Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-08-2008, 17:06   #1
ErlendM
Newcomer

OBB 19 Airpark i Norge?

Er det noen som kjenner til planer for Airparks i Norge? Ser at nabolandet vårt har minst én operativ sådan (Siljan Airpark - http://www.siljanairpark.se/eng/about.asp).

Det hadde vært interessant å vite om noen jobber med seriøse planer for dette, og hvordan interessen for en slik levemåte er i Norge. Jeg vil umiddelbart tro at en slik bør ligge på Østlandet siden det er tettest befolkningsgrunnlag her. Videre bør det ikke være for langt unna etablerte service-tjenester. Problemet er å finne arealer som ikke er båndlagte og kommuner som ikke er redde for å satse på noe som kan være litt "omstridt" med tanke på støy. Jeg har en idé til lokalisering som kan la seg realisere relativt enkelt rent flyplass-messig. Det hadde derfor vært interessant å drøftet dette med andre som kan ha samme interessen.

Jeg tenker meg at en får en avtale med kommune, grunneier og en entrepenør som kan gjøre grunnarbeidet klart og opparbeide nødvendig infrastruktur. Jeg tenker meg en park med opp til kanskje 50 eiendommer som alle er selveiere. Inkludert i tomtekjøpet er et obligatorisk innskuddsbeløp i selve flystripe-delen, dette innskuddet skal dekke kostander med opparbeiding og nødvendig oppshining av en eksisterende "sliten" flystripe som eksisterer i dag. Dette innskuddet er som et innskudd i en båthavn. Du får det kun igjen ved et evt. videresalg sammen med eiendommen hvis det er aktuelt å selge videre. En slik lokalitet vil uansett ikke være særlig aktuelt for andre enn de som er flyinteresserte. Videre må det være en årsavgift som går til "flyklubben". Denne skal dekke det løpende vedlikeholdet samt evt. investeringer på sikt.
I tillegg bør det kanskje etableres et hyttefelt og camping-faciliteter til besøkende som flyklubben kan administrere og tjene litt på. Driften av selve flystripa må nødvendigvis skje med medlemspenger og andre inntekter som flyklubben kan klare å karre til seg.

Det springende punktet her er rett og slett om interessen kan være til stede i Norge nå for å få etablert et slikt prosjekt? Jeg ser at på Siljan Airpark har de solgt tomter til både svensker og utlendinger. Det kan godt tenkes at noen vil kjøpe tomter og bruke dette som en fritidsbolig uten å direkte bosette seg der. De vil selvsagt være ønskelig med flest mulig fastboende slik at en får etablert et samfunn og ikke bare en ferieby, men dette vil nok regulere seg selv.

Hva tror folket om dette? Er det marked for noe slikt? Ville DU vært med? Tomtekostnadene bør ikke være verre enn andre tomter, et hus er et hus og en garasje kan fort bli en hangar. Innskuddet i flystripa - tja? 50.000 - 100.000 vil jeg tippe. En plass i en båthavn i dag koster fort opp mot 100.000 der det er rift om plassene. Jeg har lest en god del om slike prosjekter og ideen apellerer i hvert fall meg.
Bygger Cozy Mark IV #1556
ErlendM is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2008, 17:22   #2
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Default Re: Airpark i Norge?

Den eneste airpark'en Norge har / har hatt, gikk vel nettopp konkurs? Fyresdal....
Old 18-08-2008, 20:14   #3
ErlendM
Newcomer

Quote:
Originally Posted by ENGM RAMP View Post
Den eneste airpark'en Norge har / har hatt, gikk vel nettopp konkurs? Fyresdal....
Men det var vel et litt annet konsept, var det ikke? Dette var vel leie av husvære, ikke at du faktisk eier et hus og tomta? Blir jo veldig forskjellig fra "Airpark Resort"-konseptet.
Old 18-08-2008, 20:23   #4
Morettio
Newcomer

det er planer om å byggen en airpark på Snåsa i nord trøndelag, der den existerende banen skal bygges ut til 1200m og asfalteres.
Morettio is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2008, 21:53   #5
arnehk
Newcomer

arnehk's Avatar

Planleggingen av et slikt anlegg er i gang på Haslemoen, leste jeg på NRFKs forum for en tid siden.
Old 19-08-2008, 07:32   #6
ErlendM
Newcomer

Quote:
Originally Posted by arnehk View Post
Planleggingen av et slikt anlegg er i gang på Haslemoen, leste jeg på NRFKs forum for en tid siden.
Glimrende! Og det var jo faktisk den plassen jeg tenkte på (jeg vokste opp der i min spede barndom)! Da er det bare å vente i spenning...
Reply

Posting Rules