Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2009, 16:57   #1
LarspetterENFB
ScanFlyer Blue
 
LarspetterENFB's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Bærum
Posts: 131
Spørsmål Koksas framtid?

Vil først bare si at dette er et kjempe forum for oss Fornebu interesserte. Bra initiativ. Det er snart 11 år siden Fornebu ble lagt ned. jeg var der på tiårs markeringen og ser at bare i løpet av et år har mye skjedd der ute (blant annet ved hovedinngangen til terminalen). Har surfet litt rundt på ITFornebu sine sider angående videre planer for området, og kom over dette:

"Koksatorget: Etter at Portalbygget er ferdigstilt vil IT Fornebu Eiendom fullføre utviklingen av Koksatorget. Koksatorget er ferdig regulert til 60.000 kvm kontorarealer. Før Koksatorget kan realiseres må noen av hangarene rives. Når det er gjort vil Koksatorget få en fin beliggenhet mot grøntdraget som strekker seg fra kjøpesenteret til Rolfsbukta. Koksatorget kan utvikles som et stort hovedkontorprosjekt eller deles opp til mange mindre kontorbygg.
Om ønskelig kan større kunder få styre arkitektkonkurransen".

Legg merke til: "Før Koksatorget kan realiseres må noen av hangarene rives.". Har også sett på plantegninger som kun viser Golf senteret (hangaren) som kommer til å stå igjen. Noen som vet noe mer om dette? hvor mye vil egentlig rives?
SAS hangarene er jo en ganske stor del av det gjenværende Fornebu, så ville jo vært forferdelig hvis de forsvant. Når jeg husker tilbake til min barndom på 90-tallet, når jeg fløy fra Fornebu, er det SAS-hangarene som jeg husker best.

PS.

De "gjenværende" gatene 25, 27 og 28 vil jo også bli fjernet, noe som er synd da det ligger mye historie her, spesielt i 25.
LarspetterENFB is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 18:03   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,443
Default Re: Koksas framtid?

Nå ser jo Koksa rimelig slitt ut, så det koster vel for mye å pusse opp .. dessuten er det vel ikke så lett å finne anvendelse for et slikt bygg ...


Tatt i juli ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2009, 18:26   #3
LarspetterENFB
ScanFlyer Blue
 
LarspetterENFB's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Bærum
Posts: 131
Default Re: Koksas framtid?

Er det noen aktivitet inne i selve kontorbygget? eller har det stått forlatt siden 98?
LarspetterENFB is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2009, 14:07   #4
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Koksas framtid?

Det har vel alltid vært en fare for at Hangar 1 og Hangar 2 (de med skråtakene som går i flukt med hovedbygningskroppen) på et eller annet tidspunkt ville bli borte fordi de er ekstremt spesialiserte bygg. Man kunne selvsagt bygget dem om til f.eks. luftige og lyse kontorlokaler med tøffe tak, men jeg tror nok at eiendomsutviklere vil ønske å bygge noe nytt som er mer økonomisk og i tråd med moderne standarder og krav.

Koksaverkstedet er et byggkompleks som ble bygget rundt kravene til en organisasjon som skulle bedrive effektivt vedlikehold av fly. Man kan godt si at dette er ganske rett frem verkstedindustri, men det er en teknisk avansert virksomhet med mange forskjellige bransjer og profesjoner under ett tak. Det ble f.eks. oppført plateverksted, galvaniseringsverksted, røntgenlab og mange andre spesialiserte lokaler. Når kravene endret seg gjorde man endringer eller bygde på. På den måten fikk man bygg som var veldig spisset mot veldig konkrete behov, og som sannsynligvis ikke vil passe for andre virksomheter enn flyvedlikehold. Og i dag er lokalene dårlig egnet for det også, nettopp fordi de har vært flikket på og optimalisert innenfor trange rammer gjennom så mange år. Og kravene har opplagt endret seg i takt med teknologiutviklingen.

Spørsmålet blir derfor om dette er et bygg som er mulig å få noe ut av som står i rimelige proporsjoner til tomteverdien. Man kan utnytte gamle industribygg på veldig kule måter - jeg kunne godt tenkt meg å bo i det gamle plateverkstedet og ta pater noster-heisen, jeg - men Fornebu er ikke en gammel industriplass hvor det aldri kommer til å bli oppført noe nytt der den nedlagte fabrikken står. På et eller annet tidspunkt tror jeg nok at vi vil se at hele verksteds- og hangarkomplekset forsvinner. Personlig hadde jeg sett at det ikke ble slik, men tomtene er rett og slett for gode sett fra en eiendomsutviklers ståsted til å "sløses" bort på lav utnyttelse.

Ironisk nok er hangar 4 - som ser ut til å den som overlever - bygget på en måte som gjør den rimelig enkel å demontere og flytte - riktignok til Hurum.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2009, 15:51   #5
LarspetterENFB
ScanFlyer Blue
 
LarspetterENFB's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Bærum
Posts: 131
Default Re: Koksas framtid?

takk for et fint svar!
LarspetterENFB is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2009, 10:55   #6
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: Koksas framtid?

Falcon,
Du sier hangar 4, vil det si at alle hangarene har ett nummer?

Og i såfall, kan noen liste opp disse med nummer ?

Eller enda bedre, kanskje ett kart med hangarene tegnet inn med nummer.
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 18-10-2009, 11:31   #7
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
Default Re: Koksas framtid?

Ja hver hangar hadde sitt nummer.
Men det eneste jeg er sikker på er hvilken som var hangar 4, det var den største og nyeste.
Og var det bare SAS-hangarene som ble "regnet med"?
I så fall var hangar 1 og hangar 2 hver sin side av det opprinnelige Koksa verkstedet, mens hangar 3 var den som lå langs Snarøyveien fra 1969(?).

Men hva med den første hangaren på gamle FBU? (som fortsatt står..)
og hva med den som lå nede i dumpa ved Oksenøyveien (og fortsatt står..)

I tilleg skal visst BU ha hatt sin egen et sted under det forferdelige buret til Stabekk...
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2009, 15:13   #8
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Koksas framtid?

Hangar 1: På Sydsiden/bort fra terminalen - tungt vedlikehold
Hangar 2: På nordsiden/mot terminalen - "Skifthangaren" - overnattingshangar/line maintenance
Hangar 3: Den buede mellom verkstedbygget og Snarøyveien - overnattingshangar/line maintemance. Akkurat høy nok til at A300 kunne overnatte - etter at de satte inn en ekstra rulleport over hangardørene.
Hangar 4: Den store buede som nå er golfsenter -

DNL/etc.-hangaren på gamle Fornebu ble i de siste mange årene bare kalt for FOF-hangaren fordi Fred. Olsen Flyselskap holdt til der. Den i Dumpa kjenner jeg ikke som noe annet enn "hangaren i Dumpa".
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2009, 16:31   #9
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Koksas framtid?

Forstår jeg deg rett Falcon, så er det noe slikt som under
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	FBU_hangars.jpg
Views:	622
Size:	56.7 KB
ID:	24429  
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2009, 18:29   #10
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Koksas framtid?

Jepp, Kurt.

Mvh Pål Påsotteseng
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2009, 18:37   #11
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Koksas framtid?

Var i sammen med noen felles bekjente i går kveld der vi diskuterte himmelretninger og spesielt dette med mitt forhold til nord, sør, øst og vest bl.a. på Fornebu. Falcon, nå tror jeg du faller inn i samme kategori som meg
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2009, 21:10   #12
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Koksas framtid?

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Var i sammen med noen felles bekjente i går kveld der vi diskuterte himmelretninger og spesielt dette med mitt forhold til nord, sør, øst og vest bl.a. på Fornebu. Falcon, nå tror jeg du faller inn i samme kategori som meg
Føkk. Jaja; hva er vel 90 grader mellom venner.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2009, 21:47   #13
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Koksas framtid?

Quote:
Originally Posted by Falcon View Post
Føkk. Jaja; hva er vel 90 grader mellom venner.
Nei, så sant, så sant, så lenge det ikke er 180° så
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2009, 14:15   #14
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: Koksas framtid?

Fint gutter. Da er nummreringen på den siden i boks.

Men hva med hangarene på gamle FBU som Falcon nevner?

FOF, BU og den gamle tyskern i dumpa?

Noen som vet om de hadde nummer?

På gamle Gardermoen så hadde vel hangarne bokstaver A, B, C osv. Kan det ha vært noe lignende her før i tida ?

Last edited by LN-SEK; 25-10-2009 at 14:19.
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2009, 19:39   #15
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Koksas framtid?

Da er det bare å navnsette bilde for bilde. Alle bildene er utklipp fra skråfoto på GuleSider og er alle tatt fra sør - og første bilde er i nordvest og så går det med klokka rundt.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	FBU_00.jpg
Views:	534
Size:	41.3 KB
ID:	24485   Click image for larger version

Name:	FBU_01.jpg
Views:	532
Size:	51.3 KB
ID:	24486   Click image for larger version

Name:	FBU_02.jpg
Views:	527
Size:	46.7 KB
ID:	24487   Click image for larger version

Name:	FBU_03.jpg
Views:	518
Size:	39.4 KB
ID:	24488   Click image for larger version

Name:	FBU_04.jpg
Views:	88
Size:	58.4 KB
ID:	24490  

Click image for larger version

Name:	FBU_05.jpg
Views:	94
Size:	83.1 KB
ID:	24491  
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 15:23   #16
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Koksas framtid?

Og rusegropa er dekorert: http://www.budstikka.no/sec_diverse/article269335.ece
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 22:01   #17
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,570
Default Re: Koksas framtid?

Få tak i Riksantikvaren og få han til å frede hele sullamitten!
OJB is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 22:19   #18
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Koksas framtid?

En av sullamitten er allerede forsvunnet under bingen til Stabæk OJB - og det laget støtter MOW
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2009, 23:29   #19
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,570
Default Re: Koksas framtid?

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
En av sullamitten er allerede forsvunnet under bingen til Stabæk OJB - og det laget støtter MOW
Pokker ta mannen! Jeg oppdaget det idag fra Telenor A fløyen.
Foball er no dritt.
Eller som Per Inge Torkelsen sier ; Gi ungdommen øl og brennasvin før idretten tar dem!
OJB is offline   Reply With Quote
Old 28-10-2009, 18:05   #20
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Koksas framtid?

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Pokker ta mannen! Jeg oppdaget det idag fra Telenor A fløyen.
Foball er no dritt.
Eller som Per Inge Torkelsen sier ; Gi ungdommen øl og brennasvin før idretten tar dem!
Er du på FBU innimellom? Har kontor over Aker i B. Si fra om du har lyst til å møtes for lunsj og/eller kaffe en gang.
Falcon is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS sin framtid Aviator89 Flyforum 4 19-07-2012 16:12
Framtid for DY TRD-SVG Mjolnir Flyforum 7 18-09-2011 22:31
Tvil om Torps framtid sail4fun Flyforum 8 09-10-2009 12:51
Fransk framtid for SAS? BU662 Flyforum 38 14-01-2009 23:32
Sterlings framtid? Bengt Flyforum 16 19-06-2007 08:13


All times are GMT +2. The time now is 17:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.