Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-04-2019, 12:09   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,941
SAS Trafikktall SAS mars 2019

SAS har annonsert tallene sine for mars, som er litt "forurenset" ved at påsken i fjor var i mars, og påsken er normalt litt negativt for SAS. Derfor er innenriks opp, og utenriks ned. Lavere kabinfaktor, men mer betalt per sete

Passasjerer: 2.461 +3,1% (2,530 +3,3% inkludert charter)
ASK: +1,1%
RPK: -2,8%
Load factor: 70,4% -2,8pp
Yield: 0,98 SEK +9,4% (+5,3% justert for valuta)
PASK: 0,69 SEK +5,3% (+1,3% justert for valuta)

https://www.sasgroup.net/en/wp-conte...nue-190405.pdf
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 12:24   #2
TripleAction
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
Default Re: Trafikktall SAS mars 2019

Dn kommenterte SAS' trafikktall i dag med overskriften; "Sterk vekst for SAS i mars". To minutter senere endret de overskriften til; "Sterk vekst for SAS". To minutter etter det igjen kom de ned på jorden med; "Sterk måned for SAS". Faktum er at SAS har lavest vekst av europeiske flyselskaper. I kroner og øre gikk det likevel ikke så galt.
Men load begynner å bli farlig lav. SAS kan jo innføre permanent softblock på alle midtseter i sine A320 og 737 når LF kommer ned mot 70%.
TripleAction is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 13:32   #3
LTH
ScanFlyer Molded
 
LTH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stjørdal - TRD/ENVA
Posts: 2,457
Default Re: Trafikktall SAS mars 2019

Virker å være lav kabinfaktor når man vet at man benytter CRJ og tidels ATR i stor grad også....
__________________
Mvh Lars Tore Haugan
LTH is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 14:18   #4
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,872
Default Re: Trafikktall SAS mars 2019

De siste to årene er jo ca 20 736-er erstattet med A320neo som har 50% flere seter. Det må påvirke kabinfaktoren en del. Samtidig er vel tripkosten nokså lik for disse? (Om ikke lavere for Neo)
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 14:32   #5
TripleAction
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
Default Re: Trafikktall SAS mars 2019

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
De siste to årene er jo ca 20 736-er erstattet med A320neo som har 50% flere seter. Det må påvirke kabinfaktoren en del. Samtidig er vel tripkosten nokså lik for disse? (Om ikke lavere for Neo)
Jo, det er klart, men de konkurrerer jo ikke med seg selv , og alle flyselskap må etterhvert bytte til Neo, Max e.l. 1 mill ledige seter er for mye.
TripleAction is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 14:34   #6
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,872
Default Re: Trafikktall SAS mars 2019

Hovedsaken er jo å tjene penger, hjelper ikke med fulle fly om du selger billettene under kostpris.
__________________
WF789 is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 14:42   #7
TripleAction
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
Default Re: Trafikktall SAS mars 2019

Quote:
Originally Posted by WF789 View Post
Hovedsaken er jo å tjene penger, hjelper ikke med fulle fly om du selger billettene under kostpris.
Helt enig!

Quote:
Originally Posted by TripleAction View Post
I kroner og øre gikk det likevel ikke så galt.
TripleAction is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 16:43   #8
englundjesper
ScanFlyer Blue
 
englundjesper's Avatar
 
Join Date: Apr 2013
Location: Oslo
Posts: 96
Default Re: Trafikktall SAS mars 2019

Är det Norsk inrikes som fyller volyn? Var ju en ganska stor nedgång inrikes Sverige på ARN.
englundjesper is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 16:45   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,941
Default Re: Trafikktall SAS mars 2019

Quote:
Originally Posted by englundjesper View Post
Är det Norsk inrikes som fyller volyn? Var ju en ganska stor nedgång inrikes Sverige på ARN.


Norsk innenriks går generelt bra, men er en kraftig påskeeffekt her da landet nærmest står stille et par av dagene i påsken
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 20:30   #10
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,697
Default Re: Trafikktall SAS mars 2019

Quote:
Originally Posted by TripleAction View Post
Dn kommenterte SAS' trafikktall i dag med overskriften; "Sterk vekst for SAS i mars". To minutter senere endret de overskriften til; "Sterk vekst for SAS". To minutter etter det igjen kom de ned på jorden med; "Sterk måned for SAS". Faktum er at SAS har lavest vekst av europeiske flyselskaper. I kroner og øre gikk det likevel ikke så galt.
Men load begynner å bli farlig lav. SAS kan jo innføre permanent softblock på alle midtseter i sine A320 og 737 når LF kommer ned mot 70%.
Hvorfor skal alt vokse hele tiden? Er det ikke bra nok å finne seg en nisje, fylle den, og tjene godt for hvert sete man selger? Alt kan ikke vokse inn i himmelen..
semmern is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 20:40   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,941
Default Re: Trafikktall SAS mars 2019

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Alt kan ikke vokse inn i himmelen..


Eller vokse seg inn i skifteretten, som flere nylige eksempler har gjort
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 22:33   #12
Rland
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 582
Default Re: Trafikktall SAS mars 2019

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Hvorfor skal alt vokse hele tiden? Er det ikke bra nok å finne seg en nisje, fylle den, og tjene godt for hvert sete man selger? Alt kan ikke vokse inn i himmelen..
Helt enig. Men for mange så er det Bjørn Kjos som forvalter sannheten om driftsmodeller innen luftfart. Til nå har vekst vært det eneste riktige. Fra nå blir konsolidering det riktige.
Tidene forandrer seg.
Rland is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2019, 22:48   #13
TripleAction
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
Default Re: Trafikktall SAS mars 2019

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Hvorfor skal alt vokse hele tiden? Er det ikke bra nok å finne seg en nisje, fylle den, og tjene godt for hvert sete man selger? Alt kan ikke vokse inn i himmelen..
Det jeg påpekte var at Dagens Næringsliv skrev at SAS hadde sterk vekst. Det medfører ikke riktighet. Videre nevnte jeg at 70% loadfactor er lavt. Enig? For å få opp fyllingsgraden må SAS sannsynligvis senke prisene, for lavere vekst enn de har nå blir vanskelig å få til med utskifting av flyparken til større fly.
TripleAction is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2019, 00:17   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Trafikktall SAS mars 2019

Quote:
Originally Posted by TripleAction View Post
Det jeg påpekte var at Dagens Næringsliv skrev at SAS hadde sterk vekst. Det medfører ikke riktighet. Videre nevnte jeg at 70% loadfactor er lavt. Enig? For å få opp fyllingsgraden må SAS sannsynligvis senke prisene, for lavere vekst enn de har nå blir vanskelig å få til med utskifting av flyparken til større fly.
Kabinfaktor er jo definitivt ikke alt, og siden SAS rapporterer at yield øker mer enn kabinfaktoren reduseres så er jo enhetsinntekten opp. Det er jo det som er det vesentlige - ikke kabinfaktoren per se. Det er overhodet ikke nødvendigvis en fornuftig strategi å skulle redusere priser for å øke kabinfaktoren, for det er jo lønnsomhet som er målsettingen.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2019, 09:37   #15
TripleAction
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
Default Re: Trafikktall SAS mars 2019

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Kabinfaktor er jo definitivt ikke alt, og siden SAS rapporterer at yield øker mer enn kabinfaktoren reduseres så er jo enhetsinntekten opp. Det er jo det som er det vesentlige - ikke kabinfaktoren per se. Det er overhodet ikke nødvendigvis en fornuftig strategi å skulle redusere priser for å øke kabinfaktoren, for det er jo lønnsomhet som er målsettingen.
Det er ikke jeg som sier at SAS skal øke veksten. Det er SAS som har guidet økt vekst (vesentlig på grunn av nye fly med flere seter). Alt annet likt vil jo fyllingsgraden da bli enda lavere. Sammenliknet med andre europeiske flyselskaper er det lavt allerede.
TripleAction is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2019, 11:24   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Trafikktall SAS mars 2019

Quote:
Originally Posted by TripleAction View Post
Det er ikke jeg som sier at SAS skal øke veksten. Det er SAS som har guidet økt vekst (vesentlig på grunn av nye fly med flere seter). Alt annet likt vil jo fyllingsgraden da bli enda lavere. Sammenliknet med andre europeiske flyselskaper er det lavt allerede.
Så lenge SAS øker den relevante enhetsinntekten PASK så er jeg ikke umiddelbart veldig bekymret for at de har lavere kabinfaktor enn andre. Jeg leste kun dine innlegg og så ingen referanser til SAS sin guiding, og tolket det derfor som ditt syn. Det viktigste er uansett at PASK er høyere enn CASK, og ikke hva kabinfaktoren er. Man tjener ikke penger på kabinfaktoren.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2019, 12:19   #17
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,697
Default Re: Trafikktall SAS mars 2019

Quote:
Originally Posted by TripleAction View Post
Det er ikke jeg som sier at SAS skal øke veksten. Det er SAS som har guidet økt vekst (vesentlig på grunn av nye fly med flere seter). Alt annet likt vil jo fyllingsgraden da bli enda lavere. Sammenliknet med andre europeiske flyselskaper er det lavt allerede.
Sammenlignet med mange europeiske selskap tjener jo SAS knakende godt med nåværende fyllingsgrad, så jeg ser ikke noen grunn til panikk. Klart det er en bonus å fylle flere seter, men på nåværende tidspunkt ikke et must.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2019, 12:40   #18
TripleAction
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 157
Default Re: Trafikktall SAS mars 2019

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Sammenlignet med mange europeiske selskap tjener jo SAS knakende godt med nåværende fyllingsgrad, så jeg ser ikke noen grunn til panikk. Klart det er en bonus å fylle flere seter, men på nåværende tidspunkt ikke et must.
Når SAS øker den satte produksjonen (ASK), må de også øke trafikken (RPK) for å beholde LF på samme nivå som nå. Det er fakta vi alle kan være enig om. Ingen grunn til panikk. SAS gjør det forholdsvis bra nå.
TripleAction is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS august 2019 trafikktall Someone Flyforum 4 06-09-2019 14:28
Nordiske trafikktall mars 2019 Someone Flyforum 21 17-04-2019 12:17
Trafikktall Norwegian mars 2019 Someone Flyforum 1 04-04-2019 10:33
Trafikktall SAS februar 2019 Someone Flyforum 1 08-03-2019 09:50
SAS januar 2019 trafikktall Someone Flyforum 7 10-02-2019 21:48


All times are GMT +2. The time now is 05:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.