Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-09-2006, 20:40   #1
erlingjo
ScanFlyer Blue
 
erlingjo's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Bærgen
Posts: 342
Default Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??


Hvorfor har ikke SASBraathens tatt seg tid til å male om de gamle Braathens maskinene??

Er det fordi at snart er navnet SASBraathens også historie?? Og for å spare mye penger på dekor innen den tid, så forblir de i de gode gamle Braathens fargene??

erlingjo
erlingjo is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2006, 20:43   #2
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,940
Default Re: Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??

Lakkering pleier ofte å vente til C sjekken hvert 4 - 5 år, for da skal lakken av allikavel.
MountainDew is online now   Reply With Quote
Old 26-09-2006, 20:56   #3
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??

Jeg tror det er fordi SASBraathens har liten tro på at dette navnet ikke kommer til å vare lenge. Noe det heller ikke burde, som mange har poengtert her....
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2006, 21:13   #4
SK1399
ScanFlyer Silver
 
SK1399's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
Default Re: Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??

Har ikke noe tro på sammenheng med få fly i SAS-BU farger og at BU navnet skal bort...
Vist målet var å vente til Braathens navnet blir historie, så kunne de lakert og flyd rundt i basic SAS farger, men uten titler, slik som har vert ganske vanlig for mange av SAS sine fly tidligere?
LN-RNN (OY-KKI) fløy vell lenge slikt, før den ble malt i SAS Braathens farger.
Også LN-RPE (SE-DOT) flyr vel slik den dag i dag.
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2006, 22:33   #5
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,617
Default Re: Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??

SASBraathens navnet kommer til å vare lenger enn de fleste er klar over enten man liker det eller ikke.
Hvorfor ikke likegodt også døpe om Blue 1 til SAS også?!
Selv om noen få år når LH kjøper seg opp i SAS konsernet i det den svenske og danske stat selger seg ut vil navnet bestå slik det gjør f. eks med Swiss.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2006, 23:07   #6
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,288
Default Re: Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??

Quote:
Originally posted by OJB

SASBraathens navnet kommer til å vare lenger enn de fleste er klar over enten man liker det eller ikke.
Sitter du med spesifikk info som bekrefter dette?
Blubird is online now   Reply With Quote
Old 26-09-2006, 23:15   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??

Quote:
Originally posted by OJB


Hvorfor ikke likegodt også døpe om Blue 1 til SAS også?!

Hvorfor det ?


BU AOC' skulle ha blitt terminert once and for all, en av de større tabbene i nyere historie å operere med dette.

Få bort Braathens navnet fort som f. , få integrert folk og få de til å føle en SAS identitet.

sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2006, 23:17   #8
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??

Quote:
Originally posted by Blubird

Quote:
Originally posted by OJB

SASBraathens navnet kommer til å vare lenger enn de fleste er klar over enten man liker det eller ikke.
Sitter du med spesifikk info som bekrefter dette?
Nå ble vel MR Jansen sparket forde han prøvde å distansere SK.NO fra resten av SK, så
vi får håpe at ny Bolags sjef får på plass en Norsk sjef som kan gå i takt og få integrert sk.no med the rest.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 26-09-2006, 23:51   #9
Canopy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
Default Re: Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??

Quote:
Originally posted by MountainDew

Lakkering pleier ofte å vente til C sjekken hvert 4 - 5 år, for da skal lakken av allikavel.
Hvor har du det ifra?
Canopy is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2006, 06:45   #10
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,430
Default Re: Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??

Omlakkering til SAS Braathens farger er det samme som omlakkering til SAS farger... Braathens navnet er jo kun en dekal - det samme er det norske flagget... Fra SAS Braathens til eventuelt kun SAS igjen er det ikke mye arbeid. LN-TUM som jeg fløy hjem i går hadde til og med gardiner ombord med "spyttklysa"...
EB is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2006, 07:22   #11
Egil
ScanFlyer Gold
 
Egil's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
Default Re: Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??

Quote:
Originally posted by P.A. VIKING


Få bort Braathens navnet fort som f. , få integrert folk og få de til å føle en SAS identitet.
Helt enig!!

Evt. misforstå meg rett. Jeg trivdes godt med Braathens jeg, men de er borte nå!
Og det er en helt annen tid innen luftfarten også! Skal man overleve må man stå sammen og ikke minst må alle dra i samme retning. . .

Egil
__________________
:: Egil
:: wias HQ
Egil is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2006, 07:24   #12
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??

en kontakt på STS frotalte meg at stripping og omlakkering av en 737-800 koster noe sånt som 250.000, så det er ikke det første man tenker på.... På den annen side kunne man kanskje klint et dekal med SAS Braathens-logo over Braathens-navnet på flysiden, men hva vet jeg?
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2006, 11:10   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??

Det er vel kanskje et godt tegn at SAS Braathens roer'n litt? Braathens alene drev jo på så malingen sprutet mens de slet som verst økonomisk... Dere kan bare gjette på hva det nordlysdekoret kostet! Det var en grunn til at de etter hvert sluttet med det og begynte å bruke en ren blåfarge bak "sølvvingen". Når så å si alle fly var malt om (november 1999) gikk de inn for det betydelig billigere - og penere - designet med det norske flagget på halen. Men da hadde man jo allerede brukt millioner på et dekor man likevel ikke skulle ha! Og nå skal det altså males igjen - men nå har man vel en noe mer fornuftig økonomisk styring i selskapet.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2006, 11:35   #14
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Re: Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??

Dette er et rent kostnadsspørsmål.Som CK skriver,så koster det sånn rundt regnet en kvart million kroner å male om en narrowbody,og da sier det seg selv at dette arbeidet gjøres når flyene er inne til heloverhaling.Da må nemlig flyene strippes for all maling før de kan undersøkes for sprekkdannelser,korrosjon osv. Flyene flyr like bra (dårlig?) uansett dekor.
De gamle Snowflake-maskinene flyr fremdeles rundt med de pissgule halene fremdeles.Nettopp av samme grunn som nevnt.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2006, 18:54   #15
goOSL
ADS-B
 
goOSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Bærgen
Posts: 46
Default Re: Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??

har aldri hørt at flyene blir strippet på storoverhaling for å finne sprekker,korrosjon osv. (dette skjer ikke på OSL iallfall, der kjøres alle typer sjekker)

dette ble muligens gjort for mange år siden, men slik jeg ser så maler de fly i forbindelse med storoverhalinger fordi det er praktisk når flyt allerede er ute av trafikk.
__________________
siste prosjekt:
ADS-B mottaker i Bergensområdet poster info og bilde av "mindre frekventerende" luftfartøy på twitter @NorwayRadar
goOSL is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2006, 18:58   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,622
Default Re: Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??

Det blir fortsatt gjort, og er aarsaken til at et par av USAirways' 737-400'er flyr rundt med 'metall finish'. De er under ekstra oppsyn nettopp pga sprekkdannelser ..

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 27-09-2006, 21:23   #17
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,940
Default Re: Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??

Quote:
Originally posted by Canopy

Quote:
Originally posted by MountainDew

Lakkering pleier ofte å vente til C sjekken hvert 4 - 5 år, for da skal lakken av allikavel.
Hvor har du det ifra?
Fra tidligere Braathens Technical Sola. Det er derfor det ofte tar ca 45 år å endre fargeskjema når et selskap velger det. Går raskere ved innkjøp av nye fly.
MountainDew is online now   Reply With Quote
Old 27-09-2006, 21:42   #18
goOSL
ADS-B
 
goOSL's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Bærgen
Posts: 46
Default Re: Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??

Quote:
Originally posted by LN-MOW

Det blir fortsatt gjort, og er aarsaken til at et par av USAirways' 737-400'er flyr rundt med 'metall finish'. De er under ekstra oppsyn nettopp pga sprekkdannelser ..
det er nok mulig at det blir gjort under spesielle omstendigheter, men det er ganske langt mellom "det blir gjort" og "det blir alltid gjort" . Er nok mer uvanlig enn vanlig.
__________________
siste prosjekt:
ADS-B mottaker i Bergensområdet poster info og bilde av "mindre frekventerende" luftfartøy på twitter @NorwayRadar
goOSL is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2006, 22:03   #19
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??

Quote:
Originally posted by MountainDew
Det er derfor det ofte tar ca 45 år å endre fargeskjema når et selskap velger det. Går raskere ved innkjøp av nye fly.
Ja det håper jeg da virkelig!:wink
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2006, 22:12   #20
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Re: Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene??

Quote:
Originally posted by FlightDeck

Dere kan bare gjette på hva det nordlysdekoret kostet! Det var en grunn til at de etter hvert sluttet med det og begynte å bruke en ren blåfarge bak "sølvvingen".
Det var jo motsatt,noen av -700 maskinene til Braathens ble jo levert med blå hale med "spyttklysa" og de fløy slik en stund før de ble ferdigdekorert med nordlysfolien.
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hvorfor har ikke KLM m.fl. A380? ENTO Småprat 11 08-01-2019 16:21
Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke? ThePlanespotter1 Flyteknisk forum 22 02-02-2012 22:59
Hvorfor har ikke SAS ruter til USA fra Norge? Robin882 Flyforum 10 29-01-2010 21:30
Hvorfor lykkes ikke SAS på ruter der DY har suksess? Stian Flyforum 10 16-07-2008 15:51
Hvorfor har ikke media mer fokus på suksesshistorien Rezidor SAS? morr Flyforum 16 23-09-2006 16:40


All times are GMT +2. The time now is 00:03.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.