Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-04-2008, 20:37   #1
DYflyer
Aviation Junkie
 
DYflyer's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: OSL
Posts: 469
Canada Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Bombardier vil avslutte produksjonen av Q200 og Q300. De har nå kun 17 bestillinger inne på disse flyene, og vil legge ned produksjonen i mai 2009.

http://www.reportonbusiness.com/serv...y/robNews/home

Så, hva skal WF erstatte sine 100'r med? ATR?
__________________
Upcoming flights: none <br><br>http://my.flightmemory.com/dyflyer
DYflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2008, 20:43   #2
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Dette er "old news" i WF, og det finnes planer
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2008, 23:05   #3
BackCountry
ScanFlyer Blue
 
BackCountry's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 53
Default Re: Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Dette er "old news" i WF, og det finnes planer
Please do tell!
BackCountry is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2008, 23:30   #4
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Ja please do. Er jo bare ATR som vil være i stand til å levere nye mindre turboprop, men en ATR 42 har ikke mulighet til å overta rollen en Dash 8-100 har idag.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2008, 23:53   #5
Wf-pax
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 352
Default Re: Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Leste en artikkel i Helgelandsblad i dag der Per Arne Wattle i Widerøe var intervjuet, under et samferdselsmøte for Helgeland i Oslo.
Der sa han at Widerøe ville arbeide for å få billigere flybilletter og større fly inn på rutene på Helgeland, ved neste anbudsrunde
Rullebanene i Mosjøen og på Mo i Rana er jo de store hindrene for å sette inn større materiell, mens Sandnessjøen og Brønnøysund har 1199 m. (SSJ til høsten)..
Men slik rutene er i dag så kan man jo egentlig bruke f.eks Q300 når man flyr BOO - SSJ - BNN - TRD og omvendt..
Q300 er jo innom SSJ en skjelden gang.. Skjer vel maks en gang i året?

Noen som har forslag til hvilke flytyper som kan erstatte Dash8-100?
Wf-pax is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2008, 00:11   #6
Marius_S
ScanFlyer Blue
 
Marius_S's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
Default Re: Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Twin Otter!

Eller kanskje ikke... Men bortsett fra ATR, er det vel ingen andre alternativer som eksisterer i dag slik som jeg ser det.
__________________
------------------
Marius
Marius_S is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2008, 01:46   #7
Egil
ScanFlyer Gold
 
Egil's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
Default Re: Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Quote:
Originally Posted by m_zahl View Post

Noen som har forslag til hvilke flytyper som kan erstatte Dash8-100?
Q200 ??

E!
__________________
:: Egil
:: wias HQ
Egil is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2008, 07:10   #8
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Er ikke det opplagt?

KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2008, 13:32   #9
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver
 
Fredrik Propell's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 898
Default Re: Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Hehe genialt KennethGS! Blir artig når Widerøe får seg sånne maskiner på kortbanenettet
__________________
Hello I'm using internet explorer I hope this message sends in time. Happy new year 2006

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2008, 14:12   #10
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,612
Default Re: Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Quote:
Originally Posted by m_zahl View Post
Leste en artikkel i Helgelandsblad i dag der Per Arne Wattle i Widerøe var intervjuet, under et samferdselsmøte for Helgeland i Oslo.
Der sa han at Widerøe ville arbeide for å få billigere flybilletter og større fly inn på rutene på Helgeland, ved neste anbudsrunde
Rullebanene i Mosjøen og på Mo i Rana er jo de store hindrene for å sette inn større materiell, mens Sandnessjøen og Brønnøysund har 1199 m. (SSJ til høsten)..
Men slik rutene er i dag så kan man jo egentlig bruke f.eks Q300 når man flyr BOO - SSJ - BNN - TRD og omvendt..
Q300 er jo innom SSJ en skjelden gang.. Skjer vel maks en gang i året?

Noen som har forslag til hvilke flytyper som kan erstatte Dash8-100?
Kommentar til det første avsnitt her. PAW og Helgeland følger nok med hva som skjer i oljesektoren.
For dem som er oppmerksomme når man flyr innenriks med SK så vil man kunne se vår annonsekampanje på baksiden av SAS Norge magasinet sist år og i hele år.
Skarv feltet som er under utbygging vest for Helgeland ute i havet og nord for Åsgårdfeltet - syd for Norne så foregår her Norges nest største feltutbygging for tiden.
Feltet er under planlegging og boring av havbunnsbrønner fra flyterig begynner i juli neste år. Marine operasjoner med installasjon av subsea utstyr og rørledninger mellom installasjonene begynner også til neste sommer.
I 2010 kommer en FPSO som er under bygging i Korea til feltet.
Mannskapsutskiftinger vil foregå over Brønnøysund og materiell over Sandnessjøen.
At trafikken over både Brønnøysund og Sandnessjøen vil ta seg betydelig opp som følge av denne feltutbyggingen er gitt.
I årene fremover fra neste sommer vil det bli en merkbar økning for både for WF og andre aktører i transportbransjen.
Jeg forestiller meg at 8-100 kan bli for liten og at man klart må opp i 8-300 materiell fra 2009 for å klare markedsbehovet. Kanskje også noe større etter hvert.
Å gjette på hva WF har for planer fremover vil nok ha et utgangspunkt i markedsbehov.
Jeg vil tro at en kombinasjon med å oppgradere/modifisere noen 8-100 sammen med anskaffelse av noen nye Q200 ligger nærliggende.
Gradvis økning av Q400 flåten er jo gitt.
Særlig mer oppsiktsvekkende tror jeg ikke det er.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2008, 14:19   #11
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Bombardier kutter ut Q200 og Q300

OT: ...men det slår meg når jeg ser det bildet, at navlysene ikke roterer for å kompensere for at motorene tiltes opp, og således er vel ikke lanterneføringen i samsvar med regelverket i f.eks situasjonen bildet er tatt i?

Dem om det...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2008, 17:49   #12
Wf-pax
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 352
Default Re: Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Quote:
Originally Posted by OJB View Post
Kommentar til det første avsnitt her. PAW og Helgeland følger nok med hva som skjer i oljesektoren.
For dem som er oppmerksomme når man flyr innenriks med SK så vil man kunne se vår annonsekampanje på baksiden av SAS Norge magasinet sist år og i hele år.
Skarv feltet som er under utbygging vest for Helgeland ute i havet og nord for Åsgårdfeltet - syd for Norne så foregår her Norges nest største feltutbygging for tiden.
Feltet er under planlegging og boring av havbunnsbrønner fra flyterig begynner i juli neste år. Marine operasjoner med installasjon av subsea utstyr og rørledninger mellom installasjonene begynner også til neste sommer.
I 2010 kommer en FPSO som er under bygging i Korea til feltet.
Mannskapsutskiftinger vil foregå over Brønnøysund og materiell over Sandnessjøen.
At trafikken over både Brønnøysund og Sandnessjøen vil ta seg betydelig opp som følge av denne feltutbyggingen er gitt.
I årene fremover fra neste sommer vil det bli en merkbar økning for både for WF og andre aktører i transportbransjen.
Jeg forestiller meg at 8-100 kan bli for liten og at man klart må opp i 8-300 materiell fra 2009 for å klare markedsbehovet. Kanskje også noe større etter hvert.
Å gjette på hva WF har for planer fremover vil nok ha et utgangspunkt i markedsbehov.
Jeg vil tro at en kombinasjon med å oppgradere/modifisere noen 8-100 sammen med anskaffelse av noen nye Q200 ligger nærliggende.
Gradvis økning av Q400 flåten er jo gitt.
Særlig mer oppsiktsvekkende tror jeg ikke det er.
Helt rett som du skriver Trafikken over disse to flyplassene vil ta seg betydelig opp de neste årene.. Det er ikke bare i offshorebransjen at Sandnessjøen og Brønnøysund øker, men i mange andre bransjer også..
Jeg reiser mellom 5 og 10 ganger i året fra SSJ til enten BOO eller TRD, og flyet er nesten alltid helt fullt.. Er helt sikker på at det ikke holder å tilby mellom 4 og 6 avganger daglig enten til TRD eller BOO med en 39-seter, om to år..
Wf-pax is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2008, 18:59   #13
DYflyer
Aviation Junkie
 
DYflyer's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: OSL
Posts: 469
Default Re: Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
Ja please do. Er jo bare ATR som vil være i stand til å levere nye mindre turboprop, men en ATR 42 har ikke mulighet til å overta rollen en Dash 8-100 har idag.
Den nye ATR 42-600 vil vel få nye motorer. Vil det hjelpe?

Quote:
Originally Posted by Marius_S View Post
Twin Otter!

Eller kanskje ikke... Men bortsett fra ATR, er det vel ingen andre alternativer som eksisterer i dag slik som jeg ser det.
Jeg er sikkert ikke den eneste som vil ønske nye Twin Ottere velkommen tilbake til Norge, men de blir vel litt små for å erstatte 100'ene

Quote:
Originally Posted by Egil View Post
Q200 ??

E!
Brukte? Det kryr vel ikke av dem på markedet heller? Så med mindre WF er raske med å legge inn bestilling på nye er jo ikke det noe alternativ.
__________________
Upcoming flights: none <br><br>http://my.flightmemory.com/dyflyer
DYflyer is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2008, 19:09   #14
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Quote:
Originally Posted by m_zahl View Post
Rullebanene i Mosjøen og på Mo i Rana er jo de store hindrene for å sette inn større materiell, mens Sandnessjøen og Brønnøysund har 1199 m. (SSJ til høsten)..

Finner ikke noe info noe sted om at SSJ er under forlengelse? Anyone?
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2008, 19:37   #15
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Quote:
Originally Posted by DYflyer View Post
Den nye ATR 42-600 vil vel få nye motorer. Vil det hjelpe?

Nye og nye... Fremdeles PW127, bare med en effektøkning på 5%...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2008, 22:08   #16
Wf-pax
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 352
Default Re: Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Quote:
Originally Posted by LN-TIB View Post
Finner ikke noe info noe sted om at SSJ er under forlengelse? Anyone?
Jeg har selv skrevet dette på forumet ett par ganger i forskjellige temaer, så hvis du søker på "Sandnessjøen" så skulle du ha fått dette opp tenker jeg

Siden du ikke vet det, så kan jeg fortelle deg at grunnarbeidene er ferdige, og man venter bare på asfalt og lys så er rullebanen ferdig
Håper og tror at arbeidet med dette er ferdig til høsten..
Wf-pax is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2008, 22:16   #17
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Quote:
Originally Posted by DYflyer View Post
Den nye ATR 42-600 vil vel få nye motorer. Vil det hjelpe?
Det vil det ikke. Som KennethGS skriver over så er det bare 5% ekstra power ut av den.

Ifølge ATR så trenger en ATR 42-500, 990m for T/O (ved 300nm (rundt 55 mil) range og 48 pax på 95 kg hver) og 1040m for landing. På de kortbanene som WF flyr på vil ikke det være nok, da de er rundt 800m lange. På de som er lengre (1200m) vil det gå. Disse tallene er basert på ISA og sealevel.

Tror ikke det blir så mye bedre med -600en. Ikke uten at de forbedrer vingen og flap ihvertfall. Eller hvis WF får disp til å bruke dem der med forskjellige forutsetninger. Men å få slike disp'er vil jeg tro kan bli vanskelig i disse dager.

De kan selvfølgelig ta med seg færre pax, men hvor mye innvirkning det har vet jeg ikke.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2008, 22:31   #18
LN-TIB
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,683
Default Re: Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Er vel strengt tatt ikke noe alternativ til -100 (og Q200) på kortbane nettet ?
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2008, 22:50   #19
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Ikke hvis det skal fraktes like mange pax. Du har da maskiner som kan lande og ta av på 800m, men de tar ikke 39 pax slik som WFs -100.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2008, 14:11   #20
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Bombardier kutter ut Q200 og Q300

Tiltrotor-maskiner hadde vært tingen - og de hadde jo gjort hele kortbanenettet overflødig (trengs vel bare en stor parkeringsplass?), men det finnes pt ingen sivile maskiner som er store nok og selv om Bell-Boeing har jobbet med V-22 siden 80tallet, er vel typen fremdeles bare i begrenset bruk hos US Marines, og det har jo vært en del teknike problemer med den. Dyre er de vel også?
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bombardier CRJ550 - statustråd Twin Otter Flyforum 28 01-11-2024 15:01
BGO 19/6 Bombardier Dash 8 Q200 P4-TCO ETA 13:40 AndersNilsson Spotteralerts 0 19-06-2015 13:22
Bombardier DHC-8-Q300 1/72 till salu SE-SAM Samlerhjørnet 0 24-05-2015 18:03
Widerøes Dash 8-Q200 i drift! LN-KRF Spotteralerts 9 12-04-2013 17:27
Dash Q200 - Kortbanenettet LN-TIB Flyforum 27 17-09-2008 10:42


All times are GMT +2. The time now is 22:14.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.