Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-04-2006, 18:59   #1
LN-HAT
Guest
 
Posts: n/a
Default Vi "vraker" SAS til utlandet

Vi vraker SAS til utlandet

Stadig flere reisende velger andre selskaper enn SAS Braathens når de skal fly ut av Norge. Fra 2003 til 2005 har det norske selskapets andel falt fra 50 til 42 prosent av denne trafikken.
fra www.vg.no

Reisevaneundersøkelse fra Avinor, SASBraathens på vikende front


Nå er vel en del av sannheten at det er kommet ett nytt marked også, som bl.a Norwegian har forsynt seg av.
  Reply With Quote
Old 21-04-2006, 19:01   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,295
Default Replying to Topic 'Vi

Tror neppe SAS Braathens flyvninger til Sør Europa minner om "vraket" i månedene som kommer...
EB is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2006, 19:15   #3
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Vi

Leser en artikkelen så ser en jo at også SAS Braathens har økning, men naturligvis blir andelen av reisende mindre hos SAS Braathens når det dukker opp flere nye selskaper og ruter. Ingen grunn til å bruke slike overskrifter etter min mening!
Men tror heller at SAS Braathens bør fokusere på å holde flyene i lufta så komme rnok enda flere passasjerer til å fly dem.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 07:38   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Replying to Topic 'Vi

Bare for å nevne det i 2003 var tallet for SAS Braathens 3.780.000 og nå 4.040.000 iflg Avinor.
For øvrig så mistet både Finnair (2% til 1%) og Sterling (5% til 4%) markedsandeler til tross for at passasjertallene steg. WF, BA og AF har tapt også i antall passasjerer.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 07:49   #5
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,295
Default Replying to Topic 'Vi

Men det er det ikke like morosomt å skrive om..
EB is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 11:24   #6
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Vi

Men kan jo forstå at SAS Braathens er litt mer aktuelt å skrive om enn Finnair. Vi er jo i Norge.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 11:33   #7
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Replying to Topic 'Vi

Man kan jo bagatellisere dette ved å si at SAS har hatt en passasjerøkning i denne perioden. Men det kommer andre aktører inn og spiser seg inn på nye markeder, og som tar markedsandeler. Og det bør SAS ta svært alvorlig. Disse passasjerene som nå reiser bl.a. med Norwegian og Ryanair burde (i SAS sine øyne) helst ha vært ombord i en SK/BU maskin istede. Det er de ikke.


IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 11:35   #8
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,252
Default Replying to Topic 'Vi

At KLM ligger på tredjeplass er ihvertfall forståelig. Full forpleining ombord til samme prisnivå som SAS Braathens (eller lavere), smilende kabinpersonale, samt et vell av destinasjoner.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 11:39   #9
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Vi

Og at KLM har flere avganger til utlandet fra alle de 6 norske byene dem flyr til sier jo sitt. Full forpleining ombord og langt flere destinasjoner fra sin hub....men en skal ikke være for avhengig av ha bagsjen når en kommer fram. Har hørt KLM sliter litt med å få fram bagasjen samtidig som passasjerne.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 11:54   #10
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'Vi

Hvis mine egne reiser inn/ut fra OSL internasjonalt de siste snaue tre månedene er representativt, så ligger SAS Braathens dårlig an:
3x Norwegian
2x British Airways
2x Windjet
1x SAS Braathens
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 12:01   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,862
Default Replying to Topic 'Vi

Quote:
Originally posted by LN-KGL


Hvis mine egne reiser inn/ut fra OSL internasjonalt de siste snaue tre månedene er representativt, så ligger SAS Braathens dårlig an:
3x Norwegian
2x British Airways
1x SAS Braathens
Vel hos meg ser det annerledes ut

2x Sasbraathens (1x LH codeshare)
1x Lufthansa (SAS codeshare)
1x British Airways
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 12:56   #12
Klippe
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 291
Default Replying to Topic 'Vi

Dette her virker som tall tull fra journalister som vil kaste seg på syte bølgen. De mister ikke passasjerer, tvert i mot, men de er ikke med på veksten. Hva er egentlig veksten? (de som betaler en 20 minutters bussbillettpris for flyreisen!!!)

Ønsker SAS Braathens egentlig disse passasjerene?

Klippe is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 13:39   #13
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Replying to Topic 'Vi

Klippe, hvis vi trekker den lenger så blir det "Ønsker SAS Braathens passasjerer?".

Det har for min del aldri vært snakk om billigste billett, men derimot hvem som bringer meg til den plassen jeg skal på det tidspunkt jeg ønsker med minst mulig fuzz - og da har SAS Braathens tapt i 7 av 8 tilfeller.

Siste turen til England (OSL-LHR-OSL) rett før påske ble BA valgt av flere grunner:
- usikkerheten med streik i SAS Braathens.
- BAs avgang passet bedre med forbindelsen ned til Hampshire (konsulenten installerte den første webshopen i UK for salg av veterinærmedisiner til veterinærer - forøvrig egenutviklet).
- BA har gratis servering på flyet (en slipper å fumle med pengene der en normalt sitter trangt hos LoCo og SAS Braathens) og G&Ten på tilbaketuren smakte utmerket.
- BA benytter bedre fly enn SAS Braathens og DY også (mer plass til beina og skuldre).
- og til slutt BA var faktisk mye billigere enn SAS Braathens (dette var før BA annonserte sine nedganger i priser).

Så med andre ord SAS Braathens må få et mye bedre tilbud for å få meg tilbake på den strekningen i hvert fall.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 14:18   #14
GFL
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,173
Default Replying to Topic 'Vi

Quote:
Originally posted by Hurum


Og at KLM har flere avganger til utlandet fra alle de 6 norske byene dem flyr til sier jo sitt. Full forpleining ombord og langt flere destinasjoner fra sin hub....men en skal ikke være for avhengig av ha bagsjen når en kommer fram. Har hørt KLM sliter litt med å få fram bagasjen samtidig som passasjerne.

Er vel neppe verre enn med andre selskaper. Hadde 2 bags, 40 minutter i AMS for 2 uker siden. Det gikk bra!
__________________
Why fly? Simple. I'm not happy unless there's some room between me and the ground.
GFL is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 14:53   #15
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Vi

Quote:
Originally posted by GFL


Quote:
Originally posted by Hurum


Og at KLM har flere avganger til utlandet fra alle de 6 norske byene dem flyr til sier jo sitt. Full forpleining ombord og langt flere destinasjoner fra sin hub....men en skal ikke være for avhengig av ha bagsjen når en kommer fram. Har hørt KLM sliter litt med å få fram bagasjen samtidig som passasjerne.

Er vel neppe verre enn med andre selskaper. Hadde 2 bags, 40 minutter i AMS for 2 uker siden. Det gikk bra!
Nå er det nok ikke selskapet som er problemet, men flyplassen. Mener å ha lest at forsinket flybagasje på Schiphol ikke er like uvanlig som andre europeiske flyplasser...men de aller fleste får nok bagasjen som dem skal...slik du gjorde.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 15:59   #16
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
Default Replying to Topic 'Vi

BA er et klart førstevalg til London for mitt vedkommende. Det har det vært lenge, og når prisene attpåtil senkes er det jo ingenting å lure på i det hele tatt. BA all the way. SAS er siste valg. Heller DY til STN. DY er billigere enn SAS og har samme "servicen" ombord. Dessuten er det ikke noe problem å komme seg fra STN til sentrum. Å ta en coach er bedre/raskere enn Stansted Express.
OEH is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 20:44   #17
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,295
Default Replying to Topic 'Vi

KGL velger vel også selskap han IKKE har fløyet tidligere...
EB is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 21:08   #18
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Replying to Topic 'Vi

Har ikke benyttet SKBU på mine fire siste utenlandsreiser rett og slett fordi de ikke flydde dit(2xMoskva,+ 1 gang New York) eller fordi det var billigere/bedre med andre(Berlin)..
amatør is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 21:54   #19
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Replying to Topic 'Vi


Får jo nesten en "Se og Hør" følelse av å lese denne tråden , "4.040.000" flyr med SKBU, men ingen innrømmer det
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 22:18   #20
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Vi

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING



Får jo nesten en "Se og Hør" følelse av å lese denne tråden , "4.040.000" flyr med SKBU, men ingen innrømmer det
Hehe....ja statistikk er statsistikk. Det er flere enn på lenge som har flydd SKBU....men veksten er litt mindre sammenliknet med de andre selskapene....mange måter å framstille det på tydeligvis.
Hurum is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Dyrare å flyga til utlandet sail4fun Flyforum 4 02-07-2008 15:09
Vraker SAS - velger billigfly Hurum Flyforum 9 13-07-2006 09:27
Velger rutefly til utlandet sail4fun Flyforum 3 15-08-2005 17:15


All times are GMT +2. The time now is 21:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.