![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2007
Posts: 749
|
![]()
Hei.
Hvilken cost index bruker SAS på de forskjellige 737 maskinene sine? KD |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2008
Location: SVG
Posts: 656
|
![]()
Finnes det noen faste Cost indexer da?
Da jeg satt på klapp 3 okt i fjor spørte jeg om hva Cost index var, det var visst noe med hvor mye fuel som skulle brukes mellom hvert waypoint, jeg satt klapp SVG-OSL med 737-400 å da hadde vi cost index 14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
|
![]()
Tviler vel sterkt på at du får ut slike tall her grunnet konkurransehensyn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
FlyKirurg
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
|
![]()
NAX har iallefall 14 fast på sine 737 maskiner. Både Classic og NG.
SAS har tidligere hatt 50 på NG-maskinene og 36 på classic-maskinene om jeg ikke driter meg skikkelig nå. Men når jeg satt på klapp på LN-RPJ høsten 08 så var den nede på 15-tallet et sted. Men jeg husker ikke helt. (Ser nå at det ikke var så mye til svar i et slikt teknisk forum, men kanskje det hjalp litt) ![]() Quote:
Jeg får alltid slik informasjon av piloter om jeg spør pent. ![]()
__________________
Med forbehold om trykkfeil Last edited by Northrider; 10-06-2009 at 16:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
|
![]()
Har opplevd SAS har brukt både 19, 23, 25, 15, 18, 17, en gang helt opp til 28...
Sist jeg fløy med RPX til TOS, så brukte de CI 23, da skulle vi også opp i FL410 å vi var rimelig tungt lasta. En annen gang brukte de 19 på RPU da skulle jeg fra SVG til OSL, da skulle vi også opp i FL350 på den turen... Så tror SAS ikke har noen faste, de bruker forskjellige for hver flight.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
www.lch78.net
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,843
|
![]()
for oss som er helt blank.. Hva er en Cost Index?
__________________
===================== Mine Bilder på Airpics.com Mine Bilder på Jetphotos.net Mine Bilder på Airliners.net ===================== Upcoming: |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
Cost index is a made up figure, which when input into the FMC is used to calculate ECON speed. The higher the cost index number, the faster the aircraft flies. Basically, the company decides on the cost of keeping the aircraft in the air, and includes all sorts of costs such as crew, aircraft operating costs, fuel etc.. They then decide whether they want the aircraft to fly faster or slower and adjust the cost index as needed.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
|
![]()
Enklere forklart: Cost Index er et tall mellom 1 og 200 (bekreft dette, noen), som settes i FMC. Jo høyere tallet er, jo høyere fart vil FMS benytte, og vice versa. Høyere fart fører til større fuelforbruk, og derfor blir flighten mer økonomisk jo lavere tallet er.
Jeg vet ikke hva SAS sin policy på CI er, men når jeg er på besøk frammi så regulerer de alltid etter rutetid. Jo lavere de kan bruke mens de er i rute, jo bedre. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS og utfasingen av 737-400/-500 | vstenhjem | Flyforum | 449 | 19-08-2024 10:44 |
Aviation200 SAS B 737-500 LN-BUG/Inflight200 SAS Braathens B 737-500 LN-BRO | Frje | Samlerhjørnet | 5 | 30-04-2015 13:17 |
Rykter om "manipulert" cost-index på A340 | Wahoo | Flyteknisk forum | 59 | 08-07-2013 23:10 |
PacMin 1/100 SAS 737-700w og 737-800 | jewer | Samlerhjørnet | 1 | 31-10-2010 13:48 |
SAS subsidiary Spanair has not accounted correctly certain cost and revenues ite | sail4fun | Flyforum | 0 | 24-01-2006 12:56 |