![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,708
|
![]()
Noen ganger så lurer jeg litt på hva pressen egentlig forsøker å formidle...
Quote:
Hvorfor mener man det er å lure passasjerene å oppgi realistiske reisetider? Hvorfor er dette en hemmelighet og nærmest en konspirasjon?
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,564
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Makan til tull. Man justerer schedule etter forventet reisetid, være på bakken eller i luften. Og spesielt i noen tider på døgnet legger man inn lit 'luft' når det er ekstra stor trafikk.
Man gjør jo ikke dette for moro skyld heller. Kortere blokktid gir mulighet for bedre utnyttelse av maskinen og mer inntekt. Men man sparer inn noen forsinkelsesminutter og dermed kanskje man berger en del connections som ellers ville vært lost - med dertil tilhørende utgifter. Ser ikke så veldig mye negativt med dette .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]()
Logger flyselskapet eller flyplassen tidspunkt for døråpning på innkommende fly et sted synlig for vanlige passasjerer?
Ser ikke annet enn actual In-block time angitt som ankomsttid overalt. Tenker på om lovgivningen rundt EC 261 har valgt et tidspunkt som ingen vet eller registrerer. Retten kunne bestemt AIBT, men valgte bevist døråpning. https://en.wikipedia.org/wiki/Flight...ation_261/2004 https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...%3A62013CJ0452 |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,473
|
![]()
Det som logges er 'off-block' og 'on-block'. I dag er det i praksis bremsene av og bremsende på da det som regel sendes via ACARS. Dette logges av selskapene og blir oftest delt med flyplassene og deres informasjonssystemer via SITA-telex eller andre kommunikasjonmetoder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,565
|
![]()
Doors open/closed kan også logges og sendes på ACARS eller andre systemer på de fleste, vanlige flytypene for passasjertrafikk, men her er det veldig varierende praksis fra selskap til selskap.
__________________
Mvh Gunnar |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]()
Det virker veldig klønete å ha et internasjonalt lovverk basert på tidspunkt som ikke kan bekreftes i ettertid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
Posts: 7,564
|
![]()
Avinor.no viser iallfall Off-block og On-Block.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,619
|
![]()
«Eksperter» som snakker om å kjøre fly snubler i det de åpner munnen. Dette er bare vås, rutetidene endres mht trafikkmønsteret. OSL-CPH f. eks. er satt opp med forskjellig reisetid avhengig av tidspunkt på døgnet og forventet trafikk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2005
Posts: 1,121
|
![]()
Eksperter er stort sett oppskrytt.
Det samme gjelder for medias objektivitet. For de som følger med på Nyhetskanalen er antall omtaler av et herværende selskap stort sett proporsjonalt med turer over fjellet. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,121
|
![]()
Men noen selskaper legger inn litt mer tid enn andre. Norwegian sier de bruker 55 minutter mellom Oslo og Bergen, mens SAS oppgir 50 minutter på samme strekning. Og Widerøe ankommer under gode værforhold leenge før oppgitt ankomsttid til Kjærstad.
Men dette er jo ikke noen "hemmelighet" slik som artikkelen påstår, men heller et klikk-agn fra Dagbladets side. I den originale artikkelen hos BBC nevnes det ikke noe om hemmeligheter, men de påpeker også at dette er en ganske enkel teknikk for å sikre god punktlighet. ![]() Last edited by Desk pilot; 21-04-2019 at 22:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Det at "straffen" (kompensasjoner) ved forsinkelser for flyselskapene er såpass høy som den er, øker
vel heller ikke lysten til selskapene å kjøre veldig stramme (teoretiske) rutetider vil jeg tro.
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. Last edited by Wahoo; 22-04-2019 at 10:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,704
|
![]()
Det var en fornøyelig artikkel. Bet meg spesielt merke i denne:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
- Flyselskapene lurer deg | LN-TIB | Flyforum | 19 | 03-11-2009 21:51 |
Disse flyselskapene lurer deg minst | BSSW | Flyforum | 4 | 16-05-2008 06:11 |
Flyselskapene villeder deg | snag | Flyforum | 2 | 13-11-2007 22:38 |
Slik lurer flyselskapene deg | OsloAirports | Flyforum | 2 | 26-09-2007 09:36 |
Her er flyselskapene du kan regne med tar deg frem i tide, og de som ikke er ful | sail4fun | Flyforum | 11 | 16-11-2005 12:52 |