![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2005
Location: Bærgen
Posts: 342
|
![]() Hvorfor har ikke SASBraathens tatt seg tid til å male om de gamle Braathens maskinene?? Er det fordi at snart er navnet SASBraathens også historie?? Og for å spare mye penger på dekor innen den tid, så forblir de i de gode gamle Braathens fargene?? erlingjo |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,940
|
![]()
Lakkering pleier ofte å vente til C sjekken hvert 4 - 5 år, for da skal lakken av allikavel.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
|
![]()
Jeg tror det er fordi SASBraathens har liten tro på at dette navnet ikke kommer til å vare lenge. Noe det heller ikke burde, som mange har poengtert her....
__________________
Lufta er for alle! |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
|
![]()
Har ikke noe tro på sammenheng med få fly i SAS-BU farger og at BU navnet skal bort...
Vist målet var å vente til Braathens navnet blir historie, så kunne de lakert og flyd rundt i basic SAS farger, men uten titler, slik som har vert ganske vanlig for mange av SAS sine fly tidligere? LN-RNN (OY-KKI) fløy vell lenge slikt, før den ble malt i SAS Braathens farger. Også LN-RPE (SE-DOT) flyr vel slik den dag i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,617
|
![]()
SASBraathens navnet kommer til å vare lenger enn de fleste er klar over enten man liker det eller ikke.
Hvorfor ikke likegodt også døpe om Blue 1 til SAS også?! Selv om noen få år når LH kjøper seg opp i SAS konsernet i det den svenske og danske stat selger seg ut vil navnet bestå slik det gjør f. eks med Swiss. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,288
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
Hvorfor det ? BU AOC' skulle ha blitt terminert once and for all, en av de større tabbene i nyere historie å operere med dette. Få bort Braathens navnet fort som f. , få integrert folk og få de til å føle en SAS identitet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
vi får håpe at ny Bolags sjef får på plass en Norsk sjef som kan gå i takt og få integrert sk.no med the rest. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 160
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,430
|
![]()
Omlakkering til SAS Braathens farger er det samme som omlakkering til SAS farger... Braathens navnet er jo kun en dekal - det samme er det norske flagget... Fra SAS Braathens til eventuelt kun SAS igjen er det ikke mye arbeid. LN-TUM som jeg fløy hjem i går hadde til og med gardiner ombord med "spyttklysa"...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2005
Location: Mosjøen
Posts: 1,422
|
![]() Quote:
Evt. misforstå meg rett. Jeg trivdes godt med Braathens jeg, men de er borte nå! Og det er en helt annen tid innen luftfarten også! Skal man overleve må man stå sammen og ikke minst må alle dra i samme retning. . . Egil
__________________
:: Egil :: wias HQ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
en kontakt på STS frotalte meg at stripping og omlakkering av en 737-800 koster noe sånt som 250.000, så det er ikke det første man tenker på.... På den annen side kunne man kanskje klint et dekal med SAS Braathens-logo over Braathens-navnet på flysiden, men hva vet jeg?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
|
![]()
Det er vel kanskje et godt tegn at SAS Braathens roer'n litt? Braathens alene drev jo på så malingen sprutet mens de slet som verst økonomisk... Dere kan bare gjette på hva det nordlysdekoret kostet! Det var en grunn til at de etter hvert sluttet med det og begynte å bruke en ren blåfarge bak "sølvvingen". Når så å si alle fly var malt om (november 1999) gikk de inn for det betydelig billigere - og penere - designet med det norske flagget på halen. Men da hadde man jo allerede brukt millioner på et dekor man likevel ikke skulle ha! Og nå skal det altså males igjen - men nå har man vel en noe mer fornuftig økonomisk styring i selskapet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]()
Dette er et rent kostnadsspørsmål.Som CK skriver,så koster det sånn rundt regnet en kvart million kroner å male om en narrowbody,og da sier det seg selv at dette arbeidet gjøres når flyene er inne til heloverhaling.Da må nemlig flyene strippes for all maling før de kan undersøkes for sprekkdannelser,korrosjon osv. Flyene flyr like bra (dårlig?) uansett dekor.
De gamle Snowflake-maskinene flyr fremdeles rundt med de pissgule halene fremdeles.Nettopp av samme grunn som nevnt.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ADS-B
Join Date: Sep 2006
Location: Bærgen
Posts: 46
|
![]()
har aldri hørt at flyene blir strippet på storoverhaling for å finne sprekker,korrosjon osv. (dette skjer ikke på OSL iallfall, der kjøres alle typer sjekker)
dette ble muligens gjort for mange år siden, men slik jeg ser så maler de fly i forbindelse med storoverhalinger fordi det er praktisk når flyt allerede er ute av trafikk.
__________________
siste prosjekt: ADS-B mottaker i Bergensområdet poster info og bilde av "mindre frekventerende" luftfartøy på twitter @NorwayRadar |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,622
|
![]()
Det blir fortsatt gjort, og er aarsaken til at et par av USAirways' 737-400'er flyr rundt med 'metall finish'. De er under ekstra oppsyn nettopp pga sprekkdannelser ..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Posts: 5,940
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ADS-B
Join Date: Sep 2006
Location: Bærgen
Posts: 46
|
![]() Quote:
__________________
siste prosjekt: ADS-B mottaker i Bergensområdet poster info og bilde av "mindre frekventerende" luftfartøy på twitter @NorwayRadar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
__________________
Mad dog... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
__________________
Mad dog... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor har ikke KLM m.fl. A380? | ENTO | Småprat | 11 | 08-01-2019 16:21 |
Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke? | ThePlanespotter1 | Flyteknisk forum | 22 | 02-02-2012 22:59 |
Hvorfor har ikke SAS ruter til USA fra Norge? | Robin882 | Flyforum | 10 | 29-01-2010 21:30 |
Hvorfor lykkes ikke SAS på ruter der DY har suksess? | Stian | Flyforum | 10 | 16-07-2008 15:51 |
Hvorfor har ikke media mer fokus på suksesshistorien Rezidor SAS? | morr | Flyforum | 16 | 23-09-2006 16:40 |