. sympati for et givent selskab.
Mon ikke de har valgt det flyselskab, der passer dem bedst mht. pris, punktlighed, frekvenser og kvalitet. Selv kommunerne har vel også engang imellem brug for at flyve til tiden :-)
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Location: Stavanger
Posts: 1,539
|
![]()
Minnet meg om en gammel nyhet siden de nevnte B737-300 og ingen B737-800!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,526
|
![]()
Hva er det egentlig som regnes som "storkund"? Hvor stor omsetning må det være før en bedrift kan kalle seg det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
|
![]() Quote:
Der det nevnes -300 er jo heller ikke en del av selve artikkelen, men en liten "faktaboks" som er hentet fra Wikipedia - og Wikipedia kan jo hvem som helst oppdatere. Ser også at det står passasjertallet til Norwegian fra 2006. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Joa, folk kjøper produkter fra en bestemt leverandør pga sympati eller fordi de misliker konkurenten. Det finnes det mange eksempler på. Men en slik bølge med sympatikjøp varer som regel ikke lenge.
SAS fikk tilslaget denne gangen fordi de leverte det beste tilbudet, det er bare å gratulere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
|
![]()
Og så sies det at de fristet med denne:
![]() ![]()
__________________
Ole Bjørn Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,481
|
![]()
Tja, stort sett er det ganske fritt hvilke utvalgskriterier man kan oppgi i anbudsinvitasjonen. Dersom man i ettertid skulle velge leverandør ut fra andre kriterier, har man derimot et betydelig problem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2008
Location: Stavanger
Posts: 381
|
![]()
Hvem bryr seg om fylkeskomunene sin kontrakt på 80 millioner når de fikk dratt denne i land?
![]() "Norwegian får avtale verdt 250 millioner - Norwegian har landet storkontrakt med Visma." http://e24.no/boers-og-finans/article3437046.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]()
Hehe... whoops, der kan man se
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 372
|
![]()
SAS er jo et flott selskap og lange tradisjoner, bare synd at dette i prinsippet ødelegger for dem selv ( bondekommuner ) i det lange løp.
1. Overskuddet til SAS Norge går med til å drifte langdistanseruter fra CPH og ARN. 2. Disse IC rutene er med på å "bremse" evt. stoppe helt nye IC ruter fra OSL. 3. Dette gir igjen negative ringvirkninger for OSL i forhold til nye selskaper som ønsker å kommer. 4. Bondekommunene ender opp med å ta lange omveier ut i den store verden, og er i gjen med på å redusere turist strømmen til vakre Norge. Jeg håper Norge og SAS kan lære av en evt. styrt konkurs og omorganisering slik det ser ut til at JAL må. http://e24.no/utenriks/article3443528.ece Last edited by basejumper; 31-12-2009 at 04:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian sitt livery (splittet fra Norwegian bestiller 222 fly) | Svoosj | Småprat | 52 | 30-01-2012 08:15 |
Danske storkunder misfornøyd med SAS | Molinari | Flyforum | 5 | 25-11-2008 21:43 |
britene vraker JSF? | krsvg | Flyforum | 3 | 28-09-2008 16:19 |
Vraker SAS - velger billigfly | Hurum | Flyforum | 9 | 13-07-2006 09:27 |
Vi "vraker" SAS til utlandet | LN-HAT | Flyforum | 31 | 25-04-2006 20:33 |