![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]()
I forbindelse med FOT har jeg lekt litt rundt på nett for å se hva som finns av materiell tilgjengelig for eventuelt konkurrenter til Widerøe på kortbanenettet. Ettersom det kreves 30 seter og trykkabin er det vel bare Dash som kan håndtere disse rwys. -100 finns det lite av og det meste er veldig gammelt, men det er endel tilgjengelige Q200 fra Horizon som de skal bytte ut.
Har registrert i tidligere tråder at det gjelder helt egne bestemmelser for minima osv for å kunne operere -100 på 800rwys. Gjelder disse også for Q200, eller har vektforskjellen vesentlig betydning her? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,186
|
![]()
FOT? Hva er det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2006
Location: Os i Hordaland
Posts: 889
|
![]()
FOT - Forpliktelse til Offentlig Tjenesteytelse. Er de avtalene som Samferdselsdepartementet inngår med flyselskapene på sekundærrutenettet. Disse kalles FOT-ruter, siden det ligger en forpliktelse til en viss ruteproduksjon i avtalene.
Mvh, |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,186
|
![]()
Ah.. skjønner. Finnes det egentlig noen reell erstatter til -100 versjonen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
TurbopropFlyer
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 545
|
![]() Quote:
![]()
__________________
[url=http://www.ringlogistics.no/]Ring Logistics[/url] |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]()
Etter hva jeg har forstått tidligere så er Do328 uaktuell for 800m baner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
|
![]()
Dornier 328 kan du nok glemme på kortbanene ja. Dornier var i sin tid i BOO hos WF for å vise frem hva de var i ferd med å bygge, men 328'en ble aldri tvers igjennom en kortbanemaskin..
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,188
|
![]()
Ytelsesmessig ligger vel 200 ganske jevnt med 100. Den har jo sterkere motorer, men veier også litt mer. Etter hva jeg har hørt skal dette gå ganske opp i opp.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]()
Mener å ha hørt at kortbane versjoner, som WFs -100, har større flap enn vanlig versjoner. Stemmer det? Og i så fall så burde det nesten kunne gå an å få det på -200 også.
Tror nok at -200 også kan brukes på kortbane, så lenge at visse krav tilfredsstilles.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2007
Posts: 352
|
![]()
Når kortbane-nettet skal ut på anbud igjen, så er det jo ikke så usansynlig at det er flere enn 1 aktør som blir å få tildelt ruter
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
|
![]()
Saab340 er vel en mindre flytype enn det hva Samferdselsdepartementet vil ha flyvende på de rutene vel...
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]()
Vil vel ikke være helt umulig at en får se DHC8-300 også. Widerøe benytter denne endel i nord på ruter uten tilskudd, samt til Lakselv. At SSJ blir tilgjengelig for flere flytyper gjør nok at muligheten til at en vil se andre aktører her absolutt er til stede. Dette forutsetter at det ikke gjøres endringer i muligheten for å gi samlet anbud på flere ruter. I forbindelse med høring som ble gjennomført av departementet så var det sterke ønsker om at det burde stilles krav om ruter også internt på helgeland, dvs mellom mo i rana og brønnøysund ol. Widerøe flyr slik pr i dag, men kommer annen aktør inn med feks ATR så vil muligheten for helgelendinger til å fly internt falle bort.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
|
![]()
Vil tro at regulariteten også kan bli dårligere dersom man ikke kan bruke alle plassene på Helgelandskysten som alternate. Er vel tilfeller i dag hvor man kan lande i Mosjøen men ikke Sandnessjøen, eller andre kombinasjoner. Alternativet med fly som krever lenger bane blir da at man må bli med helt til Bodø eller TRD eller flighten blir kansellert i stedenfor en biltur på noen mil.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]() Quote:
Pr i dag hører det skjeldenheten til at et fly som ikke kan lande i f.eks MJF ikke lander i SSJ, MQN eller i nød BNN. Får SSJ og BNN en annen operatør som ikke kan lande i MJF og MQN blir det BOO eller TRD som alternativ med påfølgende L A N G busstur hjem. (Været skaper ofte problemer i både SSJ og BNN ja, utsatt for vind ja...) Håper noen glupe hoder i Samferdselsdep. klarer å ha flere tanker i hodet når anbud skal tildeles ![]() E!
__________________
:: Egil :: wias HQ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,730
|
![]()
Støtter den, men enkelte ganger viser det seg jo at det er viktigere at det er en billig og dårlig løsning enn en bedre litt dyrere løsning......
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Det er uansett interessant hvilken maskin som med årene kan erstatte Dash 8-100 på kortbanenettverket. De er jo allerede ganske gamle og varerer ikke evig...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,220
|
![]()
Flightdeck! Check your PM
![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
BGO 19/6 Bombardier Dash 8 Q200 P4-TCO ETA 13:40 | AndersNilsson | Spotteralerts | 0 | 19-06-2015 13:22 |
Widerøes Dash 8-Q200 i drift! | LN-KRF | Spotteralerts | 9 | 12-04-2013 17:27 |
Bombardier kutter ut Q200 og Q300 | DYflyer | Flyforum | 35 | 23-04-2008 11:15 |
F-16 på kortbanenettet? | blazius | Flyforum | 20 | 22-10-2007 21:02 |
Ang. kortbanenettet | morr | Flyforum | 25 | 19-06-2006 18:41 |