![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
|
![]()
Neimen! En VG-artikkel som IKKE portretterer nød og katastrofe. Dette fortjener en stor thumbs up
![]() Stemmer det overens med det de skriver, at det er muligheter for turbulente forhold i sørlandsområdet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Son
Posts: 358
|
![]()
Hvilket individ var dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Sitat fra VG-artikkelen:
"- Det var ingen dramatikk i situasjonen, men på grunn av turbulens som følge av sterk vind, valgte flyet å lande på Gardemoen for en sjekk, sier lufthavnsjef Leif Lorentzen ved Sola lufthavn" Dette er et utvanlig utsagn. Det er naturlig å anta at man valgte å lande for å inspisere flyet på grunnlag av at det kunne være skade som gjorde returen fra Praha vanskelig uten å enten bryte regler eller å utføre en mindre reperasjon. Årsaken til at man valgte Gardermoen istedetfor Sola kan ha vært på grunn av sterk vind på Sola, som ville ha gjort innflygingen mer ubehagelig for gjestene enn situasjonens manglende dramatikk inneholdt. Det kan også hende at Norwegian har sitt plateverksted på Gardemoen, og at det der også var tilgang til reservefly eller bedre ombookingsmuligheter, i tilfelle man fikk bruk for det. Aktuelt vær på Sola akkurat nå er: ENZV 141020Z 13019KT 9999 BKN022 11/07 Q0993 TEMPO 14025G35KT= Det vil si at det er temporær vind på 25 knop med vindkast i 35 knop. Når en journalist skal omtale noe en ikke-flygende lufthavnsjef skal videreformidle fra den ikke-formidlende informasjonssjefen som kanskje bare har snakket med en ikke-flygende operasjonsansvarlig som bare såvidt har pratet noen korte ord med flygeren mens de var i luften og holdt på med viktigere ting, er det lett for at nettavis-versjonen kan få litt pussige former for oss med fagkunnskap, uten at det er ment noe vondt fra noen av de i informasjonskjeden. Vi kan utlede av artikkelen at: - flyet trolig traff en fugl, - det ble bestemt å lande for å inspisere en eventuell skade, - OSL ble funnet mer egnet enn SVG, etter lufthavnsjefens mening pga vinden.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 582
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Eurobonus Diamond
Join Date: Jun 2007
Location: Stavanger
Posts: 1,111
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Så bra. Ville ha gjort det samme.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]()
Lufthavnsjef Lorenzen har fortid som operativ flygeleder i Sola TWR, så han vet nok hva han snakker om i denne saken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,568
|
![]()
Edruelig omtale fra VG til en forandring. De har nok vært innom forumet og sett på kommentarer her inne i andre saker og hendelser.
Greie tilleggs kommentarer fra Jumper G5 som vanlig. Ja , det blæs her over i sørvest idag. Taksteinen lå og og blafret i morgen timene idag på huset her i Tananger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2007
Posts: 258
|
![]()
Dette skriver en som var ombord......... ( facebook)
Piloten prøvde å lande 2 ganger på Sola, men ga opp da det ristet for jævlig av for mye vind!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norwegian-fly måtte mellomlande grunnet ustyrlig passasjer | TG923 | Småprat | 4 | 31-03-2015 01:35 |
Norwegian-fly måtte snu to ganger | Oteren | Småprat | 16 | 25-05-2012 14:14 |
Ryanair-fly måtte snu etter at tapebit løsnet | Hpkris | Småprat | 13 | 27-10-2011 13:21 |
SAS-fly måtte sikkerhetslande i Amsterdam | TG923 | Flyforum | 11 | 02-06-2006 21:57 |
Fly måtte avbryte landing etter lynnedslag | AH05 | Flyforum | 0 | 21-02-2005 11:08 |