Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-09-2009, 09:45   #1
Polaris
Free Luigi

Default Passasjerer med falske dokumenter på Iberworld til tromsø

Denne er vel kryssaktuell med både "sosial dumping" og denne tråden, dog fant jeg den mest logisk å putte her:

I dag står det på forsiden av Nordlys at et par kinesere hadde prøvd å lure seg med Iberworld på charter fra Hellas til Tromsø. Når de da måtte foreta en ny passkontroll på alle i flyet fant de seks ekstra personer med falske papirer.

Da har man lov til å stille skeptiske spørsmål angående passkontrollen. Det går på flysikkerhet at det er så enkelt å snike seg med, noe som jeg mener å huske å ha lest noe om også fra lavprisselskaper som det der irske jeg ikke gidder å name-droppe nå fordi det er uten relevans for poenget.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2009, 11:57   #2
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Default Re: Stagnert flysikkerhet.

Hvis man er innenfor Schengen-området er det vel helst en identitetskontroll for å se at navn på passasjer og billett er det samme, mens passkontrollen er ved innreisen til Schengen, og det er helst der papirene kontrolleres - så sant man fremstiller seg for passkontrollen, vel å merke...
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2009, 16:37   #3
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Default Re: Passasjerer med falske dokumenter på Iberworld til tromsø

Nå er ikke kontrollene i Hellas noe å skryte av heller da--
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2009, 16:42   #4
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Thomas Cook Re: Passasjerer med falske dokumenter på Iberworld til tromsø

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Denne er vel kryssaktuell med både "sosial dumping" og denne tråden, dog fant jeg den mest logisk å putte her:

I dag står det på forsiden av Nordlys at et par kinesere hadde prøvd å lure seg med Iberworld på charter fra Hellas til Tromsø. Når de da måtte foreta en ny passkontroll på alle i flyet fant de seks ekstra personer med falske papirer.

Da har man lov til å stille skeptiske spørsmål angående passkontrollen. Det går på flysikkerhet at det er så enkelt å snike seg med, noe som jeg mener å huske å ha lest noe om også fra lavprisselskaper som det der irske jeg ikke gidder å name-droppe nå fordi det er uten relevans for poenget.
----

Iberworld er et spansk selskap som bl.a. VING bruker til og fra Spania, på et svært begrenset antall turer. At de har flydd fra Hellas virker merkelig?
Uansett - er det i Schengen, og det er jo Hellas, er de allerede passkontrollert ved innreise til dette landet, og flyselskapet sjekker kun ID ved innsjekk/boarding, og har intet ansvar for at vedkommende ev. har reist inn i Schengen på falske papirer.

I vårt selskap har vi egne rutiner for å "fange opp" pax som kjøper enveisbillett til Norge, spesielt fra Non-Schengen, nettopp for å unngå problematikken.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2009, 18:00   #5
Herlov
ScanFlyer Molded

Ikke overraskende at de kom fra Hellas. Jeg har lest at politiet nede hos oss har fått kapasitetsproblemer etter at Norwegian åpnet rute fra Athen til Rygge .. Det er visstnok mennesker med ulovlige dokumenter på hver eneste flygning.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2009, 18:02   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Passkontroll er det myndighetene og ikke selskapene som står for. Kontroll av billett mot ID varierer fra selskap til selskap og land til land, og erfaringen er vel at Norge også her er best i EU når det gjelder dette. Eksempelvis har LH har selvbetjeningsgater i MUC så der har jeg aldri vist noe. Andre land i EU er det vel varierende ID-kontroll ved gate. I USofA er det ID-kontroll i sikkerhetskontrollen, men der kan man i praksis "bytte passasjer" etter det, for de sjekker ikke i gate osv. osv.

Uansett er det ingen som "sniker" seg med et fly (med mindre man reiser i hjulbrønnen el.l.), alle har billett og det skal oppdages om det er for mange ombord ifht. antall billetter. Har vel forekommet at to pax har byttet fly, så antallet allikevel stemmer.

Uansett har vel dette lite med flysikkerhet å gjøre, alle er gjennom den samme sikkerhetskontrollen.

Old 17-09-2009, 18:10   #7
laurenz
ScanFlyer Molded

Iberworld flyr til og fra Rhodos på onsdager.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2009, 18:12   #8
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Passkontroll er det myndighetene og ikke selskapene som står for. Kontroll av billett mot ID varierer fra selskap til selskap og land til land, og erfaringen er vel at Norge også her er best i EU når det gjelder dette.
Det er ikke helt korrekt. Det er flyselskapets ansvar å kontrollere at passasjeren har gyldig pass. Har et flyselskap en passasjer ombord uten gyldig eller med falsk pass blir flyselskapet bøtelagt og tvunget til å ta passasjeren tilbake igjen.
Old 17-09-2009, 18:19   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by laurenz View Post
Det er ikke helt korrekt. Det er flyselskapets ansvar å kontrollere at passasjeren har gyldig pass. Har et flyselskap en passasjer ombord uten gyldig eller med falsk pass blir flyselskapet bøtelagt og tvunget til å ta passasjeren tilbake igjen.
Ja, stemmer. Men det er jo avhengig av hvor man reiser, og i dette tilfellet var det Schengen-internt. Uansett var poenget at praktiseringen (innenfor Schengen, og dels utenfor) er ganske forskjellig ifht. ID-kontroll, og min påstand er det det nødvendigvis ikke går utover flysikkerheten.

Old 17-09-2009, 18:25   #10
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Ja, stemmer. Men det er jo avhengig av hvor man reiser, og i dette tilfellet var det Schengen-internt. Uansett var poenget at praktiseringen (innenfor Schengen, og dels utenfor) er ganske forskjellig ifht. ID-kontroll, og min påstand er det det nødvendigvis ikke går utover flysikkerheten.
Der er vi helt enig. ID-kontroll har lite eller ingenting med sikkerheten å gjøre.
Old 17-09-2009, 18:49   #11
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
----

Iberworld er et spansk selskap som bl.a. VING bruker til og fra Spania, på et svært begrenset antall turer. At de har flydd fra Hellas virker merkelig?
Ikke merkeligere enn at Norwegian flyr fra Sverige og Polen

Quote:
Iberworld flyr til og fra Rhodos på onsdager.
Til?

IberWorld har forøvrig flydd ganske mye fra Hellas i sommer til Norge (og andre land)
Pengene som bestemmer..
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2009, 18:58   #12
zico77
Developer

zico77's Avatar

Kom akkurat heim frå Kreta med Iberworld (Apollo har chartra for TRD-CHQ). På CHQ kan du utan noko problem gå anten til domestic eller til international utan å vise pass/id. Du må forevise boarding card i security. Mao, dersom du har boarding card for domestic, kan du fint snike deg til international for å dra med feks Iberworld til norge.......

zico77 is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2009, 19:15   #13
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Originally Posted by zico77 View Post
Kom akkurat heim frå Kreta med Iberworld (Apollo har chartra for TRD-CHQ). På CHQ kan du utan noko problem gå anten til domestic eller til international utan å vise pass/id. Du må forevise boarding card i security. Mao, dersom du har boarding card for domestic, kan du fint snike deg til international for å dra med feks Iberworld til norge.......
Låter som OSL.. Vifta med ett EB kort och säg "Stockholm" och du har inga problem att komma igenom security.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2009, 19:28   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by zico77 View Post
CHQ kan du utan noko problem gå anten til domestic eller til international utan å vise pass/id. Du må forevise boarding card i security. Mao, dersom du har boarding card for domestic, kan du fint snike deg til international for å dra med feks Iberworld til norge.......
Mange steder er det lite som skiller domestic/international - hvorfor skulle de dele det opp? På OSL er det vel pga. tax-free de har et "kunstig" skille?

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Låter som OSL.. Vifta med ett EB kort och säg "Stockholm" och du har inga problem att komma igenom security.
OSL kommer du også gjennom security hvis du sier at du ikke har billett.

Old 17-09-2009, 19:34   #15
imm
ScanFlyer Crusty

Min erfaring er at lavprisselskapene er mer nøye på passkontroll enn mange andre. Bøtene til flyselskapene er skyhøye dersom de sender passasjerer uten innreisetillatelse/nødvendig dokumentasjon. Eksempelvis er det 2.000 euro i bot pr. passasjer som sendes til UK. Derfor er flyselskapene veldig nøye med kontrollen. Og er det noen som ikke liker unødvendige utgifter, så er det lavprisselskapene.
Jeg har god erfaring med Ryanair, og de legger ned veldig mye arbeid i å forebygge bøter. De har rutiner som er vesentlig strengere enn noen av de andre (som flyr til/fra Torp) om dokumentkontroll, selv innenfor Schengen. Så å si at flysikkerheten eller kontrollen blir redusert med lavprisselskapene blir altså feil. Ihvertfall er det min erfaring.

Nå kan en jo spør seg hvor viktig det er å vite at man vet navnet på den som er ombord da. Man kan jo gjøre like mye ugang selv om man har oppgitt riktig navn. Paradoksalt nok er det ingen krav om id hvis man reiser uten bagasje innenlands, men så fort man har bagasje, DA må man kunne dokumentere hvem man er. skjønn det de som vil, jeg gjør det ikke.

IMM
Old 17-09-2009, 19:36   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Paradoksalt nok er det ingen krav om id hvis man reiser uten bagasje innenlands, men så fort man har bagasje, DA må man kunne dokumentere hvem man er. skjønn det de som vil, jeg gjør det ikke.
Man skal vel dokumentere at det er samme person som leverer bagasjen som går ombord på flyet, ref. "vis finger'n til SAS"? Ingen ting om hvem man er.

Old 17-09-2009, 20:32   #17
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
Til?..
Vel, diskusjonen handler om Tromsø
Old 17-09-2009, 20:57   #18
zico77
Developer

zico77's Avatar

Quote:
Vel, diskusjonen handler om Tromsø
...ja, og falske dokumenter.....

zico77 is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2009, 21:04   #19
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Mange steder er det lite som skiller domestic/international - hvorfor skulle de dele det opp? På OSL er det vel pga. tax-free de har et "kunstig" skille?
Skillet skyldes tollsonen.
Quote:
OSL kommer du også gjennom security hvis du sier at du ikke har billett.
Gjennom security ja, men ikke gjennom tollsonen(i utgangspunktet). Tollsonen er der det skjer en boardingpass-kontroll. Det er helt riktig at du kommer gjennom her om du sier Travelpass til København" eller lignende - og det er ikke noe sikkerhetsproblem. Men skal du ut igjen, må du gå gjennom tollen i ankomsthallen.

EDIT: Og siden vi er inne på det med bagasje, er det jo et paradoks - og jeg mener Norwegian faktisk tok det opp en gang - at bagasje må offloades i våre dager hvor faktisk all bagasje er screenet. (Ja, naturlig nok er det convinient for pax at bagen offloades om han ikke er med). Men det bør ikke være noen sikkerhetsrisiko om en passasjer ikke møter opp, da all bagasje jo skal være screenet properly.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2009, 15:33   #20
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
EDIT: Og siden vi er inne på det med bagasje, er det jo et paradoks - og jeg mener Norwegian faktisk tok det opp en gang - at bagasje må offloades i våre dager hvor faktisk all bagasje er screenet. (Ja, naturlig nok er det convinient for pax at bagen offloades om han ikke er med). Men det bør ikke være noen sikkerhetsrisiko om en passasjer ikke møter opp, da all bagasje jo skal være screenet properly.
Jeg tror ikke på at noe er 100%, properly, feilfritt etc. X-ray maskinene har begrenset muligheter til å fange opp farlige gjenstander.

Posting Rules