![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Ja dette var ikke pent!
Kunne trenge både vask og polering!! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,360
|
![]()
Jepp... Her i huset vaskes Alfa`n 2-3 ganger i uken...noe både SAS og AF burde lære av...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]()
Husk, det er ikke bra for miljøet å vaske for ofte!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Gammelt bilde.Alle 340'ene blir nå rotert via BKK for å vaskes der.Eneste mulighet da det ikke er tid til vask i CPH.330'ene,derimot.Blir bare skitnere og skitnere.Økonomene ruler.Kun penger (les:utgifter) teller der i gården.Så får vi andre fly rundt som luftens lasaroner.
![]()
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Mine bilder på Airliners |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]() Quote:
Ble litt nyskjerrig nå!! BF ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Kan det være at noen av flyene har vannskrekk?
![]()
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,092
|
![]()
Har FBU4EVER brukt flyet til terrengkjøring:huh:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
For de som bruker MS Flight Simulator, og vil ha en autentisk SAS A340: http://www.projectopensky.com/thumbnails/404.jpg
![]() ![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Hvorfor er folk så interessert i møkkete fly her?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
|
![]()
Jag ser det som en imagefråga för flygbolagen. Många gör kopplingen mellan renlighet och underhåll.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Jeg mener å huske fra min fortid i TG at man kunne spare 3-5% fuel på langdistanseflyginger ved å ha et rent og polert fly sammenlignet med et skittent fly.
Her var det bl.a et prosjekt på tidlig 90-tall som gikkpå vask og polering av både flykropp og ikke minst vingeframkanter hvor den største effekten kunne oppnås. Tror faktisk at det var Nordic Aero i Stockholm som fikk en kontrakt med TG for dette. Noen som har noe minne av dette eller flere detaljer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,917
|
![]()
Jeg kan merke det på mindre Cessna og Piperfly at de går noen knop raskere etter vask & polering. Har en sterk mistanke om at SAS + andre bolag faktisk taper penger ved å spare på vaskingen. Resultat: lavere hastighet og økt fuel forbruk...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
det blir mange kilo skitt, og det ødelegger også til dels aerodynamikken, så miljømessig og perfromancemessig burde man vaske kjærrene. Ikke minst også imagemessig. Har selv sett vasking av 747-400 i LHs hangar i FRA - og ja, det skjer med en laaaaaaang kost og såpevann! (har et bilde et sted...). Hvorfor de ikke vaskes oftere må fuglene vite, men det tar jo tid å vaske noen hundre kvadratmeter flykropp. Er det ikke tid? Har også sett fly som er flettfrie på venstresiden (der pax går ombord), men som ikke ser ut i måneskinn på høyresiden.
Legg merke til halen på OE-LFO |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,304
|
![]()
Burde de ikke kunne bruke disse de-iceing bilene til flyvask om sommeren? Det er vel bare å fylle såpe og vann på tanken og sprute i vei??
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
|
![]()
Heisann!
Farmer Quote:
![]() Rene fly er glade fly... ![]() Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
Den såpa som brukes på flyene er kraftig... Dessuten er dritten på flyene av slik art at man må nok bruke kost uansett... Vi har nemlig samme dritten på de-icingbilene, og de er heller ikke morsomme å vaske... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
|
![]() Quote:
Og jeg har ikke bommet på kommaet Dag J ![]()
__________________
I´ve been Teslified ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva kan man finne på i Filippinene? | Sondbjo | Reiseforum | 31 | 20-07-2012 11:01 |
Hva kan man gjøre på Schipol? | MARIT 77 | Reiseforum | 8 | 19-10-2011 11:00 |
Hva man kan gjøre om man er lei TSA... | Fredrik Propell | Småprat | 3 | 01-08-2011 21:07 |
Veileder: Hvordan går man frem når man skal redigere et RAW bilde | gilera | Bilder & foto | 18 | 23-02-2011 23:16 |
Typerating - hva kan man fly? (fra US 757 vs 767) | sail4fun | Flyforum | 12 | 04-06-2009 22:31 |