![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jeg har sammenlignet ruteprogrammet til Ryanair og direkterutene til SAS ut fra Oslo (OSL, RYG & TRF) og ser at Ryanair nå er skremmende nære SAS i antall direkteruter utenfor Skandinavia.
Inntil vinterprogrammet setter inn i oktober, har Ryanair hele 94 ukentlige avganger fra Torp. SAS har i samme periode 162 avganger. Inkluderer man satsningen til Ryanair fra Rygge og de nye rutene fra Torp, vil Ryanair (gitt sommerens frekvens) ha 149 ukentlige avganger når sommersessongen starter i 2010. Til sammenligning hadde SAS ca 162 direkte avganger for sommeren 2009. Tar man vekst raten til Ryanair i betraktning (antall lanserte ruter fra Oslo området pr år) og går ut fra at denne fortsetter i samme hstighet, vil Ryanair være større enn SAS fra Østlandet og ut i Europa sommeren 2010! Regner man setekapasiteten (Ryanair har flere seter pr avgang) så er kapasiteten allerede imponerende høy. Man kan også merke seg at Oslo området (OSL, RYG & TRF) nå er større enn Stockholm (Arlanda,Bromma og Skavsta). I utenriks trafikken, skiller det nå ca 160.000 reisende. Stockholms området genererte i Juli 1.406.944 og Oslo 1.238.851. København (Sturup og Kastrup) troner fortsatt trygg med 1.902.142. Derimot er avstanden minimal mellom Øresundsregionen og Østlandet når det gjelder antall reisende. Øresund: 2.095.530 (inn: 193.388 ut: 1.902.142) Østlandet: 1.947.273 (inn: 708.422 ut: 1.238.851) Stockholm: 1.710.615* (inn: 303.671 ut: 1.406.944) * Tallene for Rygge er beregnet til ca 18.000 utenriks og ca 42.000 innenriks pr måned ut fra Norwegians ruteprogram.
Lufta er for alle! Last edited by MartinL; 21-08-2009 at 11:17. Reason: title |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ja det er imponerende tall du viser til for FR her. Selvom Torp aldri kommer til å ligge i Osloområdet i min verden, så FR vært flinke til å "lure" andre til å tro det..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
NorFlyer Front Row
|
![]()
Torp er jo dog en riktig fin småflyplass
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Sånn sett er vel ikke Gardermoen Oslo heller
![]()
![]() |
#5 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette er en gammel diskusjon og egentlig uvesentlig, ettersom alle tre flyplassene defineres av IATA som 'Oslo'.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ja det er imponerende hva Ryanair har klart å få til synes jeg. Og til tross for det mange kaller lureri, så fortsetter folk å reise med de gang etter gang.
Selv skal jeg på tur til Paris om en måned, og gleder meg til det. Betalte bare 306 kroner for tre personer tur/retur, inklusive alle avgifter. Nå er jeg av den som reiser lett, var på tur til Singapore nettop, og på en ukes reise hadde jeg 6 kilo med meg, inkludert håndbagasje. Så det går ann. Ryanair har vært heldig på en måte som har klart seg uten at noen andre har forsøkt å gi de konkurranse. Og det har vel med at SAS ikke ser på Ryanair som konkurrent. I mine øyne er det ganske rart. Selv Color Line ser Ryanair som en konkurrent. Det er lavkonjungtur, og det gjør at lavprisselskapene får en del mer trafikk, men det skal bli spennende å se hva som skjer når økonomien er tilbake på et mer normalt nivå. Vil fullservice selskapene vinne tilbake tapt terreng, eller vil lavprisselskapene fortsette å ta markedsandeler? Uansett: Imponerende vekst av Ryanair, både i Norge og ute i Europa.
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Både FR og DY har fått utrolig mye gratis, ettersom de for alvor bygget seg opp i Norge da SAS sin interne krangling var på sitt verste, og det ble streiket stadig vekk. Dette medførte at veldig mange nektet å fly med SAS ettersom "de bare streiker hele tiden likevel og er altfor dyr". Dette er fortsatt bildet i manges øyne i dag, selv om det ikke nødvendigvis er riktig, og det ikke har vært en streik på mange år. Dermed har de klart å skape seg et marked langt enklere enn de kanskje ellers ville ha gjort, og nå er de begge der de er i dag. Det er vel strengt tatt ikke før i sommer at SAS virkelig har begynt å anse de som konkurrenter, og prøvd å ta til motmæle.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Tja, de sleivsparkene SAS har kommet med i media i sommer om tyggegummi etc. tyder jo på noe annet, da.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Vel - skal man se slik på det, er ingen av flyplassene rundt Oslo kvalifisert ...
![]() Men denne diskusjonen dreier seg vel om 'Østlandet', og der er uansett alle tre kvalifisert. Back on track. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
At Torp er Oslo eller ikke tror jeg er klinkende likegyldig for andre enn utlendinger som kommer til Norge med Ryanair, og de er vel i mindretall av totalt reisende? Vi vet jo hvor Sandefjord ligger før vi eventuelt bestiller.
Noen som har kjennskap til andelen nordmenn og utlendinger som flyr med Ryanair over Torp? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
FR sine pax er vel som regel forberedt på at de kommer til en flyplass mange mil fra destinasjonen. Torp er vel ganske nære i forhold til mange av de andre flyplassene de flyr til. Så akkurat det tror jeg ikke særlig mange av FR sine utenlandske pax som lander på Torp reagerer på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og hvis en er kreativ så er det mulig å kombinere Ryanair med en annen konkurrent til SAS - Norwegian. Ser nå på mulighetene for å komme meg over til Stansted uten å sitte på den €#"% bussen ned til Torp, og da åpner denne muligheten seg:
1. OSL-HAU 11. september 07:55-08:45 DY186 kr 329 2. HAU-STN 11. september 20:30-21:10 FR2255 kr 280 Da kan man slå to fluer i et smekk - besøke sin gamle mor på Karmøy på dagen og så kan man få lørdagen på Duxford og besøke "Spirit of North Weald" på søndagen. ... så var det bare returen da uten Torp helst ...
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Har ikke sett noen statistikk over det, men stikker jeg fingeren i været og tipper, så vil jeg tro at det er nær 50% utlendinger på flyene til/fra Torp. På de fleste italia rutene tror jeg det er overvekt av italienere. Men som sagt, dette er ikke statistikk, bare magefølelsen min. IMM
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ryanair i samtaler med en større norsk flyplass | imm | Flyforum | 17 | 29-03-2014 13:35 |
Norwegian forventes større enn SAS fra 2014 ! | Spacetime | Flyforum | 23 | 07-06-2011 23:49 |
Vil Norwegian bli større enn SAS | FlyboyKarsten | Flyforum | 10 | 18-09-2010 22:02 |
easyJet større enn Ryanair | EB | Flyforum | 2 | 08-03-2005 08:46 |
SAS Braathens større enn Finnair | morr | Flyforum | 8 | 21-12-2004 16:02 |