![]() |
|
![]() |
#1 |
BA Concorde Sep 1998
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
Jeg legger merket til at SAS også nå bil tillagt å ha "miljøfly"
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
he he.
Som vanlig, gode kommentarer fra publikum: "Er så herlig med SAS sine nye fly. Digger de nye Airbusene dems, er så drit lei gamle ristende Boeing fly. Og de få gangene jeg har tatt norwegian har det vært noen gamle drittfly som skrangler og rister og generelt lav standard. Ved å lease gamle fly så burde vell enn ikke forvente annet!" ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Browncoat
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
|
![]() Quote:
![]()
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 956
|
![]()
God tur med A320 til Alta....
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
|
![]()
Fra ett teknisk synspunkt så liker jeg Airbus en god del bedre enn 737 - og - nesten flaut å si - MD80..
Geniale system på det meste, mye automatikk og de fleste systemene passer på seg selv og gir beskjed hvis noe er feil. Spesielt kult å sjekke leselys i cabin på Airbussene, på 737 må du fysisk skru av og på hvert eneste lys - mens i Airbussene trykker man på en knapp og man ser lysene skrur seg automatisk av og på i hele cabinen, og så får man en rapport på evt. hvilke pærer som er gått. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
![]() ![]() ![]() (btw - her tilhører jeg Airbus-leiren ![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Jeg siktet ikke til de her inne, jeg siktet til de som ikke hadde klart å skille en DC-10 fra en jumbojet, men likevel tør banne på at det var en Airbus ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Jeg er iallefall helt enig i at A320 er mer behagelig å være passasjer i enn B737.
Det føles romsligere, og mer støysvakt. At der er penere gjør jo heller ikke noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Enig med OEH på samtlige punkter...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Kjære dere, hvor mange ganger skal denne debatten opp! Jeg skal vedde en runde med drinker i SEA at ingen her vil klare å skille støynivået fra en A320 til B737...! Personlig komfort er stort sett avhengig av type seter, pitch-avstand mellom setene og service, og er du ikke overstadig bred over rumpa... er de få cm'ene sideveis ingen forskjell... og den personen du blir sittende ved siden av har mye.. mye større innvirkning! Systemene...? Airbus liker mye automatikk og dette er greit så lenge allt virker. Boeing velger enkelere løsninger da NG'en er basert på et eldre typedesign... og McDonnell Douglas hadde de enkleste og mest logiske... og i min oppfatning de beste løsningene. Artig å se at mye av MD filosofien og løsninger dukker opp på B787... ![]() Pen...? Har ingenting i mot en A320, men om den butte nesa, stubbe vinger montert langt framme og et sideror som ser ut som en ettertanke er mer estetisk enn en B737-800 klarer jeg ikke å se... ![]() BTW! Interessnt å lese at SAS nå mener at de kan spare penger på nye fly...? Var det ikke en debatt her på forumet for en stund siden at en MD80 var like billig å operere som en tilsvarende B737NG... ![]() Dag |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,305
|
![]()
Og du er heeeelt objektiv selvsagt
![]() Det med at A320 føles romsligere er noe mange mener. Tror neppe det er bare er noe tull. Stort sett er det jo Boeing-fansen som hardnakket påstår at de ekstra centimeterene ikke betyr noe som helst. Smak og behag er også ganske håpløst å "diskutere". Noen synes grisene er penest, andre synes A320 er penest. Det er ingenting galt i å foretrekke den ene foran den andre vel? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Newcomer
Join Date: Sep 2007
Posts: 37
|
![]()
Jeg er også en av de som synes A319/20/21 er å foretrekke framfor Boeing 737.
Når det gjelder støyen fra A32X har den iallefall en helt annen lyd enn den støyen som kommer fra Boeing 737. Og ombord synes jeg støyen som A32X avgir er mindre plagsom. Apropos støy, så må jo A380 være ganske suveren. Jeg stod ute og fulgte med da den kom flyvende over Groruddalen, og jeg hørte den knapt. Den kom bokstavelig talt rett over hustakene, men så man ikke opp var det faktisk ikke mulig å registrere den. Helt utrolig! Og noe helt annet enn Boeing 747, som høres ut som et tordenskrall når den kommer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Quote:
![]() Klart at det er tillatt å ha sine meninger! Noen foretrekker A320 over B737 og noen foreterkker B737 over A320... med sakelige eller usakelige argumenter! Forskjellen her er vel av vi alle vet Lynvingen er kulere enn Supermann og Boeing er bedre enn Airbus... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! Last edited by Dag Johnsen; 05-01-2008 at 17:47. Reason: typo |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
Supermann er den eneste superhelten (bortsett fra Chuck Norris da ![]() Chuck Norris derimot, trenger ikke kle seg ut. Chuck Norris ER Chuck Norris, og ingen kan måle seg med han uansett... ![]() ...og Boeing er IKKE bedre enn Airbus... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Når epler og pærer er sortert fra hverandre, så kan en starte opp. Erfaringen fra både B737CL og B737NG skorter det ikke på fra undertegede, men på Airbus er det bare A319 som er prøvd med CFM56 (Germanwings brukt fra USA og easyJet temmelig ny). Resultatet av hva min delikate hørsel hørte og det støynivå jeg måtte utbringe for å gjøre meg forstått for sidemann/-kvinne var følgende: - Mest støyende: 737CL - Litt bedre: 737NG - Beste: A319 Med andre ord er det ingen tvil om at Airbus er best for både stemme og ører. Hva kan så årsakene være? Mange tror jeg, så la oss starte med motoren - Airbus har større diameter på inntak (første fan er ikke så høyfrekvent) - Motorene sitter mer skult av vingen, ikke så mye slynget foran vingen som på 737 - Motorene sitter en halv motordiameter lenger vekk fra flykroppen enn på 737 - Så kommer dette med tykkelse på flykroppskinnet - platetykkelsen er større enn for Boeing (det er f.eks. lettere a lage tordenskrall med en tynn aluminiumsplate enn en litt tykkere) - Isolasjon og åpenhet i innerplater på vegger og tak (hvor mange har ikke fått kondensdråper dryppende i fanget på Boeing 737? Jeg har aldri opplevd dette på på Airbus) - Til slutt er det snakk om gulvet - har inntrykk av at når jeg går på et A32X-gulv så er det dødere enn den etterklangen jeg får med å gå på 737enes. - Nesen er mer aerodynamisk riktig på A32X sammenlignet med B737 - hørselsvern et must i cockpit på 737 (selvopplevd). - Og så er det til slutt dette med FBW og redusert motorpådrag under avgang til passet tilgjengelig rullebanelengde. Ikke noe slikt fancy saker da jeg satt i cockpit på 738en til SAS for noen dager siden, der var det fullt pådrag - tøft men støyende. Summen av dette gir så et lavere opplevd støynivå i Airbus A32X sammenlignet med B737. Er det noen som har tilgang til dB-målinger?
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann KGL!
Mange gode oppsummeringer, men jeg tror ikke at alle disse stemmer helt... ![]() Nå har jeg ikke dB nummerene for CFM56-5, CFM56-7 og V2500, men om det er noen vesentlig forskjell tviler jeg på. Om motoren sitter lengre framme, som er plasser der for å redusere drag, er det luften i eksosen bak som bråker. CFM56-7 bruker også mindre wide-chord vifte blader og skulle da i teorien lage mindre viftebråk... ![]() Nå er jeg ingen ekspert på structures, men hvor har du fra at A320 bruker tykkere skrog...? Jeg vet at Boeing bruker clad-aluminium i skroget, i motsetning til Airbus, og derfor må du male Airbus aluminiumen. Kondensasjon har ikke noe med isolering på siden av flyet, men oppe i taket, der fuktig luft fra kabinen legger seg på det kalde skroget. Dette har med type isolasjon, ventilasjon og drenering og er ikke noe forskjell på B737 vs. A320. Kan ikke kommentere gulvplatene og hvordan de er festet, men det er ikke noe mer eller mindre bråk fra systemene, bortsett fra A320 ACMP'en som virker som den kommer opp gjennom gulvet... Ja, Boeing bruker de flate "skolebuss" vinduene og det er ingen tvil der er mer bråk i flight deck på en 737, men dette er noe passasjerene ikke merker... Den nye vortex generatorene foran på nesa og en duct modifikasjon demper flight deck støyen over 3dB. FBW har ingenting med bråk og reduced-power-takeoff, når det er tilgjengelig, brukes alltid...! Jeg regner med at ICAO har dB plot fra forskjellige flytyper, men dette er footprint-noice, og representerer ikke det vi snakker om her. Ingen som gadd å kommentere MD80 vs. B737NG innlegget i SAS årsrapporten... ![]() og... for the record... jeg er enig med at ingen kan måle seg med Chuck Norris... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2006
Location: Oslo
Posts: 1,175
|
![]()
Airbus A320 høres helt annerledes ut enn 737. Det er lett å høre om det er A eller B som kommer når flyene komme inn for landing.
737 høre mer "bråkete" ut. Vet ikke om det er noen forskjell i decibel, men opplevelsen av "støyen" er ganske forskjellig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]()
Skal man fly en narrowbody fra A eller B så er det bare en mulighet for å skikkelig kose seg, det er rad 1 på en 753. Da må man virkelig anstrenge seg for å se bak til motorene, og støyen blir deretter
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS med lange ruter fra Oslo og andre steder i 2015 (var: -1 mrd SEK fro SAS i Q2) | Utflyttet | Flyforum | 501 | 26-09-2016 16:20 |
-1 mrd SEK fro SAS i Q2 | Someone | Flyforum | 34 | 21-06-2014 14:00 |
SAS trenger 3 mrd. til jul. | Hickok | Flyforum | 24 | 28-10-2009 09:48 |
Casher' SAS i 5.mrd (SEK) ? | sail4fun | Flyforum | 7 | 09-11-2005 09:36 |
SAS "sparer" seg til ekspansjon | EB | Flyforum | 8 | 29-08-2005 10:59 |