Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-09-2008, 16:18   #1
LN-RRA
Eurobonus Diamond

LN-RRA's Avatar

EU Beslagene i sikkerhetskontrollen kan være ulovlige

Sikkerhetsvaktene har ikke rett til å frata de reisende deres eiendeler. Beslagene av parfyme, alkohol og annen væske er uten "rettshjemmel" og de kan derfor være ulovlige. Det mener EU-domstolens generaladvokat.

http://boarding.no/art.asp?id=33200
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2008, 16:23   #2
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Default Re: Beslagene i sikkerhetskontrollen kan være ulovlige

Det er fremdeles åpent for at man kan gjennomføre de sikkerhetstiltak som er nødvendig for å hindre at man tar sprengstoff om bord. Når man ikke har måter å detektere sprengstoffet - har man fremdeles mulighet til å hindre folk i å ta med væske.
Visstnok er tidligst fjerning av væskeforbudet april 2010, men dette fordrer at man har fått til en tilfredsstillende sprengstoffdetektering, jf Navarsete på Solakonferansen.
Detekteringsutstyr har man kanskje allerede, det må vel bare gjøres tilgjengelig.
atck is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2008, 16:56   #3
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Har inntrykk av at endel av gjenstandene som blir fratatt folk i sikkerhetskontrollen kommer de som gjennomfører kontrollen til gode. Kjæresten min ble fratatt skinnhanskene sine i kontrollen når hun gikk igjennom som crew...
CFM is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2008, 17:20   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Er vel også forskjell på det å "beslaglegge" eller "vennligst legg igjen flaska eller snu"? Så spørs det hvordan det praktiseres da?!

Hansker - hææææattehvafornoe???

Old 23-09-2008, 17:39   #5
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Hansker - hææææattehvafornoe???
Ja, nettopp..
Old 23-09-2008, 17:57   #6
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Ja, nettopp..
Øh... forklar. Skinhansker har ikke noe med forbudte gjenstander å gjøre, enkelt og greit. Så enten er det noe spesielt her eller så er det tyveri som skal politianmeldes umiddelbart. Så forklar litt mer.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2008, 18:03   #7
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Hanskene hatt hver sin lille metallspenne tilsvarende det som er typisk på belter, kun i mye mindre størrelse. Det var begrunnelsen som ble brukt.
Old 23-09-2008, 22:43   #8
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

eg har også metall på meg i sikkerhetskontrollen (beltespenner, nøkler etc.). Det legger jeg fra meg i en boks, så går det gjennom en maskin, også får jeg det igjen på andre siden.

Metall på hansker kan vel ikke være grunn til å beslagelegge? Man kan jo til og med ta med kniver opp til en viss størrelse, og jeg antar at kjæresten til CFM ikke går rundt med svære knivblad på hanskene sine...
Martin is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2008, 01:12   #9
Nick Figaretto
ScanFlyer Silver

Nick Figaretto's Avatar

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
(...) jeg antar at kjæresten til CFM ikke går rundt med svære knivblad på hanskene sine...
Så lenge knivbladene på hanskene er under 6 cm lange er de helt OK å ta med gjennom sikkerhetskontrollen...

-o-O-o-
Nick Figaretto is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2008, 10:27   #10
atck
ScanFlyer Gold

atck's Avatar

Her er Navarsete sin tale på Solakonferansen.

Litt klipping:
Quote:
Væskeregelen
Som dei fleste dykk kanskje hugsar, har eg vore – og er framleis – oppteken av det såkalla væskeforbodet, som forbyr reisande å ta med vassflasker, parfyme og annen væske over 100 ml om bord i fly. Dette er ein regel som har skapt særs mykje frustrasjon. Her vil det alltid vere ei avveging mellom mogleg tryggleiksvinst og inngrep i den enkelte sin fridomen. Eg har ved fleire høve teke dette opp med kollegaer i internasjonale fora. Eg tykkjer det er positivt at EU-kommisjonen i sommar vedtok ei ny forordning som gjer at det i framtida ikkje vil vere heimel for det væskeforbodet me har i dag. Parlamentet har no 3 månader på å godkjenne denne forordninga, og ei eventuell oppheving av forbodet vil skje seinast i april 2010. Kommisjonen har stilt som føresetnad at industrien innan den tid må ha kome opp med teknologiske løysingar som kan avsløre flytande eksplosiv. Dersom ikkje slike løysingar er på plass i tide, må EU-kommisjonen likevel be Parlamentet om heimel dersom dei ynskjer at det noverande forbodet skal vidareførast. For å gjere ei lang historie kort: eg tykkjer det er flott at det no ser ut som me kan bli kvitt denne regelen, som forsurar kvardagen både for dei reisande og dei tilsette.
atck is offline   Reply With Quote
Old 24-09-2008, 11:57   #11
Eliisaen
Newcomer

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Har inntrykk av at endel av gjenstandene som blir fratatt folk i sikkerhetskontrollen kommer de som gjennomfører kontrollen til gode. Kjæresten min ble fratatt skinnhanskene sine i kontrollen når hun gikk igjennom som crew...
Skinnhansker er jo endel av uniformen til crew..
Eliisaen is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules