![]() |
|
![]() |
#1 |
Guest
Posts: n/a
|
![]()
Vi vraker SAS til utlandet
Stadig flere reisende velger andre selskaper enn SAS Braathens når de skal fly ut av Norge. Fra 2003 til 2005 har det norske selskapets andel falt fra 50 til 42 prosent av denne trafikken. fra www.vg.no Reisevaneundersøkelse fra Avinor, SASBraathens på vikende front Nå er vel en del av sannheten at det er kommet ett nytt marked også, som bl.a Norwegian har forsynt seg av. |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,295
|
![]()
Tror neppe SAS Braathens flyvninger til Sør Europa minner om "vraket" i månedene som kommer...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Leser en artikkelen så ser en jo at også SAS Braathens har økning, men naturligvis blir andelen av reisende mindre hos SAS Braathens når det dukker opp flere nye selskaper og ruter. Ingen grunn til å bruke slike overskrifter etter min mening!
Men tror heller at SAS Braathens bør fokusere på å holde flyene i lufta så komme rnok enda flere passasjerer til å fly dem. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Bare for å nevne det i 2003 var tallet for SAS Braathens 3.780.000 og nå 4.040.000 iflg Avinor.
For øvrig så mistet både Finnair (2% til 1%) og Sterling (5% til 4%) markedsandeler til tross for at passasjertallene steg. WF, BA og AF har tapt også i antall passasjerer.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,295
|
![]()
Men det er det ikke like morosomt å skrive om..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Men kan jo forstå at SAS Braathens er litt mer aktuelt å skrive om enn Finnair. Vi er jo i Norge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Man kan jo bagatellisere dette ved å si at SAS har hatt en passasjerøkning i denne perioden. Men det kommer andre aktører inn og spiser seg inn på nye markeder, og som tar markedsandeler. Og det bør SAS ta svært alvorlig. Disse passasjerene som nå reiser bl.a. med Norwegian og Ryanair burde (i SAS sine øyne) helst ha vært ombord i en SK/BU maskin istede. Det er de ikke.
IMM
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,252
|
![]()
At KLM ligger på tredjeplass er ihvertfall forståelig. Full forpleining ombord til samme prisnivå som SAS Braathens (eller lavere), smilende kabinpersonale, samt et vell av destinasjoner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Og at KLM har flere avganger til utlandet fra alle de 6 norske byene dem flyr til sier jo sitt. Full forpleining ombord og langt flere destinasjoner fra sin hub....men en skal ikke være for avhengig av ha bagsjen når en kommer fram. Har hørt KLM sliter litt med å få fram bagasjen samtidig som passasjerne.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Hvis mine egne reiser inn/ut fra OSL internasjonalt de siste snaue tre månedene er representativt, så ligger SAS Braathens dårlig an:
![]() 3x Norwegian 2x British Airways 2x Windjet 1x SAS Braathens
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,862
|
![]() Quote:
2x Sasbraathens (1x LH codeshare) 1x Lufthansa (SAS codeshare) 1x British Airways |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 291
|
![]()
Dette her virker som tall tull fra journalister som vil kaste seg på syte bølgen. De mister ikke passasjerer, tvert i mot, men de er ikke med på veksten. Hva er egentlig veksten? (de som betaler en 20 minutters bussbillettpris for flyreisen!!!)
Ønsker SAS Braathens egentlig disse passasjerene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Klippe, hvis vi trekker den lenger så blir det "Ønsker SAS Braathens passasjerer?".
Det har for min del aldri vært snakk om billigste billett, men derimot hvem som bringer meg til den plassen jeg skal på det tidspunkt jeg ønsker med minst mulig fuzz - og da har SAS Braathens tapt i 7 av 8 tilfeller. Siste turen til England (OSL-LHR-OSL) rett før påske ble BA valgt av flere grunner: - usikkerheten med streik i SAS Braathens. - BAs avgang passet bedre med forbindelsen ned til Hampshire (konsulenten installerte den første webshopen i UK for salg av veterinærmedisiner til veterinærer - forøvrig egenutviklet). - BA har gratis servering på flyet (en slipper å fumle med pengene der en normalt sitter trangt hos LoCo og SAS Braathens) og G&Ten på tilbaketuren smakte utmerket. - BA benytter bedre fly enn SAS Braathens og DY også (mer plass til beina og skuldre). - og til slutt BA var faktisk mye billigere enn SAS Braathens (dette var før BA annonserte sine nedganger i priser). Så med andre ord SAS Braathens må få et mye bedre tilbud for å få meg tilbake på den strekningen i hvert fall.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
|
![]() Quote:
Er vel neppe verre enn med andre selskaper. Hadde 2 bags, 40 minutter i AMS for 2 uker siden. Det gikk bra!
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
BA er et klart førstevalg til London for mitt vedkommende. Det har det vært lenge, og når prisene attpåtil senkes er det jo ingenting å lure på i det hele tatt. BA all the way. SAS er siste valg. Heller DY til STN. DY er billigere enn SAS og har samme "servicen" ombord. Dessuten er det ikke noe problem å komme seg fra STN til sentrum. Å ta en coach er bedre/raskere enn Stansted Express.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,295
|
![]()
KGL velger vel også selskap han IKKE har fløyet tidligere...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]()
Har ikke benyttet SKBU på mine fire siste utenlandsreiser rett og slett fordi de ikke flydde dit(2xMoskva,+ 1 gang New York) eller fordi det var billigere/bedre med andre(Berlin)..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Får jo nesten en "Se og Hør" følelse av å lese denne tråden , "4.040.000" flyr med SKBU, men ingen innrømmer det ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Dyrare å flyga til utlandet | sail4fun | Flyforum | 4 | 02-07-2008 15:09 |
Vraker SAS - velger billigfly | Hurum | Flyforum | 9 | 13-07-2006 09:27 |
Velger rutefly til utlandet | sail4fun | Flyforum | 3 | 15-08-2005 17:15 |